contactslot

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

contactslot

Post by Matramartin » Fri Nov 07, 2014 12:50 pm

Hallo allemaal,

ik heb mij door een sleutelmaker een nieuwe contactsleutel laten maken voor mn Bagheera. Had ik dat maar nooit gedaan. De sleutel gaat wel erin en draait tot aan contact maar starten ho maar. Grootste probleem: hij wil er niet meer uit en draait ook niet meer! Nu ben ik in vredesnaam bezig om het contacslot eruit te halen. Alle bedrading is los, vergrendelboutje is eruit maar hij wil niet verder dan een halve centimeter loskomen. Stuurslot kan het niet zijn volgens mij, want de auto staat op contact. Iemand dit wel eens bij de hand gehad?

Mijn afbraak Bagheera heeft het nieuwste type dashboard, is het mogelijk om de stuurstang en dashboard over te bouwen?
Attachments
contactslot.jpg
contactslot.jpg (110.53 KiB) Viewed 5299 times

User avatar
elix
Posts: 620
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix » Fri Nov 07, 2014 12:58 pm

misschien een suggestie,
Zou het kunnen dat de plaatjes in het slot die in de sleutel vallen misschien blijven haken op de verse scherpe randjes van de sleutel. en dat het slot aan de binnenkant droog staat
Kun je langs de sleutel geen slotspray of WD40 of zo er in spuiten en dan wat friemelen met de sleutel ?
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Fri Nov 07, 2014 1:38 pm

Dat is iets wat ik als eerste heb geprobeerd, maar wat niet werkt.

Toch bedankt!

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Fri Nov 07, 2014 7:30 pm

De stuurkolom ombouwen gaat niet zonder slijp- en laswerk. De aansluiting op het chassis is anders.

Als je nog een contactslot zoekt, die heb ik nog wel liggen incl. stuurkolom.
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

Ryme
Posts: 3
Joined: Fri Jun 02, 2006 9:58 pm
Location: Tremelo

Post by Ryme » Fri Nov 07, 2014 9:01 pm

Heb jij de basissleutel bij de slotenmaker gekocht, en welk profiel had deze sleutel : NE 6 of SILCA NE20, of iets anders?

Succes ermee en beste groeten

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Fri Nov 07, 2014 9:11 pm

De gekochte sleutel was van Silca, hoezo?

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Fri Nov 07, 2014 9:12 pm

Alexam, bedankt voor je aanbod. Ik hoop er niet op teruh te hoeven komen :) anders laat ik het je weten.

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Fri Nov 07, 2014 9:14 pm

Alexam, bedankt voor je aanbod. Ik hoop er niet op teruh te hoeven komen :) anders laat ik het je weten.

Ryme
Posts: 3
Joined: Fri Jun 02, 2006 9:58 pm
Location: Tremelo

Post by Ryme » Fri Nov 07, 2014 9:16 pm

Wel ik wil een bijkomende sleutel laten maken, en het is mij opgevallen dat in de SILCA sleutel de kleine groef veel meer naar links zit dan op mijn exemplaar

Misschien is dit ook de oorzaak van uw problemen, wie weet

( zie afbeeldingen )
Attachments
screenshot_950.png
advertentie
screenshot_950.png (479.86 KiB) Viewed 5266 times
Bagheera sleutel recto.JPG
Bagheera sleutel recto.JPG (578.84 KiB) Viewed 5266 times

User avatar
hans
Posts: 135
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

contactslot

Post by hans » Sat Nov 08, 2014 12:43 am

zit in de slotcilinder buitenzijde geen pinnetje wat je in moet drukken met klein schroevedraaiertje en gelijktijdig een beetje aan de sleutel morrelen
als het goed is voel je in het slot een beweging en komt het complete slot dan naar buiten.
ik heb nu even geen foto bij de hand maar kan binnenkort even foto maken
ik weet dat het boutje eruit draaien niet voldoende is zit dus nog ergens geborgd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
oetker
Posts: 7608
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Nov 08, 2014 6:04 am

Denk dat het een Neiman slot is net als in de Murena.
Boutje moet er uit.
Dan moet je het contact op aan zetten anders gaat het niet.
Vervolgens druk je het pinnetje in en schuif je het slot er naar achter zo uit.
Als ik terugdenk zit het pinnetje ergens aan de onderkant vd stuurkolom maar ben er niet helemaal zeker meer van.
Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hans
Posts: 135
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

contactslot

Post by hans » Sat Nov 08, 2014 11:45 am

:D yes dat bedoelde ik
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Sun Nov 09, 2014 11:58 am

Mijn slot is anders dan de foto van Herman, maar ik heb inmiddles iddeen gaatje gevonden waar door ik met een priem een palletje kan wegdrukken. Is nog niet gelukt om het slot er uit te halen, maar we gaan vrolijk door met proberen.
@ Herman, het slot gaat toch naarvoren ipv naar achteren eruit?

@Ryme, de sleutel die jij post is van later datum, een nieuwer type als de mijne.
Ik zou zeggen, neem geen risico want je krijgt er een hoop gedonder van als het niet precies past. Maar zonder sleutel ben je nog verder van huis.

Ik laat het weten als het gelukt is, bedankt voor de hulp zover. Top!

User avatar
hans
Posts: 135
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

contactslot

Post by hans » Sun Nov 09, 2014 1:01 pm

slot gaat naar voren eruit
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Sun Nov 09, 2014 1:21 pm

Heb de hele stuurkolom er inmiddels uit gehaald, werkt wat makkelijker.
het lukt me nog niet om het slot eruit te krijgen ondanks dat het palletje ingedrukt wordt.
Het lijkt wel of het nog ergens wordt tegen gehouden, de plek waar het palletje zit is ook boller dan de rest.
Een klein stukje komt het slot eruit dan blijft het steken. Heb ook geprobeerd het te draaien naar beide kanten maar dat helpt niet.

Er zit wel een veertje aan de voorkant waar ik net niet goed bij kan, als ik die eraf wip zou dan ms de hele sleutel mee komen?
Attachments
slot1.jpg
slot1.jpg (119.9 KiB) Viewed 5208 times

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Sun Nov 09, 2014 1:22 pm

een klein stukje gaat wel
Attachments
slot2.jpg
slot2.jpg (91.75 KiB) Viewed 5206 times

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Sun Nov 09, 2014 1:23 pm

veertje
Attachments
slot3.jpg
slot3.jpg (91.8 KiB) Viewed 5200 times

User avatar
oetker
Posts: 7608
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Nov 09, 2014 1:33 pm

Voor/achter, het is maar hoe je het bekijkt.
Persoonlijk vind ik dat je de sleutel er naar voren insteekt dan moet het slot naar achter er uit voor de duidelijkheid.
Maar denk dat het niet zo relevant is als er een ander contactslot inzit.
Dat is dan vermoedelijk niet origineel want vanaf de Simca 1100 zitten de Neiman sloten er al in.
Het slot op de foto lijkt meer een Peugeot Renault achtig slot.
Als ik het zo hoor gaat het hakken worden denk ik.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Sun Nov 09, 2014 3:01 pm

@Herman, maakt het uit als er geen stroom opstaat
De sleutel staat vast op de contact stand maar is nu niet van stroom voorzien. ?..

User avatar
oetker
Posts: 7608
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Nov 09, 2014 3:30 pm

Nee, dat maakt niets uit.
Gewoon ouderwets slot.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8557
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Nov 10, 2014 6:36 am

Als je de sleutel niet in de juiste positie kunt draaien gaat dit slot er niet uit zonder geweld. Heb indertijd ook een slot verwijdert zonder sleutel weet niet meer hoe. Zal eens zoeken of ik nog foto's heb. Meestal maak ik foto's.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8557
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Nov 10, 2014 4:06 pm

Een vorige eigenaar heeft ook met geweld dit slot proberen te verwijderen!!


Heb een tijdje geleden een contactslot waar de sleutel in zit en afgebroken is gedemonteerd om te weten wat de oorzaak hiervan is.
Dacht misschien om deze te herstellen.
Herstellen mag je vergeten.

De reden dat de sleutel afgebroken was is dat één kleine zuigertje gebroken in het slot zat. Hierdoor zet zicht dat scheef, het onderliggend veertje kan dan tot op de sleutel drukken en en zet alles vast.
Als je het slot wil verwijderen en het stuurhuis nog wil gebruiken zul je het slot moeten uitboren zodat het stuurhuis onbeschadigd blijft.
Je kunt ook de ring van het stuurhuis los slijpen en terug lassen.
Zie foto's.
Succes
Attachments
contactslot 3 [800x600 test tekening 2].JPG
contactslot 3 [800x600 test tekening 2].JPG (107.35 KiB) Viewed 5155 times
contactslot 4 gedemoteerd [800x600 test tekening 2].JPG
contactslot 4 gedemoteerd [800x600 test tekening 2].JPG (81.86 KiB) Viewed 5155 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Mon Nov 10, 2014 5:42 pm

je had de desbetreffende sleutelmaker aansprakelijk moeten stellen, dit is zijn risico en heeft hier een bedrijfs wa verzekering voor.

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Mon Nov 10, 2014 9:20 pm

@Toine, ik ga zeker nog even met het stuurhuis langs bij de sleutelmaker.
@Godfried, bedankt voor de foto's, komt me erg bekend voor......

Helaas heeft Alexam geen goede stuurkolom meer, iemand anders misschien nog wat liggen?

Andere optie zou kunnen zijn bedacht ik om een startonderbreker te plaatsen.
De sleutel staat op contact en kan wel naar starten worden gedraaid alleen niet meer terug.
Misschien niet de mooiste oplossing maar wel een die voor nood kan werken.

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Mon Nov 10, 2014 9:53 pm

Wij hebben zoiets in het verleden als eens meegemaakt met een nieuwe auto waarvan de sleutel ingedrukt moest worden voor uit het contactslot te kunnen.foutje leverancier hals te kort garage heeft het verwijderd alleen het dasboard beschadigd. Dit alles is destijds geheel vergoed door onze bedrijfscerzekering.

User avatar
oetker
Posts: 7608
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 11, 2014 8:21 am

Waarom boor je hem niet uit Martin ?
Slotje zal nog wel te vinden zijn lijkt me.
Ik heb nog wel een stuurkolom van een Murena maar denk dat dit niet goed past.(stang misschien maar slot heeft andere hoek).
Bovedien heb je dan een stuurslot en die slotjes zijn nog prijziger.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Tue Nov 11, 2014 5:39 pm

Ben bij de sleutelmaker geweest..vind het heel jammer voor me en wil de kostprijs vd sleutel teruggeven. Geen verzekering voor dit soort dingen zegt ie.
Hij raad me aan om met een boortje 2 mm de sleutel uit te boren, iemand dat wel eens geprobeerd?

Ik heb van de andere Bagheera ook een contactslot maar dat is een andere versie. Die lijkt op de foto van Herman. Zou misschien pas kunnen maken.
Eerst maar es op zoek naar een nieuw slot voordat ik ga boren.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8557
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Nov 11, 2014 5:51 pm

Met een boortje van 2mm zal dit niet lukken. Hoe groter hoe gemakkelijker.

Je kunt het slot niet verwijderen omdat je het niet volledig kunt uitschakelen. De vergrendeling blijft opstaat. Indien je de sleutel kon draaien zou je het slot zo kunnen uitnemen.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin » Tue Nov 11, 2014 6:19 pm

Zie net bij Simon een nieuwe staan voor €117,-. Zuur geld maar misschien wel de beste oplossing.

User avatar
oetker
Posts: 7608
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 11, 2014 7:17 pm

Matramartin wrote:Ben bij de sleutelmaker geweest..vind het heel jammer voor me en wil de kostprijs vd sleutel teruggeven. Geen verzekering voor dit soort dingen zegt ie.
Hij raad me aan om met een boortje 2 mm de sleutel uit te boren, iemand dat wel eens geprobeerd?

Ik heb van de andere Bagheera ook een contactslot maar dat is een andere versie. Die lijkt op de foto van Herman. Zou misschien pas kunnen maken.
Eerst maar es op zoek naar een nieuw slot voordat ik ga boren.


Misschien hele kolom overzetten?

Of creatief zijn.
Zo'n Neiman slot uit een 405 kost 23 Euro nieuw bvb.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply