What about Bagheera?

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

What about Bagheera?

Post by Paul »

Waarom heb jij voor een Bagheeragekozen?
Wat is er nu zo speciaal aan een Bagheera?
Wat "maakt" deze wagen?
Waarom geen andere wagen?
Laat je eens gaan!
Je mag ook lyrisch worden of niet.
Last edited by Paul on Tue Sep 20, 2005 9:01 pm, edited 1 time in total.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Paul,

Ik ben al zo'n twee avonden tekst aan het neertypen over mijn Matra-avonturen. Vanavond stuur ik alles door naar Alain. Lees de volgende Romorantin! Het zal een dubbeldikke "extra" editie kunnen worden, vrees ik!

Bart
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mijn verhaal is te lezen in ons clubblad Romorantin.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Verbeterde tekst goed ontvangen wordt zeker opgenomen. Bart, ik hoop dat het een vervolgverhaal mag worden.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een ingekorte versie op het forum graag. Dank bij voorbaat.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Destijds zag ik altijd een Murena, maar het budget dat ik toen had als student volstond niet om er een aan te schaffen (bij Meeus gaan zien maar 300000 Bfr vond ik toen,in 1985, er net iets over ). Zo kwam ik na een lange zoektocht bij een Bagheera terecht. Deze heeft niet de kracht van een 2.2 S maar wel meer karakter (volgens mij en wie ben ik). De eerste Bagheera is verkocht aan iemand uit Zweden en een ander exemplaar kwam in de plaats (Bagheera X uit 1979). Deze is tot op heden nog steeds in mijn bezit en heeft reeds geruime tijd het gezelschap van een Courreges uit 1975. Deze Courreges wordt momenteel langzaam maar zeker gerestaureerd.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je hebt helemaal gelijk wat het karakter aangaat van een Bagheera en eigenlijk vond ik het destijds ook een enige wagen. Maar ik mocht er ook alleen maar naar (gapen) kijken dus. Het was dan wel een prachtige zwarte X met een enig interieur. Maar geen senten geen Bagheera. Helemaal rouwig ben ik er niet om want je zag ze komen en .........gaan. De roestduivel had de Franse wagens destijds aardig in de hand en dat zou ik niet overleefd hebben!
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Door een slecht trekje van mij ben ik bij de Bagheera geraakt. Ik heb namelijk graag iets, wat een ander niet heeft. Ik was op zoek naar een Saab 93 maar zag een Bagheera staan op een autosloop. Toen herinnerde ik mij de enige Bagheera in mijn stad, waar iedereen over sprak, en met open mond naar staarde. Toen heb ik die bagheera van de sloop gered en hem weer rijvaardig gemaakt.
De modellen van Matra, hebben elk hun eigen schoonheid, maar voor mij is de Bagheera de mooiste omdat hij door zijn eenvoudig en sober uiterlijk al een schoonheid is. ( Het is eigenlijk een kleine Lotus Esprit).

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Nobel van je Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Een Bagheera (en vooral de type I ,sorry jongens...) heeft alle stijlkenmerken van de tijdloze Italiaanse sportwagens zoals Ferrari, Lamborghini en Maserati. De daklijn, oplopende achterruiten, motorkaprooster, de inklapbare koplampen en vooral de breedte van de wagen stralen pure schoonheid uit. Daaraan de typisch Franse eigenwijze styling van het interieur gekoppeld maken de Bagheera tot een hoogst unieke verschijning.
In het rood gelakt zou een gele sticker met een zwart steigerend paard ervoor zorgen dat iedereen echt gelooft dat het een Ferrari is.
Voila, lyrischer kan ik niet worden. (slik)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja klopt, alleen, ze zijn de motor vergeten. Neen, toch niet, ze zijn betaalbaar in aanschaf en onderhoud!
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja, ze zijn en waren indertijd betaalbare auto's.
Hierdoor kan een flink deel van je budget in de restauratie gestoken worden. Eens de restauratie volgens de regels van de kunst afgelopen is, heb je een zeer unieke en originele auto die nog jaren meekan.
Akkoord, moest de motor in verhouding met het uiterlijk zijn zou een Bagheera flink meer kosten en op hetzelfde niveau als bv. de oude Porsche's zitten. Ook is de Bagheera-restauratie door zijn omvang vrij duur. Maar een oldtimer-Porsche kost mijns insziens ook een aardige som aan restauratie en vooral aan wisselstukken. Matra-onderdelen zijn hiermee vergeleken goedkoop. Anderzijds is zo'n Simca-motor simpel, beresterk en vind ik persoonlijk het echt niet nodig om met je oldtimer tegen 230km/u op de autobahn te vliegen. Eens je een Bagheera gerestaureerd hebt, is het rijden en onderhouden een uiterst betaalbare zaak wat niet van zijn meer exclusieve tijdgenoten met veel zwaardere motor kan gezegd worden.
Dit compenseert de lastige en veeleisende restauratie bij de Bagheera.
Alhoewel, weerspannige bouten loskrijgen en verdwenen chassisdelen opnieuw 'uitvinden' is toch onze hobby, nietwaar?
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

ik had men eerste auto plat gereden(simca 1000)en zag in de garage voor het eerst de bagheera staan.dadelijk verliefd erop het was een gele,de verkoper wilde hem mij niet verkopen daar ik volgens hen veel tejong was voor die wagen, het was onder druk van men pa ook een klant daar (ben ik later teweten gekomen) dan nu zoveel jaar later in het bezit van een bagheera 1 en een 2 .daar ik nu op halftijds over geschakeld ben ,heb ik meer tijd om er aan tewerken.en probeer tegen volgend jaar toch een klaar tehebben,want het begind vreselijk tejeuken.als ik eraan bezich ben heb ik kijkers genoeg,niemand lijkt die wagens tekennen,ik moet dan altijd maar uitleggeven over de bagheeras.wordt op het laats vervelend,om altijd het zelfde te moeten verkopen,wie weet krijgen er nog intresse in .groetjes ludo :P :P :P
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Tussenstand 4 dus. Mooi.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden? :lol:
Mijn reden om een Matra te kopen heeft in het clubblad Romorantin nr 11 gestaan.Is ondertussen zo een 8 jaar geleden.Ja, de tijd gaat snel maar mijn Bagheera blijft even mooi.Het is een pareltje van een auto en ik zou hem zeker opnieuw in mijn leven halen.Ik zal mijn verhaal binnen enkele dagen voor jullie over doen.Nog eventjes geduld aub.
Groetjes. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden,
Waarom ik voor een Matra gekozen heb kunnen jullie hieronder lezen.Ik heb mijn verhaal overgenomen uit het clubblad.Hopelijk is het leesbaar.
Het gaat wel om mijn Bagheera en niet deze van Ronny.Een zetfoutje op het laatste.
Groetjes :wink:
Attachments
Matra story 2 kl.jpg
Matra story 2 kl.jpg (629.74 KiB) Viewed 10870 times
Matra story 1 kl.jpg
Matra story 1 kl.jpg (663.09 KiB) Viewed 10871 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed zo,Godfried! Zulke ervaringen houden wat leven in de "Bagheerij".
Ik moet nog een hele week (een eeuwigheid) wachten om kunnen verder te werken aan mijn "hoop onderdelen" wegens andere (muzikale) bezigheden. Maar eens december in aantocht zal ik onversaagd en onverbiddelijk de roestduivel uitroeien. Terwijl de rest van het land onder de wol kruipt of achter het haardvuur zit , zal ik sneeuwstormen en gure koude trotseren om me in alle eenzaamheid naar mijn werkplaats te begeven om mij volledig toe te wijden aan mijn zeer nobele en waardige taak! (gek zijn doet geen zeer, maar dat wisten jullie al. Jullie hebben immers ook een Bagheera...) :wink:
Nog van deze verhalen, jongens!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
We zullen aan je denken tijdens deze koude winteravonden?Als je eenmaal de roestduivel onder controle hebt gaat er een heel andere wereld voor je open.Na de galvanisatie was mijn carrosserie plots veranderd in edelmetaal.Doet gevoel kan ik je niet beschrijven,je moet het zelf ervaren.Sneeuw, zout, regen, wind het kan mijn Bagheera allemaal niet meer schelen. Dat geeft een grote voldoening.Ja, het was de moeite waard.Het doet je meer dan de mooiste auto die je zo kunt kopen.Je hebt iets exclusiefs weer tot leven gemaakt.Je voelt dat ook tijdens het rijden.Zij (je Bagheera) is je daar ook dankbaar voor en laat je er volop van genieten.De mensen op de straat staren je na "wat was dat?? En denken dat ze een verschijning gezien hebben.Bart je gaat een trotse eigenaar worden van iets moois.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik heb exact deze woorden in mijn gedachten...
Ik zal blij zijn als ik de auto terug kan beginnen op te bouwen. Alhoewel ik daar nog wat geduld moet voor opbrengen. Het afbreken van een wagen is net alsof je plastische chirurgie gaat doen.
Het ziet er allemaal zo lelijk en kapot uit en het is net alsof het nooit meer goed komt. Daarom voel ik me wat nerveus omdat ik nog onzeker ben of de wagen terug perfect zal worden.
Zoals in de folder, weet je nog? Ik ben sterk op het eindresultaat gefocussed en daar moeten offers voor gebracht worden, he.
Dus als het dak kraakt of je ziet je motor in 100 stukken liggen, dan heeft dit maar ??n reden. Gezond maken!
As het grondig moet dan moet ieder onderdeel door je eigen handen gaan.
Daarom kijk ik uit naar de lange winteravonden waarop ik in mijn atelier in alle rust kan verderwerken. Gasvuurtjes aan, radiootje met tof muziekje, gsm uit, pakje tabak binnen handbereik voor tijdens de pauze.
Laat de rest zich maar druk maken dat er niks op TV is of dat ze nog bij bomma moeten gaan...
't Leven kan soms simpel zijn... 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja Bart.Ik weet welke folder je bedoeld.Ik heb het nogal gezegd. Volgens mij is het de mooiste combinatie die Matra ooit heeft gemaakt.Het is ook een opvallende kleur waar je veel beziens mee gaat hebben.Dan spreek ik nog niet van het model dat de meeste mensen zich niet meer voor de geest kunnen halen.Ik begin jaloers te worden op die mooie winteravonden die je te wachten staan.Zorg dat je er van geniet, zo niet!leg dan de werken stil tot de microbe je weer te pakken heeft.Je hebt ook nog gene chef zoals Ludo dat regelmatig zegt.Hij heeft gelijk hoor.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Hallo, hallo........., het gaat goed hier! :-?
Als naar gewoonte dus. :roll:
STILGEVALLEN?! :o
Alleeeeeeee, jongens, ........................... :cry:
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried, ik ben aan het twijfelen,ik stel maar uit om de kopers telaten komen kijken.er vringt iets ,zouw het dan toch liefde zijn?ik vind iederekeer iets om de koper niet moeten laten tekomen.wat moet ik doen? en nu zit mene schef er voor niks tussen.groetjes ludo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Ik denk dat de matramicrobe je dan toch te pakken heeft.Ja Ludo, het is de liefde en de passie die je nu doet twijfelen.Die 600 of 800 euro zullen je niet gelukkiger maken.Je gaat er geen spijt van krijgen als je de Bagheera gaat koesteren.Daar staat nergens geschreven dat hij dit jaar in orde moet zijn.Neem je tijd en werk er alleen aan als je daar zin in hebt.Blijf behoren tot het uitstervende ras der MatraLiefhebbers.Je hebt een unieke wagen.Als ik geen problemen had met mijn gezondheid dan had je die Bagheera niet meer!Ik wil nog zoveel doen.Maar ik kan het je niet beschrijven onbegrijpelijk wat ik meemaak.Ludo, je maakt de restauratie van de Bagheera net zo duur als je zelf wilt.Galvaniseren is niet noodzakelijk geef haar een goede andere roestbescherming en je bent jaren lang gerust.Wat het laswerk betreft zoek iemand die als hobby graag last of probeer ergens in een school binnen te geraken.Je kunt ook zelf een cursus lassen volgen.Koop een occasie halfautomaat en las het zelf.Ik wil je wel op weg helpen hiermee.Een halfautomaat lenen raad ik je niet aan,te duur of te delicaat.Als je iets leent gaat het gewoonlijk stuk.Daar krijg je alleen maar problemen mee.Als het ook niet 100% gelast is je ziet het grootste gedeelte van de plaat toch niet meer.Alleen de bodem moet 100% zijn voor de keuring.We zijn met vrienden genoeg om je raad te geven.Volg je hart en koester je bagheera als een stukje van je zelf.Je mag de mooiste Mercedes kopen maar je Bagheera is niet te evenaarden. Hij bijft uniek en de meeste mensen zullen je nastaren van Bewondering.
Godfried :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

t'Ja, da's nie makkelijk.
Redelijkheid, emotie, gevoel zelfs liefde. Het kan allemaal.
Hier zal je jezelf moeten zien uit te werken.
Je kan alleen bij jezelf te rade gaan! Anderen kunnen hun mening en gevoel laten gelden, maar uiteindelijk zijn het persoonlijke argumenten die je moet volgen.
Ja, verliefdheid kan een argument zijn.
Ik vind dat je daarom niet voor gek loopt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het zou doodjammer zijn dat je zo'n unieke wagen bijna moet weggeven om er vanaf te zijn. Het maakt blijkbaar niet uit hoeveel geld je er nog voor wilt krijgen.
Daaruit valt af te leiden dat de auto weg moet en liefst zo snel mogelijk louter en alleen om plaatsgebrek...

Beste Ludo, ik weet dat je regelmatig op het forum rondkijkt dus ga ik er van uit (ben er zeker van) dat je toch iets met Matra hebt.

Dus laten we de zaken eens op een rijtje zetten:

Voor het geld zou je de wagen niet wegdoen.

Plaatsgebrek kan een probleem zijn maar mits wat zoekwerk is dit op te lossen, zeker als je niet in de stad woont. Ikzelf ben ook niet bij me thuis aan het restaureren en heb al mijn kennissen aangesproken om me te helpen zoeken achter een geschikte ruimte.
Tenslotte ben ik bij een klant terechtgekomen die nog een huis met schuur had leegstaan op amper 2 kilometer van mijn woonplaats.
Ik ben dit te weten gekomen simpelweg door hem te vragen of hij 'toevallig' nergens geen plaats voor me had.
Ik heb dus geluk gehad en een week later stond de Bagheera reeds met de 4 wielen van de grond klaar om eraan te beginnen.
Als wederdienst maai ik de brave man zijn gazon rond de schuur.
Zolang de wagen maar droog en beschermd staat gestald.

Eens je een plek gevonden hebt, kan je op beide oren slapen.
Je hebt je wagen veilig opgeborgen, hij staat in niemands weg en het is enkel een kwestie van tijd en goesting om eraan te beginnen en het tot een goed einde te brengen. Niets dat MOET gebeuren.

En last but not least, je kan steeds beroep doen op de club en hebt er zo goed als zeker een paar kameraden bij!

Tot binnenkort dus, met een paar leuke fotootjes van die oranje fran?aise die haar kleedje uitdoet om haar eens een flinke beurt te geven! :lol:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ludo,
Zo zal ze er ongeveer uitzien als haar kleedje is verwijderd!Niet opgeven!
:wink:
Attachments
1.jpg
1.jpg (8.63 KiB) Viewed 10578 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried,dan is het wel de moeite om eraan tebeginnen.groetjes ludo
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Beetje klein, he? 8) 8) 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wie het kleine niet eert is het grote niet waard.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

ik ben rap kontent :lol: :wink:
Post Reply