Page 56 of 59

Posted: Sun Oct 11, 2009 9:15 pm
by matrafan
Heb dezelfde problemen gehad.

Oorzaak voor bijna 90% zeker: de afstelling van de carburators.

Ontstekings-module verwisseld terwijl motor op cyl. 1 niet reageerde, ook met andere ontsteking zelfde probleem.

Heb deze nu zover dat de auto redelijk loopt alleen stationair draait ie niet zo mooi.

Ga in de winter-maanden de carburators demonteren en volledig laten reinigen en dan opnieuw beginnen met afstellen.

Posted: Mon Oct 12, 2009 10:48 am
by GODFRIED
Bart, je hebt toch met deze bagheera gereden voor de restauratie merk je dan duidelijk een verschil???

Dan zal het gezocht moeten worden in de veranderingen die je hebt toegepast, ontsteking of zuivermaken van de carburators.
Normaal moet hij op drie cilinders mooi blijven draaien, dus hij zou niet mogen stilvallen als je ??n bougiekabel losmaakt.
Misschien draait de motor maar op drie cilinders!! :wink:

Posted: Mon Oct 12, 2009 9:39 pm
by bassboss
Voila mannen, de panther begint nu pas echt wakker te worden!
Heb de carburatoren eens goed onder handen genomen.
Vlotterniveaus nagezien, alle sproeiers schoongemaakt, alles gemonteerd.
Daarna de vlinderkleppen van de beide carburatoren afgesteld zodat deze perfect dicht staan bij gas los.
Hier zat verschil op.
Dan de vier mengselschroeven elk dichtgedraaid en twee toeren open.
De vier synchronisatieschroefjes volledig dicht en dan starten maar.
Ik kreeg een heel ander motorgeluid te horen en nadat de stationair geregeld was, verdraaide ik de ontsteking nog een beetje om het beste toerental te zoeken.
Een testrit toverde een glimlach op mijn gezicht, de motor pakt beter op en heb duidelijk meer vermogen.
Nu weet ik dat ik nooit de straatstenen uit de grond zal trekken met een 1442cc maar er is duidelijk meer beweging in te krijgen.
Zaterdag kan ik met een goede set vacuummeters eens nauwkeurig synchroniseren en dan hoop ik van alle pk's terug ter beschikking te hebben.
Nu weet ik dat de Bagheera er veel flitsender uitziet dan de prestaties van zijn "geweldig" 1442cc blok en dat ik moet passen tegen een hedendaagse Opel Corsa, maar het moet toch een beetje de moeite zijn...
Deze week krijgt de bagh een nazicht voor de schouwing, dwz lichten regelen, de remmentestbank en CO-uitstoot en daarna een uitlijning.
Ik hoop zo snel mogelijk wat foto's te kunnen maken!
Er rest me nog enkel wat tapijt in de koffer te plaatsen en de hoedenplank aan te brengen en klaar is kees!
Vier jaar geleden zag het er minder rooskleurig uit voor deze panther...

To be continued!
Ik hoop van binnenkort een wat openluchtfoto's te kunnen maken!

Posted: Tue Oct 13, 2009 10:12 am
by fjodor 2.2
Ik ben heel erg benieuwt naar de openlucht foto's 8)

Net als vele andere hier denk ik :D :D

Posted: Tue Oct 13, 2009 4:03 pm
by matrascal
ik heb een stil vermoeden dat je de 24ste zal halen...dat zal echt de max zijn. ik ben echt benieuwd!

Groeten
Pascal

Posted: Tue Oct 13, 2009 8:28 pm
by bassboss
Het zal nipt zijn...
Ik ga volgende week naar de schouwing en ga hem toch proberen in te schrijven als gewone auto en niet als oldtimer.
De ophanging, remmen en lichten zijn ok, enkel de CO-waarde moet nog wat naar beneden, maar dat ga ik nog eens meten als de carburatoren gesynchroniseerd zijn.
Toch heb ik de indruk dat de motor niet volledig op de vier cilinders loopt.
Ik kijk uit naar wat de synchronisatie zal uithalen.
Dan kan ik de onsteking ook nog eens bijregelen.
Na de keuring nog de nummerplaten aanvragen, dus ik vrees dat er een wonder zal moeten gebeuren om de rondrit te halen.
Ik zou er inderdaad graag bij zijn...

Posted: Mon Oct 19, 2009 5:23 pm
by bassboss
Met de nodige trots mag ik jullie aankondigen dat de Bagheera door de technische keuring is geraakt!!!
Ik ga hem inschrijven als gewoon voertuig en niet als oldtimer.
DE PANTHER IS LOS! LEVE MATRA! Het grote genieten kan beginnen!

Nog een dikke meevaller is dat het probleem van te weinig vermogen is opgelost.
Ik dacht dat cilinder nr1 aan de kant van de alternator zat, maar blijkbaar zit deze aan de kant van het vliegwiel...
Hierdoor zat de ontsteking verkeerd en draaide hij op slechts twee cilinders.
Vlug alles veranderd maar weinig beterschap.
Toen de bougies eruit gehaald en ik zag dat twee bougies nat stonden en dus niet meewerkten.
De oude Champions er terug in, starten en jawel, een pak vermogen meer!
Blijkbaar zijn de nieuwe bougies stuk gegaan door een hele tijd zonder verbranding te hebben meegedraaid.
De Bagh schiet vooruit als een pijl en het is heerlijk hoe snel de motor optrekt, je zou niet zeggen dat er maar 82pk achter je rug ligt.

Binnenkort foto's! Ik hoop van er zaterdag in Lier bij te zijn maar de nummerplaten zullen iets langer op zich laten wachten vermits de oude franse papieren eerst naar de DIV moeten worden opgestuurd aldus mijn verzekeringsagent.

Wordt vervolgd!

Een zielsgelukkige Bassboss 8) :lol: 8)

Posted: Mon Oct 19, 2009 5:35 pm
by andré
Proficiat Bart!!!

Eindelijk genieten na al die jaren zwoegen, dat mag wel.
Je ziet maar, een wonder is snel gebeurd.....

Tot zaterdag dan maar! Ben benieuwd.

Groetjes
Andr

Posted: Mon Oct 19, 2009 6:07 pm
by matrascal
Dit is echt fantastisch, en niet als oldtimer! Proficiat!

Ik heb de mijne ook moeten oplappen en hij was er vorig jaar ook door als gewone wagen...en dat sinds zijn laatst keuring 1981!!... dan voel je je toch een beetje trots opdat moment!

Blij dat je zaterdag kan komen!

Groeten,
Pascal

Posted: Mon Oct 19, 2009 6:45 pm
by Vollegaaz
Proficiat dude ! Het genieten kan beginnen, hopelijk ben je'r bij Zaterdag !

Posted: Mon Oct 19, 2009 7:45 pm
by ALAIN VAN AKEN
Image

Posted: Mon Oct 19, 2009 7:56 pm
by bassboss
Dank voor de complimenten, eindelijk kan ik daadwerkelijk deel uitmaken van de Matra-familie.
Ik hoop van er zaterdag bij te zijn maar alles zal afhangen van de nummerplaten.
Mijn verzekeringsagent ging de papieren voor de DIV meegeven met iemand om ze sneller terplaatse te krijgen.
Ik vrees dat het wel eens kantje boordje zou kunnen zijn om de nummerplaten tegen zaterdag te hebben.
Ik kan de nummerplaten van mijn andere wagen gebruiken, maar als er zaterdag iets gebeurt of oom agent doet zijn best dan mag ik het wel schudden...
Afwachten dus...

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:05 pm
by Urbain
Proficiat Bart,

Ik kijk er al naar uit om zaterdag uw werk te kunnen bewonderen.

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:10 pm
by Muddy Bandit
Proficiat Bassboss!
Eindelijk de (mooiste) beloning na jaren van zwoegen.
Ik hoop dat je er nu langdurig van kan gaan genieten.



Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is die belgische keuring... keuren als gewone wagen of als oldtimer?
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Hier in Nederland moet alles gewoon APK gekeurd worden (ze houden hier trouwens wel rekening met de eisen die bij het betreffende bouwjaar horen), maar een oldtimer is hier gewoon alles vanaf 25 jaar jong.

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:35 pm
by matrafan
Proficiat Bart,

Maar eigenlijk had ik daar geen twijfels over dat ge er meteen mee door de keuring zou geraken.

Als ik het restauratie-verhaal volg kan dit ook niet anders.

Dit is op z'n leeftijd na een nieuwe wagen.

Hopelijk tot zaterdag.

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:09 pm
by oetker
Hopen dan maar dat het kenteken binnen is, dan kunnen we zaterdag je werk bewonderen.

Posted: Mon Oct 19, 2009 10:10 pm
by jo
Ook van mij een dikke proficiat.

Posted: Tue Oct 20, 2009 12:56 am
by Geert
Bart, eigenlijk ben ik stikjaloers op je maar ik zal het toch niet toegeven.
Prachtige wagen heb je daar. Hopelijk worden die van mij ook zo mooi. Ooit...
Je werkt toch in een Garage? Kan je de "Z" platen niet vragen voor zaterdag?

Posted: Tue Oct 20, 2009 4:30 pm
by benny
Prachtig werk Bart. Hopelijk zien we de PANTER zaterdag. Hebben ze iets gezegd omdat ze geen roest vonden?

Posted: Tue Oct 20, 2009 4:49 pm
by jurgen M
bassboss wrote: Ik dacht dat cilinder nr1 aan de kant van de alternator zat, maar blijkbaar zit deze aan de kant van het vliegwiel...
Hierdoor zat de ontsteking verkeerd en draaide hij op slechts twee cilinders.
En ik die dacht dat ik de enige was die ooit die fout maakte.. :roll: Toen ik mijn murena kocht draaide hij ook slechts op 2 cilinders :-?

Posted: Tue Oct 20, 2009 4:51 pm
by jurgen M
Muddy Bandit wrote:wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is die belgische keuring... keuren als gewone wagen of als oldtimer?
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Hier in Nederland moet alles gewoon APK gekeurd worden (ze houden hier trouwens wel rekening met de eisen die bij het betreffende bouwjaar horen), maar een oldtimer is hier gewoon alles vanaf 25 jaar jong.
Een auto voor dagelijks gebruik wordt volledig gekeurd, een oldtimer moet enkel goede banden en werkende remmen, een brandblusser en een gevarendriehoek hebben, vandaar dat je een olditmer ook minder mag gebruiken

Posted: Tue Oct 20, 2009 7:56 pm
by Muddy Bandit
jurgen M wrote: Een auto voor dagelijks gebruik wordt volledig gekeurd, een oldtimer moet enkel goede banden en werkende remmen, een brandblusser en een gevarendriehoek hebben, vandaar dat je een olditmer ook minder mag gebruiken
Ow? :o

Dus met bijvoorbeeld een Rancho in verregaande staat van ontbinding kan ik nog door een oldtimerkeuring komen, mits de banden en remmen maar goed zijn?

Posted: Tue Oct 20, 2009 7:58 pm
by hendrik
bart,proficiat en nog veel matra plezier in de toekomst.



grt harry de matra.

Posted: Tue Oct 20, 2009 8:06 pm
by Vollegaaz
Muddy Bandit wrote: Ow? :o

Dus met bijvoorbeeld een Rancho in verregaande staat van ontbinding kan ik nog door een oldtimerkeuring komen, mits de banden en remmen maar goed zijn?

nee zo simpel ligt het nu ook weer niet, maar de keuring is idd minder streng en ook maar eenmalig, maar met bv een rotte chassisbalk of gaten in de vloer kan je't wel schudden denk ik.

Posted: Tue Oct 20, 2009 9:08 pm
by hendrik
Tegenwoordig zijn ze zeer streng op de keuring ook voor oldtimers als
het chassisbalk rot is kan je het wel vergeten of gaten hebt.
Ik was vandaag op de keuring met mijn Toyota en ik zag dat er een
oldtimer werd afgekeurt voor het chassisbalk.
Maar de mijne werd goed gekeurt.


grt harry de matra.

Posted: Tue Oct 20, 2009 11:09 pm
by GODFRIED
Er zullen weinig oldtimers zijn waar nog niet aan gelast is geweest, of het moet een murena zijn!! :lol:

Posted: Fri Oct 30, 2009 4:41 pm
by bassboss
Het ziet ernaar uit dat ik dit 56 pagina's tellende topic stilaan mag afsluiten.
Vier jaar later mag ik met de nodige trots de eerste foto's van mijn herboren Bagheera laten zien.
Vandaag was een stralende herfstdag, dus de ideale gelegenheid om wat plaatjes te maken van mijn nieuwe boreling:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Langs deze wil ik dan ook iedereen die me met raad en daad heeft bijgestaan, van harte bedanken.
Dat dromen soms uitkomen, heb ik afgelopen zaterdag tijdens de rondrit mogen ervaren.
Hopelijk kan ik met dit project ook anderen helpen en motiveren om hun droom te verwezenlijken.

Met genegen groet,

Bart

Posted: Fri Oct 30, 2009 5:48 pm
by hendrik
Ja dat is een droom auto mooi werk en nog veel matra plezier.




grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 30, 2009 6:19 pm
by GODFRIED
Dag Bart,

Er is veel werk aangeweest maar het eindresultaat is er na.
Je hebt de prachtigste bagheera 1 van het land. :wink:

Posted: Fri Oct 30, 2009 6:44 pm
by Urbain
Gewoonweg perfect.... beter dan nieuw.