Page 2 of 3

Posted: Tue Jul 17, 2012 9:21 am
by benny
Ik heb ook zo'n takel en de achterkant optillen is geen probleem. Ikzelf heb aan de balken twee garagepoortrails gemonteerd met daarin twee loopkatten. Dwars daarop en vast een de twee loopkatten een derde garagepoortrail. In die derde rail een loopkat met daarop de takel. Zo kan ik de takel in de twee horizontale richtingen bewegen.

Posted: Wed Jul 18, 2012 10:35 pm
by alexam
Dan heb je het helemaal mooi voor elkaar, zo kun je met een groot bereik voorwerpen optillen. Die van mij is ongeveer 15 cm verschuifbaar :lol: :lol:

Posted: Fri Jul 20, 2012 7:10 am
by GODFRIED
Dat ziet er een degelijke takel uit. Verkopen veel van dat speelgoed waarvan je denkt hoe kan die dat heffen.

Posted: Sat Aug 25, 2012 11:08 pm
by alexam
Vandaag even een velg van de multipla onder de bagheera gezet, wel handig dat Fiat nog steeds steek 98 gebruikt 8)
Het lijkt toch wel stoer :D :D

Posted: Sat Aug 25, 2012 11:26 pm
by benny
Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.

Posted: Sun Aug 26, 2012 5:58 am
by oetker
benny wrote:Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.
Gaat dat niet problematisch worden op de Belgische keuring?
Voor zover ik begrepen heb doen ze nogal moeilijk wat banden aangaat.
Nou kun e natuurlijk altijd een setje origineel achter de handen houden voor dat jaarlijkse moment 8)

De bagheera knapt zeker op van een setje mooie wielen.
De 13" kijken nogal iel onder de auto.

Groet Herman

Posted: Sun Aug 26, 2012 9:57 am
by GODFRIED
benny wrote:Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.
Met een O plaat geen probleem maar dagelijkse keuring zal niet lukken.
Ik mag zelfs op de escort van mijn zoon niet de originele velgen en banden leggen omdat deze wagen uit Duitsland komt en zo is ingevoerd.
Er liggen nu banden op die bij kort draaien het chassis raken en daar zeggen ze niets van. Belachelijke zaak hier die keuring.

Posted: Sun Aug 26, 2012 10:47 am
by hendrik
Godfried, de O plaat gaat binnenkort weg heb ik gehoort. En we moeten dan om de twee jaar naar de keuring gaan.En een oldtimer moet dan ook 30 jaar zijn om in te schrijven.





grt harry de matra.

Posted: Sun Aug 26, 2012 1:18 pm
by alexam
Gelukkig doen ze in nederland niet zo moeilijk over de velgen en banden. Voor zover ik weet mogen de banden niet buiten de auto komen en moet er op een as (links en rechts) dezelfde maat zitten en moet de band aan de toelaatbare snelheid voldoen. verder kijken ze niet

Posted: Sun Aug 26, 2012 1:41 pm
by benny
Indien ik de optionele banden wil, kost het mij 1440 euro voor de 4 ( 185/70/13 en 205/70/13). Met een 16-velg achteraan en een 15-velg vooraan kost het mij stukken minder en de banden vallen binnen de toegelaten toleranties.

Posted: Sun Aug 26, 2012 4:58 pm
by jurgen M
benny wrote:Indien ik de optionele banden wil, kost het mij 1440 euro voor de 4 ( 185/70/13 en 205/70/13). Met een 16-velg achteraan en een 15-velg vooraan kost het mij stukken minder en de banden vallen binnen de toegelaten toleranties.
Op de website van GOCA kan je nakijken welke banden er kunnen voor welke auto ( volgens PVG nummer)

Posted: Sat Apr 20, 2013 1:12 pm
by alexam
Vandaag na lange tijd van andere prioriteiten eindelijk weer een matra dag
Nu bezig om de motor ruimte leeg te maken

Posted: Sun Apr 21, 2013 8:59 am
by GODFRIED
Mooie foto's, o zo herkenbaar.
Veel succes en volhouden, dat is het moeilijkste. :wink:

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:52 am
by alexam
De motor ruimte is inmiddels leeg en de achteras is gedemonteerd. Ondanks dat de achterwielophanging aan de vacuumpot links en rechts bij de dorpels erg slecht is , zijn de silantblocks aan de draagarmen ongeschonden en in prima staat.

Nu begonnen om al het bitumen te verwijderen in de motorruimte, als dit gedaan is kan de ophanging gerepareerd worden. Hierna kan het primeren en schilderen beginnen. Het begin van de opbouw naderd :D :D

Posted: Tue Apr 30, 2013 5:34 pm
by GODFRIED
Zie ik daar puntlassen. Heb je een puntlasapparaat?

Posted: Tue Apr 30, 2013 8:52 pm
by alexam
Helaas niet, wat je ziet zijn de originele puntlassen waar ik het bitumen en kit vanaf geschraapt heb.

Het zou wel mooi zijn om een puntlastoestel te hebben maar met een CO2 toestel lukt het ook.

Posted: Wed May 01, 2013 9:37 am
by GODFRIED
Om een bagheera te restaureren zou een puntlasapparaat inderdaad zeer handig zijn. Met een halfautomaat kun je alles wel maken, lassen duurt alleen iets langer. Heb bij mijn bagheera ook alles gelast met een halfautomaat. Gaatje boren van 6 mm in de eerste plaat en dan toelassen.

Is voor mij ondertussen al vele jaren geleden.

Succes :wink:

Posted: Thu May 02, 2013 5:53 am
by alexam
Het lassen gaat idd niet zo snel maar het is heel goed te doen.

Gelukkig ben ik werkzaam bij een industriële plaatwerkerij , en buiten werktijd om kan ik wel eens gebruik maken van een lasersnijmachine of kant(plooi) bank :P , dit is wel erg handig voor de moeilijker te vormen delen.

De vorken voor de achterwiel ophanging ga ik ook in cad tekenen en dan uitsnijden met de laser, hier kan ik dan ook gelijk de lasgaatjes in meenemen

Posted: Thu May 02, 2013 7:27 am
by oetker
Handig als je de beschikking hebt over dat soort zaken.
Dat maakt het iets gemakkelijker.
Zou ook mooi zijn als die CAD files voor toekomstige restaurateurs in de club beschikbaar komen.
Niks is handiger om bij de lokale plaatwerkerij dit al kant en klaar aan te leveren.
De Bag ziet er zo op de foto's steeds beter uit trouwens.
Mooi project.

Goet Herman

Posted: Thu May 02, 2013 8:54 am
by hendrik
Ja die bagheera begint mooi te groeien. Dat komt daar wel goed met die hagheera dat zie ik nu al.








grt harry de matra.

Posted: Thu May 02, 2013 9:35 am
by GODFRIED
alexam wrote:Het lassen gaat idd niet zo snel maar het is heel goed te doen.

Gelukkig ben ik werkzaam bij een industriële plaatwerkerij , en buiten werktijd om kan ik wel eens gebruik maken van een lasersnijmachine of kant(plooi) bank :P , dit is wel erg handig voor de moeilijker te vormen delen.

De vorken voor de achterwiel ophanging ga ik ook in cad tekenen en dan uitsnijden met de laser, hier kan ik dan ook gelijk de lasgaatjes in meenemen
Dit maakt het veel gemakkelijker. Je kunt de onderdelen perfect namaken.
Goed bezig. :wink:

Posted: Thu May 02, 2013 7:29 pm
by alexam
Ik wil best proberen om de gemaakte tekeningen download baar te maken. Verwacht geen wonderen want ook aan de getekende delen zicht nog wel wat nawerk te doen :wink: Maar alle extra's helpen.

Posted: Thu May 02, 2013 9:01 pm
by benny
Wat bedoel je met de vorken voor de achterwielen?

Posted: Fri May 03, 2013 5:20 pm
by alexam
Ik bedoel de iets dikkere platen die als versteviging van de vacuumpot naar de draagarmen op het chassis zitten gelast

ik heb maar snel even een foto van Hans geleend :D hij heeft het al gerepareerd

Posted: Fri May 03, 2013 10:39 pm
by benny
Je kan er misschien meerdere bijmaken. Er zullen wel mensen zijn in de club die geïnteresseerd zijn om die ook te hebben. Ik ben in ieder geval kandidaat.

Posted: Sat May 04, 2013 7:39 pm
by alexam
Als ik er aan toe ben om deze onderdelen
te maken dan wil ik best een paar extra snijden

Posted: Sun Oct 27, 2013 9:48 am
by alexam
Vandaag even tijd om een trotse papa te zijn. Na alleen wat aanwijzigen heeft mijn zoon Michael (10 jaar jong) helemaal zelfstandig een plaatwerk onderdeel gemaakt.

Wat betreft de tekeningen waar ik het eerder over had, dit komt nog Hier maak ik tzt een nieuw topic voor.
In de afgelopen tijd heb ik alle uurtjes die ik over had aan mijn bagheera besteed. Mijn bloed begint erg te kriebelen nu ik weer wat vooruitgang zie.
Ik wil hem dolgraag weer op de weg hebben.

Posted: Sun Oct 27, 2013 10:06 am
by oetker
Jong geleerd = oud gedaan.
Deze Bagheera zal dan vast wel in de familie blijven.
Dat is wat we nodig hebben, een nieuwe generatie die met het culturele erfgoed verder gaat, maar meestal valt tegenwoordig de appel wat verder van de stam.
Zo rond de puberteit zal blijken of de interesse blijft.

Groet Herman

Posted: Thu May 08, 2014 6:24 pm
by alexam
Eindelijk na 10 jaar laswerk om het chassis weer in orde te krijgen, is het schilder werk begonnen.

2 componenten epoxi primer op de bovenkant, Owatrol olie in combinatie met Black Body op de bodem en motor ruimte

Posted: Thu May 08, 2014 6:49 pm
by oetker
10 jaar laswerk :o
Dat klinkt niet meer als een klus maar meer als een levenswerk.
Als er verf gaat vloeien begint meestal het opbouwwerk.
Hoop dat dit wat sneller gaat :wink:

Herman