bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed dat je alle papieren hebt. Dat scheelt een hoop heen en weer geloop!
Mijn type I is uit Frankrijk ingevoerd en heeft geen gelijkvormigheidsattest meer van de fabrikant en dat baart me zorgen. Heb wel nog een frans inschrijvingsbewijs, schouwingsbewijs en een attest dat verklaart dat de wagen vrij van schulden is.
Hoe danook, ik heb deze wagen toch gekocht om de nogal voor de hand liggende reden dat je niet te kieskeurig meer moet zijn als je een type I wilt rijden.
Hopelijk doet "vadertje staat" niet te moeilijk en gunt me mijn rijplezier...

Bart
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey godfried ikdenk dat alle foto's van gegevens van ludo tog goed zijn niet, anders moet je de komputer tog draaien hahahaha knap gezien van godfried he ludo da zijn tog grapjassen :lol: :lol: :lol: :wink:
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried,ronny zo hebben jullie nog iets tedoen met het goede weer.alle daag na het werk een klein stukske werkenaan de bag maar moet oppassen dat het niet teveel wordt,men schef licht opde loer.groetjes aan ieder een ludo.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Alle dagen een klein beetje, anders is de lol er gauw af!
Ziehier enkele fotootjes van mijn 'bruistablet' donor-auto. Het dak is door een vorige eigenaar reeds uitgezaagd en het chassis is reeds voor de helft 'naar de natuur teruggekeerd'. Motor+bak zijn nog aanwezig en het interieur (of wat nog niet door de ratten is opgevreten) heb ik er reeds uitgehaald en gestockeerd. :(
Attachments
En om deze is het allemaal te doen, natuurlijk.
<br />Hopelijk kan er binnenkort de neus af. Motorkap en bodemplaat zijn reeds verwijderd.
<br />Twee velgen zijn voorzien van ??n speciale anti-diefstalbout echter, de speciale sleutel was tijdens de aankoop van de w
En om deze is het allemaal te doen, natuurlijk.
Hopelijk kan er binnenkort de neus af. Motorkap en bodemplaat zijn reeds verwijderd.
Twee velgen zijn voorzien van ??n speciale anti-diefstalbout echter, de speciale sleutel was tijdens de aankoop van de w
000_0578small.jpg (178.76 KiB) Viewed 9981 times
000_0580small.jpg
000_0580small.jpg (186.37 KiB) Viewed 9981 times
000_0577small.jpg
000_0577small.jpg (190.66 KiB) Viewed 9981 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Oeps, verkeerde foto bij de juiste tekst. Voor alle duidelijkheid, dit is 'm die aan een tweede en hopelijk (als het van mij afhangt) lang leven gaat beginnen. :wink:
Attachments
000_0574small.jpg
000_0574small.jpg (115.43 KiB) Viewed 9977 times
000_0571small.jpg
000_0571small.jpg (136.13 KiB) Viewed 9977 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Iemand tips om de speciale anti-diefstalbouten op de velgen los te krijgen ZONDER de speciale sleutel?
Deze was natuurlijk reeds zoek bij de aankoop van de wagen. :roll:
Thanks!

Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Niet te veel aan je Bagheera werken onder het verlof. Het zal zo al snel genoeg omvliegen.Leg je zelf de volgende beperkingen op, werk niet als de zon schijnt en de temperatuur boven de 25 graden komt,stop met werken als je begint te zweten, als je dorst krijgt, honger, naar de wc moet,ga op tijd slapen,sta op bij het kraaien van de haan maar maak dan niet te veel lawaai,als de chef roept laat je alles vallen,wees gehoorzaam.Maak maar gerust wat tijd voor je vrouwke, het verlangen en de passie om aan je Bagheera te sleutelen zal alleen maar toenemen.
Voor Ronny,
Ja je hebt gelijk. Ludo heeft de gegevens klaar en duidelijk op het forum geplaatst.Het is zoals Bart zegt "het scheelt een hoop heen en weer geloop".Fijn dat je alle formulieren erbij hebt.
Een fijne vakantie voor iedereen die er mee bezig is. Laad de batterijen maar eens goed op. Ik wens jullie h??l veel zo..............N en rust.
Groetjes Godfried :lol:
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bassboss,uw bag ziet er zeergoed uit,niet teveel werk aan hoop ik,een tweede voor onderdelen is ideaal moet dan warschijnlijk niet gaan zoeken.nog veel werk plezier ludo.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dank je, Ludo.
Op het eerste zicht valt alles goed mee. Ik hoop tegen dit weekend de neus en het achterste eraf te krijgen en dan pas zal alles duidelijk worden.
Maar wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen, ziet er bemoedigend uit en waarschijnlijk zal er niet veel laswerk aan te pas komen.
Na veel denkwerk en praktische zaken (info verzamelen, werkplaats zoeken en dergelijke...) ben ik nu pas goed op dreef geraakt en zal regelmatig een fotootje posten!
Ik wil jou dan ook het allerbeste toewensen met jouw type I !

Bart
Attachments
000_0205small.jpg
000_0205small.jpg (167.61 KiB) Viewed 9963 times
bart1.jpg
bart1.jpg (155.49 KiB) Viewed 9963 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je Bagheera ziet er prachtig uit. Ik zou zeggen deze moet niet meer gerestaureerd worden. Maar als een beetje Bagheera kenner weet ik beter.Ik ben er zeker van met jou ingesteldheid, kennis en moed dat het eindresultaat verbluffend zal zijn. Het wordt misschien een zware tijd voor je maar de mooie jaren die volgen zullen het de moeite waard maken.
Veel restauratie plezier.
Godfried :wink:
WAT VOOR ANTI -DIEFSTALBOUTEN ZIJN GEPLAATST?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik zal de komende dagen een close-up foto maken van de velgen met de bouten. Morgen ben ik ganse dag weg met de motor (als het weer een beetje meezit, tenminste). Ik denk dat het bouten zijn met drie openingen.
Gelukkig moet ik er maar twee loskrijgen. Bij twee velgen waren ze reeds verwijderd door de vorige eigenaar.

Bart
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi, wat ik daar allemaal zie, maakt mij zeer jaloers. Je hebt een pracht van een type 1. Indien het mogelijk is probeer toch je donor-auto te sparen van de eeuwige jachtvelden. Ik weet niet hoe erg het ermee gesteld is, maar je weer maar nooit. Indien je de auto zou strippen en het chassis wegdoen, moet je zeker de rechter drager van de bestuurdersstoel eruit slijpen. Met zoveel mogelijk plaatwerk errond. Dit stuk kan nog dienen om de linkerdrager van de bestuurszetel te vervangen, want deze zijn erg gevoelig voor roest, of ook nog, de vloerplaat durf daar scheuren wegens te zwakke plaat. Binnenkort zal ik mijn chassis laten zandstralen en galvanisere. Dan kan ik eindelijk beginnen met de opbouw van mijn Bagheera. Ondertussen zal ik hier voor mijn PC zitten kwijlen.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Benny,

Bedankt voor het compliment. Ik denk dat mijn jarenlange zoektocht goed beloond is!
De gele donor-auto is in dermate slechte toestand dat enkel een mirakel (veel mirakels eigenlijk...) nog kan helpen. :(
De neus, deurpanelen en het achterste (zonder dak) zijn nog te gebruiken.
De voortrein en aandrijfgroep+remmen zullen ook gedemonteerd worden en gestockeerd om later te laten zandstralen.
Maar zoals bij iedere type I uit het noorden, het chassis is op, op en nog eens op...
Daar zullen de nog bruikbare stukken 'lichtbruin' staal uitgesneden worden.
Het 'donkerbruin' staal zal vanzelf wel weggaan...

Bart
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,

mijn donor-auto was ook in zo'n slechte staat. Hoe ik hem op de aanhangwagen heb gekregen, begrijp ik nog altijd niet. Hoe hij onderweg niet uiteengevallen is, is voor mij een raadsel, want onderweg vielen door de schokken nogal veel roestdelen van de aanhanger. En dat hij van de aanhanger geraakt is, is een mirakel. Ik begrijp dus wat je bedoelt met de staat van je donor-auto. Veel succes en veel moed. Hopelijk moet je niet te veel beroep doen op de heiligen hierboven, want van techniek is hun kennis zeer beperkt. ( Als ik eens een vloek eruit vlam, krijg ik onder mijn voeten van de chef)

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,
Wat jullie daar beschrijven heb ik ook meegemaakt met mijn Bagheera modellen 2.Ik kan me voorstellen wat dat moet geven met het model 1.En toch geloof ik dat jullie, Bart en Ludo hulp hebben gekregen van hier boven om nog zo een mooi exemplaar te kunnen vinden. De roestduivel heeft er niet veel gespaard.Ik ken ex-leden van de club die een model 1 hebben gerestaureerd.Zij hebben aan beide zijde van de wagen tot 50 cm diep bijna alles moeten vernieuwen.Ik heb het met eigen ogen gezien. Voor mij mogen ze gebeiteld worden in het monument te Romarantin(Ja Bart dit zijn jou woorden en ik sluit me daar bij aan)
Groetjes Godfried. :lol:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tja, na alle wanhoop en type-I miserie gezien te hebben, kan ik het na 9 maanden trotse type I-eigenaar te zijn nog steeds niet geloven dat ik:

1) op de valreep nog eigenaar ben kunnen worden (voor ze helemaal uitgestorven zijn)

2) de droom om er ook een mooie, goed lopende auto van te maken stilaan binnen handbereik komt

In bijlage stuur ik een foto van de voorvelg met de betreffende anti-diefstalbout, in de hoop dat iemand raad weet om deze los te krijgen.

Bart
Attachments
000_0583small.jpg
000_0583small.jpg (220.14 KiB) Viewed 9931 times
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey beste bart gebruik nu je trukkendoos ten eerste neem een stuk ijzer minstens 5mm dik en boor dezelfde gaten zoals op de bout probeer ze af te tekeneneen steek daardoor bouten die juist passen in de gaten v/d moer met de kop vanboven en konteren onderaan dat je hetzelfde krijgt het ijzer lang genoeg nemen zodat je er een baar kunt doorsteken en losvringen maar als je moeite hebt met aftekenen v/d gaten moet je de bout verven en dan afdruk nemen op karton dan zijn de gaten altijd juist veel geluk ik heb trouwens een speciale sleutel daar kan je dit werkje ook me opknappen groeten Ronny :lol: :wink: :wink: en voor de rest allemaal matra frieken een prettig verlof :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Als ik deze schroef moest verwijderen zou ik eerst de volgende methode toepassen.Je neemt een ijzerbeitel en zet deze schuin op de zijkant van de bout en klopt de beitel in de kop van de bout in de richting om hem los te draaien(linksom).Als de bout echt vastgeroest is zal je hem zo niet loskrijgen.Gebruik dan de volgende methode.Neem een stuk karton (leer of dik stof)en snij er een rond gat in diameter kop van de bout. Dit plak je op de velg en zorg dat de velg hiermee volledig beschermd is. Bescherm ook de carrosserie in de buurt van de velg tegen lasspatten.Dan neem je een moer van 17 of 19mm deze las je vast op de bout (in de opening van de moer). Draai dan de bout met een gepaste sleutel eruit .Deze methode gebruik ik regelmatig en lukt altijd.Als je ooit een bout niet los krijgt las er dan een moer op en klaar is kees.
Groetjes Godfried. succes. :lol:
bagheera.be
Posts: 27
Joined: Wed Oct 15, 2003 2:46 pm

Post by bagheera.be »

Ik heb hetzelfde anti-diefstalbout. Ik heb een adaptator voor deze bout.
Intereseert ?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De adaptor moet los te bekomen zijn zo kan je de bouten behouden. Indien ze beschadigd mogen worden kan je eens proberen met een "goede" gastang. Tenminste als je er bij kan. Dit tijpe tang heeft namelijk de eigenschap,als ze eenmaal "bijt" tenminste, hoe meer kracht je op de "goede" tang uitoefend hoe meer grip ze heeft. Zodoende kan je ze verlengen met een stuk buis. Als je met twee bent kan er ook nog iemand met korte tikken op de bout slaan dan moet hij loskomen.

Mmmmmmm, Bart, mooi die Bagheera.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Leuk!
Zo hoort een forum te zijn.
Allemaal leuke tips waaruit men kan kiezen welke oplossing het beste bij het probleem past!

Daar er reeds twee anti-diefstalbouten ontbreken lijkt het mij niet nodig de twee overblijvende bouten te sparen.
Zo'n nieuw setje is steeds per 4, neem ik aan, en ik zou niet weten wie er Bagheera velgen zou stelen om onder een opgefokte VW-golf te plaatsen...tenzij een andere Bagheera-eigenaar ze steelt, natuurlijk.
Maar die kans lijkt me nog veel kleiner, denk ik.
Wat ik al in mijn achterhoofd had zal dus gebeuren.
De velgen goed afplakken ter bescherming en de 'vizze-grip' op de betreffende bout. Dan effe binnensmonds iets zeggen wat de buitenwereld liefst niet mag horen en klaar is kees! Ik heb nog bouten op mijn donor-bag (tenzij deze ook niet meer loskomen, hahahaha...)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een door jou gedoelde tang heeft al eens de neiging te slippen, tenminste, mijn ervaring. Opgepast die handen!!! Een gastang of buizentang heeft meer grip (als de tanden nog goed zijn) en trekt zichzelf aan wanneer je druk uitoefend. Je kan vooraf ook wat kruipolie langs die bout laten lopen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag allemaal,
Als je er met een gastang of buizentang aankunt mag het geen probleem zijn. Maar of het zo eenvoudig gaat zijn betwijfel ik namelijk de antie-diefstalbout heeft een h??l smalle kop.Als je dan nog rekening hou met de vorm van de velg weet ik niet of je er grip op gaat hebben.
Laat eens weten hoe het afloopt. Niet opgeven anders koop je toch gewoon een andere Bagheera.(goed h?)
Godfried. :D
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried, wie gaat dat betalen? :wink: :roll: :P
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Die mannen die de anti-diefstalbouten hebben ontworpen zijn ook geen uilen.
Rond de bout zit een ring die meedraait zodat een gastang of 'vizze-grip' er geen vat op heeft...
Zit mij niks anders op dan de bijbehorende adapter te vinden om het een beetje vlot te laten verlopen. Ik bezit (nog) geen laspost en kan er geen stuk oplassen.
Ik dacht dat Bagheera.be (Spyros) me nog met een adapter kon helpen?
Spyros, laat maar komen. Laat me iets weten.

De neus van de auto is bijna volledig los maar is aan de voorruit danig met kit vastgemaakt. Ook moet ik de koplampen nog losmaken van de neus.
Mijn vermoeden wordt bevestigd. Dit is een goede Bagheera maar...ik ben er net op tijd bij om hem terug kerngezond te maken. De roest begint op sommige plaatsen goed zijn werk te doen...
Ook is duidelijk dat de auto in de jaren '80 reeds goed nagekeken en oppervlakkig behandeld is. De onderste chassisdelen en wielkasten zijn al eens geverfd geweest. Nu is het echter tijd voor het grondige werk!
Foto's volgen. :wink:

Bart
Attachments
000_0584small.jpg
000_0584small.jpg (228.07 KiB) Viewed 9857 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mooi. Als het mogelijk is van er in te boren (?) kan je er ??n of twee bouten in trekken en gaat het mogelijk toch met een tang.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bart, ik heb een vraag voor u ,bij de motor links komt een bussel kobels uit met 5 kabels ,namelijk de volgende :1rode:1grijze deze2zitten op het kontackt voor de achteruit, dan 2gele alle bijde op de motor ,dan blijft er een groene over waar moet die op ?of word hij niet gebruikt? dan aan de dynamo heb ik ook nog een dun rood kabeltje los een zit op de dynamo of alternator .iki hoop dat ge meer weet dan ik want die plannen zijn zeer onduidelijk.groetjes ludo. :oops: :oops: :roll: :P
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Ludo,

Ik zal vanavond eens kijken op mijn auto of ik de kabels terugvind.
Ik zal ook eens kijken in mijn (franstalig)werkplaatshandboek.
Ik ben trouwens nog steeds op zoek achter een goed nederlandstalig werkplaatshandboek.
Iemand zin om me een kopie op te sturen tegen vergoeding? Zwarte vingers mogen mee gekopieerd worden. :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ludo,

Bij mijn Bagheera is de groene draad links aan de motor inderdaad ook niet aangekoppeld (foto).
Voor zover ik op de dynamo kan zien (is op een onmogelijke plaats gemonteerd en heb geen hefbrug...) is er bovenaan een rode draad en onderaan twee rode draden aangesloten. Een dikkere (2.5mm) zwarte kabel uit dezelfde kabelboom aan de dynamo is bij mijn wagen niet aangesloten.
Uit het schema in mijn handboek ben ik ook niet veel wijzer geworden. Zal het moeten laten vergroten.

Een tweede probleem is dat ik de koplampen (lampglazen) niet loskrijg uit hun behuizing. Deze zijn met 3 draadeindjes (met inkeping voor platte schroevendraaier) in de in-en uitklapbare behuizing bevestigd.
Welnu, naar aloude Matra-traditie zijn deze draadeindjes danig vastgeroest dat bij de eerste poging ze los te draaien, er een stukje afbrak net waar de schroevendraaier in past (zie foto). Zonder de lampglazen te verwijderen, krijg ik de rest ook niet los.
De neus is overal al losgemaakt maar kan er niet af zonder de koplampen te demonteren.
Attachments
000_0594small.jpg
000_0594small.jpg (317.6 KiB) Viewed 9830 times
000_0596small.jpg
000_0596small.jpg (146.98 KiB) Viewed 9830 times
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bart,dank voor de hulp,ik ben dan toch niet de enige die niet goed uit wijs geraakt aan de plannen van matra.ik ga proberen een foto tenemen van de dynamo.wat de lampen betreft kan ik u niet helpen die van de mijne waren reeds los er bij.ik zouw er met een roest oplosser tegen aan gaan.ik hoop dat ge ze los krijgt.groetjes ludo.
Post Reply