Oppervlaktebehandeling

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Oppervlaktebehandeling

Post by Danny »

Tips en advies oppervlaktebehandeling.

Poederlakken (powder coating, plastificeren)

Plastificeren is niet gelijk aan poederlakken maar word in de volksmond wel als dusdanig gebruikt.

Alhoewel poederlakken een zeer proper uitzicht heeft wil ik er jullie wel op enkele nadelen wijzen

Bij eventuele beschadiging van de poederlak (wat men niet altijd kan zien) begint het metaal te roesten met als gevolg dat de roest onder de lak door roest (onderroest) visueel blijft alles lekker mooi, maar op een dag vallen de ?vellen? poederlak er af en dan is de schade meestal niet meer te overzien. (bv: tuinomheiningspaaltjes)

Indien je toch beslist om welke reden dan ook de stukken te poederlakken vraag dan een epoxy onderlaag rijk aan zink in de vakwereld bekend als ?zincoprim?. Epoxy is veel stootvaster en heeft ook een betere hechting aan het materiaal. Als tweede laag wordt de traditionele polyester poederlak toegepast in de gewenste kleur.

Galvaniseren:

Galvaniseren is inderdaad de beste optie om uw stukken te behandelen tegen roestvorming doch de ervaring leert dat je de stukken beter eerst zandstraalt en dit om volgende redenen

De galvanisatie bedrijven willen zo weinig mogelijk bij voorkeur geen ?rotzooi? in hun baden.

Bij nieuw materiaal bekomt men door het zandstralen een grotere ruwheidsgraad van het metaal waardoor eveneens het zink zich beter hecht op het materiaal. En niet te vergeten de meeste verontreinigingen zoals verf zijn verwijderd wat weeral de hechting ten goede komt

Zoals al vermeld is in deze discussie bestaat inderdaad de kans op thermische vervorming Bij kleine of constructief minder complexe onderdelen is die kans gering alhoewel ik kan beamen dat ik al geweten heb dat ?HEB 300? profielen (zware metalen ?I? profielen gebruikt in de metaalbouw met een sectie van 300x300 mm) afgekeurd werden na galvanisatie wegens kromtrekken dus probeer mij niet wij te maken dat een chassis niet zou kromtrekken en wel wegens de vlakke bodemplaat (de oppervlakte spanning moet wel ergens weg kunnen). Ik veronderstel dat de constructeur bij de bouw van de Murena dit al bij de constructie in gedachten had en daar dus constructief rekening mee heeft gehouden.

Als alternatief kan men het chassis in zinkstof verf steken een uitstekende product met referenties bij de marine en ander openbare werken is Zinga het grote voordeel van dit product is als je na verloop van de tijd toch ergens een roest plekje bespeurt wat opschuren en Zinga erover het zou (volgens labo testen) evenwaardig zijn aan metallisatie (vlamverzinken)

Zandstralen:

Laat de onderdelen bij voorkeur zandstralen of korundstralen (aluminiumoxide) i.p.v staalstralen de staalkorrels die eventueel achterblijven in hoeken en kanten zijn echte roesthaarden, zand en korund daarentegen zijn inert

Ik raad ten stelligste af plaat constructies te laten zandstralen daar er weinig zandstralers zijn die een autocarrosserie kunnen stralen met verstand d.w.z zonder thermische vervorming. Zelf met de nodige vakkennis is en blijft het moeilijk om bijvoorbeeld een kofferdeksel, deur, enz? te zandstralen zonder dat thermische vervorming optreed.

Een alternatief om vlakke delen te zandstralen is door middel van een hogedrukspuit met daarop een zandstraal lans gemonteerd de roest te verwijderen de eventuele vliegroest verwijderd men nadien met zoutzuur.

Parelstralen:

Parelstralen is een heel goed en relatief goedkoop proc?d? om bv motoronderdelen te stralen (i.p.v zand of dergelijke gebruikt men hier zoals de naam het zelf zegt glasparels). Deze hebben bij juist gebruik geen destructieve werking op het materiaal vraag bij voorkeur aan de uitvoerder uw stukken te stralen op 2 ? maximum 4 Bar. Nu heb ik op het werk een parelstraal machine bij het schroot staan doch eentje op water d.w.z , i.p.v perslucht gebruikt men hier het medium water om de glasparels te transporteren ook wel ?aquablast? genoemd. Dit toestel is uitermate geschikt om cilinderkoppen te reinigen de RMT te Oostende gebruikte dit proc?d? om bv kleppen, pistons en andere onderdelen van scheepsmotoren te reinigen

NB: bij voldoende interesse ben ik bereid dit toestel die nu bij het ?schroot? staat te herstellen en in gebruik te nemen voor al wie motoronderdelen evenals remklauwen enz?wil laten reinigen.
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

proficiat danny met zulk deskundigge uitleg nu zullen alle matra frieken ten minste weten waaraan ze beginnen en hoe het moet dit is duidelijk er zijn te veel mensen die is iets hebben horen zeggen en het niet juist doorvertellen en zoo kan je meer slechte dingen doen dan eerst een profecioneel uitleg te geven echt knap :wink: :wink: Ronny luxor
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Re: Oppervlaktebehandeling

Post by Maes Jules »

NB: bij voldoende interesse ben ik bereid dit toestel die nu bij het ?schroot? staat te herstellen en in gebruik te nemen voor al wie motoronderdelen evenals remklauwen enz?wil laten reinigen.[/quote]

Danny.

Wanneer u beslist om het toestel te herstellen,ben ik uw eerste klant om mijn motoronderdelen te laten parelstralen. :lol:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig Danny. Dat is kort en duidelijk. Het is nu aan de leden om te beslissen wat ze met hun auto gaan doen. Maar voor kleine onderdelen heb je ook nog elektrolitisch verzinken. Mocht er een bad bestaan die groot genoeg is voor mijn chassis, zou ik overwegen om het zo te doen. Danny, indien je jou parelstraalmachine herstelt, zal je veel werk hebben denk ik. Er zijn veel kleine onderdelen die te klein zijn om naar de zandstraler te brengen, of die niet ruw mogen zijn. Ik heb hier een paar onderdelen die nog onder handen moeten genomen worden. Die zou ik dan elektrolitisch verzinken. Danny kun je eens laten weten tot elke grootte jou machine aankan.
Wat het zandstralen betreft van carrosserieonderdelen is het inderdaad juist dat je die zo niet kunt zandstralen. Ik denk niet dat er een zandstraalfirma zich zal riskeren om buitenplaat te zandstralen. Het is goed om een volledig geblutste auto te hebben. Gelukkig voor ons, bestaat de buitenbekleding van de Bagheera uit polyester op de voorruitzijkaders na.

Benny.

Bagheera, voor mensen met smaak.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

bij ons in Nederland is zandstralen verboden, omdat door het breken van de zandkorrels silicose ontstaat en die longkanker veroorzaakt alleen in combinatie van water mag er nog met zand gestraald worden, het verhaal met peodercoating klopt wel uiteraard maar is altijd een beter alternatief als gewoon lakken denk ik als er roest onder de coating ontstaat is dit goed te zien aan de coating en moet er dus worden opgetreden doordat de lak zo sterk is blijft de lak heel maar ziee je wel de vrvorming eronder , uiteraart een mooi verhaal
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Danny zeer interessante bijdrage, echter 2 bemerkingen.
-Bij het poederlakken worden (althans bij het bedrijf waar ik ga) de stukken eerst gestraald (meestal gekogelstraald), dan gemetalliseerd en dan gepoederlakt. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee en kan tot op de dag van vandaag geen afpellen vaststellen. Mocht er toch een beschadiging aan de poederlak komen ben ik gerust door de metallisatie.
-Zorg ervoor dat het straaltoestel in orde komt zo kan ieder lid er beroep op doen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat is eigenlijk de schade aan het toestel?
Mogelijk kan extra inbreng je stimuleren, of zelfs hulp bij de herstelling!?
Last edited by Paul on Sun Dec 18, 2005 1:02 pm, edited 1 time in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Kan de club eventueel dit toestel overnemen, wat zijn de afmetingen, wat is er defect, hoeveel moet het kosten, hoeveel moeten leden betalen om de stukken te stralen,?????
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb een Vito, als het er in kan is er transport mogelijk.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Je ziet maar als iedereen wat samenwerkt bereik je heel wat en alle leden kunnen ermee van genieten.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Parelstraal machine

Post by Danny »

Voor alle duidelijkheid:

De parelstraal machine is niet mijn eigendom maar ik zal navraag doen aan mijn werkgever of deze in orde mag zetten en gebruiken uiteraard, waar ik niet onmiddellijk een probleem inzie. De grote van het toestel zal ik ff moeten controleren

Ik hou jullie op de hoogte
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Kogelstralen

Post by Danny »

Dag Alain

Een kleine opmerking
Op gekogelstraalde stukken kan men niet metalliseren en wel om het feit dat het materiaal geen ruwheidsgraad heeft. Ik heb voldoende ervaring met werpstraalmachine?s de werpsnelheid van een straalturbine is +/- 90 m/sec daartegenover staat hydropneumatisch stralen die met de juiste nozzle en druk tot een werp (straalsnelheid van 300 m/sec kan belopen) wanneer men hydropneumatisch straalt kan men door de grote impact van het straal middel toch een ruwheidsgraad verkrijgen die voldoende is om op te metalliseren (vlamverzinken)

voor alle duidelijkheid of eigenlijk niet er worden in de straalwereld verschillende (verkeerde) benamingen gebruikt voor betreffende toepassingen bijvoorbeeld kogelstralen is stralen met een "rond kogelvormig stalen straalmiddel in de vakwereld bekend onder de naam steelshots wordt hoofdzakelijk gebruikt in straalturbines.
Bij hydropneumatisch zandstralen word (om slijtage te verminderen aan de apparatuur) meestal een mix van scherp en rond straalmiddel gebruikt

verder wil jullie best wat meer uitleg geven over zandstralen en aanverwanten maar het is zo'n ruim vakgebied dat ik er eigenlijk een website kan over maken.

Wat powder coating betreft als es over nagedacht hoe je die powder coating gaat verwijderen in dien nodig?? Laat ze kostbare stukken vooral niet stralen maar oftewel chemisch ontlakken of thermisch ontlakken (wervelbed oven)

Groetjes Danny
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer goede en duidelijke uitleg.Ik heb verschillende jaren sierpoorten en hekwerken gemaakt.Maar van roesten na een behandeling met poederlak heb ik geen weet .Normaal wordt het materiaal eerst gemetalliseerd of wel gegalvaniseerd en dan afgewerkt met poederlak.
Gegalvaniseerde delen worden voor het galvaniseren eerst nog eens aangestraald dit om goede hechtingen te bekomen van de poederlak.
Indien je een beschadiging op poederlak moet bijwerken zit je met een probleem.Dit blijft meestal zichtbaar.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Poederlak en onderroest

Post by Danny »

Inderdaad gemetalliseerde of gegalvaniseerde stukken die gepoederlakt zullen ook niet roesten behalve indien de lak beschadigt is en dar bedoel ik nu net met het risico op onderroest en poort blijft in princiepe staan maar een gebruiksvoorwerp zoals een auto en/of auto onderdelen zoals de ophanging zijn dus wel enorm onderhevig aan mechanische belasting en hiermee bedoel ik bijvoorbeeld steenslag enz... en daar schuilt dan het addertje onder het gras. hiermee wil ik totaal geen afbreuk doen aan poederlak in tegendeel zelfs alleen wil ik er op wijzen dat niet alle stukken bijvoorkeur gepoederlakt worden.


Groetjes
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Natlak vs poederlak

Post by Danny »

1. Lakkerijen schakelen over naar poeder:
* milieutechnisch: met de nieuwe VOC-norm kan een lakkerij bijna niet meer op natlak draaien (aantal solventen per liter/kg dat je de lucht in blaast)
* kostprijs: het poeder dat je naast je stuk spuit, kan je gewoon terug opbrengen en verwerken, afval is zeer laag, rendement bijna 95 %
* kostprijs: een kg poeder kost een fraktie van een kg (lt) natlak (4 ? - 15 ?)
* kostprijs: voor seriewerk is poederen een pak goedkoper, zelfs met de voorbehandelings- en bakinstallatie
* omkleuren: zeker niet waar! Bij natlak spoel je je pistool en je spuit een andere kleur, bij poeder moet je je hele installatie grondig reinigen vooraleer je een andere kleur kan spuiten, een enkel poedertje geeft een probleempje
* kwalitatief: natlak steekt er met kop en schouders bovenuit, kan ook niet anders (totaal systeem, UV-resistentie, laagdikte)
* kwalitatief: proc?d? van poeder is redelijk goed geconditioneerd, de parameters worden kort gevolgd (voorbereiding, laagdikte, flash-off, bakken etc) waar bij natlak vaak bij te veel luchtvochtigheid of slechte temperaturen gespoten wordt met een zeer wisselende laagdikte en een bedenkelijke voorbereiding: ga daarom bij een vakman!
* tot slot: poeder kan je maar in ??n laag aanbrengen, moet rond de 180?C gebakken worden dus niet op alle ondergronden en je ondervindt later problemen om het te overschilderen

2. Kwaliteit voor zware toepassingen:
zandstralen
aanbrengen van een zinkrijke (ttz: min. 92% Zn in de droge film) grondlaag (ts de 40 en 60 ?), het zink zal bij een beschadiging zich opofferen en de zouten gaan een barriere tegen onderroest vormen (vgl galva)
aanbrengen van een mio (ts de 80 en 150 ?) die als sperlaag gaat fungeren voor het vocht dat door de zouten van je staal aangetrokken gaat worden
aanbrengen van een UV-resistente PU-eindlaag (ts 40-60 ?) die je systeem esthetisch gaat afwerken en technisch gaat beschermen tegen het zonneke

3. Epoxy-systeem of PU-systeem: epoxy is zeer hard, zeer slijtvast maar niet UV-resistent. Op dunne plaat gaat epoxy scheurtjes vertonen. Dus ideaal voor je chassis, ed... Voor de rest: beter een (duurdere) poly-urethaan.

4. Nog vragen? Shoot!

Grtj's Danny
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Danny,

Bij de poederlakkerij langs geweest en de stukken worden wel degelijk gekogelstraald.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Post by Danny »

Kan je mij katen weten welk bedrijf dit is mss ken ik het bedrijf en kan ik u meer duiding bezorgen

Maar als zij het zo zeggen zal het wel moeten alhoewel ik het ten zeerste betwijfel ik bij vorige bedrijven veel gexperimenteerd met mix voor straal turbines en dit met de bedoeling om de getraalde stukken te metalliseren en telkens kwamen tot conclusie slechtte hechting.

Groetjes
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Post by Danny »

Foutje in mijn vorige mededeling geslopen (zal beter moeten leren overlezen is steeds "tussen de soep en de petatten" dat ik berichtjes schrijf

Poederlak kan wel degelijk in meerdere lagen aangebracht worden ik bedoelde eigenlijk ===>> beperking laagdikte + hoe dikker hoe meer kans op afspringen van de lak

Verder hou ik jullie op de hoogte wat de parelstraalmachine betreft ik ben in onderhandeling met mijn werkgever


groetjes
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Poederlakkerij De Jong in Aarschot
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Ik heb mijn best gedaan

Post by Danny »

met dit bedrijf Heb ik geen ervaring en kan u wat dat betreft niet verder helpen maar ik heb wel bij Almaplast (Heist op de berg), Almacoat (Kontich) en Cymaco (Willebroek) gewerkt voordien was ik zelfstandig en toevallig had ik een bedrijf die zandstraalde**, metalliseerde, natlakte (electrostatisch, airless, airmix en conventioneel), poederlakte, fireprotection coating, Hydrojetting, zandstralen van glasdecoraties, gevelreiniging en mobiele straalwerken ben ik wat vergeten? :roll:

** zandstralen - Staalstralen, korundstralen, parelstralen
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Danny, wat zou jij voorstellen voor gietstalen stukken? Dat zijn onder andere de onderste driehoeken van de voorste ophanging en een langshouder van de achterste vering.

Benny.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Behandelen van gietijzeren onderdelen

Post by Danny »

Voor het behandelen van gietijzeren onderdelen en zeker ophangingonderdelen stel ik voor deze te laten

- Zandstralen / staalstralen
- Metalliseren (+/- 60 M?)
- 2 lagen epoxy primer (2 x +80 M?) optimaal is 2 lagen ijzerglimmer
En eventueel afwerken met een
? Polyurethaan eindlaag (laklaag).

Hiermee wil ik totaal geen afbreuk doen aan poederlak indien je om welke reden dan ook reden zou opteren voor poederlak bedenk dan wel dat indien je in de toekomst door omstandigheden deze opnieuw zou moeten laten behandelen het en dure zaak is om deze opnieuw te laten afstralen of afbranden in en wervelbed. Doch wil ik niet nalatne u ook hierover advies te geven

- Zandstralen / staalstralen
- Metalliseren (+/- 60 m?)
- Epoxy primer (+ 100 m? bijvoorkeur zinkrijke ?zincoprim?)
- Polyester eindlaag in de gewenste kleur (zwart is Ral 9005)

o NB: om te controleren of de poederlak goed gebakken kan je de acetontest toepassen; hoe werkt het: neem een watje zoals de vrouwen gebruiken om de verf van hun gezicht te doen :lol: bevochtig deze goed met aceton duw het watje +/- 2 ? 3 seconden op het behandelde stuk indien het watje de kleur aanneemt van de ondergrond hier dus zwart werd het stuk niet goed gemoffeld m.a.w heeft het niet lang genoeg in de oven gezeten.


Doch persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het eerste proc?d
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Danny,

Je uitleg is zeer duidelijk. Ik zal jou advies volgen en de eerste methode toepassen. Wat is die epoxy-primer. Waar kan ik die vinden, en welke merken bieden de beste resultaten?
Gelukkig hebben we nu jou Danny op de site. Het is altijd interessant om mensen die van het vak zijn, hun visie en hun raad te horen.
Bedankt Danny.

Groeten Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Op het forum van www.oldtimersweb.be staan er ook enkele onderwerpen betreffende zandstralen of oppervlaktebehandeling.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Waar verf vinden?

Post by Danny »

Om uw vraag te beantwoorden wat de ijzerglimmer betreft een leverancier waar ik goede ervaringen mee heb en die zeker concurentieel is wat prijs/kwaliteit betreft is Vibol website www.vibol.be

Technische fiche ijzerglimmer http://www.vibol.be/n12f.pdf

zinkrijke epoxy primer http://www.vibol.be/n11f.pdf

Zinkstof epoxy primer (alternatief metalliseren en galvaniseren) http://www.vibol.be/n20f.pdf

PU eindlaag (industriele kwaliteit dus niet om een auto mee af te lakken) http://www.vibol.be/n28f.pdf

surf es rond op die site als je iets wilt weten help ik wel
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Parelstraal machine

Post by Danny »

Ik mag van mijn werkgever het water-parel-straal-toestel terug in orde zetten van de werkgever, is mijn eerste werk volgend jaar (anno 2006) de grote van de kabine is 450 x 650 mm.

Ik hou jullie op de hoogte :D
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik sta al te trappelen van ongeduld :wink:
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Is er reeds nieuws hoe de herstelling van het water-parel-straal-toestel evalueerd ?
Is dit reeds hersteld ?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat Danny zelf een waterstraalbehandeling ondergaan heeft want hij lijkt als in water opgelost. :P
Post Reply