Page 7 of 9

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Sun Jul 14, 2019 7:59 pm
by ypres
Heren,
ik ben telerurgesteld...
een V8?????
in een Matra Bagheera??

Nee..... een U 8

:D :D :P :P :lol: :lol:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Jul 15, 2019 11:19 pm
by ALAIN VAN AKEN
U8 zou top zijn
Nee V8 grapje, omwille van de 8 bougies op de foto

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Sep 16, 2019 11:45 am
by ypres
Probleempje met de kilometer teller naald opgelost.

Tijdens het rijden stopt de naald rond 60 km/h
Vanaf 80km sprong die dan omhoog en trager dan 10km sprong die terug omlaag. :o :o

Gisteren nogmaals de teller eruit gehaald.
Wat bleek : Achteraan de teller naald hangt een tegengewichtje.
Eén van de plastiek topjes waarmee het tegengewichtje van de naald bevestigd zijn sleepte over een vijsje.

Topje wat platgedrukt met een verhitte schroevedraaier en probleem opgelost. :lol: :lol:
IMG_20190915_140029.jpg
IMG_20190915_140029.jpg (225.03 KiB) Viewed 10490 times
IMG_20190915_140029.jpg
IMG_20190915_140029.jpg (225.03 KiB) Viewed 10490 times
't blijft een wonder: zo'n Bagheera . :lol: :lol:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Sep 16, 2019 11:04 pm
by ALAIN VAN AKEN
Weer mooi verholpen. Soms zit het is een klein detail.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Sep 17, 2019 6:57 am
by GODFRIED
Mooi opgelost. Het is niet altijd zo eenvoudig. Maar bedankt om de oplossing met ons te delen. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Sep 17, 2019 8:20 am
by oetker
De vraag is alleen, waarom sleept de naald over dat vijsje?
Normaal gesproken zou die nooit dat vijsje mogen raken.
Naald krom misschien? Paneel krom?
ik zoek altijd naar het waarom en oorzaak en gevolg.
Het gevolg is opgelost.

Herman

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Sep 17, 2019 9:41 am
by ypres
De oorzaak lag in het openen van het dashbord de eerste keer om die vervelende tik eruit te halen.
De naald heb ik dan er terug opgeduwd. (misschien een fractie dieper dan origineel)
Aan de naald pruts ik liever niet meer, vandaar dat ik nu aan de achterkant die topjes wat platter gemaakt heb met een verhitte schroevendraaier.

Ik ben ook van jou principe: eerst oorzaak zoeken en dan herstellen.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Sep 17, 2019 12:44 pm
by ALAIN VAN AKEN
Idd altijd oorzaak zoeken en niet alleen gevolg herstellen.
Altijd goed om latere herhaling en ergernis te vermijden.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Sep 18, 2019 6:36 am
by GODFRIED
Waarom!!! Daar is niet altijd een verklaring voor. Veel moderne wagens van enkele jaren oud hebben problemen, en waarom kunnen ze dit probleem in de garage niet vinden ?? :o :o Maar natuurlijk alles heeft zijn oorzaak. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Oct 16, 2019 12:13 pm
by ypres
Koopje gedaan op ebay :P :P
en wat geknutseld.

't resultaat is mooi genoeg om op de kast te zetten. :wink: :wink:
IMG_20190920_152204.jpg
IMG_20190920_152204.jpg (49.01 KiB) Viewed 10315 times
IMG_20190920_152211.jpg
IMG_20190920_152211.jpg (44.09 KiB) Viewed 10315 times
IMG_20190927_184242.jpg
IMG_20190927_184242.jpg (48.2 KiB) Viewed 10315 times
IMG_20191012_133534.jpg
IMG_20191012_133534.jpg (363.47 KiB) Viewed 10315 times
IMG_20191012_133603.jpg
IMG_20191012_133603.jpg (364.46 KiB) Viewed 10315 times
IMG_20191012_133610.jpg
IMG_20191012_133610.jpg (375.24 KiB) Viewed 10315 times

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Oct 16, 2019 6:19 pm
by matrafan
Inderdaad mooi geworden :D :D :D

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Oct 16, 2019 6:29 pm
by oetker
Fraai stukje werk.
Nou de grote nog zo maken :D

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Oct 16, 2019 7:00 pm
by JV
mooi

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Thu Oct 17, 2019 6:23 am
by GODFRIED
Dat is een gemakkelijke. Geen laswerk en kilo's roest verwijderen.
Mooi. :wink:
Aan deze op de foto is wat meer werk. :evil:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Dec 09, 2019 2:53 pm
by ypres
Niks winterstop.
Zolang er geen zout ligt, of als het eens goed heeft geregend heeft nadat ze hebben gestrooid, en de wegen terug droog erbij liggen, dan gaan we rijden.... :P
IMG_20191207_102602.jpg
IMG_20191207_102602.jpg (58.47 KiB) Viewed 9902 times
Welch WO1 Memorial op Pilkem Ridge nabij Ieper.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Dec 09, 2019 4:00 pm
by oetker
Tja, in België kan dat nog .
In Nederland is ons dat afgepakt door de oldtimer regeling of je moet volledig terug in de wegenbelasting.
Ik ben stik jaloers. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Dec 09, 2019 7:27 pm
by hendrik
Dat is een mooie bagheera prachtig.



grt harry de matra.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 8:23 am
by GODFRIED
Ik zou mijn bagheera niet alle dagen willen gebruiken en zeker niet in de winterperiode. Ik kan er dan niet van genieten. je auto is dan steeds vuil!!! In geval van noodzaak gebruik ik hem wel.
Ook zou ik mijn bagheera dan zeer vlug moe zijn. Het ontbreekt net iets te veel aan comfort.
Je zit te laag en je moet sleuren aan dat stuur tijdens het parkeren, ook vind ik dat de ruitenwissers niet 100% hun werk doen. :o

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 9:30 am
by benny
Begin je oud te worden, Godfried?

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 9:52 am
by hendrik
Die van mij zijn nu ook al in winterslaap lekker droog en warm.




grt hary de matra.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 9:59 am
by ypres
Dagelijks gebruik zou ik ook niet doen.
Maar zodra de wegen droog zijn, mag ie buitenkomen.
De rest... da's "verjongen" zeker? :D :D

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 10:19 am
by oetker
GODFRIED wrote: Tue Dec 10, 2019 8:23 am Ik zou mijn bagheera niet alle dagen willen gebruiken en zeker niet in de winterperiode.
Je auto is dan steeds vuil!!!
Je zit te laag en je moet sleuren aan dat stuur tijdens het parkeren, ook vind ik dat de ruitenwissers niet 100% hun werk doen. :o
Heel herkenbaar.
Je moet lijden om Matra te rijden. :o

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Dec 10, 2019 12:17 pm
by ALAIN VAN AKEN
Boven de 50 voel je dat je rijdt.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Wed Dec 11, 2019 11:28 am
by GODFRIED
benny wrote: Tue Dec 10, 2019 9:30 am Begin je oud te worden, Godfried?
Ja, papa je wordt ouder. Niet dat het erg is zolang er maar steeds een jaartje bijkomt. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Fri Aug 14, 2020 11:11 am
by ypres
de AUTOKEURING komt eraan voor mij - 20 september

Dus alles alvast nagelopen en gecontroleerd -> alle lampjes en bediening lichten werkt.

De dimlichten moeten afgesteld worden -> plaatselijke bandencentrale raadt aan om net voor de keuring langs te komen want de afstelling durft nogal eens verlopen op oldtimer met klaplichten :D

De motor ziet er onderaan vettig uit maar k ga dat voor de keuring allemaal eens droog wrijven.
Er liggen wel geen oliedruppels onder, zelfs niet na 4 weken stilstand.

De cardan stofhoezen zien er gekraakt uit maar lekken geen vet, maar toch ben ik alvast aan het uikijken om ze allemaal te vervangen
moest ik daarop afgekeurd worden.

Grootste bezorgdheid is mijn achterste banden : 185HR13 volgens boekje
Bij mij liggen er 185/80 R13 S van MAXXIS op.
Ik denk foute snelheidsindex want zou H moeten zijn maar die S is ook ok tot 180 km/h...

We zien wel wat ervan komt ...

'k heb ook defecte ruitensproeier pompje vervangen en een stukje strekdraad-rooster dat ik nog liggen had op het radiatortje van de binnenverwarming gelegd.
IMG_20200804_152203.jpg
IMG_20200804_152203.jpg (130.13 KiB) Viewed 8475 times
IMG_20200804_170125.jpg
IMG_20200804_170125.jpg (114.92 KiB) Viewed 8475 times

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Fri Aug 14, 2020 2:00 pm
by GODFRIED
Ik had ook problemen met mijn banden verwacht. Ik heb wel de juiste maat, 165/70/13 en achter 185/70/13. Ze zijn al oud en tonen geen gebarsten. Probleemloos door de keuring gekomen.
Succes. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Sun Aug 16, 2020 9:45 pm
by matrafan
Vermoed niet dat ge problemen gaat hebben met uw banden.

Nochtans dacht ik dat de topsnelheid van de bagheera volgens het handboek 185 km/h bedraagt.

Maar ik denk niet dat die op de keuring dit in de gaten gaan krijgen.

Bij mij was snelheidsindex R (170 km/h) en dat was te weinig volgens de inspecteurs.

Veel succes.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Mon Aug 17, 2020 11:06 pm
by pete speed
nou jongens, jullie mogen wel eens in de 1929 Chrysler roadster rijden, geen stuurbekrachtiging met een motor van 500 kg op de vooras, geen rembekrachtiging op een totaalgewicht van 2 ton, een ongesynchroniseerde versnellingsbak, stugge bladveren........ moet ik verder gaan?
op 1 dag 350 km gereden, daarna een week spierpijn.


maar wel leuk en veel opgestoken duimen , maakt alles goed.

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Aug 18, 2020 8:40 am
by GODFRIED
pete speed wrote: Mon Aug 17, 2020 11:06 pm nou jongens, jullie mogen wel eens in de 1929 Chrysler roadster rijden, geen stuurbekrachtiging met een motor van 500 kg op de vooras, geen rembekrachtiging op een totaalgewicht van 2 ton, een ongesynchroniseerde versnellingsbak, stugge bladveren........ moet ik verder gaan?
op 1 dag 350 km gereden, daarna een week spierpijn.


maar wel leuk en veel opgestoken duimen , maakt alles goed.
Inderdaad daar moet je karakter voor hebben, ook om deze te restaureren. :wink:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Posted: Tue Aug 18, 2020 10:18 am
by oetker
pete speed wrote: Mon Aug 17, 2020 11:06 pm nou jongens, jullie mogen wel eens in de 1929 Chrysler roadster rijden, geen stuurbekrachtiging met een motor van 500 kg op de vooras, geen rembekrachtiging op een totaalgewicht van 2 ton, een ongesynchroniseerde versnellingsbak, stugge bladveren........ moet ik verder gaan?
op 1 dag 350 km gereden, daarna een week spierpijn.

Inderdaad maar je bent wel 1 met de auto als dat zo zwaar gaat.
Rauw rijden.
Ik heb ook nog wel is in vooroorlogse vrachtwagens gereden die ook geen opties als bekrachtiging kenden.
100 meter van te voren bedenken waar ga ik remmen.
Vaak met 2 voeten op de rempedaal en jezelf afzetten aan het stuur voor meer druk op het pedaal als je echt is moest remmen.
Maar goed dat ze niet harder als 45km konden halen.
Harder wilde je met zo'n ding ook niet rijden.

Groet Herman