bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Komt dik in orde, pracht werk.

Handremkabel??? Kan me niet indenken dat deze gerekt is.

Denk dat ge uw remklauw toch zult moeten nazien, ander kabel gaat niet veel uithalen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zit er een originele kabel onder. Ik heb ooit zelf een handremkabel aangepast van een ander model.
Volgen mij kun je deze handremkabel nog krijgen in de autoschop. Ik heb ze daar toch gehaald. Ik heb er toen twee gekocht ??n reserve.

Bart eventueel een buisje over de regelstang schuiven en je kunt regelen zoveel je wil.
Als je me niet kunt volgen zal ik een foto zoeken. :wink:

Je hebt een prachtige bagheera, op deze wagen ben ik jaloers maar ik gun het je van harte. Trouwens we weten dat je zo een mooie bagheera niet zomaar kunt bemachtigen. Hier steekt een stuk van je leven in.
Vakwerk. :wink: :wink: :)
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

bassboss wrote:Jammer, driemaal jammer, ik zal de rondrit moeten missen daar ik op dat weekend mijn land moet gaan verdedigen op de europese brassbandkampioenschappen in de grote zaal van het casino van Oostende...

Wordt vervolgd...
En het kampioenschap gewonnen?? :)
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Nee, niet gewonnen maar wel zeer kort achter de grote favorieten ge?ndigd. We zijn al blij dat we met de "champions league" mochten meedoen, nu hopen dat we terug winnen op 't nationaal in november.
Dan mogen we terug naar 't europees in Oostenrijk, volgend jaar!

Maar ondertussen wordt er terug koortsachtig aan de Matra gewerkt.
Zo zijn de achterlichten gemonteerd en ook het mistachterlicht.

Image

De bediening zal gebeuren met een lichtgevend schakelaartje op de middenconsole naast de versnellingspook.
De bedrading is zo gedaan dat het enkel werkt als de achterlichten branden.

Nu is het nog wachten of de vrienden van Bagheera-caf? daadwerkelijk zullen overgaan tot de re-fabricatie van de achterlichtlenzen voor de type 1. Dan is de buitenkant volledig af.
Nu komt de laatste stap en dat is het inbouwen van het interieur.
Nog enkel wat zwarte geribbelde stof kopen en dan kunnen we eraan beginnen!

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros »

Dag Bassboss ,

Zeer mooi , de plaats van de mistachrelicht.
Momenteel zal HB de achterlicht nog niet hermaken omdat er is niet genoeg kandidaten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze panter is bijna klaar voor zich te laten bewonderen. :wink: :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De koplampen zitten reeds op hun plaats. Ben wel een tijdje zoet geweest met het loskrijgen van de regelvijsjes, de boel zat stevig vastgeroest (hoe kan het ook anders...).
Eens ze allemaal los waren heb ik de boel roestvrij gemaakt en dan de nieuwe vijsjes erin met een likje vet erop.
De regelvijsjes zijn kwetsbaar en de inkeping voor de platte schroevendraaier breekt gauw van zodra er teveel kracht op komt.

Op de foto zie je dat de witte knipperlichtlenzen reeds gemonteerd zijn, echter, deze zijn allebei gebarsten. Gelukkig kan Jean me nog uit de nood helpen met twee intacte exemplaren ;)

Image

Tevens is de achterklep ook geplaatst en afgeregeld.
De buitenkant van de wagen is zo goed als klaar.
Als ik aan dit tempo kan doorwerken, zou ik begin juli met alles klaar moeten zijn!

Image

Eens de wagen klaar is, gaat hij naar de uitlijning en vervolgens neem ik hem even mee naar de garage om de lichten af te regelen, remmen te testen en de CO-uitstoot te meten.
En dan maar hopen dat de heren van de technische keuring mijn rijplezier niet effe gaan uitstellen omdat ze die ochtend ruzie hebben gehad met hun vrouw...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zeer mooi en denk dat de keuring niet direct een probleem zal geven.

Bijna alles is vernieuwd dus wat gaan die nog veel vinden???

Veel succes.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag bassbos, ze ziet er zeer mooi uit je kan ze als nieuw verkopen.
Ga je met een O plaat rijden dan is er normaal toch geen probleem op
de keuring nog veel succes er mee.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, bij de bagheera is roest een probleem tot bij het laatste schroefje. Gelukkig zijn dit de laatste!!

De witte knipperlichtlenzen zijn de zelfde als deze van de bagheera 2, van deze zijn er nog wel. Maar je hebt er al mooi.

Nog de keuring, waarschijnlijk zal de bagheera deze probleemloos doorstaan. Remmen en lichten zijn een belangrijke zaak, voor de rest zie ik geen problemen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

and now the end is near... :lol:

Controle mag idd geen probleem zijn, de 2 eerste controle's had ikzelf steeds last met de remmen, maar nu de laatste keer was ik goed voorbereid, en het resultaat mocht er zijn. Enkel de CO was nipt, maar de brave man was me goedgezind. Wel werd me de vraag gesteld of de wagen verlaagd was ivm tuningtaks oid ?

succes alvast, ik trakteer een pint in de nachtmis als de moment daar is !
Bagheera X '78
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vollegaaz wrote:and now the end is near... :lol:

Controle mag idd geen probleem zijn, de 2 eerste controle's had ikzelf steeds last met de remmen, maar nu de laatste keer was ik goed voorbereid, en het resultaat mocht er zijn. Enkel de CO was nipt, maar de brave man was me goedgezind. Wel werd me de vraag gesteld of de wagen verlaagd was ivm tuningtaks oid ?

succes alvast, ik trakteer een pint in de nachtmis als de moment daar is !
De nachtmis, is daar de volgende matrahappening? :lol:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De N8m= (nachtmis) is inderdaad een gezellig caf? vlakbij de kerk van St-Katherina-Lombeek.
Het zou wel eens de ideale locatie kunnen zijn om een rondritje doorheen het pajottenland te organiseren.
Er is parking genoeg op het kerkplein.
Maar laten we eerst zien of Bassboss zijn gele kar wel goed rijd want het is geen zicht om aan mijn stamcaf? te arriveren op sleeptouw achter de Renault Espace van Jean...
"Wel man, hebt gij daar nu vier jaar aan gewerkt? Ge hebt er de pillen vergeten in te steken, zeker?", hoor ik de drinkebroers al zeggen...
:oops:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Da van da pintje drinken en meeting in pajottenland zie ik wel zitten.

Het gedeelte van slepen zullen we maar achterwege laten.

Ik denk dat het beest wel zal lopen als ge het de sporen geeft.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Ik zou het een hele eer vinden om deze mooie Bagheera achter mijn Matra Espaceje te mogen hangen met een koord. :lol:
Het zal ook een zeer mooie foto opleveren. :wink:
Het zal alleen zonde zijn als je niet aan nieuwe achterlichtglazen kan geraken.
Wat zouden deze gekost hebben als ze in Frankrijk terug in productie genomen werden? Heeft daar iemand een idee van?(Spyros)(Alain)
Ik weet nog een set liggen maar de man vraagt er volgens mijn bescheiden mening te veel geld voor.
Nu Bart wat was of is de prijs die u daar wil aan spenderen? want ik kan het natuurlijk te veel vinden, maar misschien is het voor u te doen.

Mvg,

Matra 530 Lx
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jean,

Ik denk dat ik mijn achterlichten zelf ga herkleuren.
Enkel de chroomranden rondom zullen niet perfekt kunnen gerestaureerd worden.
Misschien komt er later wel eens iets uit de bus...

Ondertussen gaan de werkzaamheden terug door en is de buitenkant af.
De spiegels zijn herlakt alsook de ruitewisserarmen.
Momenteel ben ik een bestuurderstoel met verstelbare rugleuning aan het bekleden met de groen/zwarte mousse.

De pinkerkapjes kom ik bij gelegenheid wel eens ophalen, ik geef je wel een seintje vooraf.

Deze week wordt begonnen met de dakbekleding na te maken en de raamstijlen te bekleden.
Enkel de zwart geribbelde stof voor op de motorruimte heb ik nog niet kunnen vinden.
Alle tips zijn welkom!

Image

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De achterlichten komen er zeker, waarschijnlijk net na de zomer. Prijs 230 Euro per paar.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bart de geribbelde zwarte stof voor in de koffer heb ik indertijd gewoon besteld in een decoratie-zaak waar ze gordijn-stoffen en vloerbekleding verkopen.

Ze noemden dit vilt en dit zou in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn.

Is bijna hetzelfde als origineel alleen had ik vermoeden dat het materiaal iets dunner was.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zal mijn licht nog eens opsteken ivm de stof. Heeft iemand kennissen die bij Vanhool of bij een andere autobusbouwer werken? Dat zou ideaal zijn...

Intussen heb ik de dakstijlen nagemaakt en geplaatst.
Het dashboard zit ook reeds op zijn plaats.

Image

Image

Image

Als ik zo kan doorwerken, zal het nog snel gaan eer de Bagh op straat komt!

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het einde komt in zicht...gun je jezelf nog wel tijd voor een goede nachtrust? :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er mooi uit.

Met welke stof heb je het dashbord overtrokken?

Ziet er zeer net uit, was dit materiaal rekbaar?

Zou het ook in andere kleuren te krijgen zijn,
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik heb de originele stof hergebruikt.
Ik heb van drie slechte dashboards ??n goed dashboard kunnen maken.
Gewoon de stof eraf genomen, gewassen in een lauw sopje en terug aangebracht met dunne en krachtige dubbelzijdige tape.
Zo was ik zeker dat de vormen perfekt zouden passen!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer mooi gedaan, prachtig werk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zeer mooi gedaan Bart.

Ik dacht dat alle dashborden overtrokken waren met skai.

Blijkbaar die van de bag I niet, is blijkbaar met stof overtrokken.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Misschien toch even opvolgen: 1 nieuw achterlichtglas.

http://cgi.ebay.fr/Feu-AR-Matra-Bagheer ... 7C294%3A50

Mvg,

Matra 530 Lx
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Geen paniek, mannen. Ik leef nog en de Bagheera nadert stilaan zijn voltooiing, zij het op een iets trager tempo.
Ahum, bassboss zal voortaan niet meer alleen in zijn Bagheera moeten rondrijden, en om dit zo te houden moet hij vrouwlief ook af en toe soigneren!
Gelukkig voldoet vrouwlief aan de meest noodzakelijke voorwaarde, nl. zij begrijpt de Matra-koorts van haar ventje, erger nog, ze heeft vroeger nog met een Bagheera meegereden!
't Is dus dik in de sjakosj en ik mag mijn karretje houden.

Dan maar verder in het atelier alwaar ik het handschoenvakje en de schakelaars op het dashboard heb geplaatst.
Ik heb ??n probleem nl. de nulstand van de ruitenwissers is ergens halweg de slag...
Als ik de schakelaar opzet, gaan ze dus eerst nog wat verder naar beneden (tot waar ze normaal zouden moeten stilstaan), dan naar boven en als ik de schakelaar afzet, stoppen ze halfweg.
De wisserarmen staan nochthans correct op de ruitenwissermechaniek.
Kan ik de nulstand van de ruitenwissermotor verleggen?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk niet dat de kabels verkeerd aangesloten zijn???

Vermoed dat ge de motor eens moet demonteren, ofwel tandwielen defect waardoor het nulpunt verlopen is, ofwel is de motor van een ander type Simca waar deze op een andere manier gemonteerd is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Proficiat met vrouwlief, gedaan met tot een gat in de nacht aan die Matra te prullen. Nu ga je wel op tijd slapen, slapen!!!Fijn jong een mens is niet gemaakt om alleen te zijn. :wink:

Dat met die ruitenwissers is een vreemde zaak. Je hebt toch nog gereden met deze bagheera gingen de ruitenwissers toen normaal?? :o
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja hoor, Godfried.
Ik heb aan de ruitenwissermotor niets gewijzigd.
Gewoon afgenomen en terug weer gemonteerd.
Het is dezelfde als voor de restauratie en die werkte toen naar behoren.
Ik zal de aansluitingen van de kabels eens bekijken.
De slaglengte van de ruitenwissers is ok, ik bedoel het begin en eindpunt.
Enkel stopt de motor telkens ergens halfweg als ik de schakelaar afzet...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zou het kunnen dat je de bevestiging op de ruitenwissermotor hebt gemaakt zonder dat deze in zijn nul stand stond?? Deze bevestiging op de motor losmaken en terug vastzetten op zijn nulstand, met de ruitenwisser in de juiste positie. :wink:
Post Reply