Page 1 of 1

Bagheera 200km/h

Posted: Sat Mar 14, 2015 4:47 pm
by oetker
Onlangs is er een Italiaan lid geworden van mijn kanaal op youtube.
Filmpje van zijn Bagheera met hoge snelheid.

https://www.youtube.com/watch?v=vfSWRkWAvf0

Posted: Sat Mar 14, 2015 7:26 pm
by bart_heemskerk
dapper

Posted: Sun Mar 15, 2015 12:17 am
by talbotmatra
200 met de Murena gaat ook nog wel hoor, maar bij 225 begint hij toch wat meer te zoeken!

Posted: Sun Mar 15, 2015 6:02 am
by oetker
Als niet alles in optimale staat is dan heb je bij die snelheid gewoon een hekel aan je leven.
De standaard remmen zijn er zonder een gemodificeerde bekrachtiging al zeker niet op berekend.
De moderne banden dwingen de wagen ook langzamer te rijden tenzij je 500 Euro per band wil uitgeven.
De schokbrekers doen bij de meeste Murena's het na 34 jaar ook niet zo best meer.
Verstandiger is gewoon een 34 jaar oud brik ook als zodanig te behandelen.

Ook ik laat me wel is gaan want de wagen nodigt er toe uit maar de veilige grens is al gauw overschreden.
Als waaghals vind ik het leuk maar gezien de technische staat (ondanks het vele werk) niet verstandig.
De Murena's zijn moe.
Dat verklaart waarom er nog zo weinig op de weg zijn.
De meesten slapen.

Herman

Posted: Sun Mar 15, 2015 10:41 am
by Yoran
Eens met je analyse Herman!
Heb met de murena 1.6 ook wel eens de 180 aangetikt op de teller, maar een veilig gevoel geeft dat niet :)

Posted: Sun Mar 15, 2015 11:09 am
by Urbain
Ik heb eigenlijk wat twijfels over de juistheid van zijn snelheidsmeter. Als je let op het voorbij flitsende landschap (spiegelt in zijn dashboard) lijkt me dat niet echt op 200km/h.

Posted: Mon Mar 16, 2015 5:07 pm
by oetker
Je ziet hem in het filmpje 1x naar de 5e versnelling schakelen en dan trekt die door tot 6000 toeren.
De 5e is niet standaard volgens mij (zo te zien een type1 (achterlichtjes))

Denk dat hier een Murena motor met bak in zit en getuned.
6000 toeren in de 5e komt dan wel in de richting van 200 km/h

Herman

Posted: Mon Mar 16, 2015 5:09 pm
by talbotmatra
Mochten ze tot het uiterste gegaan zijn (wat ik betwijfel) zit je bij 4500 toeren op de 200km/h.

Het lijkt me dan dus ook aannemelijk inderdaad dat hij bij de 6000 toeren op de 200km/h zit.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Fri Nov 18, 2016 10:09 pm
by matramurena
Dat is wel snel voor zo'n oude wagen inderdaad. Maar als je je even laat gaan dan rij je al snel boven de veilige grens. Ik zit ook zo op de 180 maar de echte fun is toch gewoon een bochtige weg waar je zo maks 80 kunt.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Fri Nov 18, 2016 11:06 pm
by pete speed
200 is met een Bagheera veel te hard, ik vind dit met de Murena S al veel te hard, zeker als ik het rijden en de wegligging met mijn 928 GTS vergelijk, daar kan ik met 200 nog eens schakelen en door trekken naar ruim 250 (alleen in Duitsland!)en dat voelt heel wat beter aan dan met de Murena, kan ik je verzekeren.
ben het helemaal met Herman en Martijn eens : leuke bochtige wegen , ja, maar geen 200 met een Murena en zeker niet met een moegestreden Bagheera van 40 jaar oud.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Sun Nov 20, 2016 8:13 pm
by matramurena
Hij lijkt trouwens tijdens het inhalen van de Tiguan verre van 200 te rijden dus ik denk dat hij een redelijke afwijking op zijn teller heeft. Anders heeft hij ook wel erg veel vertrouwen in zijn remmen om met 200 zo dicht achter een Tiguan te hangen.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Fri Nov 25, 2016 12:55 pm
by MatraMurena.nl
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat hierboven word geschreven.

De murena's zijn niet moe en kunnen de snelheid prima hebben mits:
-Er goede dempers opzitten
-Er goede banden opzitten
-Remmen goed onderhouden zijn.

Ik heb spax dempers (redelijk stug), toyo banden en standaard remmen op mijn murena met ford RS1800 blok.
210km/h heb ik gereden en lijkt alsof je gewoon rustig aan het rijden bent. (niet kwa windgeluid)
Wel heb ik 2x sterkere veren rondom de auto, waardoor ik veel minder veerweg heb. Ik weet niet of dit meespeelt.

Vroeger heb ik met mijn eerste murena 178 gereden en dat was juist weer heel erg zoekerig en eng. puur door de slechte banden en dempers.

ik vind overigens de originele remmen prima in orde. Ik heb nooit problemen ondervonden op het circuit. ook niet met verouderde dot 4 olie.
Nu rijd ik op dot 5.1 overigens.

Volgens mij is het dus meer een stukje onderhoud. Mijn S is ook zoekerig, bij deze merk je duidelijk gare dempers met 140.000 km.

Tip: nieuwe dempers maken een wereld van verschil.

https://youtu.be/b-JYo3gv5OA?t=806

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Fri Nov 25, 2016 5:55 pm
by oetker
MatraMurena.nl wrote:Ik ben het er niet helemaal mee eens wat hierboven word geschreven.

De murena's zijn niet moe en kunnen de snelheid prima hebben mits:
-Er goede dempers opzitten
-Er goede banden opzitten
-Remmen goed onderhouden zijn.

Volgens mij is het dus meer een stukje onderhoud. Mijn S is ook zoekerig, bij deze merk je duidelijk gare dempers met 140.000 km.

Tip: nieuwe dempers maken een wereld van verschil.
De standaard Murena's zijn zeker wel moe maar als je van de gehele auto een ander concept maakt kun je van een koe een haas maken. :wink:
Zelf heb ik aan de 2.2 ook aardig moeten sleutelen om er wat wegligging uit te persen.
Dat heet originaliteit opofferen aan wegligging.
Maakt in principe niet veel uit want ze brengen verder toch nog steeds weinig op zoals we aan een ander topic hier kunnen zien.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Fri Nov 25, 2016 8:11 pm
by matramurena
Mijn Murena is iets verlaagd en heeft een fijne wegigging. Ik moet zeggen dat ik soms "opeens" veel te hard rij zonder het door te hebben... Maar het ging hier om een Bagheera die vanuit fabriek al niet gewend was 200 te kunnen rijden. Tevens is het de vraag hoe erg de roestduivel zich aan het chassis heeft gewaagd dus is het zeker wel raadzaam om hem met beleid te rijden.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Sat Nov 26, 2016 11:43 pm
by pete speed
Ik heb begin 90'er jaren bij Koni een test van de " befaamde " Spax-dempers mogen meemaken, dat viel zwaar tegen, want hoe er ook aan het schroefje van de Spax gedraaid werd, er was geen verschil in demping meetbaar.

En ja Laurens, ik heb dit jaar bij de Simcameeting op het circuit in Venray, geweldig genoten van je Murena en stuurmanskunsten tijdens de races, moesten we eigenlijk elk jaar eens organiseren...........

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Sun Nov 27, 2016 5:04 am
by oetker
Nou is zo'n 928 niet te vergelijken natuurlijk,
8 cilinder en een top die meer als de helft hoger ligt.
Ook het budget om deze auto te ontwikkelen lag wel iets hoger en koste zo',n karretje wel ff Fl 150.000.- in de 90s
Prijsvriendelijk sleutelen is er niet bij.
Ik heb er ook nog voorgestaan of ik zoiets zou kopen maar in Nederland heb je er eigenlijk geen fluit aan.
Buiten dat heb je een flink budget nodig om een goede te kopen.

De Murena zou ik op een circuit eigenlijk niet zonder rol-bar durven rijden.
Bij zijdelingse impact blijft er niks van over en voor je zit ook niet veel bescherming.
Paar voorbeelden van impact.
Je ziet in de deuren niet veel zitten om je te beschermen.
Image
Image

Inderdaad, nooit vergeten waar je in rijdt.
Ik heb nog een setje rode Koni's liggen voor de Murena.
Denk dat deze niet lager zijn maar zal is meten.
3cm lager kan ik wel gebruiken op de ex-rat.
De spaxen moet je natuurlijk niet bij Koni testen :o
Ook al zijn ze nog zo goed, ze zullen er geen spaan van heel laten.
Ikzelf ervaar de Spax dempers eigenlijk wel als goed en vooral de hoogteregeling maakt ze zeer geschikt voor de Murena.

Groet Herman

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Sun Nov 27, 2016 12:20 pm
by JV
Is inderdaad niet goed te vergelijken. langer, breder, anderhalf keer zwaarder, motor meer dan 5 liter en 200pk meer dan een Murena 2.2S.

Maar je moet met een Murena liever geen flink ongeluk krijgen.

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Mon Nov 28, 2016 11:49 pm
by MatraMurena.nl
De murena (of bagheera) kan je dan beter vergelijken met een porsche 924. of een mazda mx5

betreft spax twijfel ik zelf ook over de lange termijn met de kwaliteit tov koni. Echter ze doen hun werk heel goed, en de stelschroef heeft wel effect. Mogelijk was dit vroeger anders. Begin jaren 90 is al 25 jaar geleden.

Betreft veiligheid is een murena voor zijdelingse aanrijdingen niet heel erg fijn lijkt me. Op het circuit verwacht ik dit niet zo snel. eerder een neus of een kont in de vangrail. Maar jou, maakt het ook spannend :)

Re: Bagheera 200km/h

Posted: Tue Nov 29, 2016 5:14 pm
by pete speed
Neusje is ook niet alles..............maar zo heeft alles zijn grenzen