bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De voortrein is los, de torsiestangen kon ik gewoon uitschuiven.
Het dak losmaken van het stalen frame is niet zo eenvoudig maar wel nodig zoals je op de foto ziet wegens, je raadt het al...roest!
Ik probeer met een plamuurmes het kunststof dak van het staal te scheiden. Langs de passagierszijde lijkt dit moeilijker door een opstaand stalen randje waardoor ik moeilijk met het plamuurmes onder de kunststof kan geraken. Zie tekening. Zou het kunnen dat deze rand reeds weggeroest is langs de bestuurderszijde?
Attachments
000_0779.jpg
000_0779.jpg (148.87 KiB) Viewed 8160 times
000_0776.jpg
000_0776.jpg (96.6 KiB) Viewed 8160 times
000_0769.jpg
000_0769.jpg (217.92 KiB) Viewed 8160 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

"Wat heb jij nu toch gekocht...???", vraagt poes zich af... :P
Attachments
000_0365small.jpg
000_0365small.jpg (246.08 KiB) Viewed 8155 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart.
Ik weet wat poes denkt."Wat een pracht van een wagen".Ze kan er zelfs niet bij weg blijven.Die zetels daar zou ik lekker op kunnen dromen.Spijtig dat de deuren dicht zijn.
Groetjes :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De ruit tussen motor en interieur is gemakkelijk losgekomen. Heb het raamrubber rondom met WD-40 ingespoten, zachtjes de verfschroeier erop om soepel te maken, en dan goed duwen naar de motorruimte.
Ik vermoed dat alle lijmresten van de binnenbekleding ook moeten verwijderd worden vooraleer het chassis te laten zandstralen? :-? :(
Attachments
000_0786.jpg
000_0786.jpg (248.33 KiB) Viewed 8127 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het dak is reeds langs ??n zijde los. Ik kan de roestkruimels reeds zien onder de dakplaat...
Voorts heb ik de kit overal waar ik kon met een plamuurmes losgestoken echter in de kofferruimte is de carrosserie met polyester dichtgemaakt.
Dit polyester is zeer hard en buigzaam zodat een beitel om het los te maken niet helpt. Ook zit er onder dit polyester een metalen bodemplaat.
Hoe kan ik het beste de carrosserie van het polyester scheiden? Effe met de slijpschijf?
Attachments
000_0790.jpg
000_0790.jpg (200.84 KiB) Viewed 8102 times
000_0791.jpg
000_0791.jpg (190.15 KiB) Viewed 8102 times
000_0792.jpg
000_0792.jpg (233.41 KiB) Viewed 8102 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je hebt inderdaad veel geduld om het dak los te maken.Als ik aan zo iets begin moet dat onmiddellijk los en dan ga je dingen forceren.De polyestermat in de koffer zou ik niet met een slijpschijf verwijderen.Eerst zien wat er onder zit.Ik zou het proberen met een brander, maak de bodemplaat goed warm.Verwijder de steenslag op de bodemplaat.Zit je dan op de polyester dan weet je dat er daar geen plaat meer is.Als de bodemplaat van de kofferruimte niet goed is zuiver gemaakt is voor men de polyester heeft aangebracht zal de hechting niet op alle plaatsen goed zijn.Als je alles eens goed warm maakt gaat de polyester op plaatsen
Loskomen.Begin op die plaatsen met het verwijderen en zie wat er onder zit. Waarschijnlijk ga daar een roestduivel aantreffen.Laat hem niet onsnappen! Onmiddellijk elimineren.
Groetjes, succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,
de koffervloer is vast gemaakt met een soort hechtingskit. Probeer een gaatje te maken en steek van langs onder een metaalzaagblad door die opening. Dan langzaam beginnen zagen zodanig dat je mooi langs de polyesterzijde van je koffer blijft. De koffervloer is gewoon een platte plaat die tot tegen uw polyester zijde loopt.

Veel succes
Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Klopt Benny. Ik heb er vannacht ook al aan liggen denken om met een lang zaagblad de polyester rond de bodemplaat door te zagen. Dit gaat voor de zijkanten maar vermits de carrosserie aan de achterzijde een viertal centimeter diep over de bodemplaat loopt en dit over de ganse breedte van de koffer, zal ik hier nog iets anders moeten vinden. Tenzij de stalen bodemplaat korter is zodat ik er toch nog met het zaagblad tussenkan...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Pffff....de eerste harde noten worden gekraakt. Het valt niet mee om de carrosserie los te maken. Het dak begint te scheuren boven de achterste zijruit. Het kleeft inderdaad goed vast! Ook scheurt het aan de voorruit. Ik neem aan dat dit tijdens de afwerking voor het herspuiten kan opgevuld en gepolijst worden. De ijzerzaag in de kofferbak zal vervangen worden door een slijpschijf denk ik.
Ik heb tevens de sierlijsten rond de voorruit verwijderd om te kunnen zien waar de clips zitten die de ruit mooi centreren. Ik moet met mijn snaar telkens tussen twee clips de lijm lossnijden daar ik niet voorbij de clips kan. Ik zal de lijm ter hoogte van de clips (een drietal cm) met een stanleymes moeten doorsnijden.
Ik zal blij zijn aan de uitbouw van de motor te kunnen beginnen. Sleutelen ligt me beter dan het gegoochel om de carrosserie los te maken... :-?
Attachments
000_0793.jpg
000_0793.jpg (188.16 KiB) Viewed 8066 times
000_0795.jpg
000_0795.jpg (198.76 KiB) Viewed 8066 times
000_0796.jpg
000_0796.jpg (235.74 KiB) Viewed 8066 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Scheuren in de polyester kun je herstellen zonder problemen.De fout die ik gemaakt heb met het herstellen van scheuren is het volgende.Ik heb de scheuren te oppervlakkig weggewerkt.Als je in de werkplaatshandboek kijkt zie de beschrijving voor het wegwerken van scheuren.Ik had ook een scheur aan het achterspatbord deze heb ik volgens de instructies van het werkplaatshandboek gemaakt.Toen ik aan het dak bezig was heb ik wat te snel willen zijn en niet diep genoeg uitgeslepen.Met het gekende resultaat als gevolg.Hoe ga je dat doen in de koffer?Ga je de polyester dunner slijpen tot op de plaat of wil je alles weg slijpen?Heb je al eens geprobeerd met het goed warm te maken?Ik heb een e-mail gestuurd naar Mitraco met een deel vragen en prijs voor het ontlakken van een Matra Bagheera zonder polyester onderdelen.Ja, je kunt de polyester onderdelen ook laten ontlakken.Ik heb dat niet gedaan?Ik heb nog geen reactie gekregen op mijn e-mail.Als ik in de buurt kom ga ik daar eens binnengaan.Via e-mail zijn ze misschien voorzichtig.Ze weten niet met wie ze het te doen hebben.En zeker met de vraag kan het ook zonder factuur.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik ga de polyester heel voorzichtig wegslijpen met een kleine slijpschijf en dit tot net op de metalen kofferbodem. Maar daar mee is alles nog niet los. Ter hoogte van de achterste zijruiten en de luchtroosters blijkt alles goed vast te zitten. Het zal niet makkelijk zijn om alles in ??n geheel weg te nemen. Misschien kan de verlijming verschillen per wagen en moeten sommigen het dak doorslijpen ter hoogte van de luchtroosters om het in twee delen af te nemen.
Het ontlakken of afschuren zou ik in de spuiterij willen laten doen. Ik heb reeds iemand die de wagen gaat herspuiten (in een professionele cabine!) en ze geven er de voorkeur aan de wagen zelf af te schuren om tot een beter (en waarschijnlijk duurder!) resultaat te komen. Die mannen doen liever alles zelf. Alhoewel ik me hieromtrent nog kan bedenken en de wagen alsnog zelf afschuur.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, ik zie dat je reeds veel gewerkt hebt. Veel heiligen nodig gehad zeker? Vooraan aan de voorruit zit er een metalen klipje om de scheiding tussen het polyester dak en het metalen kader af te dekken. Als ik jou was zou ik eerst de klips die de voorruit centreren wegnemen. Dat is heel eenvoudig een revet ( treknagel ) dat je moet uitboren. dan ben je gemakkelijker om de voorruit los te maken. Wat je dak betreft. Het is de eerste keer dat ik hoor dat een dak bij een bagheera zo vastgelijmd is. Zou het wel nog de originele lijm zijn? Dat afschuren van een auto houdt helemaal niks in. Die mannen willen alleen maar iets meer verdienen. Wat niet wil zeggen dat het zakkenvullers zijn. ze kunnen misschien voor jou de scheuren eruit plamuren. Kom wel een vaste prijs overeen, anders vragen ze wat ze willen. Misschien kun je hen dan verantwoordelijk stellen voor fouten die later zichbaar worden. Veel succes.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Ik heb al een beetje kunnen doorwerken. Ik heb nu nog een tweetal zeer drukke weken voor de boeg en vanaf december kan ik er pas terug opnieuw 'vollen bak' invliegen. Ik hoop dat de studie's voor je examen wat vorderen zodat ook jij vanaf midden december kunt verder "stomen", om in het machinistenjargon te blijven! Indien je nog iets moet weten van NMBS reeksen 51 en 59, laat maar weten! Daar weet ik alles van! :lol:
Maar helaas zul je daar geen examen meer voor moeten afleggen want ze zijn allemaal naar de schroothoop verwezen...dus gaan we maar verder met het redden van onze Bagheera's. Succes en tot later!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Wat je daar schrijft "om het dak door te slijpen" daar krijg ik het koud van.Zeker niet doen.Ik heb vier daken verwijderd van Bagheera's.Aan de achterkant heb ik het minste probleem gehad.Zitten onder die verluchtingsroosters geen schroeven?Volgens mij vergeet je ergens klinknagels of schroeven los te maken.Ze zijn misschien weggewerkt door de vorige eigenaar?Wat dat schuren betreft sluit ik me volkomen bij Benny aan.Ik heb dat ook zelf gedaan en de grondlak gespoten.Kostprijs toe 500 euro voor het lakken van de carrosserie zonder bumpers.Indien zij het allemaal doen, zullen ze ook de verantwoordelijkheid moeten nemen. Indien er later fouten zichtbaar worden.Tenminste als alles duidelijk op papier wordt gezet.
Benny succes met je examen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, er zitten treknagels ( revetten ) in de afvoergoten van het dak onder de achterruit. Eerst die uitboren.
Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Image

Dus hier zouden ook nog klinknagels ergens verstopt zitten? Zal eens moeten afschuren.

Image

Hehe, wie dacht dat de kofferbodemplaat van een Bagheera niet kon roesten moet wel van een andere planeet komen.

Image

5 op de 10 voorruiten barsten als je ze losmaakt, dus ook de mijne...
Wie heeft nog een losse voorruit liggen voor een arme sukkelaar??? :cry:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, De klinknagels zijn normaal niet verstopt.Ze zitten onder de achtervenster in de waterafloop.Net zoals Benny zegt.Zoeken is niet nodig je kunt ze zo zien.Het zijn van die grote aluminium klinknagels.Spijtig van die voorruit, zeker als ze nog in goede staat was.Ik heb een nieuwe gekocht op 08/11/95 voor de prijs van 5470 Fr, met zonneband.In 1996 heb ik een reserve bijgekocht voor de prijs van 5820 Fr.Zoals je ziet staat de prijs niet stil.Hoeveel ze nu kosten? Weet ik niet!Voor de beste prijs raad ik je aan even rond te bellen.Of misschien dat iemand van de club ergens weet waar ze goedkoop zijn?De ruiten van model 1 en twee zijn toch het zelfde of niet?.Misschien is de kleur anders?Wie weet het met zekerheid?De kofferbodemplaat ziet er bijna uit als gatenkaas.Het verwonderd me dat je de plaat niet met het polyester uit het koffer hebt getrokken.Het is wel een vrij strakke plaat die je zelf kunt maken.Hoe is het gesteld met de wielkasten? deze zijn ook meestal aangetast door de roesduivel.Ik hoop dat Ludo geen schrik krijgt na het zien van deze beelden!Dat is ook een van de reden dat er achter enkele jaren geen Bagheera's meer over blijven.Niemand durft er dan nog aan te beginnen.Alleen van die hele gekken.Maar dat is een uitstervende soort.Komende dinsdag ga ik eens informeren bij de firma Mitraco.Voor het chemisch ontlakken.Ik ben dan toch in de buurt.Ben echt benieuwd wat ze me daar te vertellen hebben.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Verdorie, die katten kunnen toch venijnig uit de hoek komen. Dat de plaat aan de buitenzijde van de langsligger doorroest is, is normaal. Het water slaat daar tegen tijdens het rijden. Maar dat de midden zo aangetast is, is voor mij ook een verrassing. Vooral in vergelijking van de rest van de auto die in zo'n goede staat is. Wat die ruit betreft, vind ik het eigenaardig dat die barst. Tenzij je een hard voorwerp tussen de ruit en het kleefmiddel hebt gedrukt om het werk sneller te laten verlopen. Wat de ruit zelf betreft, kijk goed uit dat je dezelfde ruit hebt wat de kleur betreft. Je hebt de gewone heldere, de heldere met een zonneband en de gekleurde. Op " marktplaats.nl " is een nieuwe voorruit te koop. Hij vraagt er ?170 voor maar je kan zelf een tegenbod doen. ( Indien het dezelde ruit is van uw wagen)

Veel moed en onthou dat je niet alleen bent

Benny
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Die bodemplaat zal dus kompleet vervangen worden maar dat is geen probleem daar ze eenvoudig na te maken is.
De voorruit heb ik gewoon met staaldraad proberen los te maken en het is tijdens het voorzichtig snijden dat ze plots barstte... Ik dacht er eerlijk gezegd mijn hamer in te gooien. Zo gelukkig was ik...
Maar goed dat ik me door jullie geruggesteund voel. Dan komt alles wel in orde.
Naar het schijnt is het niet zo evident om een voorruit zonder schade te demonteren.
Ook is er verschil tussen een type I ruit en deze van een type II, heb ik me laten vertellen.
Ik denk dat mijn ruit niet gekleurd is. Zou iemand dit kunnen natrekken want ik heb nochthans geen "basisversie type 1" met stalen velgen en zwarte zetels.
Succes met je examen, binnenkort.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Heb je de link naar marktplaats.nl ???
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,

bij mijn weten zijn er maar twee soorten voorruit wat afmetingen betreft. Het zijn maar de laatste Bagheera's die een voorruit hadden en hebben die een beetje groter is dan het eerste model van voorruit. Wat de voorruit betreft, het schijnt dat autoglas ook gevoelig is aan verouderen door de UV-stralen. Wat de kleur van je ruiten betreft, kijk er eens door en je ziet direct of er kleurverandering is of niet.

Benny.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

dit is de link :D :lol: www.marktplaats.nl groetjes je matra broer Ronny :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

En de link naar de voorruit? Marktplaats.nl is een kluwen...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ludo!!!
Jij hebt kortelings nog rondgebeld voor de prijs van een voorruit.Welke bedragen ken je?
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, ik zie nog geen grote problemen met de restauratie wat nu vervangen moet worden is niet onoverkomenlijk. Doorgaan en de spirit hoog houden.
Ik zal eens rondkijken voor een ruit, heb thuis gekeken maar daar was niets te vinden.
Je hoort er van. Wacht even af en bespaar.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok! Bedankt, Alain.
Hou me op de hoogte van de ruit. Het is allemaal niet super dringend maar je kent me, he.
Ik heb graag dat alles voorhanden is daar dit prettiger werken is.
Ik zal heel blij zijn als het dak en het achterste verwijderd zijn. Het achterste is bijna los maar het dak gaat zeer moeizaam. Ik moet nog vinden waar er klinknagels zitten aan de achterruiten. Ik denk er hoe langer aan om het dak los te zaken ter hoogte van de luchtroosters en het dak apart te verwijderen.
Eens dit zonder scheuren gebeurd is kan ik me met volle goesting op de techniek storten nl. het verwijderen van de motor en achterophanging.
En, uiteraard hou ik de spirit hoog!!!


Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,

zaag die achterkant niet af. Zeker niet aan die roosters. Indien je dan toch overgaat tot zagen, zaag dan tussen het rooster en de bovenkant van de achterruit. Het is gemakkelijker om te herstellen dan aan het rooster, en je kan eronder een versterking kleven achterna.
De revetten zitten in de goot waar het water afgevoerd wordt, links en rechts onder de achterruit.
Wat die achterruit betreft op " marktplaats.nl":
na de site geopend te hebben, typ je in het vak bovenaan "matra" in en klik op zoeken. Op de derde pagina staat die achterruit;

Veel succes

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zaag het dak niet door, daar krijg je spijt van.Je hebt toch een Bagheera staan voor afbraak!Kijk bij deze waar de klinknagels zitten.Dan kun je met een zaadblad misschien onder de polyester de klinknagels doorzagen.Als je geen klinknagels vindt zijn ze weggewerkt door de vorige eigenaar.Ik heb geen model 1 anders maakte ik je een foto van de plaats waar de klinknagels zitten.Al moet je een dag langer werken aan het dak!Ik zou het zeker niet doorzagen.Ga anders eens kijken bij Ludo.De klinknagels moeten er zijn.De wateraflopen l en R zijn niet gelijmd bij het model 2.Bij het model twee zijn er 8 klinknagels die het achterste stuk vasthouden.3 Boven,1onder,2 Links en 2 rechts.Zie enkele foto's.
Groetjes. :wink:
Attachments
zijkant L boven.jpg
zijkant L boven.jpg (34.34 KiB) Viewed 7842 times
Zijkant L onder.jpg
Zijkant L onder.jpg (35.61 KiB) Viewed 7842 times
onder midden.jpg
onder midden.jpg (33.91 KiB) Viewed 7842 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Die klinknagels heb ik allemaal reeds uitgeboord rondom de achterruit.
Misschien is er een andere soort lijm gebruikt onder het dak in plaats van de elastische kit die bij de neus en het achterste gebruikt is...
Ik zou ook liever alles zoveel mogelijk in ??n geheel houden om het risisco op barsten te verminderen.
Hoop van morgen wat verder te staan hieromtrent.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Niet opgeven het dak moet er af kunnen zonder het door te zagen.Neem je tijd ervoor. Onder het dak zit ook geen elastische lijm.De lijm die ze gebruikt hebben is steenhard. Toen ik het dak er af had heb ik de lijm moeten afslijpen van het dak.Het achterste stuk van het dak de wateraflopen zijn niet gelijmd,daarom de klinknagels.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply