Batterij laadt niet meer op

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
DUBOIS
Posts: 6
Joined: Mon Nov 22, 2004 8:48 pm
Location: Destelbergen

Batterij laadt niet meer op

Post by DUBOIS »

De batterij van mijn Bagheera laadt niet meer bij. Ook het metertje op het dashbord blijft op 'min' staan. Ik vermoed dat de alternator stuk is, maar hoe weet ik dit zeker? Kan ik dit uitmeten? Kan er ook nog iets anders stuk zijn zoals een spanningsregelaar of zo en hoe kan ik dit eventueel uitmeten. De batterij is zeker nog goed (heb ze geladen met lader). Bij draaiende moter meet ik ongeveer 12V op de batterij (dus geen 14V). Wie weet wat ik hier moet doen?
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey dubois je moet meten op de altrernator moet ongeveer 13,6 volt zijn bij stationeer toerental meet je dat niet is meer dan 14.6 of maar 12volt is hij inderdaat stuk als je wil ik heb er noch een stuk of zes liggen kom er 1 halen dan kan je testen dan weet je zeker of je een revisie moet doen of niet mvg Ronny :wink: :wink:
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

reactie

Post by erwin »

controleer eerst eens je massa aansluitingen en maak eventueel de plaat hieronder weer blank, hieraan kan het namelijk ook liggen.

succes!!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Controleer de spanningsregelaar, deze kan je desnoods wat bijstellen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Dubois,
Ik zal je mijn ervaring geven met de alternator.
Ik heb meerdere Bagheera's afgebroken.Ik heb dus verschillende onderdelen reserve.Maar de toestand van deze onderdelen is triestig, als je ze nodig hebt doen ze het niet meer.Zo heb ik een test gedaan met de stroomregelaars. Ik heb verschillende stroomregelaars op mijn Bagheera gezet om te controleren of ze nog werken.Van de drie die er nog goed uitzagen werkte na inbouw niet ??n.Wat ik wil zeggen is dat ik er geen reserve heb die werkt.Dus het kan je stroomregelaar zijn.Maar ook de alternator.Ik heb ook verschillende keren tijdens het rijden moeten vaststellen dat mijn batterij niet meer werd opgeladen. Bij mij was het probleem dat er een kabel aan de alternator was afgebroken, of dat er een stekkertje was losgekomen.Dat je maar 12 volt meet bij draaiende motor is niet goed.Je alternator of je spanningsregelaar werkt niet meer,Of je hebt een onderbreking van een aansluiting,of slecht contact.De spanning die je moet meten op de batterij moet tussen 13,5 en de 14 volt liggen.Hoe kun je dit testen.Ik heb daar een eenvoudig toestel voor(zie foto).Dit meettoestel werkt gemakkelijk en is niet duur.Een aanrader voor iedere doe het zelver.Er zit een gebruiksaanwijzing bij.Je sluit deze meter aan op de batterij en start de motor nu controleer je de alternator.Ook kun je de staat van de batterij controleren met deze meter.Als de laadspanning normaal is tussen 13,5 en 14 volt is alles ok.Is de spanning lager dan 13 volt moet je een controle doen aan de spanningsregelaar. Maak de draden die van de alternator komen los van de spanningsregelaar om aan deze draden te meten als je zo kunt meten mag dat ook.Is deze spanning 13,5 of 14 volt dan is de spanningsregelaar defect.Dit bij draaiende motor.Prijs tester ongeveer 10 euro (GB autoschop)
Groetjes Godfried. :wink:
Attachments
tester.jpg
tester.jpg (80.12 KiB) Viewed 2558 times
DUBOIS
Posts: 6
Joined: Mon Nov 22, 2004 8:48 pm
Location: Destelbergen

Post by DUBOIS »

Dank voor de tips! Ik heb rechtstreeks op de alternator gemeten bij draaiende moter en krijg daar ook maar 12,5 volt ; alternator stuk dus? Waar kan ik aan een andere alternator geraken? Zijn er tips om die te vervangen want dat lijkt mij geen eenvoudig klusje vanwege de moeilijke bereikbaarheid.
Groeten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Dubois,
Om de alternator te vervangen is niet zo moeilijk.Ik heb hem al verschillende keren uitgebouwd.Aansluiting kabels losmaken, bevestigingsschroeven verwijderen en de alternator langs boven uitnemen. Ook kun je de rechter beschermplaat uitbouwen en de alternator langs het achterwiel verwijderen.Het zal er van af hangen of je gemakkelijk onder de wagen kunt.Ik heb daar een smeerput voor.Je kunt de alternator vervangen door een occasie ,door een nieuwe of hem laten reviseren.Als ik problemen heb met een alternator koop ik gewoonlijk een gereviseerde alternator.Oude inruilen en je krijgt een ander exemplaar met 2 jaar garantie op.Maar het kan zijn dat dit ruilsysteem bij dit type(wegens ouderdom) niet meer bestaat.Controleer eens of de koolborstels niet blijven hangen of op zijn.Deze kun je eenvoudig vervangen.Indien dit niet het geval is denk ik dat je vakkundige hulp nodig hebt.
Groetjes Godfried. :wink:
Post Reply