Bagheera van Karel ( Ypres )

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Ik zal mijn ogen open houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Had ze gezien voor 1.91€ (best oke) maar meer dan 18€ verzendingskosten en slechts 2 in stock. Dan kom je op 11€ per set, en dat is te duur. Zou niet graag afgerekend worden door de leden :lol:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Zoiets moet je op je gemak zoeken.
Ik heb laatst ook een paar setjes voor bingoprijzen gescored bij een bestelling.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

't was hier ook weer bagheera sleuteltijd.

'k wou kleppen regelen, carbus kuisen, vacuum en mix afregelen.
Mijn vader zegt dat ie dit altijd gedaan heeft maar persoonlijk vind ik dat de bagheera niet rijdt zoals ie moet rijden.

Mijn vader is van mening dat ie goed rijdt maar hij komt amper boven de 2500 toeren
met zijn rijgedrag en iedere vertrek vanaf stilstand gebeurt heel traag en met schokkende motor alsof je een versnelling te hoog vertrekt.
Eenmaal op snelheid bvb 50 km/h dan is er steeds gesputter en carburator terugslag te horen achteraan. Niet knallen aan de uitlaat maar duidelijk terugslag naar de luchtfilter. Volgens mijn vader is dit allemaal normaal met zo'n oude motoren.

Persoonlijk ben ik er niet mee akkoord, maar eenmaal op dreef rijdt de bagheera wel goed. Stuurgedrag en remmen zijn meer dan oké.

Ik heb hem altijd laten doen en al die jaren laten rijden zoals hij dat vond.
Maar nu hij aan zijn Murena aan het sleutelen is en ik de baghheera bij mij heb,
ben ik stukje bij beetje dichtingen en onderdelen gaan aanschaffen voor een grote ""make-over"" van de motor zoals dat nu moet heten...

Ik kan moeilijk geloven dat weber carburatoren die ze bij ferrari dino's en lamborghini's, rally-autos en dergelijk gebruiken zo slecht af te stellen zijn.
Normaal moet zo'n motor ongeacht ouderdom, als alles goed is afgesteld en onderhouden zoals het hoort, vlot lopen en alle toerentallen aankunnen.
Ja de motor is op leeftijd maar toch, goed onderhouden en afgestelde mechaniek blijft goeie mechaniek. ik verwacht ook geen rally prestaties of supercar gedrag.
Maar een motor die niet loopt zoals het hoort en steeds onvoorspelbaar is in trekkracht en gesputter klopt volgens mij niet.

Deze week had ik alles binnen wat ik dacht nodig te hebben.
Mezelf goed ingelezen. 'k werk soms ook aan motorfietsen en zo, dus sleutel-angst heb ik niet.

Dus vrijdag avond maar begonnen met demonteren.
Bagheera uit de huurgarage en bij mij thuis binnengezet.
IMG_20180216_190121.jpg
IMG_20180216_190121.jpg (1.09 MiB) Viewed 8282 times
Kon nog niks afregelen want de motor had warm van de verplaatsing en binnenzetten.

'k heb wel het kleppendeksen en de filterband proper gemaakt en van een paar lagen nieuwe verf voorzien. 't is niet omdat het oud is dat er niet proper mag uitzien.
IMG_20180216_194541.jpg
IMG_20180216_194541.jpg (1.17 MiB) Viewed 8282 times
Kopbouten aangetrokken.Maar spanmoment was ok.
Bougies eruit omdat je dan de motor makkelijker ronddraait met de hand.
IMG_20180217_090547.jpg
IMG_20180217_090547.jpg (1.02 MiB) Viewed 8282 times
Hier nummer 1 maar alle bougies zien er wit uit.

Hier begint mijn vermoeden van arm mengsel.
Ik heb altijd al het principe van "carburator spugen langs boven is te arm , spugen aan de uitlaat is te rijk." Later meer...

Sleutel op de zijkant van de riemschijf gezet en zo kun je vlot de motor ronddraaien.
IMG_20180217_101720.jpg
IMG_20180217_101720.jpg (812.26 KiB) Viewed 8282 times
IMG_20180217_110707.jpg
IMG_20180217_110707.jpg (1.29 MiB) Viewed 8282 times
Kleppen afgeregeld. Stonden allemaal te groot.
IMG_20180217_112027.jpg
IMG_20180217_112027.jpg (1.07 MiB) Viewed 8282 times
Vervolgens klepdeksel er terug op gezet met een niewe dichting.
De oude was helemaal geplet en keihard geworden.

Bougies er terug in. Wat zit het toch allemaal lekker opeen gepakt....
IMG_20180217_090530.jpg
IMG_20180217_090530.jpg (1.35 MiB) Viewed 8282 times
Nu eerst mijn vrouw met de bagheera ergens naartoe voeren want de dochter heeft onze auto mee naar haar werk vandaag.

Terug thuis, 't is 13h.

Demontage van de carburatoren. Wat zit alles toch verdomd dicht op mekaar.
IMG_20180217_135912.jpg
IMG_20180217_135912.jpg (1.33 MiB) Viewed 8282 times
IMG_20180217_140321.jpg
IMG_20180217_140321.jpg (1.1 MiB) Viewed 8282 times
De dichtingen ertussen zijn ook volledig verhard en lijken meer op een laagje vernis.
De bakeliet spacers zijn wel nog ok.

Eerste carburator gekuist. Geen verrassingen.
Alles wat ik eruit schroefde was zwart. Oringen of wel zichtbaar gekraakt
of geplet.Gelukkig had ik van alle maten wel iets dat paste.
IMG_20180217_144730.jpg
IMG_20180217_144730.jpg (946.31 KiB) Viewed 8282 times
IMG_20180217_151531.jpg
IMG_20180217_151531.jpg (1.04 MiB) Viewed 8282 times
Het acceleratie pompje vernieuwd en vervolgens alles proper maken.
Alle stationair sproeiers zijn nr45, dit zou 47 moeten zijn
dus vervangen door degene die ik al had besteld.
IMG_20180217_153633.jpg
IMG_20180217_153633.jpg (1.07 MiB) Viewed 8282 times
Onder de gaskleppen is duidelijk zwarte aanslag binnenin zichtbaar van de vele backfires.
IMG_20180217_152229.jpg
IMG_20180217_152229.jpg (915.76 KiB) Viewed 8282 times
De werking van de choke kleppen gecontroleerd met een staafje met plaklint zodat ik de uitslag kon zien.
Wat in de boek staat als lichte speling op de bediening is bij mij wel een derde van de uitslag van het bedieningsarmpje vooraleer de klep open begin te gaan.
Dit gaan we dus ook opnieuw afregelen.
IMG_20180217_154311.jpg
IMG_20180217_154311.jpg (653.98 KiB) Viewed 8282 times
Vlotter hoogte afgesteld op 52 mm.

Nieuwe dichting erop en alles terug gemonteerd.
Mengsel schoeven 2 toeren uitgedraaid.
IMG_20180217_154439.jpg
IMG_20180217_154439.jpg (1.14 MiB) Viewed 8282 times
Proper werken en alles gescheiden houden maakt het werk vlot vooruit gaan.

einde eerste carburator en einde deel 1 ( de attachments willen niet meer bijvoegen )
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Deel 2

Tweede carburator onderhanden.
Raar gevoel als ik het deksel openschroef, het vliegt eraf alsof het omhoog wordt gedrukt.
IMG_20180217_160000.jpg
IMG_20180217_160000.jpg (356.58 KiB) Viewed 8280 times
Inderdaad: koekoek : veer van de 3e choke drukt naar boven. En het koperen ringetje zit helemaal door de papieren afdichting gedrukt.
Alles mooi terug op zijn plaats gedrukt en de klep gecontroleerd.
IMG_20180217_161357.jpg
IMG_20180217_161357.jpg (1010.21 KiB) Viewed 8280 times
Verrassing nummer twee: de derde choke klep beweegt niet bij bediening.
Dus frontje ook opengemaakt en ja hoor: we hebben een winnaar.
IMG_20180217_161440.jpg
IMG_20180217_161440.jpg (1.02 MiB) Viewed 8280 times
Het bedieningsnokje ontbreekt.

En dan vallen er paar dingetjes op zijn logische plaats.
Door de backfires komt er druk vanonder op de choke cilindertjes.
De veer en nok drukken die omlaag. Maar hier ontbreekt die, dus de klep vliegt telkens omhoog totdat de borging van de veer het opgeeft en dus door de dichting drukt. De breuk van het nokje ziet er oud uit en het koper stukje is niet meer te vinden.

We zijn dus ook al heel de tijd met de choke op 3 cilinders aan het starten in plaats van op 4. De motor startte wel steeds vlot.

Zoektochtje op het internet levert een setje tandwieltje à 18euro.
Toch maar eens eerst kijken of er thuis bij pa geen oude reserve carb ligt.

Verrassing nummer twee is dat er op carb 3 een sationair sproeier nr 47 ligt en die op carb vier een nr 45 is. Deze gaan we dus ook allemaal door nieuwe nr 47 vervangen.

De rest kennen we al, nieuwe dichtingen, Mengsel schoeven 2 toeren uitgedraaid en proper werken .
IMG_20180217_164258.jpg
IMG_20180217_164258.jpg (994.57 KiB) Viewed 8280 times
Vervolgens alles terug op de motor gaan schroeven met nieuwe dichtingsblaadjes tussen de carbs en inlaatspruit stuk.
't is ondertussen al ver over 16h in de namiddag.
En ik moet de motor nog warm draaien en alles afregelen.

Best is de boek volgen stap per stap.
Gaskleppen juist zetten tegenover elkaar en netjes afregelen.
Vacuumslangen op de aansluitingen en stroboscoop voorzien voor toertal en controle voorontsteking.

Eerste start van de motor met de vacuumslangen aangekoppeld.

Bingo, dat ziet er veelbelovend uit.
IMG_20180217_172844.jpg
IMG_20180217_172844.jpg (910.42 KiB) Viewed 8280 times
Hier de meting met de choke open.
Zoals verwacht draait carb 3 anders omdat de choke klep hier niet meehelpt door zijn kapotte bediening.
IMG_20180217_173644.jpg
IMG_20180217_173644.jpg (1.35 MiB) Viewed 8280 times
Eenmaal de choke uit en de motor warm ( koel ventilator slaat al aan) staan de wijzers anders. Er is dus slechts één carb die wat bijgestuurd moet worden.
Dat wijst erop dat de carbs goed gekuist zijn en goed hun werk doen.
Na afregelen van de vacuum vijs staan alle carbs nu gelijk.
IMG_20180217_174522.jpg
IMG_20180217_174522.jpg (1.29 MiB) Viewed 8280 times
Toerental staan op 1040 maar binnen in staan ie op 950 op dashbord.

Indraaien van mengsel doet rpm verhogen naar 1070 als hoogste rpm.
IMG_20180217_175700.jpg
IMG_20180217_175700.jpg (1.08 MiB) Viewed 8280 times
'k heb dit telkens teruggebracht naar 1040 en voor alle vier de vijzen.

Stap voor stap de boek volgen en kalm doorwerken. Eigenlijk is het niet zo moeilijk .

't zit erop. Nu nog opruimen en proefrijden. 't is ondertussen 18h00.
Hoogste tijd voor een proefrit.

We zitten in de bagheera. Starten. Motor draait mooi stationair. Achteruit de oprit laten afbollen want die helt omlaag naar de straat toe.

Eerste versnelling, voorzichtig de koppeling laten komen en uit (slechte) gewoonte
de voet krampachtig op het gas en de koppeling, erop verwacht zijn dat de motor sputtert en probeert af te slaan.
En we rijden, geen gesputter, gas voorzichtig indrukken, de wagen rijdt sneller.
Wat is dit ?
Zaaalliiig.
Gas geven is gaaaan, tweede versnelling, blijven gaan, geen gesputter de motor blijft trekken en stopt niet, derde, blijven gaan en trekken , shit 65 en je moogt hier maar 50. We gaan moeten inhouden. De motor zakt mooi naar beneden geen gesputter, mooi draaiend.

Volgende kruispunt, stop, vertrekken, eerste, tweede, derde, vierde, zalig trekkend , de motor houdt niet in, hapert niet, trekt gewoon vlot en klinkt goed, anders. 't geluid trekt op dat van een volkswagen kever.
Zelfs bergop in vierde, gas geven is versnellen. Ondertussen al 110, shit we gaan ons moeten beginnen inhouden met de herboren bagheera.

Ik ben juist op tijd om mijn vrouw te gaan afhalen.
Ze stapt in en reeds bij de eerste meters valt haar al op dat de auto anders klinkt. En ze is helemaal niet technisch aangelgd of zo.
Dus als het haar al opvalt dan is er toch echt wel verandering gebeurd.

Ook het schokken en sputteren is weg. Het voelt als een gewone auto hoort te voelen.
'k wist dat deze bagheera het in zich had om goed te rijden, en nu snap ik inderdaad waarom iedereen er zo lovend over sprak. Alleen door onze nukkige motor en zijn onvoorspelbaar gedrag kon ik dat nooit echt beamen.
Tegen mijn zin naar huis en de auto maar weer in de garage gaan zetten.

Gisteren jeukte het al om de bagheera weer uit te halen want ik was benieuwd hoe die koud zou starten.
Maar geen probleem, twee toertje en hup in gang, zelfs op 3 van de 4 chokes.
( die tandwieltjes ga ik nog bestellen zodat dit ook weer in orde is )

En ja hoor, de auto reed weer als een zonnetje, optrekkken en rijden zonder gesputter, inhouden of schokkerig gedrag.
Zalig, en het geluid nu klinkt ook anders en beter.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Lekker bezig.

Heb je er rekening mee gehouden dat bij cilinder 2 en 3 de uitlaatkleppen naast elkaar zitten.
Van links naar rechts heb je dus, cil1 inlaat-uitlaat/ cil2 inlaat uitlaat cil3 uitlaat inlaat cil4 uitlaat inlaat
Je becijferingen zeggen 0.25 en 0.30 klepafstand maar je bent na cil 2 niet omgeschakelt.

Herman
Last edited by oetker on Tue Feb 20, 2018 11:15 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

jazeker :D
'k heb een geel streepje gezet op de inlaat kleppen.
'k zag pas als ik bezig was dat mijn tabel er verkeerd onder stond maar
alles is juist uitgevoerd en tabel correct ingevuld. De hokjes komen inderdaad niet overeen.

'k Heb het ook twee keer doorlopen: één keer met de kleppen kantelend en één keer met de uitlaatklep max open zoals in de revue technique.

Ongelooflijk hoe oplettend jullie zijn :wink: waarvoor mijn eerlijk dank.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

ah OK, het is maar een klein verschil maar te krap afgestelde uitlaatkleppen wil je niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

ik was nog aan het twijfelen om rekening te gaan houden met de inslag/slijtage van de kantelaars
maar 'k heb uiteindelijk toch maar de waarden genomen zoals in de boek.
De motor heeft 140000km maar 'k kan dan later de speling nog altijd wat verkleinen (-0.05)
maar de verbetering is nu al zo groot dat ik al heel tevreden ben met hoe de motor nu loopt. :D
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Proficiat dat heb je mooi gedaan. :wink: Was blijkbaar ook nodig.
Ook de beschrijving en foto's, geweldig. Hier kan iedereen goed volgen.
Je heb toch niet zelf die motor rondgedraaid om die kleppen te regelen. Mij lukt dat niet met een sleutel of ik moet het wiel verwijderen en de beschermplaat. Dan moet je iedere keer uit het koffer om te draaien.Ik vind het een heel gedoe. Met twee man gaat het wel beter.

Die onderdruk op je meters is zo stabiel. Toch niet bij laag toeren ofwel?? Bij mij schommelen die meters of ik moet gas bijgeven.

ps, Het vlotterniveau werd later verlaagd bij alle bagheera's. Alle types zouden nu op 54 mm moeten staan.Ik denk niet dat het veel uitmaakt maar ik heb het bij de afstelling gedaan. :o Bij oudere carburatoren moet er ook een gaatje bij geboord worden in de carburator. Mijn carburators hadden dit al.Waarschijnlijk alleen de carburatoren van de eerste bagheera's. Dit verhoogd het motorkoppel bij wegrijden op een helling. Dit is allemaal terug te vinden in het supplement werkplaatsboek van 1977.

Als je het tandwiel van de choke niet kunt vinden kan ik je helpen met een gebruikt exemplaar. Maar ik denk dat het afgebroken nokje ook te herstellen is.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

De motor zelf ronddraaien lukte mij goed vanuit de koffer
Met een sleutel 36 op de riemschijf met de rechterhand de motor verdraaien
en met de linkerhand de kleppen voelen bewegen.
't is wat zoeken in het begin maar als je het eenmaal doorhebt gaat het vlot
IMG_20180217_091951.jpg
IMG_20180217_091951.jpg (1.02 MiB) Viewed 8256 times
Bedankt voor het aanbod van de tandwieltjes
ik kan ze voor 18 euro incl verzending nieuw in italie krijgen ( ebay)
maar vanavond ga ik naar een paar oude reserve carbs kijken
dus hopelijk zitten daar goeie op en is het snel gefixt.
Dat herstellen zou kunnen maar 'k ga dat doen als reserve en om te proberen.

Het schommelen van de meter wordt opgevangen door dempertje die in mijn meters zitten.

De vlotter hoogte staat inderdaad in de boek van 1977 op 54mm
maar ik wou vanaf het begin vertrekken want de motor was nu onvoorspelbaar.
Daarom op 52mm gezet en dan merk ik wel wat doet... steil bergop vertrekken ga ik eens testen op de Kemmelberg...
Het gaatje in het deksel zit er bij wel ook al in.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Gij zijt niet min. Zelf de motor verdraaien en kleppen regelen.Ik zie dat je een rechte ringsleutel hebt. Dit moet ik ook eens bekijken. Gelukkig is dat niet regelmatig nodig maar toch handig als je het nodig hebt.

Bedankt voor die tip met de sleutel. :wink:
Succes. Als je iets zoekt van de bagheera! Ik heb er enkele afgebroken. :wink:

Herman, Heb jij ook zo een stabiele meter? :o
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by murena81 »

Mooi werk en ook een heerlijke beloning als het zo'n grote verbetering geeft.
Dat is echt genieten.
En inderdaad, zo'n rechte ringsleutel 36 is perfect om de motor met de hand te tornen.
Ik heb er zelf ook een.
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hansie »

't Was weer sleutel weekend...

Zo dan :o ik weet gelijk dat ik deze werkzaamheden maar even doe voor ik de diff terug gaat plaatsen :D
die afdichtingen zijn nog makkelijk te verkrijgen?
bedankt voor de duidelijke handleiding :D
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het plezantere sleutelwerk.
Dichtingen zijn in clubstock.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Bedankt iedereen en graag gedaan. :D

'k vind dat het internet er is om te delen
en vooral info delen is goud waard. :wink:

'k heb ondertussen al een reserve choke bediening gevonden.

één dezer dagen maar eens monteren en kijken wat het doet...
IMG_20180220_183640.jpg
IMG_20180220_183640.jpg (1.15 MiB) Viewed 8226 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by elix »

Mooi werk Karel, goed te horen dat het ook resultaat opgeleverd heeft.
En nu maar zorgen dat je haren altijd netjes zitten voor alle flitspalen langs de weg :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Met de "nieuwe" choke bediening nog beter.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Als die op drie chokes goed start dan gaat die nu al starten voor je sleutel loslaat. :lol:
Daar je dat afgebroken blokje nergens hebt kunnen vinden is deze fout misschien al jaren zo.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by benny »

Prachtig werk.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Dit weekend de choke opgebouwd
qua starten zelf geen verandering, 't start even goed
maar wel meer power vanaf de eerste seconde.

Vroeger was het gas geven gelijk zot,
nu gewoon op ralenti met choke zelfs berg op vertrekken.

Maar helaas brandstof lek aan de bovenste leidingetjes. ( beetje oud en verhard )
'k heb die zondagmorgen nog snel mogen vervangen om in Audruicq te geraken.

Op naar de volgende werkzaamheden...
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

't is al een paar jaar dat de uitlaat van de matra op mijn zenuwen werkte.
Mijn pa had er één van een type I onder gestoken maar die drukte tegen de polyester onderkant van de bumper en hij had ook nog eens met de losse hand en een borstel een beetje hittebestendige verf uit een pot erop gesmeerd.

Enfin uitlaat eruit en de originele die ik gelast en geschildert had er weer onder.
IMG_20180402_100746.jpg
IMG_20180402_100746.jpg (1.27 MiB) Viewed 7997 times
Eén bout reeds vervangen door draad eind en één bout afgebroken.
Na een uurtje toch alles eruit gekregen.
IMG_20180402_100746.jpg
IMG_20180402_100746.jpg (1.27 MiB) Viewed 7997 times
voor en na
IMG_20180402_103236.jpg
IMG_20180402_103236.jpg (1.24 MiB) Viewed 7997 times
IMG_20180402_104732.jpg
IMG_20180402_104732.jpg (1.11 MiB) Viewed 7997 times
IMG_20180402_111114.jpg
IMG_20180402_111114.jpg (1.35 MiB) Viewed 7997 times
IMG_20180402_120101.jpg
IMG_20180402_120101.jpg (1.34 MiB) Viewed 7997 times
en bij de discussie over het deksel van het motorcompartiment
IMG_20180402_133533.jpg
IMG_20180402_133533.jpg (1017.43 KiB) Viewed 7997 times
twee gebogen veren d
IMG_20180402_133603.jpg
IMG_20180402_133603.jpg (979.58 KiB) Viewed 7997 times
Attachments
IMG_20180402_101453.jpg
IMG_20180402_101453.jpg (1.67 MiB) Viewed 7997 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Karel, dat ziet veel beter uit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Hebben de bagheera 1 en 2 niet dezelfde uitlaat!! :o
Dat heb je mooi gemaakt. Enkele uren is dan niks. Al blij zijn dat het lukt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by hendrik »

Ja ik dacht ook dat die de zelfde uitlaat hadden.




grt harry de matra.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Er wordt wel degelijk nog in stilte verder gewerkt.
Maar eerder veel kleine klussen in plaats van grote projecten.

Zo heb ik de achterwielen laten balanceren en gelijk maar eens grondig gepoetst.
Ook van binnen.
IMG_20180406_200745.jpg
IMG_20180406_200745.jpg (1.14 MiB) Viewed 7722 times
En ja... die naaf kapjes vormen een probleem
Die klikken niet steeds mooi vast.

Ewel misschien een truc:
Zoek spuitbussen met een kapje waarin nr 54 staat.
( bvb cockpit spray van kruidvat bvb.)

Kort het in zodat er nog een opstaand randje van een cm of zo aanzit.
Dit kapje kan ik perfect in de binnenkant duwen en het kapje zelf
klikt er als het ware in en duwt de lipjes van het naafkapje naar buiten.
IMG_20180407_093410.jpg
IMG_20180407_093410.jpg (840.1 KiB) Viewed 7722 times
IMG_20180407_093415.jpg
IMG_20180407_093415.jpg (1.14 MiB) Viewed 7722 times
past perfect en 't kost geen geld. :D :D
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Dat probleem met die wielnaaf dopjes ken ik ook. Ze komen te los zitten. Ik ben er nog geen verloren. :o
Ik maak ze dan warm en plooi de lipjes die moeten vergrendelen iets naar buiten en laat dan alles afkoelen. Je zou ze ook een beetje vast kunnen plakken met tec 7. Op twee plaatsen een klein streepje, puntje. De doppen moeten alleen verwijdert bij het uitbalanceren van de wielen.

Ik zal eens zien of ik iets heb liggen van die spuitbussen met 54 in.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Als bij het balanceren de velg in de gaten waar de wielbouten komen kan vastgezet worden hoeft het dopje er zelfs niet af.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Als bij het balanceren de velg in de gaten waar de wielbouten komen kan vastgezet worden hoeft het dopje er zelfs niet af.
Ik dacht dat bij de laatste balanceer toestellen de velgen worden opgenomen via het middelste gat. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Er zijn nog weinig inrichtingen te vinden die zonder middengat hunnen balanceren.
Ik loop al een tijdje te leuren om mijn velgen te laten richten en balanceren.
Peter heeft een adapterplaat maar die vindt ik niet accuraat genoeg.
Ik heb 16 wielen hier maar er is er geen recht :o
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply