Page 1 of 1

Matra bagheera type 1 ingeschreven

Posted: Thu Aug 14, 2014 10:10 pm
by raf
Eindelijk is het zover, ik heb vandaag na de keuring mijn bagheera type 1 ingeschreven.(nu nog op de platen wachten)
Deze wagen hebben we al sinds 1992 in ons bezit, en was de eerste matra die ik en mijn vader kochten, ik had daarvoor zelfs niet van matra gehoord... De wagen was overspoten in blauw en de stoelen hadden ze vervangen met groen geruite exemplaren van een later type.Hij is van bouwjaar 73 en ingevoerd in belgie 19 dec 1973, eerste maal ingeschreven januari 1974.Dat er niet de originele bekleding in zat ,wisten we niet bij de aankoop, ik dacht dat dat groen bij de groene tellers hoorde.De wagen wa een laatste maal gekeurd in 1986 in Hechtel (ik heb het origineel keuringsbewijs nog bewaard)daar zaten toen heel wat gaatjes in, en de herstellingen aan het chassis waren zeer slecht gedaan, zodat we alles moesten overdoen, met de nodige hulp van Alain (die toen net matramania had opgericht) en andere leden voor oa bekleding en onnderdelen.De restauratie is in verschillende stappen gegaan, we hadden tussendoor nog een X van 79 en een zwarte x van 78 hersteld, omdat die er minder erg aan toe waren, de restauratie was klaar in 1998, en heeft al die tijd bij mijn vader gestaan.Ik heb eerst met de zwarte gereden (die toen uitgebrand is zoals sommigen zich nog wel herinneren, en daarna ben ik met de bruine x gaan rijden)Vier jaar geleden ben ik verhuisd en heb plaats gekregen om ook de "gele" te stallen. echter de tijd onbrak om hem in orde te brengen voor de keuring.Tot 2 weken geleden, remmen nagekeken, handrem afgesteld enz.Maandag naar de keuring gegaan, en... afgekeurd.Omdat we de wagen gegalviniseerd hadden was de nummer moeilijk leesbaar, die had ik wel terug zichtbaar gemaakt, maar de X die voor de nummer komt vergeten...En ook had ik nog teveel afwijking in de remmen.Woensdag de nummer met de brander (om de zink te laten smelten ter plekke) weer zichtbaar gemaakt en de rem nageken, en vandaag opnieuw gegaan met succes!Al meteen een extra toerke gemaakt, en as zondag ga ik waarschijnlijk naar fly in in Schaffen, waar oldtimer vliegtuigen maar ook veel wagens komen ieder jaar, de eerste rit.Spannend[/img]

Posted: Thu Aug 14, 2014 10:36 pm
by matrafan
Aan de foto's te zien een heel mooie bagheera.

Veel succes met je eerste ritje en misschien treffen we mekaar nog in Schaffen?

Posted: Thu Aug 14, 2014 10:40 pm
by hendrik
Zeer mooi Raf een bagheera blijft toch een mooi auto he.






grt harry de matra.

Posted: Thu Aug 14, 2014 11:35 pm
by benny
Mooi gedaan Raf. Daar zal je veel bekijks mee hebben.

Posted: Fri Aug 15, 2014 10:12 am
by bassboss
Wow! Dit is een geweldig mooie en originele wagen!
Ik kan enkel maar toejuichen dat er terug een type 1 bijkomt op onze wegen!
Ik denk dat dit waarschijnlijk één van de oudste type 1 in 't land is, alhoewel deze van Stef "Lemans" ook van 73 is, als ik me niet vergis.
De mijne is alleszins van 74 en heeft als chassisnummer X3350X109109.
Ik kom ook naar Schaffen, waarschijnlijk rond 14.30u.
Kijk ernaar uit om de wagen te zien!

Bart

Posted: Fri Aug 15, 2014 10:14 am
by Matramartin
Dat ziet er prachtig uit. Veel plezier en goede reis.

Posted: Fri Aug 15, 2014 8:20 pm
by oetker
Als nieuw zo mooi.
Ziet er super uit.
Veel rijplezier.

Herman

Posted: Fri Aug 22, 2014 4:27 am
by GODFRIED
Ik heb deze wagen nog gezien in het spit. Daar ben ik naar gaan kijken voor de restauratie van mijn bagheera. .
Wat me toen onmiddellijk opviel was de zeer nauwkeurige en vakkundige herstelling die Jos en Raf uitvoerden. Ja, zelfs onderdelen werden nageperst en waren niet te onderscheiden van de originele.

Heb toen ook een spit gemaakt om mijn bagheera goed te kunnen herstellen.


Prachtige bagheera.
Veel rijplezier. :wink:

Posted: Sat Aug 23, 2014 7:34 pm
by raf
De eerste rit naar schaffen was vlot gegaan, echter bij het naar huis rijden vielen we halverwege stil net na een rond punt.Ik kreeg de wagen niet meer gestart,de motor draaide rond, maar sloeg niet meer aan.Dan maar in het koffer gaan zitten, en na dat ik de luchtfilter verwijderd had kon ik zien dar de carburators benzine inspoten, dus brandsrof kreeg hij wel, dan electrisch nakijken, na enige tijd ontdekte ik dat de schroef van de stroomverdeler nietv erg vastzat, ik heb de verdeler dan een slag verdraaid en de motor starte weer, even op gehoor ongeveer goedgezet ,dan we konden weer verder, met mijn vaderachter mij, want die was al komen kijken.
Scaffen zelf was weer goed, jammer van het slechte weer, bij aankomst kregen we een plaays toegewezen, en drankbonnen, entre was ook gratis als je een oldtimer bij had.Rond 3 h had mijn zoontje er genoeg van, en we zijn dan terug gereden, ik heb heel wat aandacht en goede reacties gehad, dat doet een mens goed, ben geeft je weer moed om aan het volgdnde project te starten[/img]

Posted: Sat Aug 23, 2014 8:50 pm
by matrafan
Mooie foto's Raf.

Ben dit jaar jammer genoeg niet in Schaffen geraakt.

Is telkens weer een zeer mooi treffen.

Gelukkig is je panne nog goed uitgedraaid.

Nog veel rijplezier gewenst.

Posted: Sat Aug 23, 2014 8:52 pm
by oetker
Deze bijeenkomst is best een leuke.
jammer dat het weer niet alles was.
3 jaar terug waren we er ook met een kudde matra's :)

Image