Page 1 of 2

contactslot

Posted: Fri Nov 07, 2014 12:50 pm
by Matramartin
Hallo allemaal,

ik heb mij door een sleutelmaker een nieuwe contactsleutel laten maken voor mn Bagheera. Had ik dat maar nooit gedaan. De sleutel gaat wel erin en draait tot aan contact maar starten ho maar. Grootste probleem: hij wil er niet meer uit en draait ook niet meer! Nu ben ik in vredesnaam bezig om het contacslot eruit te halen. Alle bedrading is los, vergrendelboutje is eruit maar hij wil niet verder dan een halve centimeter loskomen. Stuurslot kan het niet zijn volgens mij, want de auto staat op contact. Iemand dit wel eens bij de hand gehad?

Mijn afbraak Bagheera heeft het nieuwste type dashboard, is het mogelijk om de stuurstang en dashboard over te bouwen?

Posted: Fri Nov 07, 2014 12:58 pm
by elix
misschien een suggestie,
Zou het kunnen dat de plaatjes in het slot die in de sleutel vallen misschien blijven haken op de verse scherpe randjes van de sleutel. en dat het slot aan de binnenkant droog staat
Kun je langs de sleutel geen slotspray of WD40 of zo er in spuiten en dan wat friemelen met de sleutel ?

Posted: Fri Nov 07, 2014 1:38 pm
by Matramartin
Dat is iets wat ik als eerste heb geprobeerd, maar wat niet werkt.

Toch bedankt!

Posted: Fri Nov 07, 2014 7:30 pm
by alexam
De stuurkolom ombouwen gaat niet zonder slijp- en laswerk. De aansluiting op het chassis is anders.

Als je nog een contactslot zoekt, die heb ik nog wel liggen incl. stuurkolom.

Posted: Fri Nov 07, 2014 9:01 pm
by Ryme
Heb jij de basissleutel bij de slotenmaker gekocht, en welk profiel had deze sleutel : NE 6 of SILCA NE20, of iets anders?

Succes ermee en beste groeten

Posted: Fri Nov 07, 2014 9:11 pm
by Matramartin
De gekochte sleutel was van Silca, hoezo?

Posted: Fri Nov 07, 2014 9:12 pm
by Matramartin
Alexam, bedankt voor je aanbod. Ik hoop er niet op teruh te hoeven komen :) anders laat ik het je weten.

Posted: Fri Nov 07, 2014 9:14 pm
by Matramartin
Alexam, bedankt voor je aanbod. Ik hoop er niet op teruh te hoeven komen :) anders laat ik het je weten.

Posted: Fri Nov 07, 2014 9:16 pm
by Ryme
Wel ik wil een bijkomende sleutel laten maken, en het is mij opgevallen dat in de SILCA sleutel de kleine groef veel meer naar links zit dan op mijn exemplaar

Misschien is dit ook de oorzaak van uw problemen, wie weet

( zie afbeeldingen )

contactslot

Posted: Sat Nov 08, 2014 12:43 am
by hans
zit in de slotcilinder buitenzijde geen pinnetje wat je in moet drukken met klein schroevedraaiertje en gelijktijdig een beetje aan de sleutel morrelen
als het goed is voel je in het slot een beweging en komt het complete slot dan naar buiten.
ik heb nu even geen foto bij de hand maar kan binnenkort even foto maken
ik weet dat het boutje eruit draaien niet voldoende is zit dus nog ergens geborgd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Posted: Sat Nov 08, 2014 6:04 am
by oetker
Denk dat het een Neiman slot is net als in de Murena.
Boutje moet er uit.
Dan moet je het contact op aan zetten anders gaat het niet.
Vervolgens druk je het pinnetje in en schuif je het slot er naar achter zo uit.
Als ik terugdenk zit het pinnetje ergens aan de onderkant vd stuurkolom maar ben er niet helemaal zeker meer van.
Image

Herman

contactslot

Posted: Sat Nov 08, 2014 11:45 am
by hans
:D yes dat bedoelde ik

Posted: Sun Nov 09, 2014 11:58 am
by Matramartin
Mijn slot is anders dan de foto van Herman, maar ik heb inmiddles iddeen gaatje gevonden waar door ik met een priem een palletje kan wegdrukken. Is nog niet gelukt om het slot er uit te halen, maar we gaan vrolijk door met proberen.
@ Herman, het slot gaat toch naarvoren ipv naar achteren eruit?

@Ryme, de sleutel die jij post is van later datum, een nieuwer type als de mijne.
Ik zou zeggen, neem geen risico want je krijgt er een hoop gedonder van als het niet precies past. Maar zonder sleutel ben je nog verder van huis.

Ik laat het weten als het gelukt is, bedankt voor de hulp zover. Top!

contactslot

Posted: Sun Nov 09, 2014 1:01 pm
by hans
slot gaat naar voren eruit

Posted: Sun Nov 09, 2014 1:21 pm
by Matramartin
Heb de hele stuurkolom er inmiddels uit gehaald, werkt wat makkelijker.
het lukt me nog niet om het slot eruit te krijgen ondanks dat het palletje ingedrukt wordt.
Het lijkt wel of het nog ergens wordt tegen gehouden, de plek waar het palletje zit is ook boller dan de rest.
Een klein stukje komt het slot eruit dan blijft het steken. Heb ook geprobeerd het te draaien naar beide kanten maar dat helpt niet.

Er zit wel een veertje aan de voorkant waar ik net niet goed bij kan, als ik die eraf wip zou dan ms de hele sleutel mee komen?

Posted: Sun Nov 09, 2014 1:22 pm
by Matramartin
een klein stukje gaat wel

Posted: Sun Nov 09, 2014 1:23 pm
by Matramartin
veertje

Posted: Sun Nov 09, 2014 1:33 pm
by oetker
Voor/achter, het is maar hoe je het bekijkt.
Persoonlijk vind ik dat je de sleutel er naar voren insteekt dan moet het slot naar achter er uit voor de duidelijkheid.
Maar denk dat het niet zo relevant is als er een ander contactslot inzit.
Dat is dan vermoedelijk niet origineel want vanaf de Simca 1100 zitten de Neiman sloten er al in.
Het slot op de foto lijkt meer een Peugeot Renault achtig slot.
Als ik het zo hoor gaat het hakken worden denk ik.

mvgr Herman

Posted: Sun Nov 09, 2014 3:01 pm
by Matramartin
@Herman, maakt het uit als er geen stroom opstaat
De sleutel staat vast op de contact stand maar is nu niet van stroom voorzien. ?..

Posted: Sun Nov 09, 2014 3:30 pm
by oetker
Nee, dat maakt niets uit.
Gewoon ouderwets slot.

Posted: Mon Nov 10, 2014 6:36 am
by GODFRIED
Als je de sleutel niet in de juiste positie kunt draaien gaat dit slot er niet uit zonder geweld. Heb indertijd ook een slot verwijdert zonder sleutel weet niet meer hoe. Zal eens zoeken of ik nog foto's heb. Meestal maak ik foto's.

Posted: Mon Nov 10, 2014 4:06 pm
by GODFRIED
Een vorige eigenaar heeft ook met geweld dit slot proberen te verwijderen!!


Heb een tijdje geleden een contactslot waar de sleutel in zit en afgebroken is gedemonteerd om te weten wat de oorzaak hiervan is.
Dacht misschien om deze te herstellen.
Herstellen mag je vergeten.

De reden dat de sleutel afgebroken was is dat één kleine zuigertje gebroken in het slot zat. Hierdoor zet zicht dat scheef, het onderliggend veertje kan dan tot op de sleutel drukken en en zet alles vast.
Als je het slot wil verwijderen en het stuurhuis nog wil gebruiken zul je het slot moeten uitboren zodat het stuurhuis onbeschadigd blijft.
Je kunt ook de ring van het stuurhuis los slijpen en terug lassen.
Zie foto's.
Succes

Posted: Mon Nov 10, 2014 5:42 pm
by Toine
je had de desbetreffende sleutelmaker aansprakelijk moeten stellen, dit is zijn risico en heeft hier een bedrijfs wa verzekering voor.

Posted: Mon Nov 10, 2014 9:20 pm
by Matramartin
@Toine, ik ga zeker nog even met het stuurhuis langs bij de sleutelmaker.
@Godfried, bedankt voor de foto's, komt me erg bekend voor......

Helaas heeft Alexam geen goede stuurkolom meer, iemand anders misschien nog wat liggen?

Andere optie zou kunnen zijn bedacht ik om een startonderbreker te plaatsen.
De sleutel staat op contact en kan wel naar starten worden gedraaid alleen niet meer terug.
Misschien niet de mooiste oplossing maar wel een die voor nood kan werken.

Posted: Mon Nov 10, 2014 9:53 pm
by Toine
Wij hebben zoiets in het verleden als eens meegemaakt met een nieuwe auto waarvan de sleutel ingedrukt moest worden voor uit het contactslot te kunnen.foutje leverancier hals te kort garage heeft het verwijderd alleen het dasboard beschadigd. Dit alles is destijds geheel vergoed door onze bedrijfscerzekering.

Posted: Tue Nov 11, 2014 8:21 am
by oetker
Waarom boor je hem niet uit Martin ?
Slotje zal nog wel te vinden zijn lijkt me.
Ik heb nog wel een stuurkolom van een Murena maar denk dat dit niet goed past.(stang misschien maar slot heeft andere hoek).
Bovedien heb je dan een stuurslot en die slotjes zijn nog prijziger.

Herman

Posted: Tue Nov 11, 2014 5:39 pm
by Matramartin
Ben bij de sleutelmaker geweest..vind het heel jammer voor me en wil de kostprijs vd sleutel teruggeven. Geen verzekering voor dit soort dingen zegt ie.
Hij raad me aan om met een boortje 2 mm de sleutel uit te boren, iemand dat wel eens geprobeerd?

Ik heb van de andere Bagheera ook een contactslot maar dat is een andere versie. Die lijkt op de foto van Herman. Zou misschien pas kunnen maken.
Eerst maar es op zoek naar een nieuw slot voordat ik ga boren.

Posted: Tue Nov 11, 2014 5:51 pm
by GODFRIED
Met een boortje van 2mm zal dit niet lukken. Hoe groter hoe gemakkelijker.

Je kunt het slot niet verwijderen omdat je het niet volledig kunt uitschakelen. De vergrendeling blijft opstaat. Indien je de sleutel kon draaien zou je het slot zo kunnen uitnemen.

Posted: Tue Nov 11, 2014 6:19 pm
by Matramartin
Zie net bij Simon een nieuwe staan voor €117,-. Zuur geld maar misschien wel de beste oplossing.

Posted: Tue Nov 11, 2014 7:17 pm
by oetker
Matramartin wrote:Ben bij de sleutelmaker geweest..vind het heel jammer voor me en wil de kostprijs vd sleutel teruggeven. Geen verzekering voor dit soort dingen zegt ie.
Hij raad me aan om met een boortje 2 mm de sleutel uit te boren, iemand dat wel eens geprobeerd?

Ik heb van de andere Bagheera ook een contactslot maar dat is een andere versie. Die lijkt op de foto van Herman. Zou misschien pas kunnen maken.
Eerst maar es op zoek naar een nieuw slot voordat ik ga boren.
Misschien hele kolom overzetten?

Of creatief zijn.
Zo'n Neiman slot uit een 405 kost 23 Euro nieuw bvb.
Image