Page 2 of 2

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Sun Jul 12, 2015 5:25 pm
by benny
Is over te zetten, maar ik denk dat de vervroegingscurve niet dezelfde is als die van de Bagheera

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Sun Jul 12, 2015 9:15 pm
by matrafan
Ik denk toch dat het overzetten niet zo eenvoudig is, ik vermoed dat de kabelboom van het type met contactpunten niet voorzien is voor de elektronische ontsteking van de modernere versie.

Andersom heb ik het reeds gedaan, dan is het enkel de draad van verdeler (contactpunten) naar de bobijn brengen.

Er bestaan wel verschillende soorten elektronische ontstekingen die je wel kan inbouwen.

Lees toch eerst maar eens onderstaande uitleg door.

Een nieuw setje contactpunten kost bijna niets en gaat weer jaren mee.

http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... w-oldtimer

Grtz,
Jos

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Jul 13, 2015 4:54 pm
by oetker
Ik heb voor de Bagheera van Stef een tijdje terug eensetje klaar gemaakt van een Murena met een Horizon verdeler er op.
Dat werkt goed.
Bedrading is vrij simpel aan te passen.

Er zijn waarschijnlijk ook wel andere mogelijkheden in deze vorm (zie foto).
Rond de 50-60 Euro aanschaf.
Misschien andere Bagheera rijders hier ervaring mee?

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Jul 20, 2015 12:56 pm
by Matramartin
Ben er eens ingedoken, ga voorlopig met mn contactpuntjes door. Heb nog een reserve setje liggen nu en hij loopt prima dus noodzaak is er eigenlijk niet. Ook het verbruik is heel netjes. We kunnen weer vooruit voorlopig.

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Jul 20, 2015 3:11 pm
by oetker
Een setje contactpunten voor deze auto's kost geen droppie en nog voldoende beschikbaar..
Voor de electr. ontsteking moet je ook een bobine hebben die 1 ohm of lagere primaire spoel heeft.
Nou zijn die ook niet duur maar de goedkoopste oplossing blijft natuurlijk de punten.
Aangezien deze auto's geen ton per jaar meer rijden kan het best gehandhaafd worden.
Reserve setje mee voor pech maar als je preventief vervangt zoals onderhoud voorschrijft zou het geen probleem mogen zijn.
Ze hebben er de afgelopen 40 jaar toch voornamelijk mee gereden. :wink:
Hoofdzaak is dat het opgelost is.

Groet Herman

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Aug 10, 2015 9:58 am
by Matramartin
Afgelopen weekend een beginnersfout gemaakt. Omdat de binnenverlichting aan was blijven staan had ik startkabels nodig. Bij het aansluiten de plus en min verwisseld, dat gaf een beste vonk....Nu wil de Matra niet meer starten. Het lampje van het contactslot brand, maar verder geen sjoege.
Nu had de startmotor de laatste tijd wel eens dat ie een klik gaf, ws zijn de borstels bijna versleten, maar nu helemaal geen reactie, het lampje van contact blijft branden ook als je de sleutel omdraait. Al met een andere accu geprobeerd, geen resultaat. Zekeringen zijn ok. Zou ik nu echt wat hebben kapot gemaakt?

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Aug 10, 2015 2:28 pm
by oetker
Het enige wat echt defect zou kunnen zijn is dynamo of regelaar (diodes).
Denk toeval met defecte startmotor.
Even meten op de start motor dikke rode draad moet ongeveer 12.6 volt meten.
Ook even kijken of motor goede massa maakt.
Er zit ook een klein draadje op de start solenoide (vermoedelijk grijs)
Die komt van het contactslot startstand.
Als je die even een plus geeft zou die rond moeten gaan.
Soms is een paar tikjes met een klein hamertje voldoende om hem weer te laten gaan met slechte koolborstels.

Groet Herman

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Tue Aug 11, 2015 12:49 pm
by Matramartin
Thanks Herman, hoop van het weekend nog wat te kunnen doen, daarna lekker op vakantie.
Ik laat het weten.

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Sep 14, 2015 1:58 pm
by Matramartin
Eindelijk van het weekend kans gezien om de startmotor uit te bouwen, omdat hij ook na een paar flinke tikken moeilijk bleef draaien of helemaal niets deed.
Tussen de koolborstels bleek een stuk papier te zitten, ws een indentificatie plaatje oid.
Weliswaar zijn de borstel niet erg lang meer maar volgens mij kunnen die nog wel even mee. Goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Het werkplaatshandboek zegt dat de startmotor aan de onderkant verwijderd moet worden maar na veel gepiel heb ik besloten om de waterslang en pijp met vuldop die aan het thermostaathuis vastzitten te verwijderen en het bovenlangs te doen. Wel de middelste motorsteun losmaken dan is de motor net voldoende te kantelen om de startmotor bovenlangs te kunnen verwijderen.
Stuk makkelijker ook dan onder de auto liggen rommelen.
Startmotor draait weer normaal alleen aanslaan wil ie nog niet. Zal de stilstand van 6 weken wel zijn :)

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Sep 14, 2015 7:26 pm
by oetker
Er schijnen lange en korte startmotoren te zijn voor de Bagheera.
De korte kan er uit zonder het koelsysteem in te grijpen.

Je moet soms lang starten voor de benzine weer boven is.
Misschien een electr pomp plaatsen.

Groet Herman

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Mon Sep 21, 2015 3:35 pm
by Matramartin
Eindelijk weer eens kunnen rijden dit weekend. Startmotor werkt weer naar behoren. Tikje, lopen.
Wat een ruimte heb je toch in de Bagheera. Heb mezelf een Mazda Mx5 cadeau gedaan, heerlijk karretje maar wel krap van binnen. Dan toch maar de Matra.