Wat heb ik nou weer gekocht???

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Wat heb ik nou weer gekocht???

Post by richie »

Hoi ik ben Richie

:( Ik heb 2 weken geleden een bagheera gekocht.
Hele stoere auto.. maar tergeefs, de vorige eigenaar had een lijst voor de apk erbij.. dit was allemaal uitgewerkt, maar dit is dus niet zo.

Dit is de lijst:
Links voorkoplamp zit los.
Ruitenwisserspoeier nakijken
LA aandrijfashoes
LA+RA Wiellagerspeling
RV Rem loopt aan.
Handremkabel achter.
Remschijven achter schoonmaken

Wat zouden jullie doen? rijden of wegdoen? Ik heb 1 rechterhand die best wel handig is.... Maar in Den Haag (Nederland) heb ik geen garage/stalling...
Attachments
De auto in kwestie....
De auto in kwestie....
IMG_5093.jpg (67.6 KiB) Viewed 7087 times
Bagheera II Jubilee X
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

bagheera

Post by ludo2 »

richie,ik had ook op het punt gestaan om die tekopen, is mij afgeraden door andere leden.en de afstand was tever als hij zogoed was als de verkoper beweerde was hij reeds lang verkocht.ik ben er dus maar van af gebleven.hoe is het chassis op de gekende plaatsen ?als hij voor derest inorde is zouw ik het er op wagen.nog veel restoratie plezier. en groetjes ludo.
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

Bekende plaatsen als in ...?

De voorbodemplaat is nieuw en evenals het stuk waar de wielen aan zitten...

Onderkant zag er goed uit... dorpels zijn ook oke...
Voor de rest weet ik er helemaal nix over.ik weet echt helemaal niets over bagheera's, ik ken ze alleen vanuit foto's ik vond het wel leuk dattie even oud is als ik :)

Ow en toen hij hem kwam brengen knalde de kop eruit... resultaat: nieuwe gevlakte kop en een nieuwe radiotor (radiator was de hele tijd de boosdoener....) In totaal istie nu 3 keer achter elkaar gereviseerd...
Bagheera II Jubilee X
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Richie, welkom op het forum. Een Bagheera kopen is als een kat in een zak kopen. Er kan een mooie kat in zitten, maar er kan ook een feeks van een kat in zitten. ( Je hebt ook mooie feeksen hoor) Is het enkel de reflector die los zit van je koplamp of is het de complete unit? Speling op de wielen achteraan is een eenvoudige zaak om op te lossen. Gewoon de centrale moer een beetje aandraaien en de speling is weg. Je achterste schijven komen vanzelf weer mooi wanneer je met je auto rondrijdt. De rem vooraan moet je demonteren alles eens goed reinigen en aan de remcilinder een beetje vet en het probleem moet opgelost zijn. Van de handrem, is het de kabel of is het het mechanisme aan de achterste remmen? In ieder geval is dat op te lossen. Welke hoes is er aan vervanging toe? De kant van het wiel of van de versnellingsbak?
Indien het maar die zaken zijn die moeten nagezien worden, moet je de wagen zeker houden.

Veel succes Benny.
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

De bestuurdersunit rammelt nogal.... de hele koplamp ziet er "crunchy" uit... is niet echt gaaf... volgens mij moet ik gewoon de unit vervangen...
De handrem is gewoon het kabeltje. De hoes van de wiel is gescheurd.
Bagheera II Jubilee X
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Richie, nu zal je rechterhand beroep moeten doen op die linker. Ik vrees dat de neus van de auto moet. Het is een reeks treknagels uitboren, meer is het niet. Daar zul je dan zien hoe het gesteld is met het mechanisme van je koplichten en hoe het gesteld is met de volledige voorbouw van je auto.
Voor de handrem is het nog eenvoudiger, maar je moet wel onder de auto duiken. De hefboom aan de remklauw waarachter het bolletje van de handremkabel achterhaakt moet je verdraaien en het bolletje ervan achter halen en dan de kabelhoes uit zijn houder trekken (dat kan een beetje klemmen). Je doet dit aan beide zijden. Nu meer vooraan in het midden van de auto, zal je zien dat aan de handremkabel een ijzeren beugel zit, die vastgeschroefd zit. Dat is gewoon de moer van de draadstang afdraaien en de handremkabel is volledig los. De montage gebeurt in de omgekeerde volgorde.
Om een stofhoes te vervangen moet je als volgt te werk gaan
Je haalt de centrale wieldop eraf en je draait de centrale moer los, maar nog niet afnemen. Het wiel afnemen. Nu de remklauw afnemen en met een ijzerdraad ophangen, zodanig dat de rubberen leiding niet beschadigd kan raken en de schokdemper los je ook. Je maakt de antirolstang los door het plaatje die meer naar voor is gemonteerd los te maken van de ophangingsdriehoek. Je maakt de stofhoes los aan de zijde van de versnellingsbak. Nu moet je een lange dikke buis tussen de ophangingsdriehoek en de stalen veer steken, zodanig dat je de driehoek naar beneden kunt duwen en de buis naast de auto langs de koffer passeert. Je duwt nu naar beneden tot de as uit de kop aan de versnellingsbak valt. Je moet wel met twee zijn voor dat werkje. Nu iets wat ik niet met zekerheid weet. Indien je de stofhoes bij het wiel kan afnemen zonder de steekas van de remschijf te moeten demonteren moet je de centrale moer niet lossen, anders wel. Indien je de stofhoes niet kunt wegnemen haal je de steekas eruit en moet je eerst de sstofhoes kant versnellingsbak afnemen en de slechte over de lengte van de as afschuiven. Indien je de slechte hoes kunt afnemen zonder de volledige as te moeten demonteren, is het dan de stofhoes kant vernellingsbak afnemen, en deze kant wiel over de as schuiven. De montage gebeurt in omgekeerde volgorde. De speling van de achterwielen kun je dan afregelen door de centrale moer meer of monder aan te spannen. Tip: koop ook nieuwe moeren om de steekas vast te draaien. Ze kosten 2 keer niks. Indien je de steekas aan de kant van het wiel sil uitnemen, moet je de driehoek veel verder naar beneden duwen. Daarom is het gemakkelijker aan de kant van de versnellingsbak. Ik heb het reeds alleen kunnen doen op die manier.

Succes Benny.
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

Dank je wel Benny, Ik ga maar aan de slag, ik denk dat ik de voorkant eraf haal en dadelijk ook maar alles schoonmaak en in de antiroest zet... dus voorlopig is er genoeg te doen.... :)
Bagheera II Jubilee X
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Richie,
Welkom in de wereld van de Matravrienden.Ik hoef het je niet te zeggen maar het is een unieke wagen die bijna van het straatbeeld verdwenen is.
Tijdens de apk keuring hebben ze geen opmerking gemaakt over de carrosserie. Dit is het zwakke punt van je bagheera.Met andere woorden je hebt een goede bagheera gekocht.Die fouten wat ze vastgesteld hebben tijdens de keuring zijn eenvoudig op te lossen.Als je geen ervaring hebt met sleutelen aan auto's laat het dan een uitdaging zijn.De voeldoening zal na de restaurarie zo veel te groter zijn.Misschien heb je een handige vriend die een handje wil toesteken?Doe niet alles in een keer maak af waaraan je begint. Indien je raad nodig hebt? Gebruik dit forum en leg je probleem uit.Er is een massa kennis en ervaring onder forum gebruikers en helpen doen we graag.Allen nu met het mooie weer ligt alles een beetje stil.Genieten van de zon nu het nog kan.Je bagheera ziet er nog mooi uit. De binnenbekleding is zo te zien ook vernieuwd?
Veel succes. Verkopen zou ik hem niet doen maar rijden. Je zult er meer bekijks mee hebben dan een Ferari. Geloof me maar ik kan het weten.
Groetjes Godfried. :wink:
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

:evil: gisteren nog rond gereden... en vandaag doet ze het niet meer... bijna een uur mee gestart... nu is de accu op... startmotor doet het nog wel... maar draaien niet... ik heb hem al aangesloten aan een andere auto met accukabels... maar zelfde resultaat... niet draaien...
Bagheera II Jubilee X
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

ja, Richie, ik kan maar 2 dingen bedenken. Ofwel de benzine ofwel de ontsteking. Giet eens een beetje pure benzine in de carburatoren en dan starten maar. Wanneer de auto schiet ( je zal het wel horen) is de ontsteking goed, indien niet, zijn er problemen met de ontsteking. Wanneer de auto schiet, zal je de benzineleidingen moeten controleren. eerst de leiding in de benzinetank. Dat doe je door de aanzuigleiding los te koppelen en in een fles met benzine te steken. Nu starten maar. Als er benzine aangezogen wordt is de filter onderaan de aanzuigbuis in de benzinetank verstopt. Indien daar geen resultaat, moet je controleren of je benzinefilter nog iets doorlaat. Indien wel, controleer dan de benzinepomp en kijk of die nog benzine doorpompt. Indien die benzine doorpompt, zal het waarschijnlijk de ontsteking zijn. Aan je auto te zien, zal het waarschijnlijk een verdeler zijn met een cassette. Daarop zitten de contactpunten. Bij deze cassettes valt er soms een contactpunt af en heb je geen ontsteking meer. Maar vooraleer de cassette uit te nemen, controleer eerst of er geen hoogspanningskabels los zijn. De cassette is nog te verkrijgen. Het is dezelfde als van een Citro?n GS. De cassette vervangen is een beetje een prutswerk omdat er niet veel plaats is. Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen. Of was het maar omdat er geen benzine meer was? Indien geen resultaat, laat het maar weten.

Succes Benny.
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

Hai Benny,

Dank voor de reactie!
Ik denk dat je gelijk hebt.
We hebben net gesleept en met accukabels gestart... geen effect.

Wel draaide de motor ongeveer 2 minuten om daarna na gasgeven uit te pruttelen. Ik denk dus dat het de benzineleiding is. Er zat genoeg benzine in, heb ik bijgegooid met een jerrycan. Nu is dus de accu dus echt leeg :x Morgen maar zo;n accuhulp kopen en de leidingen schoonmaken.

Dank je wel!

groeten,

rishi
Bagheera II Jubilee X
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

wat heb ik nou gekocht

Post by hans »

:D hoi richie,je baggie ziet er zo op het oog goed uit,de dingen die jij noemt voor de apk zijn niet echt schokkend,echter als de auto buiten moet vertoeven zal de goede staat snel teruglopen,dus een dringend advies zorg voor stalling!!!!!!grtzz hans :roll:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

benny wrote:ja, Richie, ik kan maar 2 dingen bedenken. Ofwel de benzine ofwel de ontsteking. Giet eens een beetje pure benzine in de carburatoren en dan starten maar. Wanneer de auto schiet ( je zal het wel horen) is de ontsteking goed, indien niet, zijn er problemen met de ontsteking. Wanneer de auto schiet, zal je de benzineleidingen moeten controleren. eerst de leiding in de benzinetank. Dat doe je door de aanzuigleiding los te koppelen en in een fles met benzine te steken. Nu starten maar. Als er benzine aangezogen wordt is de filter onderaan de aanzuigbuis in de benzinetank verstopt. Indien daar geen resultaat, moet je controleren of je benzinefilter nog iets doorlaat. Indien wel, controleer dan de benzinepomp en kijk of die nog benzine doorpompt. Indien die benzine doorpompt, zal het waarschijnlijk de ontsteking zijn. Aan je auto te zien, zal het waarschijnlijk een verdeler zijn met een cassette. Daarop zitten de contactpunten. Bij deze cassettes valt er soms een contactpunt af en heb je geen ontsteking meer. Maar vooraleer de cassette uit te nemen, controleer eerst of er geen hoogspanningskabels los zijn. De cassette is nog te verkrijgen. Het is dezelfde als van een Citro?n GS. De cassette vervangen is een beetje een prutswerk omdat er niet veel plaats is. Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen. Of was het maar omdat er geen benzine meer was? Indien geen resultaat, laat het maar weten.

Succes Benny.
hoi richie als je aan de ontsteking gaat werken vervang die vreselijke cassette door electronische ontsteking(latere talbots) het scheelt je zoveel ellende en geld.grtz hans
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

It's alive :) weet niet wat het was, maar ze doet het weer... contactspray hier en daar, nieuwe benzinefilter... en voila
Bagheera II Jubilee X
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Het kan wel de brandstoffilter geweest zijn. Maar kwistig omspringen met contact spray is maar een tijdelijke oplossing, dus uitstel van executie. Je kan beter de oxidatie permanent verwijderen met een schuurborstel, schuurpapier of een glasvezelstift. Nadien eventueel een contactvet gebruiken tegen oxidatie. Ik heb een sterk vermoeden dat je in je ijver het ding aan de praat te houden de draad verliest en ongestructureerd te werk gaat. Je kan beter mogelijke oorzaken elimineren dan hoef je daar niet meer op terug te komen maar laat je vooral niet ontmoedigen. En........, mooi toch, die wagen?!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja Richie Paul heeft gelijk.Oorzaak opsporen en oplossen. Ik weet uit ervaring dat het niet altijd zo gemakkelijk is.Niet opgeven het zal je wel lukken.
Godfried :wink:
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

Wie heeft er interesse in de bagh? Hij mag voor een prikkie weg!
Bagheera II Jubilee X
Guest

Post by Guest »

good, very good!ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Wat een fan!? :(
Ik dacht gelezen te hebben dat je het een stoere auto vond?
Nu al ontmoedigd?
Knap hoor.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Komaan zeg, je naam zal gebeiteld staan in het monument te Romorantin eens je je baggy heb hersteld in zn oude glorie... :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matra Moe :(
Niet te geloven hoe vlug je van gedachten kunt veranderen. :x Is dit dan toch een bevlieging geweest? Hopelijk krijgt hij nu een eigenaar die voor hem zal verzorgen als een geliefde. Nee de echte passie is niet zo vlug verdwenen.Helaas zijn er mensen die niet weten wat ze willen.
Godfried.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zonder woorden :( :-? :cry: :evil:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Richie, toon dat je karakter hebt. ( En een beetje gek). Bewijs dat de vorige eigenaar ongelijk had. Indien hij ziet dat de auto te koop staat, zal hij in zichzelf lachen.
Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yes, that?s the spirit! 8)
richie
Posts: 18
Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
Location: Den Haag

Post by richie »

:o damn... zo veel reacties had ik echt niet verw8... Ik heb er echt geen woorden voor....
Bagheera II Jubilee X
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dan durf je toch niet anders dan bijdraaien! :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig !!!!!!!! :cry:
Maar liefde daar kies je niet voor !!! Het overkomt je.
Zorg voor een goede eigenaar.
Groetjes.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Fout, fout, fout,......... Godfried!!!
8) t'Ja...., mij is het hoch zo vergaan. 8) Het was echt een nuchtere keuze hoor, de prijzen waren goed en ze zijn vreselijk exclusief! De Murena alwaar mijn voorkeur naar de Bagheera ging. en ja....,eigenlijk is dat nog steeds niet over. staat er omdat hij in zo'n goede staat was en mij eigenlijk wat toevallig in handen viel. Ik ben namelijk duivels allergisch voor roest en de Murena had niks van roest te bespeuren. :D Maar nu, nu heeft de M530 mijn hart, dat is pas een schatje. :D Dat was trouwens ook een erg nuchtere bedoening en helemaan geen liefde op het eerste zicht. Ik zocht namelijk een wagen die open kon gereden worden maar de meeste exclusieve dingen zijn zo duur dat gelijk mijn "goesting" over was. Nu kom je die 530 echt niet tegen op straat, enig toch. Ze zijn haast zeldzamer als een Ferrari! Maar ik ben er nu echt van gaan houden hij/zij is zo zalig ouderwets en heeft karakter en is soms koppig als .............. (dat vul je maar zelf in). Ik ga stoppen, je voelt het wel, liefde kan groeien! :wink: :D 8) :wink: :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Je hebt gelijk, liefde moet groeien. Dit is dan ook de gevaarlijkste liefde, ze blijft veel langer duren.Toen ik mijn Bagheera heb aangekocht heeft het exclusieve een belangrijke rol gespeeld.Ik wilde geen auto die je op iedere straathoek zou tegen komen.Ik ben tevreden dat ik toen voor een Bagheera 2 gekozen heb.Maar als ik dat nu nog eens kon overdoen zou het waarschijnlijk een type 1 worden.Maar die waren toen, 6 a 7 jaar geleden ook al niet meer te vinden. Een goed type 2 was al een ramp.Ook de 530 is toen een van mijn favorieten geweest. Ik had er bijna een gekocht maar de roestduivel had niet veel plaat meer overgelaten. En de onvakkundige herstellingen die al plaats gevonden hadden waren gewoon om te janken.Om deze reden heb ik toen van de aankoop afgezien.Dat open dak is geweldig. De wind in je haren of over je kletskop het maakt niet uit .Je weet wat ik bedoel.De vrijheid,zalig.
Ik heb gelukkig een origineel open dak in mijn Bagheera.Ik zou het niet willen missen. Dat maakt haar zo speciaal.Mijn Opel GT dat is een bakoven niet mee te rijden als de zon schijnt.
Groetjes. :P
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je kan die mooie GT ook inruilen voor een goede M530,........ toch...? Maar dat zal wel te veel van je vergen kan ik vermoeden. Ik heb met mijn aankopen erg veel geluk denk ik, twee behoorlijk goede exemplaren wat roest aangaat. De Murena heeft geen roest en de M530 is door de voorgaande eigenaar correct behandeld. Ja, Godfried je moet niet mooi zijn om geluk te hebben. Dus? Wat belet je? :lol: :wink:
Post Reply