Page 1 of 2

inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Fri May 30, 2014 3:29 pm
by Matramartin
Heeft iemand nog ideeën waarom mijn Bagheera boven de 3000 toeren inhoud?
Bij het optrekken gaat het tot 3000 toeren prima. Als je overschakelt is er prima meecte rijden tot aan 100 km/u. Daarna gaat de auto stotteren en komt ie niet harder vooruit.
Heb inmiddels de bobine, de bougiekabels, en de stationairsproeiers vervangen. De stationairsproeiers omdat de auto ook bij constante snelheid de neiging had om wat te stotteren. Ontsteking staat volgens mij op tijd. Contactpunten zijn schoon en staan goed.
Wie heeft er raad?

Posted: Fri May 30, 2014 9:16 pm
by alexam
Heb je een ontsteking waar de contactpunten in een cassette zitten , of heb je het (oudere) type waar de contactpunten op een ankerplaat geschroefd zijn.
Bij mij was de cassette de boosdoener, na de montage van een bouwjaar 1976 (met ankerplaat) type ontsteking was het probleem opgelost.

Posted: Fri May 30, 2014 9:17 pm
by johanansingh
Controleer de nokkenas eens. Misschien is die versleten, dit was bij mijn murena het geval.

Posted: Fri May 30, 2014 9:59 pm
by Matramartin
Ik heb een ontsteking met contactpunten op een ankerplaat. Heb de carburarteur ook schoongemaakt en afgesteld maar dat heeft weinig geholpen. De nokkenas versleten? Dat lijkt me een optie voor op het laatst als ik niks anders meer weet.

Posted: Fri May 30, 2014 10:15 pm
by Urbain
Ik heb dit vroeger met mijn Simca Talbot wagens 2 maal voor gehad.
Telkens was het een slechte bougie (Indertijd Champion N7Y), welke een lekweerstand had. Met een OHM meter moet je eigenlijk oneindig (of open circuit) meten. Alles wat ge minder meet is slecht. Het waren indertijd steeds bougies welke dicht tegen of juist over de 10.000Km zaten.

Posted: Fri May 30, 2014 10:23 pm
by matramurena
Brandstofpomp al nagekeken? Wellicht levert die te weinig bij hogere belasting/toeren..

Posted: Sat May 31, 2014 7:40 am
by alexam
Iets waar je niet snel aan denkt maar de uitlaat kan ook van binnen verroest zijn en verstoppingen veroorzaken. Dit heb ik met m'n vroegere VW vento meegemaakt.

Posted: Sat May 31, 2014 10:18 am
by bart_heemskerk
Tot zo'n 3000 toeren wotdt het mengesel door de stationair sproeier geleverd. Daarboven door de hoofdsproeier.
Zijn de sproeiers van de juiste maat? Ook de lucht sproeiers?
Zit er vuil in de vlotterbak? Is het benzine niveau in de vlotterbak in orde?

Vacuumlek? (rembekrachtiger, koplampen?)
Ontstekings vervroeger?

Posted: Sat May 31, 2014 11:06 am
by benny
Rij eens met je choke op. Als het dan gedaan is, zijn de carburatoren te arm afgesteld.

Posted: Sun Jun 01, 2014 10:11 pm
by oetker
Vaak is dit te wijten aan de brandstofpomp.
Die kan dan net niet voldoende opbrengen bij meervraag.
Even testen door met een electrisch pompje te overbruggen. (max 0.3 bar)

Posted: Mon Jun 02, 2014 6:12 pm
by Matramartin
Allemaal bedankt voor de suggesties. Brandstofpomp heb ik net een nieuwe op gedaan. De oude had geen retourleiding. Bonus daarvan is dat de benzinemeter nu weer werkt. Inmiddels uitgevonden dat de chokekleppen niet helemaal dicht gingen. Nu werkt het beter en is ook het stotteren praktisch over. Ws nu weer de carburateurs afstellen? Ben ook wat gaan experimenteren met het ontstekingstijdstip. Nu staat ie op 8 graden voor en is de motor veel feller. Afijn we komen er wel.

druppels??

Posted: Fri Jul 25, 2014 5:03 pm
by Matramartin
Na eindelijk weer eens een lange rit rijden met de Bagheera blijkt dat het inhouden boven de 3500 toeren met warme motor nog niet weg is. Als je langzaam de snelheid op voert kom je rustig tot 140 km/u. Harder durf ik nog niet te gaan en t is me ook hard zat... Nu zag ik dat op de rechtse gasklep de benzine als druppeltjes blijft staan terwijl de linker er gewoon schoon uitziet, kan dat er wat mee te maken hebben. Slechte trek ms?

Posted: Fri Jul 25, 2014 5:29 pm
by oetker
Zit de dikke plak isollatie wel tussen de carb en het spruitstuk?
Zitten de Venturis wel vast?
Koude lucht van onderen gehaald?

Posted: Fri Jul 25, 2014 7:55 pm
by Matramartin
Herman, wat bedoel je met koude lucht van onderen gehaald?

Posted: Fri Jul 25, 2014 8:10 pm
by oetker
Het is mij opgevallen dat de carbs nogal heet worden.
De benzine stond gewoon te koken in de carbs
Ze zitten op het warmste plekje in de motorruimte.
Op de filter hoort een slang naar onder te zitten om koele lucht te zuigen.
Als de carbs te heet worden dan loopt die warm niet lekker.

Posted: Fri Jul 25, 2014 8:52 pm
by Matramartin
Ik zag in het werkplaats handboek dat dat idd zo hoort te zijn.
Ik heb geen slang naar onder maar ga het zeker eens proberen.
Ik zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Toch kan dat niet de reden zijn van de natte gasklep, op de foto is de motor nog niet eens warm gedraaid.

Dikke plak is aanwezig:)
Venturi,s zitten vast.
Dusssss....

Posted: Fri Jul 25, 2014 9:24 pm
by oetker
Controleer de inlaatpakking op lek bij warm en koud.
Spuit voorzichtig met remmenreiniger langs de pakking van het spruitstuk.
Niet te wild spuiten maar gericht een weinig.
Als de motor versnelt dan is er een lek.

Posted: Sun Jul 27, 2014 6:29 pm
by Matramartin
Heb inmiddels een aanvoerslang aan het luchtfilter gemaakt. Scheelt een heel stuk.
Af en toe nog een hikje....ga toch ook maar een revisiesetje voor de carb bestellen.

Posted: Sun Jul 27, 2014 8:14 pm
by oetker
Die frisse lucht is echt wel belangrijk.
Lijkt wel een luchtfilter van een 2.2 zo te zien.
Zou ook van een Simca 1100 kunnen zijn volgens mij.
Een type 2 heeft toch 2 carbs?

Posted: Sun Jul 27, 2014 9:11 pm
by matrafan
Luchtfilterhuizen zijn bijna allen dezelfde, alleen de verdeelkap op de carburators verschilt.

Bij die van mij zaten ook 4 carburators op heb daar nu 1 dubbele geplaatst.

Vermogen scheelt weinig, verbruik en afstelling daarentegen enorme verschillen.

Posted: Mon Jul 28, 2014 12:36 pm
by Matramartin
Ik weet dat er Bagheera,s zijn geweest met maar 1 dubbele carb.
De mijne is ws vervangen door een vorige eigenaar.
Of de motor is compleet vervangen door een van een 1308GT.
Mijn andere Bagheera heeft wel de dubbele carbs, heb wel eens gedacht ze te verwisselen.
Wat is volgens jou het verschil @Matrafan?

Posted: Mon Jul 28, 2014 7:13 pm
by matrafan
Matramartin wrote:Ik weet dat er Bagheera,s zijn geweest met maar 1 dubbele carb.
De mijne is ws vervangen door een vorige eigenaar.
Of de motor is compleet vervangen door een van een 1308GT.
Mijn andere Bagheera heeft wel de dubbele carbs, heb wel eens gedacht ze te verwisselen.
Wat is volgens jou het verschil @Matrafan?
Indien je het inlaat spruitstuk bij de dubbele carburator hebt is dit met niet al te veel werk snel gewisseld.

Aansluiting koeling dient gewijzigd te worden (kwestie van slangen verleggen).

Gas/chokekabel/vacuumaansluiting en benzinetoevoer op een andere manier koppelen en rijden maar.

Zoals ik hoger al vermelde: weinig verschil in het optrekken, merkelijk verschil bij het afstellen en het verbruik van de motor.

Posted: Tue Jul 29, 2014 10:41 am
by Matramartin
Dan hou ik het toch maar bij 1 dubbele denk ik. Vermogen is prima, afstelling in orde. Hij gaat steeds lekkerder draaien. En met 1 dubbele dus ook nog zuiniger begrijp ik. Verbruik is nu 1 op 12. Heel netjes vind ik.

Posted: Tue Jul 29, 2014 9:54 pm
by matrafan
Matramartin wrote:Dan hou ik het toch maar bij 1 dubbele denk ik. Vermogen is prima, afstelling in orde. Hij gaat steeds lekkerder draaien. En met 1 dubbele dus ook nog zuiniger begrijp ik. Verbruik is nu 1 op 12. Heel netjes vind ik.
Inderdaad als iets goed draait: afblijven en laten draaien.

Verbruik van 1 op 12 is uitstekend of je moet gaan rijden als een omaatje dan kan het nog wat naar beneden.

Posted: Tue Aug 05, 2014 11:49 am
by Matramartin
Heb nogmaals de carburateur eraf gehaald en nu met een revisiesetje zoveel mogelijk vervangen. Bleek de vlotter net een 1,5 mm te laag staan. 50,5 ipv 52 mm. Nu draait het motortje als een naaimachine en geen inhouden meer bij warme motor.

Posted: Tue Aug 05, 2014 6:58 pm
by oetker
Het zijn de kleine dingen die het doen.
Luistert schijnbaar nogal die afstelling.

Posted: Tue Aug 05, 2014 11:05 pm
by Urbain
Ik had twijfels over de strenge specificaties voor de vlotterafstelling.
42.5mm +/- 0.25 en 52.00 +/- 0.5 .
Ik zou niet verwacht hebben dat het zo nauwkeurig moest zijn, maar als de praktijk het bevestigt kan je het beter zo doen.

Schakelstang

Posted: Sat Oct 25, 2014 4:54 pm
by Matramartin
Had vorige week ineens alleen nog de 1e en 3e versnelling. Rijd wat langzamer maar je komt nog wel thuis.
Bleek het scharnierpunt van de schakelstangen wat vast zit aan de middelste motorsteun afgescheurd.
Vandaag vervangen met de steun van de sloper, van twee weer een hele goeie gemaakt.
Schakelt weer als nieuw, beter dan het was iig.

Posted: Sat Oct 25, 2014 7:08 pm
by oetker
De Matra gaat je testen op je vaardigheden als je heem een beetje gaat gebruiken.
Beste het hele pookstelsel maar goed gangbaar maken.
Bij de murena is dat ook een hele klus geweest waarbij eigenlijk alles en meer vervangen is.

Re: inhouden motor boven 3000 toeren

Posted: Sun Jul 12, 2015 4:00 pm
by Matramartin
Na een rit van 60 vandaag gestrand in Oosterbeek. Bleek het nokje vd contactpunten afgebroken. Gelukkig was de AH dichtbij en open. Met een drupje secondenlijm de boel aan elkaar gelijmd en na een kop koffie de boel weer gemonteerd. Hulde aan de superlijm want zonder problemen weer thuis aan gekomen.
Inmiddels nieuwe contacpunten besteld maar dat brengt me wel bij de vraag of het erg lastig is om de electronische ontsteking van de donor Matra over te bouwen.? Is dat simpelweg alles overzetten of moet er nog meer worden aangepast?