What about Bagheera?

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Niet te rap content, zijn maar de handen uit de mouwen en aanpakken die restauratie.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze keer is het liefde.De restauratie gaat plaatsvinden maar "haast en spoed zijn zelden goed".Ludo ik wens je veel succes met je besluit.Wij zijn er om je te helpen en te steunen in moeilijke tijden.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

even deze topic van onder het stof halen :lol:

De liefde voor sportwagens en motoren erfde ik van vaderlief, ik herinner me vaag nog de Matra Djet6 als heel klein kereltje en daarna de Simca Coupe. In 1980 kocht hij een Blauwe Bagheera S van '78 met zwarte velours binnenbekleding, destijds reden er in het vilvoordse slechts 2 bagheera's, ik was als tiener gek van de wagen en alsook m'n vrienden destijds. Als 16-17 jarige waagde ik er achter de rug van Pa af en toe een ritje mee. Wanneer de Bagheera slechts 7 jaar is doet m'n pa ze weg omdat er bij elke keuring wel ergens een gat wordt geslagen en er telkens moet gelast worden.
Wanneer ik m'n rijbewijs haal koop ik een Toyota Celica (1976-TA23) Liefde op't eerste gezicht en sluit me aan bij de celica club, op een gegeven moment heb ik 4 celica's in m'n bezit, wanneer ik echter op een afbraak een Bagheera met kapotte voorkant zie staan ben ik meteen gek an de auto, maar de toenmalige financi?n laten het niet toe.

De jaren verstrijken en de motorfiets krijgt voorrang, al restaureer ik ondertussen nog een Ford '59 en staat er nadien terug een celica in de garage, maar het racen op de moto neemt zoveel tijd en geld in beslag dat alles verkocht wordt. Na een crash met kapotte knie als gevolg besluit ik te stoppen, maar na een jaar te hebben stilgelegen wordt ik gevraagd om in te vallen in een endurance-team en ben ik weer vertrokken, we worden zelfs 3de in het endurance kampioenschap. Voor ik het goed en wel besef zit ik nog een jaar vast (2007) maar m'n besluit staat vast, dit is het laatste jaar.
Na een avondje tooghangen met als gespreksonderwerp auto's en moto's (is er iets anders dan) maak ik m'n plannen kenbaar om nog eens een restauratie te doen, en m'n gesprekspartner begint over z'n eerste wagen, een Bagheera ! Die nacht staat m'n besluit vast, ik ga op zoek naar een nog te redden bagheera, bestaan die eigenlijk nog, lang geleden dat ik er nog eentje heb gezien enz...sinds september 2006 ga ik verwoed op zoek, wekelijks speur ik het internet af en verschillende, dikwijls teleurstellende bezoeken volgen mekaar op, getwijfel alom, en hoe de verkoper ook z'n best doet om me te overtuigen aan de telefoon hoe slechter ze dikwijls zijn. Tot ik een bagheera tegenkom in het verre limburg die er met kop en schouders bovenuit steekt, ze staat wel in de grondverf, de vraagprijs is er ook naar, maar ik slaag erin de koop te sluiten voor de helft van de vraagprijs :lol:
Sindsdien gaat er geen dag voorbij of ik moet ze eens aangeraakt hebben 8)
Het plan, gezien het chassis nog echt goed is (ik kruip soms nog in de smeerput om alles nog eens te checken omdat ik het zelf niet geloof) alles in orde brengen voor de keuring, en dan naar de spuiter, daarna zien we wel hoe ze het doet en welke punten voor verbetering vatbaar zijn. Maar dat ze blijft staat vast, daar is ze veel te goed voor. Ook moet ze origineel blijven, op de velgen na.
Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk te weten te komen over de kleine details en veranderingen tussen de verschillende modeljaren, maar 1 ding is zeker, uniek is ze !
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

't Ja, jij hebt het ook goed zitten...... :lol:
Maar een Djet, da's nog andere koek en jij hebt in de buurt gezeten, ik, stikjaloers nu, wat een vader...... met een Djet.......
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, t'was zo'n blauw-groene, ik spreek zo van 1972-73, k'heb nog lang een foto gehad maar helaas niet meer te vinden. Maar toen was ik nog een echt broekventje, maar ik herinner me toch nog goed m'n verwondering als m'n pa daarmee thuiskwam en het geronk van de motor binnen en benzinegeuren :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een mooi verhaal dat vol passie zit. De gedrevenheid en niet willen opgeven tot het doel bereikt is zal zorgen dat er een mooie bagheera van de eeuwige jacht velden gered wordt. Zij heeft je tot rust doen komen en zal geluk en tegenslag met je delen tot de laatste snik. Het is net zoals met vrouwen "ze krijgen niet allemaal de liefde die ze nodig hebben".
Bij ons in het dorp reed er maar ??n bagheera en dat was die van onze huisdokter. Nu weet ik waarom ik zo dikwijls ziek was :lol: :lol: :lol: Maar nu ben ik de gelukkige eigenaar van een Bagheera S van bwj 1977.
David ik hoop dat er nog veel zijn die je zullen volgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zijn er nog nieuwkomers?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Marcel,

Misschien enkele woordjes van U! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

hier mijn verhaal.
Op mijn 16 17 jaar ging ik onder de vakantie wat bijverdienen bij ne aannemer bij ons in het dorp,diee zoon 20 j had ne ford farline zo ene met vleugels van achter, nog jong en zot reed hij al die moteurs kapot,en zo kwam diee eerste auto weliswaar zonder moteur bij ons op het erf te staan,voor die gesloopt was heeft toch wel een paar jaartjes geduurt, zoo sterk. Dan met brommers en motos begonen,veel kapot gedaan weinig gemaakt, zo moet ge beginen .Mijne eerste auto was ne vw 1600 tl wat een miseri,dan ne peugeot 404 diesel ook zo ne roestbak en ne 2 de voor te slopen daar zijn ik goed in.
word vervolgd
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

ik doe sterker, mijn pa reed vroeger met een Wartburg (goedkoop en de techniek is zo simpel dat je er wel van moet houden ...)
telkens hij eraan aan het sleutelen was (onderhoud deed je toch zelf zeker :D ) deed ik mee maar het was zijn dagelijks vervoer dus kreeg ikop mijn 11 jaar er eentje om mee zoet te zijn, nu het spul stond al jaren stil nadat het ooit niet meer wou rijden
pa gaan werken en 2 dagen later ik zo fier als een gieter, hij draaide als een klokje 8) :lol: :lol:
op mijn 17 een kever gekocht met een blauw USA interieur, nog eentje bij gekocht maar met betere kas alleen stak die tot voorbij de vooras ineen
van 2 eentje gemaakt en op mijn 18 kon ik direct de weg op

............. nu heb ik een 2 Rancho's .... :lol: Wordt vervolgd :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Mijn eerste auto was zoals mijn eerste lief,
Ik moest eraan kunnen sleutelen,anders had ik geen gerief.
Je bent jong en onervaren,en toch wil je wat.
Nu met ouder te worden en een beetje ervaren ,heb ik al heel wat weten te vergaren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een Matra is als een vriendin, ze staat altijd voor je klaar. Je mag er aan prullen zoveel je wil. :lol: Ja, zelfs rijden dat mag je ook. :) Ze zal steeds trouw op je staan te wachten en je overal volgen zonder geklaag. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Het vervolg.
T zal ondertussen alweer 15 jaar geleden zijn dat ik mijn eerste Old-Timer kocht een Opel GT het had ook iets anders kunnen geweest zijn,als het maar een sportieve look heeft.na twee jaar was deze gerestaureerd en ging alweer op zoek naar iets anders.Dat werd nog een GT en een Porche 911 2.7 Targa van het bj.74 geimporteerd uit USA.Weer een jaartje later nog een GT 1100 Belgies,zeer rot was zeer veel werk aan.Ondertussen allemaal gerestaureerd en bollen elders.Dan in Herentals bij een garagist 5 opels gekocht 3 kadetten b coup? waarvan ??n kiwe coup? zeldzaam in Belgi?,althans gerestaureerd,de andere 2 zijn Manta A waarvan 1 geretaureerd.Na wat uitgekeken te zijn op de opels kocht ik een Mercedes 190 SL van 1956 met zeer veel werk aan,t was net een Fred Flinstone auto,althans zo goed als klaar,ZEER duur aan onderdelen,wel alles nog voor te vinden(kopen in Duitsland).Met de gedachte het zal wel de laatste zijn ??,,,
Word vervolgd.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

aan de nieuwkomers te zien is de Bagheera aan een revival toe ! Doe hier jullie verhaal !
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als 16-jarige knaap op leercontract begonnen in een Simca-garage.
Bij het zien van de toen verkochte bagheera I was het eerst dromen en daarna kwijlen. Later bij het zien van de bagheera II werd dit alleen maar erger.
Toendertijd eigenaar geweest van Simca 1100 en twee Talbot 1307, ??n S en ??n Gls.
Toen ik in de bouwfase van m'n steenhoop zat (10 jaar later) werden me twee bagh's voor een koopje aangeboden. Doch de wederhelft hielp beslissen waar de centjes naartoe gingen en weer werd de droom voorbij gekwijlt.
Nu 35 jaar later is dan toch de droom uitgekomen en heb ik een bagheera II kunnen kopen met h????l veel werk aan (zie topic bagheera: matrafan voor de foto's). Ondertussen 2,5 jaar verder is het wel de moeite om te zien al moet ik het zelf zeggen.
Ben ondertussen eigenaar van 3 bagheera's: ??n van 1979 (donorwagen) en twee van 1980 waarvan dus ??ntje bijna klaar is en de tweede reeds in vergevorderde staat (zal bij gelegenheid nog wel eens foto's op het topic plaatsen).

Voil?, weer een verhaal van ??ntje die de matra-gekte heel erg te pakken heeft.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jongens, doe me met die Bagheera's een plezier!
Ik zou graag met een 50-tal Bagheera's op het circuit van Le Mans gaan rijden, net zoals de eerste 50 stuks die aan het publiek werden voorgesteld tijdens de 24 uren van Le Mans in 1973!
Dus, op naar de 50 Bagheera's! (mochten we er 50 bij elkaar krijgen op het dorpsplein van St-Katharina-Lombeek, zou ik ook al content zijn...) :P
Een mens mag af en toe eens dromen, he...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

50 stuks ? zouden er nog zoveel rijdend zijn in Belgie ? Kan daar eigenlijk geen onderzoek naar gedaan worden, via de DIV ofzo ?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mogen ze met een aanhanger geleverd worden?? Een Bagheera autokerkhof zal wel kunnen lukken. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Het komt mischien wel eens goed, en ja, dromen mag, daar zijn we "jongens" voor. :D
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

marcel,bij u staan er nog wel enkele die naar ginder kunnen,of zijn ze reeds op geruind? dan geraakt bart mogelijk nog aan zen 50 bagheera's.
Post Reply