Page 59 of 59

Posted: Tue Aug 10, 2010 8:55 pm
by matrafan
bassboss wrote: Zou er voor dit type lager nog een stofdichting nodig zijn?
Wat bedoel je met nog een stofdichting?

Dacht niet dat achter het lager nog een ruimte voorzien is voor nog een dichting.

De bourage aan de buitenzijde dient om het vet binnen te houden en stof en vuil buiten te laten.

Posted: Tue Aug 10, 2010 9:43 pm
by bassboss
Op de tekeningen op de website van SIMON, staan ook geen dichtingen langs de binnenkant van het lager.
Enkel langs de wielzijde.
Ik ga volgende week het lager vervangen op de hefbrug bij mijn werkgever.
Bovendien is er een pers om het lager te vervangen.
Ik neem wel foto's.

Bart

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:12 pm
by matra530lx
Bart

In bijlage even wat documentatie geplaatst aangaande de wijzigingen die ze in de loop der jaren hebben toegepast en duidelijk met de vermelding dat de nieuwe onderdelen niet verwisselbaar zijn.
Wat Godfried zegt klopt er moeten twee dichtingen zijn zie onderdelenfiche, 1 in uwe arm en 1 in de kroonmoer.
Het zijn open lagers dus dat lijkt me in orde en je mag er zeker een beetje extra lager vet in duwen.
Wel nazien dat je bij het verwijderen van de oude lagers die afstandsring niet beschadigd: nr. 0030221100
De dichting die in de arm zit staat niet op de tekening maar heeft het volgende nummer 0015670500

Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:49 pm
by bassboss
Zo kennen we de Jean, steeds accuraat en met de juiste info!
Jean, daar mijn wagen reeds in 2/74 van de band rolde, vermoed ik dat ik nog wielnaven van het eerste type heb, hetgeen in jouw dealer-info beschreven staat.

Groetjes,

Bart

Posted: Mon Oct 03, 2011 7:16 pm
by bassboss
Ik moet binnenkort naar de technische keuring en zoek een setje schokdempers vooraan.
De linker schokdemper begint flink te zweten en ik vrees dat ik de ophangingstest niet meer doorkom.
Alle tips zijn welkom!

Bart

Posted: Mon Oct 03, 2011 8:23 pm
by oetker
Deze zijn van Delphi type V04124213 en voor Simca 1100.
Passen dus prima op de Bagheera.

http://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-Simc ... 3a6443e9ae

Let op prijs per stuk en verzend is wat hoog.
Misschien iets regelen met de verkoper daarover.

Posted: Mon Oct 03, 2011 8:28 pm
by oetker

Posted: Tue Jul 23, 2013 9:13 pm
by bassboss
Ben terug van een prachtige rit naar de Moezel.
De Bagheera gedroeg zich voorbeeldig, ondanks de loden hitte.
Toen ik thuiskwam en opnieuw vol tankte, rook ik een benzinegeur.
De met stof bedekte rubberen brandstofleiding bleek aan het uiteinde uitgedroogd en gescheurd waardoor benzine begon te lekken.
Gelukkig was dit op een relatief veilige plek aan de uitgang van de benzinetank, dus ver van alle hitte en ontstekingsbronnen.
Heb dan maar onmiddellijk alle rubberen leidingen af gegooid en blijkbaar begonnen ze allemaal wat scheurtjes te vertonen.
Zo te zien zijn deze leidingen dan toch niet zo goed tegen benzine bestand alhoewel ze als brandstofleiding verkocht werden.
Ik had ze nochthans allemaal vernieuwd tijdens de restauratie, vier jaar geleden.
Inmiddels zijn zowel de vacuum- als de benzineleidingen vervangen door taaie teflon-achtige kunststofleidingen dewelke met staal versterkt zijn (zie foto's).
Hopelijk kunnen deze wat langer mee...
Gouden raad, kijk regelmatig de rubber leidingen na en vervang ze tijdig!

:wink:

Image

Image

Image

Posted: Tue Jul 23, 2013 10:02 pm
by benny
Ongelooflijk dat na zo'n korte tijd de leidingen reeds sporen van scheuren vertonen. Ofwel een te kleine diameter gebruikt zodat er te veel rekspanning op de leiding kwam???? Gelukkig was je er op tijd bij.

Posted: Tue Jul 23, 2013 10:12 pm
by bassboss
Waarschijnlijk, Benny.
Momenteel heb ik 6mm teflonleidingen dewelke er met de hand vlotjes opschuiven en heb ze na de verdikking op de aansluitpunten vastgezet.
Na een kwartier draaien nog geen benzinegeur of -lek waargenomen.

Posted: Tue Jul 23, 2013 10:14 pm
by oetker
Waren die leidingen niet old stock?
Kan dan verduurd zijn.
De omwikkelde versie zie ik nergens meer tegenwoordig.
We gebruiken gewone rubber brandstof bestendige leiding.Image

Posted: Tue Jul 23, 2013 11:27 pm
by Muddy Bandit
Gelukkig dat je er vroegtijdig achter bent gekomen, dit had ook heel anders af kunnen lopen..

De oorzaak zal toch niet meer te achterhalen zijn, dat kan zoveel zijn.
Ik weet uit ervaring inmiddels dat die moderne E10-benzine ook niet geschikt is voor vele brandstofbestendige slangen. :-?

Posted: Wed Jul 24, 2013 7:50 am
by oetker
Die E10 gaat ons nog kopzorgen geven in de nabije toekomst.
Ik ben nu al huiverig om bepaalde brandstoffen te tanken.
Ik denk dat ik de Murena's maar ombouw tot trapauto binnenkort.
Dan stijgt de waarde ook weer wat.
Groet Herman.

Posted: Wed Jul 24, 2013 8:50 am
by GODFRIED
Niet te geloven, na 4 jaar.

Dit is zeker een goede tip, zal de benzineleidingen van mijn bagheera ook eens goed controleren. zitten er al meer dan 15 jaar op!!

Posted: Wed Jul 24, 2013 10:37 am
by hendrik
Bij mijn murena, heb ik pas nieuwe maar in mijn bagheera ga ik ze toch ook eens nakijken je weet maar nooit.








grt harry de matra.

Posted: Wed Jul 24, 2013 11:04 am
by lemans
hendrik wrote:Bij mijn murena, heb ik pas nieuwe maar in mijn bagheera ga ik ze toch ook eens nakijken je weet maar nooit.



nieuwe rubberen zoals herman of met nog eens gevlochten errond harry ??







grt harry de matra.

Posted: Wed Jul 24, 2013 1:53 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Die E10 gaat ons nog kopzorgen geven in de nabije toekomst.
Ik ben nu al huiverig om bepaalde brandstoffen te tanken.
Ik denk dat ik de Murena's maar ombouw tot trapauto binnenkort.
Dan stijgt de waarde ook weer wat.
Groet Herman.
LPG zou de beste en veiligste oplossing zijn, maar helaas zijn onze nederlandse bewindvoerders het hier niet mee eens. :cry:

Posted: Wed Jul 24, 2013 8:58 pm
by Urbain
Bart,

Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde meegemaakt met die stof omwikkelde slangen. Die zaten er volgens de meegeleverde onderhoudsfacturen slechts 5 jaar in. Ik heb alles maar vervangen.
Het begint met de stoffen mantel die nat aanvoelt. Als je dat merkt is het hoooog tijd om ze te vervangen.

Posted: Fri Apr 25, 2014 7:28 am
by bassboss
Een ongeluk komt nooit alleen...
Netjes de reserve-alternator gemonteerd, riem aangespannen, bedrading gechekt.
Dan maar de accu aankoppelen en starten.
Na een kwart toer opeens een hels gekraak... dadelijk opnieuw checken, nogmaals starten maar effe een tik geven ipv door te starten, om een lang verhaal kort te maken, de startmotor is ook naar de filistijnen...
Dan alternator terug losgemaakt maar het knarsende geluid blijft, de motor wil draaien maar de bendix blijft tegen de starterkrans plakken met een sterk jankend geluid als gevolg.
Dat wordt effe klussen om toch de rondrit maar mee te kunnen rijden...
Heb tevens gemerkt dat de dikke "kartonnen" dichtingen tussen de twee carburatoren en het inlaatspruitstuk serieus wat bruine smurrie laten lekken (zie foto).
Normaal gezien is er op deze plaats vacuum zodat de smurrie naar binnen wordt gezogen.
Het is geen olie daar het kleverig aanvoelt.

Bart

Posted: Fri Apr 25, 2014 7:31 am
by bassboss
En nog een foto, de bruine smurrie staat al in de ruimte rond de bougies.

Posted: Fri Apr 25, 2014 7:46 am
by oetker
@ Bart,
Deze zou voor jou Bagheera moeten zijn volgens Tec-doc alle Bagheera's.

Paris Rohne D8E114
Image
Image
Image
Image
Image

Is gereviseerd.
Nieuwe bendix koolborstels en lagers.
Klein prijsje.
Interesse? stuur PB

Posted: Fri Apr 25, 2014 8:12 pm
by bassboss
Dank voor de tip, Herman.
Starter-probleem is inmiddels opgelost.
Bleek dat de bevestigingsbouten losgekomen waren, ik heb een heilige vrees om ze te vast te draaien in het lichtmetalen blok daar je anders opnieuw mag uitboren en draadtrekken.
Heb de starter ditmaal vastgemaakt met veel langere bouten met een rondsel en een moer. Zo hoef ik de schroefdraad in het blok niet meer te belasten en zit de handel toch lekker vast d.m.v. een moer.
Maandag gaat de alternator naar de alternatorboer om een setje nieuwe lagers en deze kan gelijk gereviseerd worden.
Een Bagheera is en blijft toch altijd een beetje zoeken over hoe je uiteindelijk toch bij de onbereikbare plaatsen geraakt om een simpel boutje vast te zetten.
Een "normale" garagehouder had reeds lang een jerrycan met benzine en een aansteker genomen...

Wordt vervolgd

Posted: Fri Apr 25, 2014 8:43 pm
by oetker
OK, mooi zo.
Startmotor is te koop voor 35 Euro voor een liefhebber.
Iemand belangstelling?
Ik had hem in een partij gekocht omdat ik dacht dat die op de Murena zou passen maar de gaten zitten wat verder uit elkaar.
Volgens Tec-doc past die op de vo;gende auto's.

Posted: Sun Apr 27, 2014 10:56 am
by GODFRIED
oetker wrote:OK, mooi zo.
Startmotor is te koop voor 35 Euro voor een liefhebber.
Iemand belangstelling?
Ik had hem in een partij gekocht omdat ik dacht dat die op de Murena zou passen maar de gaten zitten wat verder uit elkaar.
Volgens Tec-doc past die op de vo;gende auto's.
Dag Herman,

Dat is geen geld voor een gereviseerde starter. Heb je die zelf gereviseerd?
Voor €35 krijg je die onderdelen wat vervangen zijn niet bij elkaar.

Vragen me al iets meer dan €20 voor één lagertje van een Nissan 100nx.

Posted: Sun Apr 27, 2014 12:38 pm
by oetker
Heb ik gekocht van een starter/dynamo revisie bedrijf.
Lag al 15 jaar klaar op de plank.
De prijs dekt niet de onderdelen maar laten liggen is ook zonde.
Als die niet verkocht word kan ik altijd nog de kop vd starter uit een Murena overzetten, maar 35 Euro voor een gereviseerde starter kan dan beter naar iemand met een Bagheera denk ik.
Voor de Murena heb ik er ook al liggen en de starter op de 1.6 is al nieuw.

Herman

Posted: Sun Apr 27, 2014 6:06 pm
by GODFRIED
Kan hem zelf niet echt gebruiken heb hier nog een 5 tal starters liggen.
Heb zelf jaren geleden €50 betaalt voor een gereviseerde starter+ verzendingskosten.
Vroeg of laat doe je daar iemand een groot plezier mee. :wink:

Posted: Sun Apr 27, 2014 7:01 pm
by matrafan
Herman, als die niet verkocht is voor de meeting breng hem dan maar mee.

Zal ik hem wel van je overnemen.

Een reserve op de plank is nooit overbodig.

Posted: Sun Apr 27, 2014 7:44 pm
by oetker
matrafan wrote:Herman, als die niet verkocht is voor de meeting breng hem dan maar mee.

Zal ik hem wel van je overnemen.

Een reserve op de plank is nooit overbodig.
Ik leg hem appart voor je.

Herman