bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Fri Aug 12, 2005 11:10 pm

Meermaals inspuiten met die kruipolie en de tijd geven dat die olie kan in werken en dan het idee van Paul toepassen .

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Aug 13, 2005 9:02 am

Een mogelijkheid om je bouten los te krijgen is een bouten-kraker. Het is het eventueel mogelijk de buitenring te verwijderen als je er bij kan. Nadien kan je de bout trachten los te krijgen met een pijpentang. Nu is dit gereedschap niet echt goedkoop, loop dan eens langs bij je garage.
Attachments
Facom.jpg
Facom.jpg (35.66 KiB) Viewed 5514 times
Last edited by Paul on Sat Aug 13, 2005 9:08 am, edited 1 time in total.

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 9:07 am

Inderdaad mannen,
Er zal niets anders opzitten dan het laten weken met kruipolie en dan een paar flinke meppen met de slagschroevendraaier. Alleen moet ik de deur 90? openkrijgen om aan de bouten te geraken maar dit kan geen probleem zijn. Het asje uit de deurvanger nemen en klaar is kees.
Trouwens, de deuren zijn puntgaaf!

Bart

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 9:14 am

Paul, ziet er leuk gereedschap uit maar hoe kan ik ermee aan de verzonken kop geraken? Heb niks van grip op die bouten buiten de imbuss-zeskant.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Aug 13, 2005 9:25 am

Ik doel met dit gereedschap op je wielbouten, met als doel de doorslippende buitenring te verwijderen zodat je nadien bij de bout zelf komt. Mogelijk kan je niet recht op de buitenring aansluiten en is er een probleem. Het is een voorstel. De bedoeling van dit gereedschap is om vastgeroeste "moeren" te breken en zodoende de achtergebleven bout te verwijderen. Het gereedschap is niet specifiek voor jouw probleem bedoeld maar het kan in overweging genomen worden. :wink:
De werkwijze is simpel, je plaatst de best aansluitende ring rond het te breken component en schroeft de bijtel aan tot het component breekt. In het geval van je wielbouten dien je dit waarschijnlijk aan de tegenovergestelde breukzijde te herhalen zodat de twee helften kunnen verwijderd worden.

benny
Posts: 3219
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Aug 13, 2005 9:31 am

Godfried heeft gelijk, met een slagschroevendraaier zou het eventueel kunnen lukken. Ik heb ze ooit moeten uitboren.
Wat de Bagheera betreft, die is als een vrouw. Ze gebruikt alles om haar gebreken te verbergen.
Nog veel Matra-genot.
Benny

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 9:34 am

Toch bedankt, Paul.
De anti-diefstalbout zit inderdaad wat verzonken in de velg en kan er moeilijk bij met 'recht' gereedschap. De slippende buitenring is dus ook van gehard staal gemaakt. Dit heb ik kunnen ervaren terwijl ik deze probeerde los te krijgen. En de drie gaatjes dieper uitboren om er draad in te trekken zal ook niet zo eenvoudig zijn want de bout zal ook van geen prutsstaal gemaakt zijn...
Maar eens de bouten los zijn zal ik er om kunnen lachen (en het aan mijn kleinkinderen kunnen vertellen...) :roll:

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Aug 13, 2005 9:35 am

Benny :D Hopelijk zijn het allen ruimdenkende vrouwen die Matra vrouwen. :lol:

Nu kan je het toch overwegen daar het juist gehard staal is is de kans groot dat die buitenring gewoon barst. Draad tappen in gehard staal? Zie dan maar dat je tap van goede kwaliteit is want als hij breekt ben je een tapset kwijt en een probleem rijker!

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 9:43 am

Hoe datget weet.... :wink:

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Aug 13, 2005 9:45 am

:lol: Eigen ervaring is de beste leerschool. :lol:

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 1:03 pm

Believe it or not, de anti-diefstalbouten zijn los !!!
Met een scherp geslepen beitel de ringen gesplitst, de 'vizze-grip' erop en na welgeteld 4min. waren de twee bouten los.
Nu de scharnierbouten nog ('t is een hobby...)

benny
Posts: 3219
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Aug 13, 2005 1:19 pm

Om die vervloekte bouten uit je deur te krijgen kan je het volgende doen: Je slaat de 2 asjes uit de scharnieren en je deur valt eraf. Zo kan je recht op die bouten werken. Om die assen eruit te slaan gebruik je een lange cilindrische doorslag. Die bouten kunnen ook vast zitten doordat er lak tussen de kop en het scharnier gevloeid is. Veel succes
Benny.

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 1:27 pm

Inderdaad, is makkelijker werken. Maar ik vermoed (ben er zeker van...) dat het roest is. Een Bagheera heeft alleen maar lak aan de buitenkant...
Heb de dorpels er ook af en ook bij mijn auto was er een speling tussen de bovenkant van de dorpel en de rechtopstaande rand van het chassis.
Vooraan is het op twee plaatsen 'gruy?re-kaas', gaten dus.
Achteraan valt alles heel goed mee. Het wordt duidelijk in welke staat de wagen is en het valt naar type-1 normen biezonder goed mee.
Foto's volgen straks.

P.s.: Benny, als je wilt langskomen, ben maandag ook ganse dag thuis tot 18.00. Eten en vooral drank is geen probleem.

Bart

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Aug 13, 2005 2:42 pm

Proficiat !!!! voor die ati-diefstalbouten. :lol: :wink:
Is de methode van de brute kracht, een beitel is een minder edel en vooral minder duur alternatief voor een boutenkraker. :-? :lol:
Ik sta er wel versteld van dat het je op die wijze is gelukt, dan moet het echt gehard materiaal zijn. Was het echt zo simpel?

PS. Fosforzuur lost roest volledig op.

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 5:33 pm

Paul,

Ik wist wel dat het ging lukken maar ik hou er graag de spanning er een beetje in. Een beetje medelijden opwekken is sympathiek. :lol:
De stalen ring was kansloos tegen een scherpe smalle beitel en een paar flinke meppen en de velg heeft gelukkig geen enkele schade opgelopen, de bouten ook niet want ze waren gelukkig ingevet.
De scharnierbouten blijven koppig...
In bijlage een paar foto's van de dorpels. Zien er heel gaaf uit en de bodem is onderaan ook nog perfect! Alleen heeft het opspattende water van de voorwielen ervoor gezorgd dat er vooraan de dorpels vuilophoping is en dus ook roest. Links en rechts onderaan zal stevig moeten gelast worden.
Attachments
000_0631.JPG
000_0631.JPG (248.13 KiB) Viewed 5456 times
000_0636.JPG
000_0636.JPG (205.5 KiB) Viewed 5456 times
000_0637.JPG
000_0637.JPG (219.75 KiB) Viewed 5456 times

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sat Aug 13, 2005 5:38 pm

Overzichtje...
Attachments
000_0640.jpg
000_0640.jpg (162.02 KiB) Viewed 5451 times

ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor » Sat Aug 13, 2005 9:18 pm

omde bouten los te krijgen van de deur eerst kruipolieen dan moet je een puntslag nemen en op de kop v/d inbus bout slaan richting lings los dus en die komt direkt los ikheb er zo al een paar losgekregen no problem groeten Ronny :lol: :lol: :wink:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8556
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Aug 14, 2005 11:20 am

Dag Bart,
Ik sluit me bij Paul zijn idee aan. Als het met een slagschroevendraaier niet lukt moet je de zware middelen inzetten. Stook de boutjes eerst goed warm en gebruik dan de slagschroevendraaier en of de beitel.Ik heb dit probleem ook bij mijn Bagheera gehad. De moeren moet je toch vervangen door nieuwe.Probeer daarom het volgende neem een beitel die niet te scherp is en klop hem schuin in de bout in de richting om de bout los te draaien (linksom).Omdat je nu rechtstreeks klop op de bout komt het schokeffect op de bout veel harder aan dan een slagschroevendraaier en zal hij moeten lossen. Indien dit niet lukt, las er dan een moer op. Let wel op dat je deze niet op de scharnierplaat vastlast.De moer alleen in de opening lassen, niet plakken voldoende stroom instellen.Deze methode lukt altijd. Als ik een bout of een moer niet los krijg gebruik ik deze methode altijd.
Groetjes Godfried. Succes. :wink:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8556
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Aug 14, 2005 11:45 am

Bart heb je wel een halfautomaat. Na het zien van je carrosserie ga je deze zeker nodig hebben.Ik raad je aan er een te kopen. Om er een te huren is te duur en dan moet alles veel te snel gaan. Maak af waar je aan begint.Anders zie je door de bomen het bos niet meer.Ik heb een halfautomaat van 182A dit is meer dan voldoende.Ik heb geen topmerk (shweisschap) maar heb deze al 10 jaar zonder problemen. Ik heb hem zelfs indertijd veel gebruikt met sierpoorten te maken.Misschien dat je er een kunt lenen van een vriend maar ik zou dit niet doen. Het is dan gewoonlijk dat je stukken krijgt. Als je hem niet meer nodig hebt kun je hem nog altijd verkopen. Het is een onmisbaar en gemakkelijk hebbeding.
Godfried.
:lol:

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sun Aug 14, 2005 6:23 pm

Hallo Godfried,

Ik heb geen laspost maar ik denk dat ik beroep kan doen op een collega Matra-freak. Ik heb totaal geen ervaring met lassen en zou dit danook aan mensen die er verstand van hebben overlaten.
Pas nadat het chassis voor de eerste maal gezandstraald is zal duidelijk zijn waar overal gelast moet worden. De weggestraalde stukken worden eruitgesneden, nieuwe delen opgelassen en dan de definitieve anti-roestbehandeling. Zo heb ik het in mn gedachten een beetje.
Benny komt morgen ook eens langs om een kijkje te nemen. Zo kunnen we samen de staat van de auto opmaken en beslissen over de verdere aanpak. Hou jullie op de hoogte.

p.s.: de deurbouten zijn los!!! De imbussen uitgeboord op grotere diameter zodat ik er een smalle beitel in kreeg, dan linksweg losslagen en de bouten waren kansloos. Ik begin er pas echt plezier in te krijgen! :lol:
Attachments
000_0647.JPG
000_0647.JPG (190.77 KiB) Viewed 5422 times
000_0646.JPG
000_0646.JPG (294.27 KiB) Viewed 5422 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8556
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Aug 15, 2005 9:44 am

Dag Bart,
Proficiat met het verwijderen van de scharnierbouten :P .Je hebt gelijk als je geen ervaring hebt met lassen op dunne plaat valt dat erg tegen.Maar je bent nooit te oud om het te leren.Als je ongeveer twee dagen van ?s morgends tot ?s avonds oefent met lassen heb je al een goede basis. Niet op je bagheera oefenen .Hij zou wel eens 1 of 2 kilo zwaarder kunnen zijn(Grapje).Dat je een specialist met veel ervaring op bezoek krijgt is altijd mooi mee genomen.Doe Benny de groeten. Je begint er plezier in te krijgen schrijf je.Maak je geen zorgen er gaan nog van die bouten en moeren komen.Maar ik twijfel niet aan je kennis je zult het tot een goed einde brengen.
Groetjes Godfried. :D

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Mon Aug 15, 2005 6:34 pm

Yo de mannen,

Heb zonet het genoegen gehad kennis te kunnen maken met Benny, die speciaal met de motor vanuit Izegem naar Ternat is gereden om mijn troetelkind te komen inspecteren! Van harte bedankt, Benny!!! Ik sta bij jou nog een rondje en een dineetje in het krijt! (maar als mijn Baggy af is, ben je uitgenodigd op de inhuldigingsplechtigheid en er zal champagne of eerder schuimwijn want geld zal in Baggy steken, genoeg zijn...)

Het bezoek van Benny heeft een ander licht op de zaak geworpen en dit in positieve zin. Blijkbaar is de wagen prima in orde, althans de achterkant en de passagierskooi en dient de meeste aandacht te worden besteed aan de voorkant en vooral de voorkant van de dorpels.
Alle steenslag is nog perfekt aanwezig, de travers is nog intact en de dak en raamstijlen vertonen enkel oppervlakkig roest.
Volledige demontage van dak en achterste is eigenlijk niet nodig gezien de zeer goede staat van het chassis eronder (hebben zijkanten losgemaakt om zoveel mogelijk te kunnen zien).
Ben wel zinnens de motor uit te bouwen om zoveel mogelijk toegang te krijgen tot het chassis en motorruimte. De zaak wordt dan overal goed nagekeken, (oppervlakkig) roest verwijderd en behandeld. De holle ruimtes vol laten lopen met teer en olie (tip van Godfried, waarvoor dank) en opspuiten met schuim.
De voortrein gaat eraf, rempomp en alle toebehoren ook en hier zal moeten gezandstraald worden. Verder voorruit uitbouwen en schuim eronder verwijderen daar dit vocht opslorpt.
Dashboard eruit en de lasnaad tussen bodemplaat en voorruitgedeelte goed nakijken.
Strikt genomen zou dit moeten vostaan om door de technische controle te geraken en vele jaren verder te kunnen (mits de nodige opvolging, maar welke oldtimer-fanaat doet dit niet?)
Wordt vervolgd!

Bart

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

fotos

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:08 pm

hier nog wat fotos van men bagheera.
Attachments
IM000118.JPG
IM000118.JPG (89.91 KiB) Viewed 5363 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:10 pm

lukt niet in een keer :oops: :oops:
Attachments
IM000120.JPG
IM000120.JPG (88.88 KiB) Viewed 5361 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:11 pm

nog een
Attachments
IM000119.JPG
IM000119.JPG (84.22 KiB) Viewed 5360 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:12 pm

volgende
Attachments
IM000121.JPG
IM000121.JPG (64.86 KiB) Viewed 5359 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:13 pm

nog een
Attachments
IM000123.JPG
IM000123.JPG (81.71 KiB) Viewed 5358 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:15 pm

nog een
Attachments
IM000127.JPG
IM000127.JPG (101.88 KiB) Viewed 5357 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:17 pm

nog een
Attachments
IM000129.JPG
IM000129.JPG (88.49 KiB) Viewed 5356 times

User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 » Thu Aug 18, 2005 5:20 pm

nog maar een
Attachments
IM000122.JPG
IM000122.JPG (78.37 KiB) Viewed 5352 times

Post Reply