bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

idd, knap werk, de knapste type1 van Belgie !
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Super mooi geworden Bart.
Een topklus.
Op de naar de volgende :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De knapste Bag 1 van Belgi?, zijn jullie zot: van de wereld.
Prachtig Bart.
Ik zorg nog voor je tankdekseltje en handgreep van de handrem.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Heb je de wagen al laten schatten??
Zeker doen, en papieren doorsturen aan de verzekering.
Dit was mijn eerste type 1 in lange tijd dat ik heb gezien, en het is ook nog DE MOOISTE. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gewoon AF. :D :D :D :D

Zonder meer woorden aan vuil te maken.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

stef de wit lemans
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Terwijl we met z'n allen een dekentje extra uit de kast nemen om ons tegen de oprukkende vriezeman te beschermen, heeft de Bagheera ook voor de eerste keer zijn winterkleed aan ;)

Image

Image

Nog even en het nieuwe dak op de garage is klaar zodat hij de carport kan ruilen voor een goed afgesloten garage.

Heb er inmiddels al 1200km opzitten zonder noemenswaardige problemen.
Gisteren nog eens de autostrade op tot in Gent en dan langs binnendoor terug naar Ternat.
Een gele Bagheera in de volle zon, blijkbaar kan je er moeilijk naast kijken getuige het eigenaardige rijgedrag van mijn mede-weggebruikers.
Blijkbaar denken sommigen dat er een ufo rondrijdt...
Het is best wel grappig, ik rij meestal 110 km/u en dan wordt je tegen 150 km/u ingehaald door dikke BMW's, Audi's, Benzen en ander "hedendaags spul", dan blijven ze naast je rijden (lees: bijna tegen je aanrijden) waarop ze terug gasgeven en dan nog even voor je blijven rijden om alles nog eens goed van in de achteruitkijkspiegel te bestuderen, en dan volgas terug weg.
Het leukste is een andere oldtimerliefhebber die je van achter het stuur van zijn Citro?n DS, Volvo Amazone of Renault R4 glimlachend toekijkt en de duim opsteekt waarop ik uiteraard ook de duim opsteek.
Ik weet wat die mannen moeten doen hebben om terug de baan op te kunnen.
Maar zij zullen waarschijnlijk niet weten hoe ver je moet gaan om een Bagheera op de baan te krijgen...(oei, straks krijg ik nog nen dikkenek)
Voor Bassboss kan de pret niet op achter het stuur van de Matra.
Zoveel is zeker!!!!

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Goed dat het zo super bevalt. 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik ben al jaren met de baheera aan het rijden en heb nog steeds dat gevoel wat beschrijft. Ik weet zelfs niet meer hoelang, zij was toen nog geen oldtimer. Heb ik daar spijt van dat ik niet jaren vroeger voor een Matra gekozen heb.
Nog heel veel plezier aan je bagheera. :wink:

PS; Als het begint te vriezen kijk dan eens onder de deken op de bagheera, als je condens ziet doe je deze beter af. Ik heb een Matra in een garagebox staan maar zonder dekentje om die reden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een deken moet wel goed kunnen ademen.
Ik vertrouw die kunststof dingen niet zo.
Je kunt beter een paar oude beddedekens erover doen.
Een bed moet immers ook goed ademen.
Heb hem nu ook zonder deken in de winterstalling staan.
Ik was hem wel een keer extra zo tussendoor.
Moet toch keuren binnenkort dus dan moet die er weer uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Een goede hoes kost geld, had er eens eentje van bij de Lidl gekocht, deed de verpakking open en in de gebruiksaanwijzing stond dat dit max 3 dagen op de auto mocht liggen, snel terug gebracht.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je auto er droog onder staat denk ik dat deze niet veel kan ademen. Zijn ze niet allemaal het zelfde?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

je hebt ze voor binnen en buiten.
Goede buitenhoes kost toch gauw meer als €100.-
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gewoon zonder hoes stallen in een goed geventileerde ruimte, is voor de wagen veel beter.
Een hoes beperkt alleen maar de ventilatie, stimuleert hierdoor roest en schimmelvorming, en bij langdurig gebruik gaat de auto ook nog muf ruiken.
Verder nog het risico van krasjes in de lak bij het toedekken/afhalen van de hoes als er eens wat zand o.i.d. op de wagen zit...

Maar goed, in dit geval is het maar tijdelijk tot de droge stalling klaar is. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Als je een kat in huis hebt, kan je de Matra beter onafgedekt in de garage zetten. Dan loopt de kat erover op haar kussentjes zonder krassen te maken. (alleen af en toe wat natte potenafdrukken als ze van buiten komt) Maar als je er een deken over legt, zal de kat geneigd zijn haar klauwen te gebruiken met mogelijk krasjes als gevolg...
De ervaring van een poezen en Matra liefhebber...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jullie hebben gelijk, jongens.
De hoes is reeds verwijderd, ik voelde dat de binnenkant van de hoes vochtig aanvoelde vanmorgen.
Nu staat de wagen onder een goed afdak en de regen kan er niet aan.
Er is voldoende ventilatie.

Deze foto dateert nog van voor de restauratie:

Image

Eens er een nieuw dak (golfplaat+isolatie) op de achterliggende garage ligt, kan de Bagheera er binnenstaan.
De hoes is misschien geschikt om de wagen af te dekken op tentoonstellingen en dergelijke.
Ik hou ze achter de hand, je weet maar nooit...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

In mijn werkplaat, de kelder gebruik ik ook een hoes die steeds terug op de Matra gaat. Ik rij er liever mee dan te poetsen. Nu staat hij zelfs vuil onder hoes :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Normaal gezien wordt de bagheera na elke rit gewassen en verdwijnt dan voor de rest van de week onder een dekentje (gewoon een paar oude dekens).

Maar nu met de winterwerkzaamheden staat die natuurlijk in de garage.

Het schiet anders goed op met die probleempjes.

Heb de versnellingsbak reeds gerepareerd, stuurhuis nagezien (niet gedemonteerd) voorzien van nieuw vet en het gerammel was van de baan, olielek verholpen aan de oliezender.

Heb nu twee carburators gerenoveerd en geplaatst, maar de afstelling laat nog wat te wensen over, is verder voor morgen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een mooi filmpje, om te watertanden.

Ik had ook een olielek vastgesteld na de rit, bleek nu dat de oliepeilstaaf enkele cm omhoog gekomen is. Ik heb hier nu een O ringetje om gedaan zodat deze vaster zit. Blijkbaar niet goed ingeduwd na de oliecontrole!!! Dit doe ik altijd als ik een rit maak die meer 100km is.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik heb daar ook wat last van, de peilstok klemt niet echt, tot nu toe niet echt een oplossing voor.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal de diameter van de O ring eens meten en een foto plaatsen.
Met de O ring zit hij wel goed vast en werkt perfect. Alhoewel ik heb nog geen testrit gemaakt maar je voelt het.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die Bagheera op Youtube ziet er prachtig uit. De wielkasten zijn mooi gevuld. Zijn motor kantelt nogal. Kijk maar op het tijdstip 3min34. Zou hij veel zijn in zijn rechter zijspiegel?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

wat mij vooral opviel is op 1.59, de grille in de bumper, is dat origineel, Bart heeft dat toch niet ?
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Niet origineel
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Juist, er zijn vele zaken niet origineel aan deze auto.
De verstralers zitten niet meer in de voorbumper en het rooster is niet origineel.
De spiegels en de uitlaat zijn ook niet origineel.
Het dashboard is met simili overtrokken en de gele biezen in de bumpers zijn ook niet origineel.

Ik zou ook graag eens een filmpje maken. Ik zoek nog iemand die me kan filmen.
Zou leuk zijn om eens een film te maken met twee Bagheera's!
Bv. een type I en een type II die achter elkaar op de autostrade rijden en dan een paar kiekjes vanachter het dashboard.
Dit om de verschillen van beide types te laten zien.
Ook een paar prachtige shots vanop rustige weggetjes.
Volgend jaar in de lente?

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz wrote:ik heb daar ook wat last van, de peilstok klemt niet echt, tot nu toe niet echt een oplossing voor.
Hier de oplossing. Gebruik een O ring.
Het gaat om een standaard O ring met de volgende maten. Buitendiameter is 15,5mm
Binnendiameter is 10.5
Dikte is 2.5mm

Langs de onderkant van de oliepeilstok omhoog schuiven tot op de eerste uitsparing van de originele sluitstop. Zie balpenpunt op de foto waar de O ring zit.


PS; Ik plaats dit onder een nieuwe topic zodat het gemakkelijker is terug te vinden voor iedereen die het kan gebruiken.
Attachments
oliepeilstok 2 (Medium).jpg
oliepeilstok 2 (Medium).jpg (68.18 KiB) Viewed 13924 times
oliepeilstok met O ring 1 (Medium).jpg
oliepeilstok met O ring 1 (Medium).jpg (77.12 KiB) Viewed 13924 times
Last edited by GODFRIED on Fri Nov 13, 2009 5:48 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Voor dat probleem moet ik ook nog steeds een nette oplossing zoeken, de peilstok van m'n Rancho rammelt ook los in het blok.
Maar dat is dus zo'n electrische peilstok... gaat dus niet lukken met een rubber ringetje.
Ik zal maar eerst eens gaan onderzoeken hoe dat ding nu eigenlijk werkt, daar snap ik dus nog steeds niks van. :-?

In die paar weken wat ik nog maar gereden heb met de Rancho deed de peilstok het in ieder geval veel te goed... was soms net een disco met dat olielampje op het dashboard. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
--------
was soms net een disco met dat olielampje op het dashboard
=========================================

Tja, dat was bij mij dus ook af en toe het geval.
Die dingen meten volledig onbetrouwbaar.
Hij ligt al in de vuilemmer, en het moduul daarvoor is verwijderd.
Erg rustig voor mijn gemoedstoestand.
Als er te weinig olie is hoor je dat vanzelf aan een soort geratel 8)
Dan heb je wel wat te doen als het zover komt. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De electrische peilstok in m'n bagheera werkt anders perfect.

Het kerstlicht-effect duurt maar even, vervolgens doet ie wel wat ie moet doen nl. het olieniveau meten.

Doe voor de zekerheid toch geregeld een controle.

Alleen zit de peilstok op een verdomd vervelende plek bij de bagheera.

Met de luchtfilter erop bijna een onmogelijke opgave.
Post Reply