Voorstellen.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Kijk dat wist ik niet. De linker het sterkste/stugste. Zal morgen gelijk even kijken welke het is.
Dank.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Correctie mijnerzijds.het was ook al weer even geleden.
Het boek vermeld dat sde staven verschillende voorspanning hebben.
De ene moet de voorspanning links om hebben en de ander rechts om.
Met de pondentrekker kun je dat dus zien.
Logisch kun je dan te bedenken welke links en welke rechts moet
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Dat het onder voorspanning gezet moet worden lijkt mij logisch. Zat het volgende hoofdstuk in franse boek na lezen, is leuker dan de nederlandse manual lezen. Mijn frans is een beetje sleets geworden. Dus altijd goed om de dingen 2 keer na te lezen.

Vandaag bericht gehad dat ik wel 3 trommels vol had bij de passiveerder.. het is klaar kan het ophalen. Ben benieuwd is voor mij de eerste keer dat ik zoiets heb laten doen. Wordt vervolgd.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Daar wordt een mens vrolijk van. Als ik voor een echte spiegelcoating had willen gaan had ik alles nog een keer met glas moeten stralen, daar heb ik niet de tijd en het geduld voor. Dit is voor mij meer dan toereikend. Op naar de volgende klus.
Attachments
IMG_20240322_121627_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240322_121627_(800_x_600_pixel).jpg (207.34 KiB) Viewed 342 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Voorstellen.

Post by Vedrive »

Mooi werk, met de gepassiveerde delen ga je met plezier aan de slag.
Alsof je compleet nieuwe onderdelen aan het opbouwen bent.
Ik had bij mijn resto een deel van de spullen al gestraald en 2k gespoten voordat ik delen heb laten passiveren.
Vond dat zo mooi dat ik bijna van plan was een deel van de gespoten delen en complete wielophanging opnieuw te stralen en geel passiveren.
Wordt een top auto👍
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

De torsiestaven niet laten poexercoaten of zo. Door verhitting veranderen xe eigenschappen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Matra-C5 wrote: Fri Mar 22, 2024 12:24 pm Daar wordt een mens vrolijk van. Als ik voor een echte spiegelcoating had willen gaan had ik alles nog een keer met glas moeten stralen, daar heb ik niet de tijd en het geduld voor. Dit is voor mij meer dan toereikend. Op naar de volgende klus.
Dat ziet er inderdaad zeer mooi uit je zou van minder vrolijk worden :D :D :D

Een lust om mee te werken bij de montage.

Succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

zeer mooie onderdelen. Als nieuw, een mooie puzzel. :D
Wordt dit per kg aangerekend, moet je die onderdelen zelf zandstralen voor het brengen? :o

Maar opletten als je toch een keer in de winter gaat rijden. Ik heb het enkele keren gedaan uit noodzaak en verschrikkelijk wat zout kan doen. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ja alles zelf stralen....... daarom veel werk en daarom heb ik alles wat ik tegenkwam maar gedaan. Ben nog wel ea vergeten. Maar dat komt in de bezemronde.

Ik denk dat ik 80 a 100 uur tijd nodig heb gehad om alles uit elkaar te halen, te stralen en te herstellen als dat nodig was voor het in de emmer verdween.
Kosten vallen erg mee. Gaat per trommel en ik had 3 trommels vol en nog wat delen op het rek. Nog net geen 160 euro.
De onderdelen die direct evt met vuil in contact staan spuit ik in de normale blanke lak. Dan is de eerste aantasting al voorkomen en over 20 jaar zien we wel verder.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ben nu begonnen om alles te verzamelen en te herstellen wat naar de poedercoater moet..... dat is gelukkig een stuk minder werk.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de info. Die onderdelen zien er prachtig uit en veel beter dan een laagje lak over roest. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Nu ik heel veel onderdelen in mijn handen heb gehad, begint de zoektocht nog naar wat deeltjes. Ik mis wat: de slangen van 90 mm luchtinlaat voor de voorremmen, neem aan dat die dingen na 40 jaar nu voor een alternatief in aanmerking komen? De vraag is, welk alternatief?

Dan het typeplaatje links in de voorruimte met wat tekst erop. Kwam ik tegen bij het bekijken van heel veel foto's op internet. Geen idee wat erop staat. Maar ik vind dat wel zo netjes om te monteren. Als iemand die heeft dan neem ik hem graag over.

In 1 van de versnellingsbakken kwam ik een zwaar gehavend stel van de achteruitrijtandwielen tegen. Was vast iemand die met zijn hand aan de pook reed bij deze bak. Graag maak ik 2 versnellingsbakken compleet klaar. Weet nu hoe ze in elkaar zitten en ik leg graag iets op de plank voor later wat compleet goed en schoon is en niet half. Dan weet ik later niet meer waar ik gebleven ben. Dus ik ben op zoek naar met name het grote tandwiel en neem die graag van iemand over.

Mocht Alain dit lezen, had hem een pm gestuurd over 26 mei. Hij had nog niet gereageerd. Zal wel druk zijn :-) Als mijn eega geen roet in het eten strooit, dan kom ik een bakkie doen om eens kennis te maken.

Dan de vraag, monteren jullie nieuw kippengaas in de tunnelkap voor de radiateur? Wil er stiekum een mooi gaas in stoppen. Categorie bling bling. Gewoon voor de fun. Je ziet het toch niet, een stuk rvs gaas geisoleerd ophangen was mijn idee daarvoor. Functioneel moet het wel zijn. Stenen vangen is wel van belang. Moet zuinig zijn op de nieuwe radiateur.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

En er komt nog bij, een beugel om het rubber vast te zetten voor de voorste anti rolbar/torsiestang., een ruitensproeierreservoir.
Last edited by Matra-C5 on Sun Apr 07, 2024 5:57 pm, edited 2 times in total.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Voorstellen.

Post by benny »

Welk typeplaatje bedoel je? Kijk eerst of je nog een ruitensproeierpompje hebt die werkt want meestal zijn die kapot door veroudering van het rubberen buisje dat erin zit.
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ik heb heel ver ingezoomd op de foto, het is niet het plaatje waar het chassisnummer instaat. Die heb ik.

Zal het pompje eens uitproberen.
Attachments
21011104402845564-78367109.jpg
21011104402845564-78367109.jpg (4.83 KiB) Viewed 192 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Voorstellen.

Post by benny »

Sorry, ik kan je niet verder helpen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Matra-C5 wrote: Sat Apr 06, 2024 7:19 pm Ik heb heel ver ingezoomd op de foto, het is niet het plaatje waar het chassisnummer instaat. Die heb ik.

Wat een geweldige foto, veel te klein ik kan daar niet veel uit maken. :o
Meestal zijn deze aluminiumplaatjes fel geoxideerd en versleten.
Ik ben nog geen enkele 90mm luchtinlaat voor de voorremmen tegengekomen die in staat van ontbinding was. Waarom niet hergebruiken??
Die beugel voor de torsiestang mag geen probleem zijn deze zijn meestal nog te gebruiken.
Die ruitenwisserpompjes zijn altijd aan vervanging toe, ze werken soms nog maar dat is het ook.
Een mooi gebruikt waterreservoir vinden zal niet eenvoudig zijn. Ik weet niet of ze nog nieuw te vinden zijn! :o

Richard ben je clublid van MatraMania, ga je op 26 mei ook naar de meeting??
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Godfried, ik heb over de 26ste en het lidmaatschap Alain een pm gestuurd maar nog geen reactie ontvangen. Hij zal wel druk zijn.

Wat betreft de gezochte onderdelen, ik heb ze niet. Zijn missend vandaar de vraag.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Richard ik bekijk je aanvraag morgen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Richard, ik heb indertijd meerdere Bagheera's (4 stuks) afgebroken en sommige onderdelen kan ik nog liggen hebben. Ik wil niet iedereen helpen, alleen clubleden. Het is me niet te doen om die enkele Euro's wat die onderdelen waard zijn. Waarschijnlijk doe ik niks meer met die onderdelen en zullen ze na dat ik ik stop met mijn Matrapassie of naar de eeuwige jachtvelden ga verdwijnen als schroot. Ik heb al enkele keren die slangen voor de luchtinlaten van eigenaar doen wisselen dus ik weet niet wat ik nog liggen heb maar zal eens voor je zoeken.

Maak eens een lijstje met wat je nog zoekt dan kunnen we hier op het forum eens meekijken en zien wat er nog is. Dat je handig bent en wel voor alles een oplossing vindt is wel duidelijk. :)
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Dank Godfried, van Alain heb ik ea ontvangen en dat is afgewikkeld.

Wat ik in het begin schreef is dat ik redelijk compleet ben in de onderdelen. Maar tijdens het in elkaar zetten zal ik er achter komen dat ik inderdaad zaken mis.
Dat gaat geleiderlijke wijze natuurlijk.

Categorie stuurinrichting alleen 1 van de voorste beugels van de anti-rolbar. Maar die is na te maken. Immers de andere die ik heb is gelijk.

Dan dat reservoir van de ruitenwisser. Denk dat dat een universele van een vw bus moet worden inclusief een nieuwe pomp. Ik heb de pomp niet uitgeprobeerd maar wat ik hier begrijp is het grote kans dat het einde oefening is.

De slangen die zitten niet in de kratten. Die mis ik gewoon.

Dan dat achteruitrijtandwiel. De grote. Die is in de 2de bak die ik heb gewoon voor de helft weggepoetst.

Als je een leuke foto wilt zien, die kan ik wel eens posten.

De tweede bak is bedoeld als reserve, maar dan wel compleet in eljaar gezet en op de plankliggend klaar. Op dit moment heb ik alles openliggen en schoongemaakt en alle onderdelen zijn gepassiveerd. Eerst binnenkort alles naar de poedercoater alvorens ik aan de volgende fase begin.
De losse onderdelen terug in elkaar zetten en dan aan de koets beginnen. Dan raak ik niets meer kwijt.

Qua onderdelen, ik heb veel ook nieuw liggen en alles bouw ik nieuw op zo goed als mogelijk.
Maar tijdens het proces kom ik vast meer dingen tegen.

Zoals 2 cilinderslotjes (drukknop) met sleutel voor de portieren. Die zijn er bij gekomen. Dit omdat ik de buitenbekleding van de portieren heb verwijderd.

Maar dank alvast Godfried dat je in je magazijn wilt kijken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Enkele foto's zijn altijd welkom, ze zeggen veel meer dan woorden.

Ik heb tijdens de restauratie van mijn Bagheera het kleine of het grote maar ik dacht het kleine tandwiel van de achterste versnelling, enkele synchronisatie tandwielen en alle synchronisatie veren vernieuwd. Deze waren toen 25 jaar geleden al moeilijk te vinden. Gelukkig heeft Alain me toen uit de nood geholpen, internet was toen nog goed ingeburgerd. In al mijn versnellingsbakken hebben deze tandwielen sporen van slijtage wat niet wil zeggen dat ze niet meer schakelen, alleen mijn synchronisatie bij terugschakelen naar de derde versnelling was slecht.

Het waterreservoir en het pomp zou ik ook nieuw zetten. Ik kan me niet voorstellen dat je tevreden zult zijn met een oud dof geworden waterreservoir.
Ook de cilinderslotjes kun je beter nieuw plaatsen.

Die beugel ik heb ik zeker liggen, voor die verluchtingsslangen van de remmen zal ik eens kijken of ik ze nog heb. :wink:

Dat je de lat hoog gaat leggen is wel duidelijk te zien aan wat je al gedaan hebt. Dat gaat een mooie Bagheera worden. :)
Attachments
Bagheera tandwielen 4.JPG
Bagheera tandwielen 4.JPG (1.06 MiB) Viewed 116 times
Bagheera tandwielen 1.JPG
Bagheera tandwielen 1.JPG (1.08 MiB) Viewed 116 times
Bagheera synchronistietandwiel.JPG
Bagheera synchronistietandwiel.JPG (1 MiB) Viewed 116 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Voorstellen.

Post by benny »

Plaats een universeel ruitensproeiersysteem want de originele pompjes kunnen niet genoeg druk genereren om je ruit te besproeien zoals het hoort. Ik heb het geprobeerd met een goede originele pomp maar het was bedroevend. Ik heb een betere pomp geplaatst en het werkt nu perfect.
Attachments
Publicatie1.jpg
Publicatie1.jpg (136 KiB) Viewed 117 times
Last edited by benny on Tue Apr 09, 2024 3:52 pm, edited 1 time in total.
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Tandwiel 1 en 2.
Attachments
IMG_20240409_154957_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240409_154957_(800_x_600_pixel).jpg (132.32 KiB) Viewed 117 times
IMG_20240409_155006_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240409_155006_(800_x_600_pixel).jpg (97.49 KiB) Viewed 117 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Van het kleine tanwiel heb ik een goed exemplaar liggen. Ik zoek dus alleen het grote.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

De behuizing moet nog 1 keer gewassen worden. Dan is ie spik en span
Attachments
IMG_20240409_155311_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240409_155311_(800_x_600_pixel).jpg (128.2 KiB) Viewed 118 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Die tandwielen zien er inderdaad niet zo mooi uit.

Ik zal morgen eens rondneuzen heb hier meerdere versnellingsbakken liggen.

Gewoonlijk zijn de kleine tandwielen afgesleten dus vermoed dat ik wel ergens nog een goed exemplaar voor je vind.

Ik dacht dat ik ook nog een ruitesproeier vaatje heb liggen alleen het dekseltje is misschien vermist??

Het originele pompje heb ik een tijdje geleden toen ik naar de keuring moest opengemaakt en inwendig voorzien van een nieuw siliconeslangetje en dit werkt als nieuw. (ik probeer altijd alles zo origineel mogelijk te houden)

Cilindersloten liggen er ook nog meerdere maar het probleem zijn de sleutels??? (heb ik in het verleden ook opengemaakt en de sleutel zelf aangepast)

Zo'n typeplaatje dacht ik ergens nog te hebben maar waar???

Ik laat wel horen wat ik bij mekaar kan sprokkelen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik kijk ook wel eens naar het gezochte, zie op zich geen probleem om dit te vinden.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Namiddag even langs de "Matra winkel" geweest.

Onderstaande gevonden:

reservoir ruitensproeier inclusief deksel,
ruitensproeier motor met reserveslang voor revisie,
deursloten "zonder" sleutels,
tandwiel achteruit (volgens mij niet in de beste staat) kan dit omgedraaid gemonteerd worden? (dan is het als nieuw)


Matra onderdelen.jpg
Matra onderdelen.jpg (383.35 KiB) Viewed 87 times
Tandwiel matra 1.jpg
Tandwiel matra 1.jpg (506.18 KiB) Viewed 87 times

Het I.D. plaatje dat je bedoelt is dat op onderstaande foto denk ik??
Deze zit in mijn bagheera gemonteerd, ik heb er jammer genoeg geen reserve voor.
Nog een foto lager is van een originele sticker in mijn wagen.
Ik probeer alles zo origineel mogelijk te houden.
Laat maar horen wat ik mee moet brengen naar de meeting.


Sticker Matra 1.jpg
Sticker Matra 1.jpg (419.6 KiB) Viewed 87 times
Sticker Matra.jpg
Sticker Matra.jpg (334.77 KiB) Viewed 87 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Geweldig. Ik neem ze graag van je over. Ik stuur je daar nog wel een pm over. Nog een vraagje over de binnenvertanding van het tandwiel. Stuurt deze ook de synchronisatie van de, wat is het, de eerste en tweede versnelling? Zijn die tandjes gepunt? Dan moet ik deze bijpunten zegmaar zodat hij makkelijk in de versnellingen schuift. Ik ben een paar dagen op buiten de deur en kan het nu niet nakijken. Vandaar de vraag.
Wat betreft het typeplaatje, dat is degene die ik bedoel.,
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Post Reply