Page 1 of 1

pinker werkt nie

Posted: Sun Aug 19, 2012 9:14 pm
by matraboy
hallo ik heb een probleem met mijn marta simca bagheera. mijn pinker naar links werkt niet maar naar rechts wel. iemand zee tegen me dat het de pinker doos was dus heb ik die vervangen. maar hij doet het nog steeds niet dus keek ik bij de pinkers zelf of er een draad los zat maar alles zat nog vast dus weet iemand wat kan het dan zijn? (ps hij maakt geen geluidje of knippert niet op het dashboard) :cry:

Posted: Sun Aug 19, 2012 10:59 pm
by benny
Controleer eerst of de draad die uit de bediening aan het stuur komt, of die spanning krijgt of los gekomen is. De juiste kleur kan ik niet direct zeggen, maar mits een beetje uitmeten moet het te achterhalen zijn. Welke versie van een Bagheera heb je?

Posted: Mon Aug 20, 2012 3:55 pm
by matraboy
benny wrote:Controleer eerst of de draad die uit de bediening aan het stuur komt, of die spanning krijgt of los gekomen is. De juiste kleur kan ik niet direct zeggen, maar mits een beetje uitmeten moet het te achterhalen zijn. Welke versie van een Bagheera heb je?
ik heb een type 2 bagheera en hoe is het het makkelijkst om aan de bediening tekomen

Posted: Mon Aug 20, 2012 4:23 pm
by benny
Staan de schakelaars horizontaal of vertikaal opgesteld?

Posted: Mon Aug 20, 2012 6:30 pm
by matraboy
benny wrote:Staan de schakelaars horizontaal of vertikaal opgesteld?
mijn knoppen staan verticaal

Posted: Mon Aug 20, 2012 8:23 pm
by benny
Controleer eerst eens je lampen zowel vooraan als achteraan. Indien die niet goed zijn, werkt de pinkdoos niet.

Posted: Mon Aug 20, 2012 9:45 pm
by oetker
Nou heb ik geen Bagheera, maar dit fenomeen al wel met meerdere oude auto's meegemaakt.
In alle gevallen was er corosie achter de fittingen waardoor of draden afgerot waren of zoveel roest dat er geen contact tussen lamp en fitting was.
Zo daar eerst kijken en de lampen maar gewoon verversen.

Posted: Mon Aug 20, 2012 9:57 pm
by benny
Aangezien er één kant normaal werkt, is de pinkerdoos in orde.

Posted: Mon Aug 20, 2012 10:09 pm
by matraboy
benny wrote:Controleer eerst eens je lampen zowel vooraan als achteraan. Indien die niet goed zijn, werkt de pinkdoos niet.
ik heb die na gekeken en die waren nog goed en ik heb de pinker doos vervangen

Posted: Mon Aug 20, 2012 10:12 pm
by matraboy
oetker wrote:Nou heb ik geen Bagheera, maar dit fenomeen al wel met meerdere oude auto's meegemaakt.
In alle gevallen was er corosie achter de fittingen waardoor of draden afgerot waren of zoveel roest dat er geen contact tussen lamp en fitting was.
Zo daar eerst kijken en de lampen maar gewoon verversen.
de auto heeft geen roest en de draaide zouden normaal niet mogen slecht zijn want de auto is 2 geleden gerestaureerd

Posted: Mon Aug 20, 2012 10:42 pm
by matrafan
Hoi Matraboy,

Ik zou toch eerst testen of ge spanning krijgt aan de fittingen.

Waarschijnlijk heb je geen aarding aan je fittingen.

Veel succes.

Posted: Mon Aug 20, 2012 11:45 pm
by matraboy
matrafan wrote:Hoi Matraboy,

Ik zou toch eerst testen of ge spanning krijgt aan de fittingen.

Waarschijnlijk heb je geen aarding aan je fittingen.

Veel succes.
hoi ik ken nog niet alles van matra :) kan je mischien zege waar die fittingen zit

Posted: Tue Aug 21, 2012 12:23 am
by matrafan
Dat zijn de houders waar uw lampjes ingedraaid zijn.

Ampoel uitnemen en dan meten of je spanning hebt.

Tevens nazien of de rest zoals aan de voorkant het standlicht werkt.

Achterzijde controleren of stoplicht/ verlichting e.a. werken anders is de volledige aarding naar de fitting onderbroken.

Posted: Tue Aug 21, 2012 1:08 am
by matraboy
matrafan wrote:Dat zijn de houders waar uw lampjes ingedraaid zijn.

Ampoel uitnemen en dan meten of je spanning hebt.

Tevens nazien of de rest zoals aan de voorkant het standlicht werkt.

Achterzijde controleren of stoplicht/ verlichting e.a. werken anders is de volledige aarding naar de fitting onderbroken.
dat heb ik al is na gemeten en hij krijgt geen spanning ik heb wel allen de pinkers gedaan voor en achter ik denk dat het nog voor de pinkerdoos is want alles ik de spaning meet aan de pinkerdoos krijgt hij ook niks (maar het kan aan mij liggen ik ken niet veel van elektriciteit)

Posted: Tue Aug 21, 2012 7:16 am
by oetker
De vraag van Jos was, "werkt het standlicht" ?
Als dat werkt dan is de Massa/aarde aansluiting in orde.
Haal de complete units er is uit en bekijk de bedrading daarachter en dan zou ik voorzijde beginnen.
Beter is natuurlijk te meten, maar je geeft zelf al aan dat het je niet ligt.

groet Herman

Posted: Tue Aug 21, 2012 7:34 am
by benny
Onder de kilometertellen dichtbij de stuurstang zit een groenen en donkergrijze aansluitingsfiche. Op de donkergrijze moet er een wit-groene en een wit-rode draad toekomen. Bij een test op de wit-groene draad zou je testlamp gelijk meeknipperen met je richtingsaanwijzers. Op de wit-rode zou je niks hebben. Sluit op die wit-rode een lamp aan van minimum 20W. Indien die begint te knipperen ligt de fout hoogswaarschijnlijk bij je lampen of een slechte massa-aansluiting.

Posted: Tue Aug 21, 2012 11:28 am
by ludo2
verwissel op pinkerdoos de uitgangen naar de pinkers eens dus links word rechts en om gekeerd.als ze dan nog niet branden dan licht het ergens in de bedrading


pinkerdoos moet hoofdschakelaar zijn die ik bedoel

Posted: Tue Aug 21, 2012 6:38 pm
by benny
Volgens mij is dit het voorbeeld hoe de knipperlichten werken. Ik weet echter niet hoe het zit met de controlelichtjes op de tellerpartij. Indien dit het principe is op een Bagheera, is de schakeling goed tot aan de bedieningshendel. L en R kan je vergelijken met de draad wit-groen en wit-rood.
Het andere schema laat het principe zien wanneer de controlelichtjes gescheiden werken. Maar de conclusie is dezelfde: tot aan de bedieningshefboom is alles in orde

Posted: Thu Aug 23, 2012 12:14 pm
by matraboy
oetker wrote:De vraag van Jos was, "werkt het standlicht" ?
Als dat werkt dan is de Massa/aarde aansluiting in orde.
Haal de complete units er is uit en bekijk de bedrading daarachter en dan zou ik voorzijde beginnen.
Beter is natuurlijk te meten, maar je geeft zelf al aan dat het je niet ligt.

groet Herman
de stand lichte werke en waar zit die computerunit

Posted: Thu Aug 23, 2012 12:16 pm
by matraboy
ludo2 wrote:verwissel op pinkerdoos de uitgangen naar de pinkers eens dus links word rechts en om gekeerd.als ze dan nog niet branden dan licht het ergens in de bedrading
dat heb ik gedaan me rechts blijft recht en link werk nog nie

Posted: Thu Aug 23, 2012 12:20 pm
by matraboy
benny wrote:Onder de kilometertellen dichtbij de stuurstang zit een groenen en donkergrijze aansluitingsfiche. Op de donkergrijze moet er een wit-groene en een wit-rode draad toekomen. Bij een test op de wit-groene draad zou je testlamp gelijk meeknipperen met je richtingsaanwijzers. Op de wit-rode zou je niks hebben. Sluit op die wit-rode een lamp aan van minimum 20W. Indien die begint te knipperen ligt de fout hoogswaarschijnlijk bij je lampen of een slechte massa-aansluiting.
ik zal is proberen ma ik ken echt niks van elektriciteit

Ham Limburg

Posted: Thu Aug 23, 2012 12:26 pm
by matraboy
Hallo met matraboy ik heb problemen met mijn linker pinker en ik wou prober het zelf op telossen maar het lukt me niet zou misschien iemand in de buurt van ham limburg willen langs komen om mij Tehelpen met mijn matra simca ?

Posted: Thu Aug 23, 2012 2:02 pm
by ludo2
wil wel eens komen zien als ik het niet vind.
kan zelf wel niet veel doen ,zit met zaag letsel aan men duim
zeg maar wanneer

Posted: Thu Aug 23, 2012 6:43 pm
by matraboy
ludo2 wrote:wil wel eens komen zien als ik het niet vind.
kan zelf wel niet veel doen ,zit met zaag letsel aan men duim
zeg maar wanneer
volgende week dinsdag kan je komen en gy mocht kieze hoe laat

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:52 pm
by matrafan
ludo2 wrote:wil wel eens komen zien als ik het niet vind.
kan zelf wel niet veel doen ,zit met zaag letsel aan men duim
zeg maar wanneer
Da's tenminste Matra-minded :D :D .

Moest ge er niet uit komen Ludo laat maar iets horen.

Maar gezien uw jarenlange Matra-ervaring zal dit voor U een peulschilletje zijn.

Veel succes.