Bagheera van Karel ( Ypres )
- GODFRIED
- Posts: 9854
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Wat heb jij veel geluk gehad !!!! Of bijna veel pech en dan was het je eigen fout geweest!! We zijn op het forum al vele jaren aan het zeggen dat dit een groot probleem is. Ik zou zo een geperste benzinepomp nooit laten zitten. Vele Matra's zijn hierdoor al uitgebrand, ook deze van een clublid ( Raf). Dit was een perfect gerestaureerde en gegalvaniseerde bagheera X. Zo een mooie wagen. Zeer spijtig!! Eind jaren 70 was dit niet zo erg dan kocht je een nieuwe bagheera maar nu vindt je geen goede bagheera meer.
Je bent wel iemand met lef. Ik zou daar geen meter meer mee gereden hebben. Dit had zeer slecht kunnen aflopen. Toch nog iemand met een goede engelbewaarder.
Je bent wel iemand met lef. Ik zou daar geen meter meer mee gereden hebben. Dit had zeer slecht kunnen aflopen. Toch nog iemand met een goede engelbewaarder.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9854
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Veel beter, verwijder deze benzinepompen dadelijk, geen meter meer mee rijden.ALAIN VAN AKEN wrote:Gelukkig was je er op tijd bij
]kijk dit regelmatig na[/size][/color].
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
En op de carburateurs zitten ook dit soort pijpjes.
Die heb ik echter nog nooit los gezien maar men zegt dat deze ook vatbaar zijn.
Die heb ik echter nog nooit los gezien maar men zegt dat deze ook vatbaar zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Deze van de carbus heb ik persoonlijk nog niet los gezien.
-
- Posts: 3847
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dag Karel. Je hebt veel geluk gehad. Voor hetzelfde geld staat je wagen in de fik. Vraagje: kan je de pomp horen in en buiten de wagen wanneer je het contact opzet? Waar heb je de pomp gekocht?
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Idd veel geluk gehad zeg.
Gelukkig stinkt benzine flink, des te eerder valt lekkage op.
Maar dan nog is het soms te laat.
Mooie pomp, slaat deze automatisch af als de vlotternaald afsluit?
Gelukkig stinkt benzine flink, des te eerder valt lekkage op.
Maar dan nog is het soms te laat.
Mooie pomp, slaat deze automatisch af als de vlotternaald afsluit?
- GODFRIED
- Posts: 9854
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik heb ook een elektrische benzinepomp op mijn bagheera staan. Deze hoor je niet alleen bij stilstaande motor tot de carburators gevuld zijn. Bij lange stilstand van meerdere dagen hoor je de pomp enkele seconde. Tik, Tik. Pomp stop zodra de carburators gevuld zijn. Tijdens het rijden hoor je alleen maar de motor!! Waar is de muziek!!
- Attachments
-
- ellektrische benzinepomp.JPG (1.45 MiB) Viewed 9212 times
Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 267
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
is een lage druk benzine pomp geschikt voor carburatoren met vlotter.
Ik hoor de pomp duidelijk tikken bij lange stilstand en als de vlotters vol zijn dan vertraagt en stopt het getik.
't is blijkbaar ook electronisch geregeld .
De koppen met aansluitingen kun je beperkt ronddraaien voor ideale montage en 't is zelfaanzuigend.
voorbeeld van documentatie
http://www.lewysco.com/catalogue/1420Po ... e%20fr.pdf
Ik hoor de pomp duidelijk tikken bij lange stilstand en als de vlotters vol zijn dan vertraagt en stopt het getik.
't is blijkbaar ook electronisch geregeld .
De koppen met aansluitingen kun je beperkt ronddraaien voor ideale montage en 't is zelfaanzuigend.
voorbeeld van documentatie
http://www.lewysco.com/catalogue/1420Po ... e%20fr.pdf
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Druk voor de weber en Solex 0.28 bar.
Zodra de membramen tegendruk ondervinden worden ze vanzelf stiller.
Het stoort me niet.
Mijn vacuumpomp maakt veel meer herrie
Zodra de membramen tegendruk ondervinden worden ze vanzelf stiller.
Het stoort me niet.
Mijn vacuumpomp maakt veel meer herrie
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- ypres
- Posts: 267
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik kon het niet laten, k heb toch die mechanische pomp eens gedemonteerd.
Duidelijk te zien dat het inlaat buisje er helemaal door komt.
'k heb daar een paar hoeken aan geklopt zodat het buisje er nooit meer uit kan.
De onderkant van het uitgaande buisje heb ik gecontroleerd en het komt helemaal door het deksel.
Vervolgens rondom het uitgaande buisje met een puntslag het buisje muurvast gezet.
HEt retour buisje had een dikke wanddikte dus daar heb ik eerst een groter gat in geboord om dan na montage
met de loctite ook een boord te kunnen aan kloppen.
Vervolgens met loctite eraan helemaal met de hamer erdoor geslagen.
En ook hier weer een "chaffrein" aan geslagen met de puntslag zodat het er nooit meer uit kan.
Er is nu duidelijk een verschil in lengte met het buisje vroeger dus het zat er zeker niet ver genoeg in.
Er is voldoende over om nog een spanband te zetten.
Buiten rondom ook een paar puntslagen zodat het aluminium de buisjes vastgrijpt.
Weer zo goed als nieuw, zelfs beter....
Nu nog nieuwe dichtingen tussen pomp en motorblok zoeken
en dan kan ie er terug op als reserve pomp.
Duidelijk te zien dat het inlaat buisje er helemaal door komt.
'k heb daar een paar hoeken aan geklopt zodat het buisje er nooit meer uit kan.
De onderkant van het uitgaande buisje heb ik gecontroleerd en het komt helemaal door het deksel.
Vervolgens rondom het uitgaande buisje met een puntslag het buisje muurvast gezet.
HEt retour buisje had een dikke wanddikte dus daar heb ik eerst een groter gat in geboord om dan na montage
met de loctite ook een boord te kunnen aan kloppen.
Vervolgens met loctite eraan helemaal met de hamer erdoor geslagen.
En ook hier weer een "chaffrein" aan geslagen met de puntslag zodat het er nooit meer uit kan.
Er is nu duidelijk een verschil in lengte met het buisje vroeger dus het zat er zeker niet ver genoeg in.
Er is voldoende over om nog een spanband te zetten.
Buiten rondom ook een paar puntslagen zodat het aluminium de buisjes vastgrijpt.
Weer zo goed als nieuw, zelfs beter....
Nu nog nieuwe dichtingen tussen pomp en motorblok zoeken
en dan kan ie er terug op als reserve pomp.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Verlijmen met Locktite 243 zou moeten voldoen maar dit is meer een zekere borging.
Die pakkingen zijn op Ebay UK wel te vinden maar ook wel zelf eenvoudig na te maken.
Goede oplossing.
Die pakkingen zijn op Ebay UK wel te vinden maar ook wel zelf eenvoudig na te maken.
Goede oplossing.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ruimte in pomp is zeer beperkt om deftige "omslag" te maken, nu enkele puntslagen kan makkelijk.
Altijd opletten dat de brandstof niet tussen het huis en pijpje door kan, daarom is borging met loctite als extra afdichting zeker aangewezen.
Altijd opletten dat de brandstof niet tussen het huis en pijpje door kan, daarom is borging met loctite als extra afdichting zeker aangewezen.
- ypres
- Posts: 267
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Welk materiaal gebruiken jullie dan? ik heb wel dichtingskarton maar dat is één mm dik en er moeten er twee tussen, met de bakeliet spacer. Ik ben bang dat de pomp dan 2 mm verder van de nok staat en dus een deel pompslag gaat verliezen. Dat dunne pakkingspapier ben ik nog nergens tegengekomen.
Er is vanbinnen ruimte genoeg om een paar serieuze "kappen" in dat buisje te slaan zodat het er zeker niet meer uitkan. Volledig rondom omslaan zal inderdaad niet lukken. Gelijk heb je. Daarom ook de loctite als exta borging.
Er is vanbinnen ruimte genoeg om een paar serieuze "kappen" in dat buisje te slaan zodat het er zeker niet meer uitkan. Volledig rondom omslaan zal inderdaad niet lukken. Gelijk heb je. Daarom ook de loctite als exta borging.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Kijk, zo een pomp zoek ik, dank Ypres en Godfriedypres wrote:is een lage druk benzine pomp geschikt voor carburatoren met vlotter.
Ik hoor de pomp duidelijk tikken bij lange stilstand en als de vlotters vol zijn dan vertraagt en stopt het getik.
't is blijkbaar ook electronisch geregeld .
De koppen met aansluitingen kun je beperkt ronddraaien voor ideale montage en 't is zelfaanzuigend.
voorbeeld van documentatie
http://www.lewysco.com/catalogue/1420Po ... e%20fr.pdf
Eerder heb ik een heel goedkoop pompje erop gehad maar die bleef continue naar hartelust pompen.
Dat wil ik niet.
Vol is vol en dan mag ie gewoon stoppen.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Karel mooi opgelost en dit kan iedereen makkelijk preventief doen.
- GODFRIED
- Posts: 9854
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Jaren geleden heb ik een set pakkingspapier gekocht met verschillende diktes en ook een blad voor uitlaatdichtingen te maken.
Zeer handig maar ook prijzig. Ik dacht ergens rond de €30. In iedere goede autozaak kun je deze dichtingen vinden.
Die benzinepomp heb je goed herstelt. Ik zou voor een nieuwe gegaan zijn maar waarom weggooien als het te herstellen is.Veel kan daar niet in defect gaan. Goed voor het milieu en je portemonnee.
Zeer handig maar ook prijzig. Ik dacht ergens rond de €30. In iedere goede autozaak kun je deze dichtingen vinden.
Die benzinepomp heb je goed herstelt. Ik zou voor een nieuwe gegaan zijn maar waarom weggooien als het te herstellen is.Veel kan daar niet in defect gaan. Goed voor het milieu en je portemonnee.
- Attachments
-
- dichtingspapier [800x600 test tekening 2].JPG (158.68 KiB) Viewed 9174 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Karel, zit dat retourbuisje er niet met een kleinere diameter om de pompdruk hoog genoeg te houden.? Als de benzine gemakkkelijk naar de tank kan terug vloeien denk ik dat de benzine de weg van de minste weerstand zal zoeken en dus kan een lagere pompdruk en debiet het gevolg hiervan zijn. Hopelijk krijg je hierdoor geen problemen.ypres wrote: HEt retour buisje had een dikke wanddikte dus daar heb ik eerst een groter gat in geboord om dan na montage
met de loctite ook een boord te kunnen aan kloppen.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Inderdaad is dat voor de pomp op druk te houden en is een gaatje van 0.7mm.
Dit gaat niet goed meer werken.
Je kunt wel in de retourleiding dit nog tot stand brengen.
Dit gaat niet goed meer werken.
Je kunt wel in de retourleiding dit nog tot stand brengen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- matrafan
- Posts: 2153
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Voor de dunnere pakkingen neem ik meestal het doodgewone tekenpapier (hetgeen gebruikt wordt door kinderen om te tekenen en kleuren).ypres wrote:Welk materiaal gebruiken jullie dan? ik heb wel dichtingskarton maar dat is één mm dik en er moeten er twee tussen, met de bakeliet spacer. Ik ben bang dat de pomp dan 2 mm verder van de nok staat en dus een deel pompslag gaat verliezen. Dat dunne pakkingspapier ben ik nog nergens tegengekomen.
Er is vanbinnen ruimte genoeg om een paar serieuze "kappen" in dat buisje te slaan zodat het er zeker niet meer uitkan. Volledig rondom omslaan zal inderdaad niet lukken. Gelijk heb je. Daarom ook de loctite als exta borging.
In combinatie met een afdicht product werkt dit zeer goed.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- ypres
- Posts: 267
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik heb niet het volledige buisje uitgeboord.
Enkel een 5mm of zo diep zodat er een fijnere rand bleef die ik kon omslaan binnenin de pomp.
HEt retour gaatje van 0.7mm zit er wel degelijk nog steeds. ( zie laatste foto )
Enkel een 5mm of zo diep zodat er een fijnere rand bleef die ik kon omslaan binnenin de pomp.
HEt retour gaatje van 0.7mm zit er wel degelijk nog steeds. ( zie laatste foto )
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Zolang die reductie naar de 0.7 mm er zit is er geen enkel probleem. Karel je hebt dit goed gedaan. Mocht het pijpje volledig doorgeboord geweest zijn kan je nog altijd zoals Herman zegt in de leiding zelf de reductie aanbrengen.
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Alain, heb je de onderdelen al op de post gedaan?
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Nog niet, post is ook maar beperkt open en dat komt meestal niet echt overeen met mijn werk.
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Laat het me weten hé als je het op de post hebt gedaan dan blijf ik thuis.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ben je vanavond thuis? Als ik voor 20u thuis geraak ben breng ik ze snel.
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ja ik ben vanavond thuis Alain, ben je dan hier in de buut?
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Niet echt maar is ook eind van de wereld niet. Hangt af hoe laat ik thuis geraak zit nu in de Vlaanders. Laat je iets weten mocht het lukken.
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Moest het lukken hé Alain, laat dan je auto op straat staan want ze zijn hier een nieuw dak aan het leggen en daar is daar straks iets op mijn auto gevallen voor het zelfde geld was mij ruit kapot geweest. Ik zou niet willen dat het bij jou gebeurt.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
op de Matra?
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Nee die staan binnen het was op die van de dochter. Ja hier valt van alles naar beneden.
grt harry de matra.
grt harry de matra.