galvanisatie van de onderdelen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ahum...900 euro is wel een hele smak geld!!! :-?
Dan mag het ook zandstralen worden, enkel die holle ruimten....
Ga toch eens informeren bij Mitraco.
Ik volg je werkzaamheden op de voet, Benny!
Ik ben nog niet aan het dak begonnen daar ik eerst de binnenbekleding volledig heb verwijderd en ga eerst de voorruit demonteren.
Ik heb wel al eens geprobeerd om met mijn rug eens te duwen maar er bewoog niet veel... :oops:
Ik ga met een verfschroeier de stalen chassisdragers onder het dak opwarmen om de kit soepeler te maken en vervolgens met een plamuurmes proberen te steken tussen dak en chassis. Daarna nogmaals met de rug ertegen en het zal wel iets makkelijker gaan, hoop ik.
Ik wil wel vermijden dat het dak scheurt ter hoogte van de verluchtingsroosters. Zou alles in ??n geheel willen houden om latere scheurtjes na het lakken te voorkomen. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, met een verfschroeier zal je geen resultaat halen. Het is namelijk een harde lijm die gebruikt geweest is voor het monteren van het dak. Een soort polyester maar dan zonder glasvezel. Je kan misschie via de binnenkant als volgt te werk gaan. Plaats een lang plat voorwerp tussen het dak en het metalen dakkader. Steek tussen het kader en het lange voorwerp een schroevendraaier of een platte beitel, en gebruik die als hefboom. Het zal altijd kraken, wat de lijm moet losgescheurd worden van het metalen kader. Je moet eel lang voorwerp gebruiken om de krachten op het polyesterdak te verdelen, anders is je kracht teveel op ??n punt gericht en kan je door het dak prikken.
Om de auto chemisch te ontlakken vragen ze zoveel omdat ze er een kooi rond contrueren. ze willen niet dat je het zelf maakt. Ze nemen dus de volledige verantwoordelijkheid op zich.
Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Komt voor mekaar! Als lang voorwerp zal ik een stuk plaatstaal nemen en op meerdere plaatsen tegelijk proberen te drukken om de krachten te verdelen. :wink:
Is eigenlijk jammer dat je voor zo'n banale konstruktie bijna meer moet betalen als voor het ontlakken zelf... :roll:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Ik denk niet dat de anderen minder actief zijn, hier worden algemeenheden aangehaald die voor elk type Matra gelden.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Alain

Persoonlijk vind ik dat de beschrijving van de problemen en de gegeven oplossingen voor 70% op een Bagheera slaan,ik heb dan ook gezegd dat het een gezonde jalouzie is van mij,dus hoe meer gegeven over Matra hoe beter voor alle bezitters van een Matra.

Bij mijn zoektocht naar M530 bezitters heb ik Filip De Decker terug eens ontmoet (zie M530) en moet u de groeten overbrengen.

Jules
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden,
Is het niet schandalig een prijs van ongeveer 900 euro om een chassis te ontlakken.Dit allemaal om de milieunormen na te komen. En als we dat niet geloven maken ze ons iets anders wijs.Ik heb toen contant betaald zonder factuur.Als je een onderdeel dat gelakt is in zoutzuur dompelt en er lang genoeg in laat is de lak ook weg.Ik heb al vaak zitten te dromen om een grote container te vullen met zoutzuur om zo zelf chassis te kunnen ontlakken.Maar het is een gevaarlijk en bijtend product.Zelf een klein zinkbad maken om kleine onderdelen te verzinken daar heb ik ook lang mee rondgelopen.Gelukkig mag een mens dromen maken.Vele zullen nooit uitkomen.Maar mijn Bagheera restaureren dat is een droom die ik heb kunnen waarmaken.Ik ben er heel blij mee.Ja, ik heb fouten gemaakt maar van je fouten moet je leren.Iemand die niks doet kan ook niks verkeerd doen.Ik heb het in de vorige Romorantin beschreven.Versterk zeker het scharnier aan de a-stijl.Benny dat de firma die kooi zelf wil maken dat is nieuw voor mij.Dat hebben ze mij er niet bij gezegd.Het is dat misschien wat het zo duur maakt.Misschien een kwestie van afspraken maken?
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, jij hebt destijds nog gaan onderhandelen om de prijs naar beneden te halen. Maar men vertelde u dat de tijden veranderd waren. Je liet mij weten dat zij er een kooi rond maakten en dat door de milieunormen die firma meer moest vragen. Dat is wat ik mij herinner van een mail.
Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag benny,
Heb ik je ooit gezegd dat de firma de kooi zelf zou maken?Sorry maar daar herinner ik me niks van.Ik heb mijn kooi zelf gemaakt en mijn carrosserie toen naar Mitraco gebracht.Ik ga eens opnieuw contact opnemen met die firma.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Je bent de bezitter van een z??r zeldzaam exemplaar. Het is dan ook te begrijpen dat er weinig lotgenoten zijn.Ik heb indertijd ook bijna een M530 aangekocht.Als er toen niet zoveel aan geknoeid was had ik hem gekocht voor de prijs van(70000 oude bfr).Maar net zoals de Bagheera had de roestduivel veel vernield.De restauratiewerken die toen al gebeurd waren hebben me doen afschrikken.Als de wagen nog in originele staat was geweest had die nu in Rekem gestaan.Hoeveel zijn er ooit van gemaakt?
Groetjes Godfried. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Ik heb de M530 in 1972 nieuw aangekocht,(zie ook het verhaal van mijn M530 in een vorige Romorantin)ik heb hem (haar) dan ook steeds goed onderhouden.
In totaal zijn er ongeveer 9606 stuks van gemaakt geweest.
Messchien verwacht ik van het forum M530 te veel.
Prachtige avatar hebt u geplaatst naast uw interessante artikelen.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag jules,
Nieuw aangekocht en nog steeds in je bezit"prachtig".Er zullen er nog zijn die of en toe denken" had ik mijn M530 maar niet verkocht en gehouden".Je weet wat je hebt en wat er allemaal mee gebeurd is.Het is een stuk van je leven geworden na 33 jaar.Waarschijnlijk ook de wildste jaren van je leven.Mijn eerste auto was een Ford Escort mk 1 en deze was ook van 1972.Ja, soms heb ik heimwee als ik er een zie.Het doet me denken aan de vervlogen jaren.Maar mijn Matra doet me dat vlug vergeten.Jules nog vele probleemloze km met je M530 en misschien tot op een meeting of de nieuwjaarsreceptie.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

ja Godfried mijn eerste wagentje was ook een escort typ 1. Een zeer plezierig wagentje,ik heb er zelf een paar gehad daar leerde ik aan sleutelen. En heb er veel van geleerd.Maar mijn passie was toen al matra bagheera der ging niks boven deze sportwagen. Mijn buurman had een bagheera typ 2 een x ik was verkocht en verliefd op dien auto :oops: niet op mijn buurman :lol: :lol: maar hij koste toen nog wat veel ik was nog niet aan het werk.Maar een paar jaar nadien heb ik er tog e?n gekocht bij garage nova in lier. ik heb er toen een jaar hard aan gewerkt en veel moeten aan lassen want hij was toen al in slechte staat. een baggy van 1980 ik heb hem later terug verkocht met spijt in het hart. omdat ik ging trouwen en geen plaats meer had om hem te stallen . als ik het had geweten had ik hem nooit weggedaan ons verhaaltje van matra broer Ronny :wink: :wink:
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried
Ik heb de laatste maanden via het forum heel wat echte Matra fanaten leren kennen en ook ik kijk er naar uit om al die personen op een bijeenkomst te ontmoeten.

Groeten :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Vroeg of laat ga die bende leren kennen.
Tot wederhoren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ronny,
De schoonste tijd aan deze wagen was de periode dat ik mijn vrouw heb leren kennen.De zetels van die escort gingen niet plat genoeg dus werden ze vervangen door zetels van een Toyota.Ik heb veel plezier beleefd aan deze zetels.Maar nog meer plezier als mijn vrouw op deze zetel lag.Ik denk niet dat ik daar een tekening moet bij maken. :lol: Wat Matra voor me zou gaan betekenen wist ik toen nog niet.Als kleine jongen ben ik voor de eerste keer met Matra in contact gekomen door onze huisdokter.Ja, onze huisdokter reed toen met een Matra Bagheera.Ik kon mijn ogen toen niet geloven.Een huisdokter verdient ook veel geld.Deze wagen zal dan ook nooit in mijn bezit komen.Het zal wel een jongens droom blijven. Hij heeft me toen waarschijnlijk besmet het virus.Het is pas jaren later dat het virus me terug in zijn greep heeft gekregen.Ondertussen heb ik al veel roestduivels moeten vernietigen.Onder ieder stuk polyester kam ik er een tegen.Ja, er waren veel hopeloze gevallen bij.Met vier schrootwagens weet je dat de roestduivel een gevaarlijk individu is.In de matra wereld zullen we hem zeker niet uitgeroeid krijgen.Maar we zijn met velen op de goede weg.Gelukkig dat we een goede ruggesteun krijgen van het bestuur en de clubleden.Spijtig dat we allemaal zo ver uit elkaar wonen.Anders zouden we zeker in de Matrastraat wonen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Met zulke sneeuw en zoutmassa's op de weg, ben ik er hoe langer hoe meer van overtuigd dat het galvaniseren van mijn karretje, de beste oplossing is... 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
gelukkig had je eerst je Escort en pas dan je Bagheera. ( Wat de stand van je zetels betreft)
Benny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je jong bent ben je nog flexibel.In de Bagheera was het zeker ook gelukt.Bagheera's waren toen voor de meeste jonge mensen onbereikbaar.Toch heb ik spijt dat ik 19 jaar geleden een Opel GT gekocht heb in plaats van een Bagheera.
Ja bart ,het blijft de beste oplossing om de roestduivel te vernietigen.
Groetjes.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply