Page 58 of 59

Posted: Thu Nov 12, 2009 9:25 pm
by Vollegaaz
De mijne werkt ook perfect, maar zit te los naar m'n zin, maar t'is inderdaad wel een geklooi om de peilstok eruit te halen.

Posted: Thu Nov 12, 2009 9:29 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Die dingen meten volledig onbetrouwbaar.


Dat had ik ook al snel ontdekt. :-?
Maar ik wil alles wel graag geheel origineel houden, dus met die module en dat stroomstokje.
En als het kan dan ook nog het liefst goed functionerend...

Op m'n gemoedstoestand hebben die lampjes in het dashboard geen enkel effect, dat ben ik wel gewend met m'n Suzuki.
(de gemoedsrust begint pas op te spelen met die blauwe knipperlampjes voor of achter m'n auto. :lol: )

Posted: Thu Nov 12, 2009 9:38 pm
by oetker
Bij de 2.2 is de stok eenvoudig te bereiken.
Daar zit de sensor echter niet op.
Die zit gemonteerd op het carter.
Zijn trouwens bijna niet meer te vinden, en als jer 1 te koop staat al gauw €100.-
Trek af en toe wel een keer aan de stok, net als in de old days, toen auto's nog olie stookten 8)

Posted: Wed Apr 07, 2010 5:12 pm
by bassboss
Terug tijd om dit topic wat aan te wakkeren ;)

Ik heb er vandaag een fijne rit naar Oostduinkerke opzitten, prachtig weer en zalig tuffen langs de zeedijk op Koninklijke baan tussen Middelkerke en Oostende!
Tot dusver alles ok, echter, ik vrees dat mijn rechter wiellager achteraan zijn beste tijd gehad heeft.
Er klinkt een stil gebrom als de wagen rijdt en het verergert als ik sneller rijd en bochten neem.
De belasting neem in bochten immers toe.
Ik denk eraan om de beide achterwiellagers te vervangen.
Heeft de club ze nog in voorraad?

Tweede probleempje is de rechter remklauw achteraan.
Als ik de handrem iets te strak aantrek, blijft deze kleven.
Ik moet dus met een dikke schroevendraaier de hefboom van de handremkabel op de klauw terugtrekken om de rem los te krijgen.
Ik heb ook gezien dat de hefboom op de linker klauw veel minder naar binnen staat dan deze op de rechterklauw, deze op de rechterklauw staat "einde slag" als de handrem aangetrokken is.

Bart

Posted: Wed Apr 07, 2010 5:21 pm
by oetker
In mijn remmentopic staat hoe dat komt.
Even het alluminium van het staal scheiden en ontroesten.
Is immers hetzelfde als de Murena.

Posted: Wed Apr 07, 2010 8:05 pm
by GODFRIED
Dag Bart,


Zoals je waarschijnlijk weet hebben de bagheera en de murena de zelfde achter remklauw.

Zoals Herman aan aanhaalt, zit er waarschijnlijk druk op de overgang van aluminium en staal, dit door roest. Hierdoor gaat de remcilinder ovaal gedrukt worden en zal de zuiger gaan spannen.

Maar omdat ik je niets schrijft dat de rem ook blijft hangen bij gewoon remmen vermoed ik dat Je de rubberen hoes moet losmaken en het volledige systeem van d e handrem moet zuiver maken. Waarschijnlijk heb je roest op de onderdelen, of een gebroken bus iets moet het terug komen beletten. Misschien is de veer in de remklauw over! Je moet de remklauw hier voor uitbouwen.
Zie foto.

Posted: Thu Apr 08, 2010 5:45 pm
by bassboss
Godfried,

Bij normaal remmen is er inderdaad geen probleem.
Ik zal het in het handremgedeelte moeten zoeken.
Dit werkje zal ik eens opknappen op een druilerig weekend.

Heb jij nog wiellagers liggen voor achteraan?
Ik zou ze willen vervangen maar ga eerst eens checken als de wagen omhoog staat.
Ik vermoed dat rechtsachter versleten is.

Bart

Posted: Thu Apr 08, 2010 7:06 pm
by GODFRIED
Dag Bart,

Volgens mij zit op de eerste bagheera achter de QWB 221, deze is niet in de clubstock. Er ligt wel nog een murena lager voor achter en dit past ook op de laatste bagheera's.
Ik heb er wel twee liggen. Waarschijnlijk vindt je deze nog vlot op Ebay.

Indien moeilijk te vinden mag je die van mij overnemen voor €25 per stuk.

Posted: Fri Apr 23, 2010 10:05 pm
by bassboss
Ik vrees dat ik mijn vrije dag morgen mag opofferen aan het demonteren van de alternator.
Ik ben daarnet van Gent afgekomen met een rood verklikkerlampje van de batterij op het dashboard.
De wijzer van de laadstroom staat op nul.
Ik vrees dat de alternator stuk is...
Ik ga hem demonteren en in een revisiebedrijf binnensteken om te laten nakijken.

Wordt vervolgd....

Posted: Sat Apr 24, 2010 8:28 am
by Vollegaaz
tja, er zullen hier en daar wat kwaaltjes bovenkomen, is de regelaar ok ? Ik had 2 weken geleden hetzelfde aan de hand, bleek dat ik bij het verwijderen van de druppelader een draad van de regelaar had getrokken.
Verder heb ook nog wat werk om in Bastogne te raken :roll:

Posted: Sat Apr 24, 2010 9:21 am
by GODFRIED
Ben je zeker dat het de regelaar niet is??

De regelaar overbruggen en je weet je. Dit kan geen kwaad staat zelfs in het werkplaatshandboek beschreven om het laadsysteem snel op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Posted: Sat Apr 24, 2010 6:23 pm
by bassboss
Vanmorgen de Bagheera met zijn kont omhoog geplaatst.
Ik heb nog een spanningsregelaar liggen en een alternator.
Eerst dan maar de spanningsregelaar uitgeprobeerd, dit is makkelijker dan een alternator vervangen.
Doch, hetzelfde probleem, het rode lampje blijft branden en geen laadstroom.
Dan de laadcircuit maar eens uitgemeten, ik meet aan de batterij exact dezelfde spanning als aan de alternator, dus de draden zijn ok.
Dan maar de alternator gedemonteerd, alles maar dan werkelijk alles zit in de weg als je aan een Bagheera moet sleutelen...
De oude alternator eruit gehaald, een Ducellier 35A en dan de andere erin, eveneens een Ducellier maar dan een 50A (Bagheera type II "S" en "Courrèges").
Na wat gevloek en gesakker het ding op zijn plaats gekregen en aangesloten, de riem er op en starten maar.
Oef, het rode lampje uit en de laadstroommeter op het dashboard wijkt terug uit.
Dat ziet er dus goed uit.
Dan maar een ritje langs de autostrade om de batterij eens goed te laden en om te zien of de alternator het uithoudt op hoge toerentallen.
Tot dusver geen probleem!
Soms kan een mens eens sakkeren als er iets defect gaat, maar ik prijs me gelukkig dat onze Matra's nog niet volgestouwd zitten met motorstuurapparaten, body-controle-module, can-bus systemen en alle andere elctronische ongein...
Gewoon de handen uit de mauwen en een dagje sleutelen is genoeg om de boel rijdende te houden.
Bovendien beleef je er een pak plezier aan!
Nu nog de oude alternator laten nakijken en dan deze naar het Matra-onderdelenmagazijn in de kelder!

Bart :wink:

Posted: Sat Apr 24, 2010 8:03 pm
by benny
Eind goed al goed. Sommige werkjes zijn verduiveld moeilijk aan een Bagheera. Je hebt soms 3 handen nodig op een plaats waar amper plaats is voor 3 vingers.

Posted: Sat Apr 24, 2010 8:43 pm
by matrafan
Mensen die aan een bagheera werken vergelijk ik met slangenmensen.

Je moet je zodanig in bochten kunnen wringen dat het soms echt niet leuk meer is.

Maar dat is snel vergeten als het probleem weer opgelost is en tegen dat het eerste proefritje achter de rug is, dan zijn de krampen en pijntjes ook weer verdwenen.

Posted: Sun Apr 25, 2010 10:24 am
by GODFRIED
Onze murenavrienden denken al dat ze weinig plaats hebben, maar bij de bagheera is er nog weiniger. Alhoewel mijn 2.2 is niet veel beter. :cry:

Bart, niet te veel kosten aan de alternator doen. Voor €60 heb je een volledig gereviseerde alternator met een beetje zoekwerk op Ebay.
Ik heb €120 betaald voor een alternator en een starter, zijn als nieuw gereviseerd.

Posted: Sat May 22, 2010 9:46 am
by bassboss
Mannen,

Ik ben op zoek naar de dichtingen (2 stuks) tussen de carburatoren en het luchtfilterhuis.
Heeft de club deze in voorraad?

Image

Groetjes,

Bart

Posted: Sat May 22, 2010 2:36 pm
by lemans
hey bart ,

mijn garagist heeft deze dunne dichting "op rol" ....
ik verving er een aantal mee in mijn rebuild murena engine,
gewoon met een spuitbus de rand gekleurd spuiten , en dan "afstempelen"
direct op dichtingmat , ev wat bijtekenen en dan flink nauwkeurig en
vlijtig uitsnijden met cutter en vlijmscherpe schaar......

give me a call

stef

Ik ben op zoek naar de dichtingen (2 stuks) tussen de carburatoren en het luchtfilterhuis.
Heeft de club deze in voorraad?

Image

Groetjes,

Bart[/quote]

Posted: Sat May 22, 2010 6:51 pm
by GODFRIED
Bart, deze zijn niet in voorraad. Zien er anders uit dat die op mijn bagheera vreemd, de carburators zijn toch het zelfde. Zijn ook van rubber gemaakt en niet van papier. Ik heb ze van bij Simon.

Posted: Sun Jun 06, 2010 3:50 pm
by bassboss
Heb zonet een nieuw rollager voor rechtsachter besteld bij Simon.
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!

Bart

Posted: Sun Jun 06, 2010 7:09 pm
by benny
Draadstang, een grote dop en een beetje fantasie en je kan hem eruit trekken.

Posted: Sun Jun 06, 2010 7:12 pm
by lemans
hey Bart ;

ja , ik kan u helpen .... met het in en uitpersen van de lager...
toen ik mijn murenamotorwissel aant doen was kwam er een kerel
met een ophangingsstuk van de voortrein van een mercedes en ik
hoorde dat hij 12 euro ...betaalde om met de hydraulische pers
douw eruit en de nieuw erin ter persen in mijn peugeotgarage;
kamiel werkt op zaterdagochtend en dan kan je ervoor terecht ,
je kan dan ook meteen een stuk jointpapier voor je carbus vragen ook ..
ik moet waarschijnlijk volgende zaterdag mijn fuseepenbovenkogel
mee gaan wisselen , ik bestelde bij carjoy een spare, vorige zaterdag
deed ik de chokekabel met veer ...werkt ;..maar ga toch terug een stalen
terugduwbare zetten... ondertussen moet ik ook tikken af en toe op
mijn fuelpump ;.. blijkbaar komt daar vgls kamiel soms een kogeltjes
is vast scheef te zitten;.. ik haalde in werchter net vant oud blok
de fuelpump af om ze hier in mijn keuken;... es te demonteren
en te zien wat er in zit en wat er kan vastlopen...enig advies voor mij??

stef
ik bol wel ...maar als ik doortrap opt gas kan de pomp het fueldbiet
niet volgen , ik dacht eerst dat het de carbu was , vandaar mijn telefoontje aan bart , maar verdenk nu de fuelpump
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!

Bart[/quote]

Posted: Sun Jun 06, 2010 7:20 pm
by hendrik
Ik heb me dat zelf gemaakt op mijn draaibank. Met dat gereedschap kan ik ze er uit nemen en ook de nieuwe er in persen.Maar ik weet niet hoe ik een foto op het forum moet zetten anders kon ik het je laten zien.Maar als je het toch wil zien vraag ik het wel aan godfried voor het op te forum te zetten. Ik hoor het wel van je.



grt harry de matra.

Posted: Mon Jun 07, 2010 7:32 am
by GODFRIED
Ik haal zo een oud lager met geweld eruit. Is toch niet bruikbaar meer. Ik maak me dan kwaad, vloek een keer en verkoop hem dan een goede slag met de hamer. :lol:

Ik zou dadelijk een nieuwe benzinepomp plaatsen. Zijn zo duur niet.

Posted: Mon Jun 07, 2010 5:13 pm
by jurgen M
met een hamer slaan lijkt mij niet de juiste oplossing. Elke metaalbewerker die een 10 T drukpers staan heeft moet je kunnen helpen.

Posted: Mon Jun 07, 2010 7:44 pm
by hendrik
Ik heb een 12 T drukpers en daar gaat het ook heel goed mee. Maar ik heb me ook 2 bussen gedraaid en dan kan ik het terplaatse doen dat is veel gemakkelijker.



grt harry de matra.

Posted: Tue Jun 08, 2010 6:28 am
by GODFRIED
Lompe kracht is zelden goed, maar soms moet je het doen met de middelen die je hebt. :oops:

Posted: Fri Jun 11, 2010 12:21 pm
by bassboss
Heb zonet mijn pakketje van SIMON binnengekregen.
Er zitten twee lagers in voor achteraan + 2 dichtingen voor de luchtinlaat op de carburatoren.
De lagers hebben een diameter van 80mm en zijn 29mm dik.
Dit wordt dus een werkje voor als het nog eens regent (zal niet lang meer duren).
Moeten deze nog extra ingevet worden? Er zit reeds bruin vet op van in de verpakking.
Alle tips zijn welkom!

Image

Bart

Posted: Sat Jun 12, 2010 9:50 am
by GODFRIED
Voor en (of) achter het lager zitten dichtingen die zet je best ook nieuw, worden meestal deze beschadigd met het verwijderen van het lager.

Zie foto van lagers geplaatst door mij.

Posted: Tue Aug 10, 2010 11:21 am
by bassboss
Binnenkort worden de lagers achteraan vervangen.
Ik bestelde bij SIMON ook een set stofdichtingen maar ik vrees dat deze niet correct zijn (zie foto).
Het zijn bourages diameter 72mm terwijl het lager 80mm meet.
De dikte van het lager is 30mm.
Zou er voor dit type lager nog een stofdichting nodig zijn?
Volstaan gewone bourages hiervoor?

Bart

Image

Posted: Tue Aug 10, 2010 2:40 pm
by GODFRIED
Het lager wordt langs de binnenzijde geplaatst en de dichting langs de buitenzijde daarom is deze kleiner. Volgens mij zit er aan de binnenzijde ook een dichting!!!! :wink: