bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De boss van Matramania himself is gisteren eens naar mijn autootje komen kijken waarvoor dank, Alain!
Ik vind het altijd heel leerrijk om zoveel mogelijk idee?n te verzamelen en het bezoek van Alain heeft een ander licht op de zaak geworpen.
Zoals het een goed voorzitter betaamt gaf hij me de goede raad om de restauratie van mijn overigens, nog zeer "gezonde" Bagheera, grondig te doen. Tot dusver waren we akkoord, dit was ik ook van plan te doen. Echter "grondig" wil zeggen "galvaniseren". Dat wil zeggen, alles tot op het kale chassis demonteren en het badje in met die roestige handel!
Eerlijk gezegd zat deze gedachte al van in het begin in mijn hoofd te spoken maar de hoge prijs en eventuele vervormingen door de hoge temperatuur schrikken me af. Blijkbaar blijkt de prijs nogal mee te vallen en het blijft tenslotte de meest perfekte bescherming tegen roest, vooral in de holle ruimtes.
Een chassis op de "traditionele" manier behandelen lijkt me nog veel arbeidsintensiever en je sluit het risico op roestvorming nooit uit waardoor je op lange termijn terug aan de slag moet, lijkt me.
Ik weet dat er op dit en andere forums al ettelijke malen over de pro's en contra's van galvaniseren gepraat is maar ik overweeg toch serieus om het te laten doen.
Ik ben dan vooral Godfried's type 2 indachtig met dewelke hij op beide oren mag slapen. Graag nogmaals jullie reacties! :wink:

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, het was me een waar genoegen om je te bezoeken. We zijn er om elkaar te helpen en in uw geval gaat het om een gezonde Bagheera. Ik weet dat het galvaniseren de beste oplossing is om een eeuwig bescherming te bieden, los van wat er ook gezegd wordt. De prijs van galvaniseren zal op hetzelfde peil komen van een klassieke behandeling en is ook minder tijdrovend.
Ik verheug me al op een volgende ontmoeting en ben er zeker van dat we binnenkort weer een prachtige Bagheera in de club bij hebben.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,
Alain heeft daarin gelijk. Er bestaat maar ??n drastische wijze om de auto te beschermen tegen de eeuwige jachtvelden. Dat is thermisch verzinken. Deze week ga ik mijn eerste gegalvaniseerde onderdelen halen. Ik zal een paar foto's zetten op het forum, zodat je het resultaat zien kan. De prijs is zeker niet onoverkomelijk. Ik denk dat het iets kosten zal ergens tussen ? 600 en ?700 ( naar boven afgerond). Maar dan is alles inbegrepen, ook het zandstralen; de bijkomende kooi en de vervoerskosten. Het enige vervelende werk is de onderkant volledig ontdoen van de steenslag. Anders kunnen ze de onderzijde niet zandstralen. Zodra er nieuw is zie je het op het forum. Nog enkele weken geduld en ik kan weer verder werken aan mijn Bagheera en kan ik dan gedetailleerder laten weten en laten zien wat het kost om een Bagheera te galvaniseren.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dat zou ik ten zeerste appreci?ren. Het is bijna 100% zeker dat ik mijn chassis ook ga laten galvaniseren. Zouden we dit eventueel niet gelijktijdig kunnen laten doen? Zou dit de prijs niet kunnen drukken? Alhoewel ik nog heel wat moet demonteren om van het laswerk nog maar te zwijgen. Ik zal hiermee toch nog een tijdje bezig zijn...
Alle plannen met maatvoeringen van de verschillende chassisdelen zijn eveneens welkom! Vooral voor de voorkant van beide deurdorpels.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, de prijs is niet per stuk, maar per kilogram. Of we nu samen gaan of niet, de prijs blijft gelijk.
Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok. Is eigenlijk wel logisch...
Hou me alleszins op de hoogte.
Dan weet ik hoe ik mijn chassis moet klaarmaken voor het galvaniseren en ook hoe ik het moet verstevigen tegen de warmte. Transport kan ik zelf organiseren. Ik doe binnenkort alvast verder met de totale ontmanteling van de wagen. Wordt vervolgd.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je neemt een verstandige beslissing om je Bagheera te laten verzinken.Wat een goed gevoel het geeft als je aan het rijden bent terwijl het regend kun je je nu nog niet voorstellen.Je weet ook dat we hier in Belgenland toch een aantal maanden hebben dat het regelmatig regent.Als ik dan in mijn Bagheera zit denk "ik laat maar regenen het doet mij geliefde auto niets". Niet dat ik van de regen hou integendeel het is niet goed voor mijn gezondheid en heb dan ook meer last van mijn ziekte.Maar mijn Bagheera deert het niet.Vandaag heb ik nog een ritje van een 70 km gepland.Het zou me pijn doen om door de regen te rijden indien ik haar zag roesten.En roesten doen ze op de onmogelijkste plaatsen. Spijtig dat matra dat niet eerder heeft ingezien.Er zouden nog veel Bagheera's rondrijden.Maar een van de reden dat ik voor matra gekozen heb is de exclusiviteit.Ik vind het gewoon een prachtige wagen.Het model 1 vind ik mooier wat afwerking bumpers betreft.Maar toen ik aan mijn model 2 begonnen ben zijden de specialisten van de club dat het al moeilijk zou worden om een goed exemplaar te vinden van het tweede model . Ik kon het toen niet geloven maar ze hebben gelijk.Jij hebt een goed exemplaar kunnen vinden.Maar goed dat deze Bagheera in jou handen is terecht gekomen. Wat zou er over gebleven zijn na nog wat jaren van stilstand?Zij zal je daarvoor ook vele jaren van plezier en voldoening terug geven.Succes met de restauratie. :wink:
Groetjes Godfried.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, het is een unicum om vandaag de dag nog een Bagheera te kunnen bezitten. Als deze dan nog een beetje gezond is kan je er maar beter alles aan doen om dit zo te houden. We gaan door tot op het bot!
Godfried, alle tips omtrent het klaarmaken van het chassis vooraleer het aan te bieden aan het galvanisatiebedrijf zijn welkom.
Hoe 'proper' moet het chassis zijn, hoe verwijder je best de steenslag, moet alles tot op het blote staal afgeschuurd worden?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, de steenslag moet je eraf halen met een verfbrander en een schraper. Het is een tijdrovend en oervervelend werk. Alle geluidsisolerende matten moeten weggenomen zijn. Er mag enkel bloot metaal of geverfd metaal overblijven. Dat kan gewoon gezandstraald worden. Indien er nog zachte resten achterblijven, blijft het zand daaraan kleven in plaats dat het weggestraald wordt. Dan kan de auto gegalvaniseerd worden. Wat er gebeurt met de holle ruimtes waar niet kan gezandstraald worden, weet ik niet.

Benny.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

:D :D ja benny deze holle ruimtes dat zal altijd een zwakke plek blijven in je wagen :evil: . het enige dat ik vind is er zo veel mogelijk proberen kleine gaten in boren en een roest oplosser ingieten .Dan proberen na te spoelen en daarna een goede wax inspuiten en een piepschuim achteraf. de gaten terug dichten met rubber of plastiek toppen . deze rubber stoppen noem ik dichtingen voor boringen ( te verkrijgen in elke auto gamma in verschillende diameter ). de mening van matra friekje Ronny zijn er nog mensen met een mening :wink: :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Terwijl het terug stilletjes aan't worden is op het forum ben ik terug bezig met het volledig kaalplukken van mijn auto.
Klein probleempje: ik krijg de zwarte kunsstof olieleiding niet los uit de pomp op het koppelingspedaal. De nippel is reeds los maar de leiding zit muurvast.
Ook zitten de koperen remleidingen muurvast onderaan de remleidingverdeler en de remleidingverdeler zelf ook aan het chassis... :oops:
Attachments
000_0726.jpg
000_0726.jpg (500.45 KiB) Viewed 8749 times
000_0743.jpg
000_0743.jpg (469.59 KiB) Viewed 8746 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Opwarmen met een verfafbrander zou mogelijk kunnen helpen?
Als hij electronisch regelbaar is kan je de temperatuur geleidelijk opschroeven.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,

laat die kunststofleiding maar op de pomp zitten. Maak achteraan op de motor de ontkoppelingspomp los, en neem het hele zaakje weg. De pomp aan het pedaal kun je na de twee moeren los gedraaid te hebben gewoon afnemen. Aan de remleidingen moet je niet denken, koop gewoon een set nieuwe, want je moet het zeker niet laten voor de prijs.

Veel succes

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziezo, het interieur en de nagenoeg komplete voorkant zijn reeds gedemonteerd. Rest mij nog enkel de voortrein los te maken. Daarna kan ik beginnen met het dak en het achterste koestwerk eraf te nemen.
Ik zou dit wil in ??n geheel willen laten. Heb reeds meermaals gezien dat sommigen het dak loszagen van het achterste ter hoogte van de luchtroosters.
Wat de koperen remleidingen betreft, die zal ik moeten doorzagen daar ze niet van het verdeelblokje los te krijgen zijn. Koop je deze per lopende meter?
Ik heb opgemerkt dat deze bolvormig zijn aan de aansluitingen... :-?
Attachments
000_0743.jpg
000_0743.jpg (469.59 KiB) Viewed 8704 times
000_0761.jpg
000_0761.jpg (537.29 KiB) Viewed 8704 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Die leidingen zijn te koop aan de lopende meter.
Alleen, je hebt materiaal nodig om het zetten van het koper en dit dien je correct te doen daar er behoorlijk wat druk op de koppelingen komt te staan!
Het gereedschap bestaat uit een soort van mal waar de leiding in past en dan wordt een soort van pers gebruikt om de buis te voorzien van het "juiste" type koppeling.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een complete remleidingenset kost bij Simon ? 70. Ik vind het persoonlijk interessanter om ineens nieuwe leidingen te gebruiken, nu alles toch gedemonteerd is.
Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeer juist, Benny. Beter van direkt nieuwe leidingen te monteren.
Enkel wist ik niet hoe je de aansluitingen bolvormig kon maken. Volgens Paul gebeurt dit met speciaal gereedschap.
Heeft iemand dit gereedschap? Fotootje?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, ik denk dat wanneer je de complete set remleidingen koopt, die reeds voorzien zijn van de gepaste kop.
Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden,
Ik heb weer een deel gemist op het forum.Hier dan wat informatie hoe ik het zie en heb gedaan.Ik heb na het uitkleden van het chassis wat nog overbleef in een spit gezet.Zoals een haantje dat gegrild wordt.Dit heeft vele voordelen om alle werkzaamheden op een gemakkelijke manier te kunnen uitvoeren.Dan heb ik zoals Benny beschrijft de steenslag verwijderd met een gasbrander.Geen kleintje gebruiken dat gaat niet vooruit.Dit is inderdaad een vervelend en stinkend werk.Maar ja, het moet nu eenmaal gebeuren.Dat er veel damp met gemoeid is hoef ik jullie niet te zeggen.Zet alle poorten maar open. Doe dit buiten als het mogelijk is.Toen heb ik alle laswerk gedaan. Geen platen erover lassen maar er tussen lassen en mooi afwerken zodat je het verschil met de originele plaat niet meer ziet. Natuurlijk heb ik ook een deel plaatwerk via Matramania aangekocht.Er zijn nu eenmaal stukken die niet eenvoudig zijn om na te maken.Ook zijn er onderdelen bij die in prijs goed meevallen. Hoe het nu zit met onderdelen en prijzen weet ik niet maar Allain kan jullie zeker hiermee helpen.Ik heb als reiniging gekozen voor een chemische behandeling.Dit heeft als voordeel dat de binnenkant van de balken mee gereinigd worden. Ik heb dan ook niet gekeken om wat gaten te boren in balken en kokers.Dit is h??l belangrijk ook voor de galvanisatie.Een plaats waar de lucht niet snel uitkan daar kan de zink ook niet snel genoeg in.Met als resultaat dat de binnenkant niet verzinkt is.Na het reinigen was mijn carrosserie blank op enkele plaatsen na.Op de binnenkant van carrosserie zat er nog wat nadenkit op.Roest wordt met deze methode niet verwijderd.Om de roest te verwijderen had ik een afspraak gemaakt met een van ploegleiders op het galvanisatiecentrum.Deze man had ik wat drinkgeld gegeven(12.5euro).Hij moest voor mij het volgende doen.Als het weekend begon heeft hij mijn carrosserie in het zoutzuurbad gehangen(tot de maandagmorgen).Alle roest wordt dan verwijderd. Je moet wel opletten dat er geen zware roestplekken meer zijn waar na verwijdering van de roest geen plaat meer over blijft.Ik heb spijtig geen foto's van het verzinken zelf.Maar weet je dat tijdens het in de zink dompelen van koud nat ijzer de zinkspatten meters in het rond vliegen.De mensen die dit doen gaan achter een beschutting staan.Je kunt je wel voorstellen wat zo een spat veroorzaakt als deze je raakt.Ik wil nu niet over drijven maar mijn carrosserie is z??r goed verzinkt.Ik ben dan ook een tevreden en gelukkige Matra bezitter. Niet dat mijn Bagheera 100% is dat wil ik niet zeggen.Fouten maken we allemaal.Bij het verwijderen van het dak heb ik een fout gemaakt.Doe dit met de nodige voorzichtigheid. Ik heb nu enkele barstjes in mijn dak gekregen en weet dat dit gekomen is met afnemen van het dak.Ze waren goed weggewerkt maar zijn terug gekomen.Jullie kennen dat wel, had ik dit, had ik dat.Het overkomt ons allemaal wel eens.Maar toch blijf ik tevreden met mijn Bagheera.Je ziet veel mensen kijken net of ik met een Ferari rij.Ik ga nu stoppen met mijn verhaal.Ik heb mijn remleidingen zelf gemaakt met een speciaal toestel daarvoor.Bart mijn verhaal over de remleidingen volgt nog.
Groetjes Godfried. :lol:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Wat het lassen betreft valt het bij mijn auto best mee. Enkel de voorste wielkasten zijn onderaan opgevreten en ook de voorkant van de beide dorpels. Dit is een klassieke plaats daar het vuil zich daar ophoopt achter de kunsstof bodemplaat en kunstof dorpels.
Hier zal moeten weggeslepen en gelast worden. Het zal een ervaren lasser moeten doen gezien de komplexe vorm van die onderdelen. Het is dus niet gewoon een stukje rechte plaat oplassen.
Ik vrees dat ik hier op een Matra-ervaringsdeskundige beroep zal moeten doen (mits betaling, uiteraard). Ook zullen de stukken zelf moeten gemaakt worden. Ik zal wat foto's posten zodat jullie kunnen inschatten wat kan en wat niet kan.

Met deze doe ik dan ook een oproep wie zich geroepen voelt mij hierbij te helpen. Ikzelf heb geen half-automaat maar heb wel een bestelwagen waarmee ik er ??n kan vervoeren.
Wanneer?
Wel, ik voorzie dat het chassis midden december volledig naakt zal zijn en klaar om te lassen waarna ik het zal laten galvaniseren.

Dient er na het galvaniseren terug een laag steenslag aangebracht te worden? Best wel, neem ik aan.

Graag jullie reactie! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziehier enkele foto's van de te herstellen plaatsen vooraan de deurdorpels en bodemplaat.
Attachments
000_0233.jpg
000_0233.jpg (264.83 KiB) Viewed 8640 times
000_0622.jpg
000_0622.jpg (215.62 KiB) Viewed 8640 times
000_0631.jpg
000_0631.jpg (248.13 KiB) Viewed 8640 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

En nog een paar...
Attachments
000_0632.jpg
000_0632.jpg (527.73 KiB) Viewed 8638 times
000_0755.jpg
000_0755.jpg (440.23 KiB) Viewed 8637 times
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een voorbeeld van een koperpons om leidingen te zetten.
Attachments
Pons coper leidingen (Small).jpg
Pons coper leidingen (Small).jpg (49.79 KiB) Viewed 8634 times
Last edited by Paul on Tue Nov 08, 2005 10:44 pm, edited 2 times in total.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier enkele foto's van hoe mijn spit eruit ziet.
Attachments
a4.jpg
a4.jpg (99.12 KiB) Viewed 8622 times
a30.jpg
a30.jpg (104.25 KiB) Viewed 8622 times
Ik heb een bijkomende verbinding gemaakt tussen de voorste ophanging en het midden van de auto, waar de voorste vering vastgemaakt is aan de langsbalken. Het chassis kwam onder teveel torsie te staan.
Ik heb een bijkomende verbinding gemaakt tussen de voorste ophanging en het midden van de auto, waar de voorste vering vastgemaakt is aan de langsbalken. Het chassis kwam onder teveel torsie te staan.
a6.jpg (79.07 KiB) Viewed 8622 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden. :lol:
Bart, Benny, Paul enz hier een reactie op jullie schrijven.Wat de remleidingen betreft, deze kunnen zelf gemaakt worden.Net zoals Paul schrijft.Je kunt ze kopen aan de lopende meter, gewoon op rol en maakt ze zelf op maat.De aansluitnippels zijn nieuw te verkrijgen in de meeste autoschoppen.Ik heb een rol koperen remleiding meegekregen,de nodige nippels en een apparaat om op de remleiding de juiste kop te persen.Dit gaat h??l vlot.Het is niet zoals paul op de foto laat zien.Het principe is natuurlijk het zelfde.Maar het toestel dat ik had was veel moderner.Ik had ongeveer 10 seconden nodig om ??n kopje op de leiding te persen.De leiding wordt opgestuikt en in de juiste vorm geperst.Dit met een eenvoudige beweging aan een hendel zonder hydraulica.Kostprijs voor het maken van de remleidingen(toen 45euro)dit is een 6 a 7 jaar geleden.Het grote voordeel van koper hoef ik niet uit te leggen(geen roest).Bart, Je carrosserie ziet er inderdaad nog goed uit.Maar onderschat niet dat het maken van de onderdelen veel tijd zal vergen.Ook het vakkundig plaatsen van het plaatwerk neemt nogal wat tijd in beslag Ik wil je niet ontmoedigen want ik weet dat je het tot een goed einde zult brengen.Als het een bevlieging was had je al eerder het bijl neergelegd.Dat is ook de reden dat er veel Bagheera?s gedeeltelijk gesloopt worden en dan te koop zijn.Ik heb mijn onderdelen met de hand geklopt.Soms was ik een halve dag bezig voor een stuk vervang plaat.Als je kijkt naar Benny zijn foto's dan moet ik zeggen dat hij dat plaatwerk vakkundig heeft nagemaakt.Benny heb je dit plaatwerk geperst?Zijn de mallen opnieuw te gebruiken.Met andere woorden kun je plaatwerk bij maken.Niet voor mij hoor.Ik heb dat niet nodig. Het plaatwerk van mijn Bagheera zal mijn wel tijd meegaan.Met wat geluk krijg ik geen zwaar ongeval met de Bagheera.Je weet maar nooit.Benny misschien dat je andere gelukkig kunt maken met onderdelen.Er zal altijd iemand vragende partij zijn.Onze vriend Bart is al zo iemand.Spijtig dat er niet veel plaatwerk meer te verkrijgen is aan een zacht prijsje.Zeker niet als je maar een stukje nodig hebt van een bepaald onderdeel. Bart, je zou er van verschieten wat je zelf allemaal kunt namaken. Ja, ik heb goed praten.Zelf werk ik al jaren aan carrosserie?n en heb ik een deel ervaring.Ik heb op mijn werk al veel plaatwerk moeten vervangen.Spijtig dat mijn gezondheid het momenteel niet toelaat om mijn werk te hernemen. Ik blijf hopen op een genezing.Het is niet de bedoeling om te klagen maar het heeft wel mijn hele leven veranderd.Jongens geloof me gezondheid is niet te koop.Doe nooit iets onbedacht bescherm je en gebruik alle veiligheidsvoorschriften.Een ongeval zit in een klein hoekje.Benny je hebt dat spit mooi gemaakt. Dat het heel gemakkelijk is zal je al ondervonden hebben.Als ik je foto?s zo bekijk zie ik ook dat je er heel v??l werk aan hebt verzet.De roestduivel heeft flink huisgehouden.Maar er zijn altijd doorzetters die niet klein te krijgen en de roestduivel de baas kunnen.Proficiat aan allen.Je Bagheera zal je eeuwig dankbaar blijven en voor vele aangename km zorgen.Ik denk dat er maar weinig mensen aan een auto met zoveel werk zullen beginnen.Om nog eens terug te komen op dat plaatwerk. Je hebt dat prachtig gemaakt. Waar heb je die ervaring op gedaan?Aangeboren of een gave.Voor een treinbestuurder ben je niet min.Ik denk niet dat ze je dat daar geleerd hebben.Je hebt een goede vrouw dat zie ik dadelijk. Maar veel tijd heb je het laatste jaar niet voor haar gehad.Zij weet dat je er een vriendin bij hebt. Zo mag ik het toch zeggen.Bart ik hoop uit de grond van mijn hart dat je iemand uit de buurt vindt die je zal helpen met het laswerk.
Groetjes en tot wederhoren Godfried.
:wink:
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
het werken aan auto's en motoren zit in de genen van mijn vader en ik. Ons motto is : niet gaan bestaat niet, maar moeilijk gaan wel. De rest is gekomen door zelf te ondervinden, zelf iets te durven doen en veel fantasie. Ik maak geen uitgebreide plannen maar begin er direct aan. Tegen de tijd dat die bollebozen een oplossing gevonden hebben; heb ik al gedaan. En een motor is als een levend wezen. Je moet er naar luisteren, en hij vertelt je wat er mis is. Het is een kwestie van logisch denken en elimeneren en een beetje gezond verstand. Hierbij nog een foto van de wagen toen ik nog alles nog opnieuw monteerde, om te zien of alles nog paste. De laswerken waren op dat moment be?indigd. Wat die onderdelen betreft,werk als volgt: Ik gebruik eigenlijk het oude onderdeel als model. Ik heb een zelfgemaakte hydraulische vertikale plooibank, en zo kan ik gemakkelijk plaatwerk plooien naar het voorbeeld. Zonder voorbeeld is het al moeilijker, want zoals je hiervoor al kon lezen werk ik zonder plan maar direct met het onderdeel. Ik heb wel nog de matrijs om vloerplaten te persen. Maar de rest van het plaatwerk die het meest te lijden heeft van de roest, zijn in feite allemaal rechte stukken, en die zijn gemakkelijk na te maken.
Godfried het ga je goed, ik weet dat het voor iemand die zo energiek was een ware marteling moet zijn om nu stil te moeten zitten met een geest die verder wil maar een lichaam die niet wil. Ik weet dat je een optimist bent, en dat is al een halve genezing. Hopelijk volgt de rest snel en kun je er weer invliegen als vroeger.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Godfried,

Een bevlieging is het zeker niet. Lees er de laatste Romorantin 27 maar eens op na (A Belgian in Paris) en je zult wel begrijpen waarom ik een type I wou hebben! :wink:
Vergeef het mij maar stiekem ben ik stikjaloers op jouw type 2 en het is deze wagen die ik als voorbeeld wil nemen. :oops:
Alleen het beste is goed genoeg en hoop dat ik aan de verleiding kan weerstaan om stappen over te slaan. Ik geef misschien de indruk er stevig tegenaan te gaan maar zo ben ik nu eenmaal. Als ik zie dat iets mogelijk wordt, hou me dan maar eens tegen...
Die wagen moet en zal tiptop in orde komen en ik kan er moeilijk over zwijgen, laat staan stilzitten. Gelukkig hebben de omstandigheden in mijn leven mij de kans en vooral de tijd gegeven om dit project te kunnen beginnen, met alle kommer en kwel die een Bagheera-restauratie met zich meebrengt. Maar het kan altijd erger en ik geniet evenzeer van het 'geploeter' en 'gesakker' omdat ik weet dat eens de wagen in orde zal zijn, het plezier nog vele malen groter zal zijn!
Wordt vervolgd! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Ik wens u veel sterkte en hoop op een vlugge genezing,zodat u terug gelukkig bent en aan uw Matra kunt sleutelen.

Maes J.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hier sluit ik me bij aan.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden,
Bedankt voor de steun. :lol: Opgeven dat kennen Matra frieken niet.Ik zeg altijd "na regen komt zonneschijn" en dat zal zo blijven tot in het einde der tijden.Bart ik heb de laatste Romoratin nog niet gelezen .Het zal voor vandaag zijn. Jongens, zonder gekken als wij zou de Bagheera zeker in stilte sterven.Dat zou toch spijtig zijn van zo een unieke wagen.
Ja, Benny je hebt gelijk niet te veel denken maar doen.Ik ben ook van dat type, niet gaan, dat staat niet in mijn woordenboek.Veel succes aan allen die aan het restaureren zijn.
Godfried. :wink:
Post Reply