Page 1 of 3

Bagheera Jubilee 1979

Posted: Tue May 22, 2012 6:10 am
by alexam
Hallo,
Als eerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Gerard en kom uit het noorden van Nederland.
Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Bagheera Jubilee uit 1979. Na een aantal nodige reparaties heb ik er een jaar in kunnen rijden. Op dit moment ligt de bagheera weer uit elkaar voor een grondige opknapbeurt.

Ik wou graag meedoen aan dit forum om mijn passie te delen met andere Bagheera liefhebbers.

Posted: Tue May 22, 2012 7:49 am
by hendrik
Welcom alexam, ik moet zeggen je bent goed bezig als ik dat zo zie. Dat is toch wel het ene en het andere hé als je aan zo een bagheera begint.
Maar achteraf heb je er wel veel plezier aan hé. Ik zou zeggen succes met de werkzaamheden.





grt harry de matra.

Posted: Tue May 22, 2012 8:09 pm
by Muddy Bandit
Hoi Gerard, welkom op dit inmiddels internationaal geworden belgisch forum vol matrafielen. :lol:

Je pakt de bagheera in ieder geval serieus aan, het matravirus heeft bij jou zo te zien ook al behoorlijk toegeslagen.
Succes met de restauratie, ik hoop dat je zo af en toe nog wat verslagen post van de vorderingen van deze restauratie.

Posted: Tue May 22, 2012 8:53 pm
by alexam
Het Matra virus is inderdaad goed toegeslagen. Ik moet wel toegeven dat het wel een zeer hardnekkig virus is. Het houdt inmiddels al zo'n 32 jaar stand. en natuurlijk hoop ik dat dat ook nog een hele poos zo blijft.

Wat mijn bagheera betreft, hier ben ik ook al een aantal jaren mee bezig, maar heel langzaam kom ik er stukje bij beetje verder mee.

als er weer vorderingen zijn zal ik deze zeker posten. Ik hoop er binnen kort weer verder mee te komen. In grote lijnen is het chassis opgelast , op de achterwiel ophanging na.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.

Posted: Tue May 22, 2012 10:04 pm
by hendrik
Dat komt wel goed met die bagheera dat zie ik nu al.




grt harry de matra.

Posted: Wed May 23, 2012 10:05 am
by benny
Veel werk, maar wat ik zie op de geplaatste fofo's komt het zeker goed.

Posted: Wed May 23, 2012 9:44 pm
by matrafan
Welkom op het forum Gerard.

Heb in een ander topic op het forum deze week nog ergens gemeld dat die foto's mij zo bekend voorkomen.

Hier wordt duidelijk grondig gerenoveerd.

Daar gaat de voldoening achteraf een heel hoge factor halen.

Leuk om te volgen, laat af en toe nog maar wat foto's passeren.

Wordt weer een heel mooie en als er vragen zijn laat maar komen.

Veel succes met de verdere afwerking.

Posted: Thu May 24, 2012 6:16 am
by alexam
Bedankt voor de positieve reacties :D

Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.

Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/

Posted: Thu May 24, 2012 7:13 am
by GODFRIED
Dag Gerard.

Welkom op het forum van MatraMania.

Een passie die diep zit dat is duidelijk. Naar een dokter gaan zal je niet van dit virus verlossen, uitzieken is de boodschap. Hier begint niet iedereen aan. Je neem het goed aan. Dit zal een mooie en goede bagheera worden dat is duidelijk.

Er is veel kennis en ervaring onder de forum gebruikers, gebruik deze.

Succes, :lol:

Ps: Wat heb ik hier nog een goede bagheera staan voor te restaureren als ik die foto's zo zie.

Posted: Thu May 24, 2012 3:58 pm
by lemans
alexam wrote:Bedankt voor de positieve reacties :D

Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.

Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/
hey Gerard,

wowww , stevig uitgerust en bekwaam in plaatwerk blijkbaar , ik ben stef ,
rij dagelijks mijn matra murena en heb ook een bagheera 1 van 1973
in de mottelballe tegen ooit
stef :P

Posted: Fri May 25, 2012 5:58 am
by alexam
Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten :D :D .

Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.

Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.

De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen 8)

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of één van jullie de witte bagheera ook herkent. Deze heb ik als onderdelen donor gekocht uit Zeeuws Vlaanderen. Deze bagheera had toen een Belgisch kenteken. Dit chassis was echt niet meer te redden en ik heb deze auto gedemonteerd voor ondelen.

Image

Posted: Fri May 25, 2012 9:55 am
by GODFRIED
Ik ken deze witte bagheera niet! :wink:

Posted: Fri May 25, 2012 10:12 am
by lemans
[quote="alexam"]Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten :D :D .

Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.

Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.

De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen 8)


In 1979+ had ik op mijn 19e een witte type 2 S met groen interior ,
maar dit lijkt me een type 1 aan de deurstickers te zien?????

stef

Posted: Fri May 25, 2012 4:44 pm
by alexam
Deze bagheera was een type 2 (de stickers op de zijkant zijn niet origineel)
en had een groene bekleding, de stoelen hadden zo'n groen / wit geblokte bekleding.
Volgens mij zou het een bouwjaar van ongeveer 1977 moeten zijn, maar dat is een beetje een gok.

Posted: Sat May 26, 2012 7:20 pm
by ALAIN VAN AKEN
Dag Gerard, welkom op ons forum.

Posted: Wed May 30, 2012 8:19 am
by oetker
Gerard, welkom.
Aan de foto's te zien een behoorlijke klus.
Daar moet je een doorzetter voor zijn.
Maak er maar een mooie van, en laat ons maar meegenieten van je resultaten.
Groet Herman.

Posted: Sat Jun 23, 2012 7:40 pm
by alexam
Vandaag mijn bagheera uit de garage gehad. Deze Franse zwarte panter moest even ruimte maken voor mijn Italiaanse half bloed :D :D
Deze moest ook een best ingrijpend reparatie ondergaan. Alles is goed gegaan en aan het eind van de dag stond m'n bagheera weer op zijn vertrouwde plek.

Posted: Sat Jun 23, 2012 8:06 pm
by oetker
Multivla kapot?

Posted: Sat Jun 23, 2012 8:16 pm
by Matra69
oetker wrote:Multivla kapot?


Multivla??? is dat zo'n 2 kleuren vla met choco en vanille of bedoelde je Multipla want die zag ik precies in zijn garage staan :lol:

Posted: Sun Jun 24, 2012 7:34 am
by alexam
Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt :x :x
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard :D :D

Posted: Sun Jun 24, 2012 9:28 am
by oetker
alexam wrote:Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt :x :x
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard :D :D
Ik zie het wel op de plek waar ik sleutel.
Dat is bij veel auto's het geval.
Zo ontzettend veel demonteren voor je wat kan doen.
Auto's worden niet meer gemaakt om te sleutelen.
Men gaat er waarschijnlijk van uit dat dit niet meer nodig is. :o
De eerste 5 jaar is dat ook vaak wel zo, maar daarna is er geregeld toch wel wat aan te doen.

Posted: Sun Jun 24, 2012 9:44 am
by GODFRIED
Ik was onlangs in gesprek met iemand die in een garage werk. Hij beweerde dat ze bij Mercedes een uurloon aanreken van iets meer dan €100.
Dat heb je beter een auto waar niet veel aan gesleuteld moet worden, of is dit de reden dat vele hun auto na 4-5 jaar verkopen?

Posted: Sun Jun 24, 2012 9:54 am
by oetker
GODFRIED wrote:Ik was onlangs in gesprek met iemand die in een garage werk. Hij beweerde dat ze bij Mercedes een uurloon aanreken van iets meer dan €100.
Dat heb je beter een auto waar niet veel aan gesleuteld moet worden, of is dit de reden dat vele hun auto na 4-5 jaar verkopen?
Mensen met een mercedes kunnen dat wel betalen toch?
In de 70er jaren werd bij Hessing jaguar dealer al FL 120.- gerekend per uur.
Mooi om te zien.
Alle monteurs hadden witte overals en de werkplaats leek op een ziekenhuis.

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:01 am
by GODFRIED
Inderdaad, als je een dure wagen koopt weet je dat het onderhoud ook duur zal zijn. Ierereen leeft naar zijn inkomen. Je hebt er ook die boven hun stand leven maar dat is niet lang vol te houden.

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:08 am
by benny
Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:12 am
by oetker
benny wrote:Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.
Zo is dat.
IK RIJ TOCH MAAR MOOI MET EEN MATRA,
en iedereen mag dat zien :P

Posted: Mon Jul 16, 2012 5:52 am
by alexam
Dit weekend m'n takel gemonteerd aan de dakcontructie. Ik hoop dat het binnenkort gaat lukken om het blok er uit te gaan halen. De takel heb alvast even getest met m'n reserve blok 8)

Posted: Mon Jul 16, 2012 9:13 am
by oetker
Je heb hem weer flink laten hangen Alex.
Zo'n dingetje heb je bij de zware klussen wel gemak van.
Mooi man

Posted: Mon Jul 16, 2012 8:51 pm
by matrafan
Hoi Gerard,

Je weet toch dat je bij een bagheera het motorblok langs onder moet demonteren.

Je moet het chassis liften en dat is niet zo zwaar als het blok.

Takel is wel handig om achteraf het blok verder te ontmantelen/reinigen.

Veel succes verder.

Posted: Tue Jul 17, 2012 6:05 am
by alexam
@matrafan, dank je voor de tip. maar ik wist het :)

alleen voor dat je het blok kunt laten zakken moet die een paar bewegingen naar achteren en voren maken. dan is het wel handig dat die aan een takel hangt.
Heb je misschien een idee hoe zwaar een kaal chassis weegt aan de achterkant om deze dan zo hoog op te liften?