Bagheera Jubilee 1979

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Tue Jul 17, 2012 9:21 am

Ik heb ook zo'n takel en de achterkant optillen is geen probleem. Ikzelf heb aan de balken twee garagepoortrails gemonteerd met daarin twee loopkatten. Dwars daarop en vast een de twee loopkatten een derde garagepoortrail. In die derde rail een loopkat met daarop de takel. Zo kan ik de takel in de twee horizontale richtingen bewegen.

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Wed Jul 18, 2012 10:35 pm

Dan heb je het helemaal mooi voor elkaar, zo kun je met een groot bereik voorwerpen optillen. Die van mij is ongeveer 15 cm verschuifbaar :lol: :lol:
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Jul 20, 2012 7:10 am

Dat ziet er een degelijke takel uit. Verkopen veel van dat speelgoed waarvan je denkt hoe kan die dat heffen.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sat Aug 25, 2012 11:08 pm

Vandaag even een velg van de multipla onder de bagheera gezet, wel handig dat Fiat nog steeds steek 98 gebruikt 8)
Het lijkt toch wel stoer :D :D
Attachments
DSC06496.JPG
DSC06496.JPG (75.27 KiB) Viewed 6626 times
DSC06498.JPG
DSC06498.JPG (78.8 KiB) Viewed 6626 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Aug 25, 2012 11:26 pm

Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Aug 26, 2012 5:58 am

benny wrote:Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.


Gaat dat niet problematisch worden op de Belgische keuring?
Voor zover ik begrepen heb doen ze nogal moeilijk wat banden aangaat.
Nou kun e natuurlijk altijd een setje origineel achter de handen houden voor dat jaarlijkse moment 8)

De bagheera knapt zeker op van een setje mooie wielen.
De 13" kijken nogal iel onder de auto.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Aug 26, 2012 9:57 am

benny wrote:Prachtig die velgen onder een Bagheera. Ikzelf kijk uit om vooaan een 15'velg te plaatsen en achteraan een 16'. Dan blijven de banden betaalbaar en vallen ze binnen de toleranties.


Met een O plaat geen probleem maar dagelijkse keuring zal niet lukken.
Ik mag zelfs op de escort van mijn zoon niet de originele velgen en banden leggen omdat deze wagen uit Duitsland komt en zo is ingevoerd.
Er liggen nu banden op die bij kort draaien het chassis raken en daar zeggen ze niets van. Belachelijke zaak hier die keuring.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Aug 26, 2012 10:47 am

Godfried, de O plaat gaat binnenkort weg heb ik gehoort. En we moeten dan om de twee jaar naar de keuring gaan.En een oldtimer moet dan ook 30 jaar zijn om in te schrijven.





grt harry de matra.

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sun Aug 26, 2012 1:18 pm

Gelukkig doen ze in nederland niet zo moeilijk over de velgen en banden. Voor zover ik weet mogen de banden niet buiten de auto komen en moet er op een as (links en rechts) dezelfde maat zitten en moet de band aan de toelaatbare snelheid voldoen. verder kijken ze niet
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Aug 26, 2012 1:41 pm

Indien ik de optionele banden wil, kost het mij 1440 euro voor de 4 ( 185/70/13 en 205/70/13). Met een 16-velg achteraan en een 15-velg vooraan kost het mij stukken minder en de banden vallen binnen de toegelaten toleranties.

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sun Aug 26, 2012 4:58 pm

benny wrote:Indien ik de optionele banden wil, kost het mij 1440 euro voor de 4 ( 185/70/13 en 205/70/13). Met een 16-velg achteraan en een 15-velg vooraan kost het mij stukken minder en de banden vallen binnen de toegelaten toleranties.

Op de website van GOCA kan je nakijken welke banden er kunnen voor welke auto ( volgens PVG nummer)

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sat Apr 20, 2013 1:12 pm

Vandaag na lange tijd van andere prioriteiten eindelijk weer een matra dag
Nu bezig om de motor ruimte leeg te maken
Attachments
20042013459.jpg
20042013459.jpg (65.66 KiB) Viewed 6523 times
20042013461.jpg
20042013461.jpg (61.06 KiB) Viewed 6523 times
20042013457.jpg
20042013457.jpg (132.77 KiB) Viewed 6523 times
19042013453.jpg
19042013453.jpg (59.12 KiB) Viewed 6523 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Apr 21, 2013 8:59 am

Mooie foto's, o zo herkenbaar.
Veel succes en volhouden, dat is het moeilijkste. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Tue Apr 30, 2013 10:52 am

De motor ruimte is inmiddels leeg en de achteras is gedemonteerd. Ondanks dat de achterwielophanging aan de vacuumpot links en rechts bij de dorpels erg slecht is , zijn de silantblocks aan de draagarmen ongeschonden en in prima staat.

Nu begonnen om al het bitumen te verwijderen in de motorruimte, als dit gedaan is kan de ophanging gerepareerd worden. Hierna kan het primeren en schilderen beginnen. Het begin van de opbouw naderd :D :D
Attachments
035.JPG
035.JPG (116.82 KiB) Viewed 6462 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Apr 30, 2013 5:34 pm

Zie ik daar puntlassen. Heb je een puntlasapparaat?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Tue Apr 30, 2013 8:52 pm

Helaas niet, wat je ziet zijn de originele puntlassen waar ik het bitumen en kit vanaf geschraapt heb.

Het zou wel mooi zijn om een puntlastoestel te hebben maar met een CO2 toestel lukt het ook.
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed May 01, 2013 9:37 am

Om een bagheera te restaureren zou een puntlasapparaat inderdaad zeer handig zijn. Met een halfautomaat kun je alles wel maken, lassen duurt alleen iets langer. Heb bij mijn bagheera ook alles gelast met een halfautomaat. Gaatje boren van 6 mm in de eerste plaat en dan toelassen.

Is voor mij ondertussen al vele jaren geleden.

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Thu May 02, 2013 5:53 am

Het lassen gaat idd niet zo snel maar het is heel goed te doen.

Gelukkig ben ik werkzaam bij een industriële plaatwerkerij , en buiten werktijd om kan ik wel eens gebruik maken van een lasersnijmachine of kant(plooi) bank :P , dit is wel erg handig voor de moeilijker te vormen delen.

De vorken voor de achterwiel ophanging ga ik ook in cad tekenen en dan uitsnijden met de laser, hier kan ik dan ook gelijk de lasgaatjes in meenemen
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu May 02, 2013 7:27 am

Handig als je de beschikking hebt over dat soort zaken.
Dat maakt het iets gemakkelijker.
Zou ook mooi zijn als die CAD files voor toekomstige restaurateurs in de club beschikbaar komen.
Niks is handiger om bij de lokale plaatwerkerij dit al kant en klaar aan te leveren.
De Bag ziet er zo op de foto's steeds beter uit trouwens.
Mooi project.

Goet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Thu May 02, 2013 8:54 am

Ja die bagheera begint mooi te groeien. Dat komt daar wel goed met die hagheera dat zie ik nu al.








grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu May 02, 2013 9:35 am

alexam wrote:Het lassen gaat idd niet zo snel maar het is heel goed te doen.

Gelukkig ben ik werkzaam bij een industriële plaatwerkerij , en buiten werktijd om kan ik wel eens gebruik maken van een lasersnijmachine of kant(plooi) bank :P , dit is wel erg handig voor de moeilijker te vormen delen.

De vorken voor de achterwiel ophanging ga ik ook in cad tekenen en dan uitsnijden met de laser, hier kan ik dan ook gelijk de lasgaatjes in meenemen


Dit maakt het veel gemakkelijker. Je kunt de onderdelen perfect namaken.
Goed bezig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Thu May 02, 2013 7:29 pm

Ik wil best proberen om de gemaakte tekeningen download baar te maken. Verwacht geen wonderen want ook aan de getekende delen zicht nog wel wat nawerk te doen :wink: Maar alle extra's helpen.
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Thu May 02, 2013 9:01 pm

Wat bedoel je met de vorken voor de achterwielen?

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Fri May 03, 2013 5:20 pm

Ik bedoel de iets dikkere platen die als versteviging van de vacuumpot naar de draagarmen op het chassis zitten gelast

ik heb maar snel even een foto van Hans geleend :D hij heeft het al gerepareerd
Attachments
iwsm02.jpg
iwsm02.jpg (45.87 KiB) Viewed 6303 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri May 03, 2013 10:39 pm

Je kan er misschien meerdere bijmaken. Er zullen wel mensen zijn in de club die geïnteresseerd zijn om die ook te hebben. Ik ben in ieder geval kandidaat.

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sat May 04, 2013 7:39 pm

Als ik er aan toe ben om deze onderdelen
te maken dan wil ik best een paar extra snijden
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sun Oct 27, 2013 9:48 am

Vandaag even tijd om een trotse papa te zijn. Na alleen wat aanwijzigen heeft mijn zoon Michael (10 jaar jong) helemaal zelfstandig een plaatwerk onderdeel gemaakt.

Wat betreft de tekeningen waar ik het eerder over had, dit komt nog Hier maak ik tzt een nieuw topic voor.
In de afgelopen tijd heb ik alle uurtjes die ik over had aan mijn bagheera besteed. Mijn bloed begint erg te kriebelen nu ik weer wat vooruitgang zie.
Ik wil hem dolgraag weer op de weg hebben.
Attachments
DSC08911.JPG
DSC08911.JPG (86.24 KiB) Viewed 6224 times
2013-10-26 23.10.39.jpg
2013-10-26 23.10.39.jpg (112.79 KiB) Viewed 6224 times
2013-10-26 23.10.20.jpg
2013-10-26 23.10.20.jpg (110.56 KiB) Viewed 6224 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Oct 27, 2013 10:06 am

Jong geleerd = oud gedaan.
Deze Bagheera zal dan vast wel in de familie blijven.
Dat is wat we nodig hebben, een nieuwe generatie die met het culturele erfgoed verder gaat, maar meestal valt tegenwoordig de appel wat verder van de stam.
Zo rond de puberteit zal blijken of de interesse blijft.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Thu May 08, 2014 6:24 pm

Eindelijk na 10 jaar laswerk om het chassis weer in orde te krijgen, is het schilder werk begonnen.

2 componenten epoxi primer op de bovenkant, Owatrol olie in combinatie met Black Body op de bodem en motor ruimte
Attachments
Bagheera_3210.jpg
Bagheera_3210.jpg (74.03 KiB) Viewed 6178 times
DY-63-FK_3140.JPG
DY-63-FK_3140.JPG (103.05 KiB) Viewed 6178 times
DY-63-FK_3160.JPG
DY-63-FK_3160.JPG (141.98 KiB) Viewed 6178 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu May 08, 2014 6:49 pm

10 jaar laswerk :o
Dat klinkt niet meer als een klus maar meer als een levenswerk.
Als er verf gaat vloeien begint meestal het opbouwwerk.
Hoop dat dit wat sneller gaat :wink:

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply