Keuringsstations: van superzacht tot bikkelhard?!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Keuringsstations: van superzacht tot bikkelhard?!

Post by Keithmoon » Sat Mar 17, 2012 7:01 pm

Dag iedereen,

Lang geleden dat ik nog s iets postte hier op dit interessante forum.
In mei moet ik terug naar de keuring met onze Bagheera. Ik zou graag weer de gewone keuring hebben en niet de oldtimer-keuring omdat : 1. mijn zoon er nu zelfs mee rijdt met zijn voorlopig rijbewijs (hij is eveneens gek op oldtimers); 2. ik zo weinig mogelijk beperkingen wil hebben in mijn leven (omdat er al genoeg zijn/bijgemaakt worden).

Toen ik aan mijn broer de vraag stelde of er verschil was in keuringsstations, antwoordde hij (vooral ontwijkend) dat dat van de persoon in kwestie afhing en niet van het station.

Nu heb ik het hier ook over gehad - weliswaar op een feestje overgoten met drank - met een kennis van me die in de aannemingssector zit en dus regelmatig naar de keuring moet met allerlei voertuigen. Hij voert momenteel werk uit in Verviers en gaat naar de keuring in... Wandre!!!
Hij beweert dat de Walen, naast de communautaire verschillen, gewoon s ff kijken naar de auto en klaar is kees!

Zou dit waar zijn? Of is het café/toogpraat?

mvg,

theo.

Matra69
Posts: 69
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 » Sat Mar 17, 2012 8:46 pm

Alles kan maar zouden ze zich niet aan bepaalde keuringsregels moeten houden eigenlijk. Ikzelf ben toen ik 18j was afgekeurd met mijn eerste auto een Renault 5 turbo omdat er geen water in de ruitensproeier zat!!! Volgens mij gewoon omdat die kerel niet kon verdragen dat ik als jonge gast met zo'n ding rondreed en hij niets anders kon vinden om af te keuren.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8558
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Mar 18, 2012 9:57 am

Normaal zouden in alle keuringsstations de zelfde regels moeten gelden.
Maar inderdaad veel hangt af van de personen die je auto gaan keuren in het station. Overal zijn er moeilijke mensen te vinden.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1710
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Sun Mar 18, 2012 9:58 am

Denk dat er wel degelijk verschil zit in de verschillende keuringstations.

Tijdje geleden Nissan van 12 jaar laten keuren die een melding op het keuringsbewijs van vorig jaar had:

Dimlichten nauwlettend in de gaten houden.

Dit jaar naar een ander keuringstation geweest en de lichten zijn blijkbaar terug in orde zonder hier iets aan gedaan te hebben.

Zelfs geen opmerking meer op het keuringsattest ra ra ra???

Keithmoon
Posts: 47
Joined: Sat Mar 17, 2012 6:51 pm
Location: Ham

Post by Keithmoon » Sun Mar 18, 2012 12:49 pm

Ja, nog iets: mijn broer beweert dat de "beste keuringstijd" tegen sluitingstijd is omdat de boel dan moet vooruitgaan en ze meestal achterstand hebben.
Mss dat de keurder het dan minder in zijn hoofd haalt om allerlei microfiches uit te pluizen (ze zijn nu bezig met die dingen te informatiseren, naar het schijnt; en dan zou het sneller gaan... ;-(

En dat van die ruitensproeierkes... Pfft: dat herken ik maar al te goed: mijn vrouw ging ooit (bij een piepjonge) keurder met een oude auto langs (een opel ascona). Afgekeurd omdat het sproeierke niet werkte.
Ze gaat naar de herkeuring en de (oudere) keurder vraagt: "Moet jij daarvoor terugkomen?". Zij: "Ja, omdat JULLIE het afkeurden, è!".
Ik bedoel maar... er zijn zéker verschillen.

Het probleem is: ik heb de verschillende bandenmaten - want daarom gaat het - hier wel liggen in mijn garage. Maar er liggen nu degelijke 175 bandjes op en ik zie ertegenaan om weer naar de garagehouder te rijden om die gestockeerde banden terug op ander velgen te laten leggen. Louter en alleen voor de keuring van een wagen... van 34 jaar oud.

O ja, nog iets, maar dan iets voor een ander topic: mijn boekhouder kwam langs en begon over voordelen in natura omdat ik de Bagheera als publiciteitswagen voor onze rijschool heb ingebracht. Hij begon ook over de CO2-uitstoot. QUE?????!!!!
Ongelofelijk!

User avatar
jurgen M
Posts: 1108
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sun Mar 18, 2012 4:58 pm

Bandenmaat zijn toleranties toegestaan. Er is al eens een forumdiscussie geweest en dan was er een link naar GOCA geplaatst waar je aan de hand van je PVG nummer kan zien welke banden zijn toegelaten.

User avatar
jo
Posts: 1512
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Tue Mar 20, 2012 9:46 pm

Er is degelijk verschil tussen de stations maar of ze in de Walen minder streng zijn, voor een Vlaming..... :roll:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Post Reply