pignon d'attaque Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

pignon d'attaque Bagheera

Post by bassboss »

Beste Matravrienden,

In de zoektocht naar een betere overbrengingsverhouding voor de Matra Bagheera, zijn Stef Lemans en ikzelf zinnens om een ander differentieelhuis te monteren.
Er bestaan voor de Bagheera drie soorten overbrengingen:

17/63= type I tot 1976 (1294cc)
17/61= type I en II S en Courrèges na 1976, alle Bagheera's na 1980
17/59= type I en II S en Courrèges vanaf 1977 met 1442cc motor

Wat ik echter niet wist (en wat bij mijn weten in geen enkel Matra werkplaatshandboek beschreven staat), is dat er voor ieder soort differentieel ook een soort versnellingsbaktandwiel of "pignon d'attaque" bestaat. De verschillen worden aangeduid d.m.v. ringen die op de kop van het tandwiel of pignon zijn ingefreesd.
De foto's in bijlage zullen dit illustreren.
Niettegenstaande het aantal tanden van de pignon d'attaque steeds 17 bedraagt, is er toch een verschil naargelang het soort differentieelhuis dat men plaatst:

17/63= 2 ringen (17 tanden)
17/61= 3 ringen (17 tanden)
17/59= 4 ringen (17 tanden)

Stef heeft een 17/63 en wil een 17/61 differentieel monteren en zoekt een bak/tandwiel met 3 ringen.
Ikzelf heb een 17/61 ga een 17/59 differentieel monteren en zoek een bak/tandwiel met 4 ringen.
Zijn deze pignons d'attaque makkelijk uit te bouwen of kijken we best uit naar een complete bak met de juiste pignon?

Alle tips zijn welkom!

Stef en Bart
Attachments
17.63.jpg
17.63.jpg (49.87 KiB) Viewed 7726 times
17.61.jpg
17.61.jpg (124.35 KiB) Viewed 7726 times
17.59.jpg
17.59.jpg (85.38 KiB) Viewed 7726 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zou uitkijken naar een complete bak, dan past alles zoals voorzien. Dan moet je niet meer klooien met dikteringen om de speling binnen de voorgeschreven toleranties te krijgen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

In de Simca/Talbot handboeken staat dit wel beschreven.
Heb even in m'n Horizon-boeken gekeken waar je deze bakken kunt vinden:

Talbot Horizon:
Motor 2Y1 (1442cc) heeft bak voor dif 17/59
Motor 2G1 (1294cc) heeft bak voor dif 17/61
Motor 2E1A (1118cc hoge compressie) heeft bak voor dif 17/63 (en soms 16/63)

De bakken zijn redelijk universeel gebruikt, dus zal verder ook nog te vinden zijn in de Simca 1100, Matra Rancho, Simca 1301/1501... maar daar heb ik de gegevens en nummers niet van onder handbereik.

De pignonassen zijn wel uit te wisselen, maar dat staat gelijk aan een complete bakrevisie.

Bedenk me net...
Stuur Rubain eens even een pb, die heeft volgens mij nog een Horizon-bak liggen die niet op zijn Rancho-dif past... dat zou nog wel eens een 17/59 kunnen zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Maar hoeveel toeren zullen jullie winnen aan 120 km/h?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Heeft Urbain geen solarabak ?
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb inderdaad nog een Solara bak.
Het was de bedoeling om de langere 5de versnelling over te bouwen in mijn Murena, maar de Solara bak is van het Lancia type terwijl onder mijn Murena een Citroen zit. Ik weet nog niet of dat compatibel is.
Ik heb de bak nog niet van het diff. gescheiden dus ik kan nu nog niet zeggen welk tandwiel er op zit. Als het dringend is wil ik volgende week wel eens kijken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Urbain wrote:Ik heb inderdaad nog een Solara bak.
Het was de bedoeling om de langere 5de versnelling over te bouwen in mijn Murena, maar de Solara bak is van het Lancia type terwijl onder mijn Murena een Citroen zit. Ik weet nog niet of dat compatibel is.
Ik heb de bak nog niet van het diff. gescheiden dus ik kan nu nog niet zeggen welk tandwiel er op zit. Als het dringend is wil ik volgende week wel eens kijken.
Nee niet compatibel volgens mij.
Ik denk dat je dan spacers moet zetten wan anders moet je nogal wat aanpassen in de bak zelf. (lager bus en opsluitplaat).).

@ Stef en Bart.

Volgens Stef en Bart is het kleine tandwiel steeds 17 tanden.
Is dat wel zo? Lijkt me vreemd.
Als dat zo is dan hoef je vermoedelijk aan de bak niets te doen en is alleen het ringtandwiel in het dif anders (verschillende diameters).
Is het wel zo dan moet de bak ook uit elkaar voor de as te vervangen.
Het zijn dan tandewielen met verschillende diameter.
Dan wordt het een hele klus denk ik.
Misschien toch compleet de juiste bak zien te vinden.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bart en Stef,

Ik vind volgende aanbieding, voor Solara en Murena, dat zijn 13X62 of 14X61. Deze kloppen met het onderdelenboek voor de Murena.
Misschien kun je daar eens informeren of ze 17X61 en 17X59 ook hebben.

http://www.ebay.fr/itm/ARBRE-SECONDAIRE ... 5401d30fad

http://www.ebay.fr/itm/ARBRE-SECONDAIRE ... 5401d30e99

Volgens mijn documentatie voor de Solara en 1510 zijn er verschillende bakken gebruikt:

- een vierbak (AT) met 17X63 (1,3l) en 17X61 (1,5l)
- een vier- en vijfbak (AC) met 14X59

Vermits mijn Solara bak 5 versnellingen heeft zal dat een 14X59 zijn, dus voor jullie niet bruikbaar.
Als je een Solara AT vierbak kunt vinden heb je meer kans. Ik dacht dat Georges Van Hevele nog zo een Solara had.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het aantal tanden is wel gelijk, maar de lengte van de pignonas (tandwiel wat iets meer of minder naar buiten staat) en de hoeken (raakvlakken) van de tanden van het wiel schijnen net iets anders te zijn.

Ik heb dit zelf niet kunnen controleren, maar werd hiervoor wel gewaarschuwd door een oude Simca-monteur toen ik met de aandrijflijn van de Grand Raid bezig was... het schijnt in de jaren '80 ook al genoeg problemen te hebben gegeven na montage van ruil/sloopbakken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

Muddy Bandit wrote:Het aantal tanden is wel gelijk, maar de lengte van de pignonas (tandwiel wat iets meer of minder naar buiten staat) en de hoeken (raakvlakken) van de tanden van het wiel schijnen net iets anders te zijn.

Ik heb dit zelf niet kunnen controleren, maar werd hiervoor wel gewaarschuwd door een oude Simca-monteur toen ik met de aandrijflijn van de Grand Raid bezig was... het schijnt in de jaren '80 ook al genoeg problemen te hebben gegeven na montage van ruil/sloopbakken.
klopt pignon en kroon is 1 set ,wil je wisselen moet je ook bijbehorende andere tandwiel meenemen.anders krijg je bijzondere aandrijfgeluiden :roll:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
Post Reply