De voorste anti-rolstang

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

De voorste anti-rolstang

Post by benny »

Mijn eerste Bagheera (1989) gaf een luide bonk toen ik door de slechte staat van het wegdek in putten reed. Met de Bagheera van nu vertrok ik naar de carrossier en van zodra ik van de borduur reed hoorde ik weer die bonk. Wat mij wel al opgevallen was dat ik vooraan geen vering had. De wagen was keihard. Dus ben ik op onderzoek gaan. Het viel mij op dat de voorste anti-rolstang zo goed als tegen de onderste draagarm zat en dat kon de vering nadelig beïnvloeden. Dat vond ik niet normaal. Ik had een nieuwe set rubbers met bijhorende bout en bus gekocht. Ik vond het wel eigenaardig dat deze sets voor zowel de Bagheera als voor de Murena verkocht werden. Aangezien ik niet tevreden was met de situatie heb ik een andere maar gelijkaardige oplossing gezocht. De bout is 180mm lang in plaats van 150 mm en de bus is 70mm lang in plaats van 40mm. Na montage ziet het het al veel beter uit. Over de ganse werkingsafstand van de onderste draagarm komt de anti-rolstang niet dicht meer in de buurt van de onderste draagarm. Nu hopen dat het een goeie oplossing is.
Attachments
Zo goed als tegen de onderste draagarm
Zo goed als tegen de onderste draagarm
kleine afstand.jpg (464.57 KiB) Viewed 231 times
Het verschil tussen de oude en de nieuwe bus
Het verschil tussen de oude en de nieuwe bus
2bussen.jpg (483.42 KiB) Viewed 231 times
De montage met de nieuwe bus
De montage met de nieuwe bus
nieuwe bus.jpg (399.56 KiB) Viewed 231 times
Nu zie je mooi de nieuwe afstand tussen de antirolstang en de onderste draagarm
Nu zie je mooi de nieuwe afstand tussen de antirolstang en de onderste draagarm
nieuwe afstand.jpg (425.74 KiB) Viewed 231 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De voorste anti-rolstang

Post by oetker »

Wat geleverd wordt is voor Salora/Bagheera /1100/ Murena, kortom allemaal after-markt waarschijnlijk.
Zal mijn doc er nog is op naslaan.
De torsie is bij veroudering ook nog wel is slapper en de linkse en rechtse torsie verschillen qua kracht.
Heb je daar opgelet?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: De voorste anti-rolstang

Post by benny »

Ja Herman, ik heb erop gelet dat de torsieveren aan de juiste kant zitten. Met het verslappen van de torsieveren kan je dat opvangen door de hoogte bij te regelen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De voorste anti-rolstang

Post by oetker »

bijregelen gaat gemeten vannaf traverse naar de grond. Voor bagheera weet ik het niet maar Murena is het Europa uitgezonderd UK 172mm rechts en 175mmi links.
Voor UK is dat andersom
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: De voorste anti-rolstang

Post by benny »

Dit is voor de Bagheera.
Attachments
41109_Caracteristiques_Train_Avant_Bagheera.jpg
41109_Caracteristiques_Train_Avant_Bagheera.jpg (62.46 KiB) Viewed 164 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: De voorste anti-rolstang

Post by GODFRIED »

Of dit een gekend probleem is weet ik niet. Ik heb het nog niet ondervonden. Misschien werd alles te laag ingesteld, carrosserie te laag bij de grond!!!!! Het eerste wat die armen mogen raken zijn de eindstoppen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply