Holle ruimtes in het chassis

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Holle ruimtes in het chassis

Post by bassboss »

Ik vond het eens hoog tijd om een topic te openen over het behandelen van de holle ruimten in het chassis.
De wildste verhalen doen de ronde.
Daarom kan iedereen zijn idee?n hieromtrent kwijt in dit topic.

Ik zal dan zelf maar met mijn gedachtengang beginnen.
Aanvankelijk was ik van plan om de holle ruimtes op te spuiten met polyurethaanschuim om deze te vullen en zodoende geen condensatie meer te krijgen.
Ook zou het de rijgeluiden wat meer kunnen dempen.
Navraag bij verschillende bronnen heeft mij het volgende duidelijk gemaakt: GEBRUIK NOOIT SCHUIM !
Dit om de eenvoudige reden dat dit als een spons werkt en het chassis als dusdanig in een minimun van tijd doet wegrotten.
Een vrije doorstroming van lucht door het boren van extra gaten zou eerder aangewezen zijn + het injecteren met was of iets dergelijks.

Image


Ik ben er steevast van overtuigd dat er nog vele zaken zijn waarover twijfels en discussie bestaan. Echter hebben ze ??n ding gemeen, ze zijn allemaal goed bedoeld.
Toch verdienen onze wagens de beste en meest doeltreffende behandeling.
Daar is iedereen het wel over eens!

Graag jullie bevindingen! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Holle ruimten

Post by Danny »

ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Persoonlijk ben ik ook niet gewonnen voor het gebruik van schuim, beter vind ik het volspuiten van de holle ruimtes met was.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Volgens mij werkt het schuim helemaal niet als een spons. Het blijft zelfs drijven op het water. Het schuim vormt eigenlijk een geheel van luchtbellen. En aan de buitenkant zelf een gladde film. Als dus een ruimte volledig vol zit met dat schuim; kan er normaal gezien helemaal geen condens ontstaan. Maar dat is enkle mogelijk wanneer de holle ruimte VOLLEDIG vol zit met het schuim. Er zijn nu contructeurs die hun holle ruimtes vullen met schuim. Maar welk schuim dat precies is, weet ik niet.
Bart, van waar komt die foto van die vergane dorpel? Toch niet van jouw Bagheera.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Die foto is GELUKKIG niet van mijn Bagheera....
Ik denk dat indien je de holle ruimten volspuit met schuim je er 100% moet voor zorgen dat deze holle ruimten absoluut waterdicht zijn.
In mijn geval heb ik geluk daar ik de voorkanten van de dorpels moeten wegslijpen en zo in de binnenkant kan kijken.
Ik ga originele gaten openlaten en er op sommige plaatsen enkele bijboren van 8mm.
Langs deze gaten injecteer ik alles met was of teer+olie.
Ik zorg er voor dat de holle ruimten steeds vrij blijven en dat er voldoende lucht in kan circuleren.
De gaten zal ik laag genoeg boren om het eventuele water laten weg te lopen.
Dit in combinatie met galvanisatie zal het veiligste zijn.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, de gaten die moeten geboord worden voor het galvaniseren, moeten op de juist uitgekozen plaatsen komen. Het chassis wordt op zijn zijkant in het bad gedaan. De gaten moeten zodanig zijn dat er zich geen luchtbellen kunnen vormen in de holle ruimtes. Anders ontploffen die door de uitzetting van de lucht erin. Hoe meer gaten hoe beter, en ben je nadien gemakkelijker om de ruimtes te behandelen met was.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matra vrienden,
Benny heeft gelijk.Het montageschuim neemt geen water op is waterdicht en zal zeker niet als een spons werken.Waar je schuim spuit mag je er zeker van zijn dat er geen roest meer kan gevormd worden.Doe een test en jullie zullen overtuigt zijn.Het is wel belangrijk dat je niet gaat besparen op het schuim. Het grootste probleem is dat je niet ziet wat je doet.Waar zit er schuim en waar niet?Een koker of balk die 100% vol schuim zit zal nooit van binnen kunnen roesten.Het is ook zo dat constructeurs schuim toepassen om bepaalde plaatsen dicht te spuiten.Het lawaai kan zich dan ook niet verplaatsen en men krijgt een stillere auto.Ik heb aan mijn Bagheera niet veel schuim gebruikt.Wel heb ik alle balken en kokers overvloedig behandeld met wax. Bij mijn Opel GT had ik twee balken volledig dicht gespoten met het schuim.Dit waren dan ook geen hoge balken en ik was er zeker van dat ze vol schuim zaten.Maar voor het schuim te spuiten had ik het volgende gedaan: Balken toegemaakt met een stop. Binnenin de auto gaten geboord en de balken vol geschud met teer.Na enkele dagen de stoppen verwijderd en de teer er laten uitlopen.De balken heb ik toen met schuim moeten behandelen om dat de teer bleef lopen als het warm werd.Ja, voor het boren van de gaten moet je de positie kennen van het chassis tijdens het verzinken.Je boort beter 50 gaten te veel dan ??n te weinig.Waar de lucht niet uit kan zit er ook geen zink.Het ontploffen van gesloten ruimtes is en beetje ver gezocht.De lucht die warm wordt zet uit en drukt de zink weg.Als de plaat op deze plaats h??l dun is zou het kunnen dat ze openscheurt. Het verzinken heeft aan mijn chassis geen enkel probleem veroorzaakt.Dat de plaat na het verzinken gaat golven is normaal.Dit wordt door de warmte veroorzaakt.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zeer juist Godfried, wat die vloerplaat betreft. De vloerplaat van een Murena is door het galvaniseren eveneens golvend geworden.

Benny.
Post Reply