stuk in de voorste wielkast

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

stuk in de voorste wielkast

Post by benny »

Kent er iemand de juiste positie van het aluminium stuk in de voorste wielkast?
Attachments
wielkast.jpg
wielkast.jpg (78.49 KiB) Viewed 381 times
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by hendrik »

Godfried, weet dat Benny hij heeft ze er op zitten. Ik weet het niet .




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by ALAIN VAN AKEN »

Juist omgekeerd Benny :roll:
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by benny »

Bedankt
Matra-C5
Posts: 43
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by Matra-C5 »

Ben benieuwd wat voor doel dat blok aluminium heeft? Weet iemand dat toevallig?
Gr Richard
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by ALAIN VAN AKEN »

Was een “veiligheids” onderdeel om bij een aanrijding vooraan de schok beter op te vangen en te verdelen over de langsbalken.
Door roest en de ongelukkige plaats zijn de meeste in de loop van de jaren verdwenen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by GODFRIED »

Waar heb je die uitgehaald, clubstock??
Ik heb daar lang naar gezocht. Omdat het een origineel deel is moest ik het hebben. :wink:

Volgens mij is er aan de achterkant een uitsparing in de aluminium die gedeeltelijk in de versterkingsgroeven valt op het chassis en daardoor ook gedeeltelijk de richting aangeeft van de plaatsing. Maar ik weet het niet meer zeker, is bijna 20 jaar geleden dat ik die geplaatst heb. :oops:
Attachments
Stootblok Bagheera voor wiel 2  (Groot).jpg
Stootblok Bagheera voor wiel 2 (Groot).jpg (386.78 KiB) Viewed 334 times
Stootblok Bagheera voor wiel 1 (Groot).jpg
Stootblok Bagheera voor wiel 1 (Groot).jpg (306.12 KiB) Viewed 334 times
Stootblok Bagheera voor wiel (Groot).jpg
Stootblok Bagheera voor wiel (Groot).jpg (405.52 KiB) Viewed 334 times
alluminiumblok op bagheera  in betere staat dan de Bagheera(Small) (2) (Groot).JPG
alluminiumblok op bagheera in betere staat dan de Bagheera(Small) (2) (Groot).JPG (236.52 KiB) Viewed 334 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by benny »

Mijn 2 stukken komen uit de clubstock.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried past idd op het verstevigingsprofiel dat in de plaat geperst is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by GODFRIED »

benny wrote: Thu Nov 23, 2023 3:56 pm Mijn 2 stukken komen uit de clubstock.
Dit zijn onderdelen die je nog zeer zeldzaam op een oude Bagheera gaat terugvinden en als ze er nog opzitten dadelijk kopen die Bagheera, waarschijnlijk heeft die nog een goed chassis. :D :)
Ik heb er lang naar gezocht en toch nog kunnen vinden via Ludo een ex MatraMania clublid, die had een Bagheera staan waar ze nog op zaten en voor hij deze verkocht heeft heb ik ze gekregen. :wink:
Hij heeft me toen dolgelukkig gemaakt met deze oude stootblokken even laten had Alain ze ook in de clubstock zitten. Ik ben nogal gauw tevreden en dan ben je een gelukkig mens :D :D
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by Vedrive »

ALAIN VAN AKEN wrote: Wed Nov 22, 2023 9:27 pm Was een “veiligheids” onderdeel om bij een aanrijding vooraan de schok beter op te vangen en te verdelen over de langsbalken.
Door roest en de ongelukkige plaats zijn de meeste in de loop van de jaren verdwenen.
Je moet wel raketten en vliegtuigen bouwen om zoiets te bedenken.
Of het echt helpt weet ik niet, in mijn jonge jaren had iemand in de buurt van mijn dorp een Bagheera, destijds een wereldwonder op wielen.
In de lokale aanvoer route naar het dorp, type klinkerweg, zat een lichte bocht die net verkeerd helde. Verder was deze geplaveide bestrating vaak voorzien van ene toplaag achtergelaten door een agrariër welke net een van zijn modder weilanden had verlaten..
Nou wil het geluk dat alles wat in het dorp rond reed met manta, capri, rally 1 of 2, maar ook kadett, kever, golf of wat dan ook, zichzelf had uitgeroepen tot wereldberoemd coureur. Met name (en vaak bijnaam)bekend in de omstreken van het gehucht zijner domicilie. Ja, we hadden wat beroemdheden rondlopen.
Die eerder genoemde bocht, die met dat knikje, ja die.
Die moest en zou genomen worden met een snelheid die nog nooit iemand had aangedurfd. Eeuwige roem en sterke verhalen in de kroeg stonden op je te wachten.
U raad het al denk ik, ook Bagheera "coureur in spe" kon de verleiding niet weerstaan, bochtje niet gehaald, ergo, ook hij
werd geturfd en toegevoegd op de lijst der gezakten.
Edoch, het zij vermeld, zijn uitvoering was een stuk spectaculairder dan zijn voorgangers. De hele carrosserie in al haar polyester geledingen was uitelkaar gespat en lag uitgespreid in 1000 stukjes over het weiland.
Indrukwekkend, een dergelijk uitzicht had nog niemand eerder voor elkaar gekregen, ere wie ere toekomt. Dat hebben al zijn voorgangers met hun blikken dozen op wielen nooit voor elkaar gekregen.
En de ex-coureur in spe? Hier en daar wat gips werk maar de grootste breuken waren toch gekrenkte trots en gekneusde eer en daar helpt geen "mastique polyester" aan.
Zij nog vermeld dat het wel gebruikelijk was om je na een dergelijk ongeval te vervoegen bij de lokale veldwachter en het gebeuren te vermelden. (Waag het niet om het niet te doen)
Nadat je je schoorvoetend had bewogen ter huize van de opperwachtmeester-der-1e klas en je voorzichtig het deurbelletje had ingedrukt, het heldhaftige was er inmiddels wel af, ging de deur open:
'Wat kan ik opschrijven, stak er een hond of een kat over'
Hij was reeds lang op de hoogte en kende zijn pappenheimers.

Tja, jeugdherinneringen na het lezen van:
-Was een “veiligheids” onderdeel om bij een aanrijding vooraan de schok beter op te vangen en te verdelen over de langsbalken-
Of bovenstaande bedoeling was van Matra? :D :D
Zie het als een kerstverhaal, rij voorzichtig. Eerst maar es kijken wat de Sint voor mij in petto heeft.
//Bonne
Last edited by Vedrive on Sat Nov 25, 2023 10:59 am, edited 2 times in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by GODFRIED »

Bonne dat heb je mooi geformuleerd.
Die blokken kunnen het verschil zijn tussen leven en dood, thans dat is toch de gedachte bij Matra. Werden er in die tijd al crashtesten gedaan? Waarschijnlijk reden ze toen nog tegen een gevulde emmer met water. :)
Nee de Bagheera is geen auto om een zwaar ongeluk mee te krijgen maar eigenlijk geen enkele auto. We proberen het veilig te houden. :)

Omdat deze blokken standaard op de Bagheera stonden vind ik dat ze er ook op moeten staan of het nu nut heeft of niet, dat maakt mij niet uit. :D
Tegenwoordig met al die electronica zitten er zo veel overbodige spullen op een auto dat dit soms het einde wordt als ze in de garage het niet meer zien zitten dan spreken ze van duizenden Euro's kosten zodat de eigenaar een andere auto koopt. :(

Ik ken iemand die net zijn auto verkocht heeft om die reden, een Renault Megan 8 jaar oud 230000km herstelkosten volgens de garage ergens rond de €4000. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: stuk in de voorste wielkast

Post by Vedrive »

Ik vind dat soort constructies prachtig Godfried en dat onderdeel heeft zeker een reden en werking gehad.
Anders zat het er niet op, zou dat ook altijd er op willen hebben.
Is ook zo mooi dat je kan vaak kan zien waar een engineer achter de oren heeft gekrabd van 'hoe los ik dat nou op'.
Het hele M530 chassis zit er ook vol mee. Die 2 simpel gezette lange rechte kokerbalken/dorpels staan snel op de tekentafel, maar dan moet er een brug geslagen worden naar voor/achterwiel ophanging, en moet er nog een zware en relatief lange motor met bak achter worden gehangen.
Moet stijf zijn, niet te zwaar. En dat komt overal in terug.
Denk dat dit van uit product oogpunt/ opbouw bewerkelijk en duur chassis is geweest.
Ik heb vroeger achter de tekentafel aantal vuistregels meegekregen:
-lassen is duur, zetwerk is goedkoop.
-perswerk kost niks , alleen investering (mits grote aantallen)

En die verhaaltjes, soms schiet me wat te binnen van vroeger , begin te typen en paar tellen later staat er een hoop flauwekul op papier. Moet kunnen het leven is al serieus genoeg.
Neem het me maar niet kwalijk, elke gek heeft zijn gebrek.😇
Post Reply