Heeft iemand een voorbumper voor Bagheera S

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Patje
Posts: 4
Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm

Heeft iemand een voorbumper voor Bagheera S

Post by Patje »

Hoi iedereen,

Kan iemand mij helpen aan een voorbumper voor m'n Bagheera S (1978). De huidige heeft rechts een deuk... Ook de voorvleugel heeft een kleine "schram"... Kan iemand me helpen naar de beste weg om dit te herstellen? Vooral het opnieuw spuiten maakt me bang om niet te veel verschil te merken met de huidige kleur...

Thanks voor alle info!!
Patje
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hey
wel ik denk dat ik er nog wel een paar heb liggen kmoet eens kijken. of als je liever hersteld noproblemo

greets robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patje,
Voor een krasje en beschadiging(bluts schrijf je) is het helemaal niet nodig om een nieuw onderdeel te plaatsen.Deze problemen kun je perfect herstellen.Inderdaad om geen kleurverschil te krijgen is niet zo eenvoudig.Welke soort lak zit er op?Kun je deze nog krijgen? Is hij origineel?Met plamuur en polyester kun je bijna alles maken.Maar je hebt daar waarschijnlijk geen ervaring mee. Als je het zelf niet probeert zul je het nooit leren.Door er mee te werken krijg je ervaring en zal het steeds beter lukken.Het is natuurlijk heel belangrijk dat je raad vraagt voor je aan zo iets begint. Wat ik je aanraad , ga eens naar een bibliotheek en huur een goed boek voor restauraties van de carrosserie. Ik heb dat ook al gedaan je haalt er een hoop goede tips uit.Je kunt het ook laten herstellen.Maar het is en blijft een hobby.Probeer zoveel mogelijk zelf te doen.Het geeft ook meer voldoening, al is het dan ook niet perfect.Je moet wel heel veel geduld hebben.
Groetjes Godfried. :wink
Patje
Posts: 4
Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm

bumper...

Post by Patje »

Dag Godfried (en de rest...),

Ik heb inderdaad geen ervaring met polyester... toch niet op wagens... Maar daarvan heb ik inderdaad niet zo veel schrik... Meer met de struktuur van de bumper en het kleur... Hoe kan ik weten/zien als het origineel is? Wat zou je voorstellen: de bumper volledig demonteren? zo ja, heb je tips? 't is namelijk zo dat m'n werkplaatshandboek nog in bestelling is en nog niet aangekomen...

Ook de kleur van de wagen zelf weet ik niet... Is het niet zo dat de kleur ergens in de wagen gegraveerd is?? (zoals chassis) Zo ja, waar kan ik dat vinden?

In ieder geval heb ik als bijlage enkele foto's genomen om de schade aan te tonen... Tussen haakjes, ik heb dit niet zelf veroorzaakt h?, hij was zo toen ik hem kocht... Ik wil hem/haar gewoon terug zo mooi en origineel mogelijk krijgen...

groetjes aan allen,
Patje
Attachments
Schade1.jpg
Schade1.jpg (67.27 KiB) Viewed 3998 times
Schade2.jpg
Schade2.jpg (68.01 KiB) Viewed 3998 times
Schade3.jpg
Schade3.jpg (73.77 KiB) Viewed 3998 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patje,
Was maar alles zo eenvoudig als een jasje erover te trekken.Maar helaas is dat niet zo.Spijtig dat je de werkplaatshandboek nog niet hebt.In het supplement van deze boek staat uitgelegd hoe je een scheur of een beschadiging kunt herstellen.Het supplement wat ik heb is van 1977. Hier staan alle veranderingen in die nog plaats gevonden hebben aan de Bagheera . Heb je deze ook besteld? Als je voor het compartiment waar het reservewiel inzit open doet, zie je aan de rechtse zijde van de carrosserie twee plaatjes met nummers op. Op het bovenste plaatje staat de kleur code.Ik kan je niet helpen met het ontcijferen van dit plaatje.Ik heb daar de gegevens niet van.Maar voor Benny ( de Bagheera afgevaardigde)en Alain ( onze voorzitter) denk ik niet dat dit een probleem is.De kans dat het de originele kleur is, is klein de Bagheera zal wel herspoten zijn.De lak ziet er te mooi uit om de eerste te zijn.Kun je de soort lak niet vragen bij de verkoper van de bagheera?Op de foto?s is duidelijk te zien wat het probleem is.Deze beschadigingen kunnen perfect hersteld worden.De bumper zou ik demonteren, zodat je ook aan de achterkant kunt.Als ik de foto goed beoordeel is er een scheur in de bumper.Het is beter dat je dan aan de achterkant ook een polyester versterking aanbrengt.(polyesterdoek plakt).Op de bumper zit een speciale lak die een ruwe structuur geeft.Deze structuur kun je evenaarden met steenslag.Ik heb mijn bumpers voor en achter hiermee gespoten en dan met zwarte lak.Je kunt deze lak ook kopen in een autoschop.Maar als je wat barstjes hebt in de bumpers is de steenslag zeer handig,deze verdwijnen dan hieronder.Heb je geen handige vriend in de buurt die wat ervaring heeft?Als je aan de beschadiging begint op het spatbord alles afplakken tot op een straal van 10cm rond de beschadiging.Als je niet aan de werkwijze om een beschadiging te herstellen kunt geraken laat me iets weten.Dan zet ik ze op site.Ik moet je wel zeggen het is ook een kopie en een deel van de tekst staat er niet op.
Groetjes Godfried. :wink:
Patje
Posts: 4
Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm

Post by Patje »

Hoi Godfried,

Ik heb ondertussen het handboek!! Het is inderdaad het supplement en niet het handboek zelf. 'k heb ondertussen al een beetje kunnen bladeren en ... inderdaad het staat mooi omschreven hoe je eraan moet beginnen.

Wat de kleur betreft, ik ben eens gaan aankloppen bij een carroserie hersteller in de streek. Die vertelde mij dat de wagen inderdaad reeds een nieuwe lak gekregen had (wat ik ook wel zag en wist) maar het mooie is dat dze man voor 90% zeker was dat het de originele kleur is... De kleur staat inderdaad in de rechterzijde van de carroserie.. Daar staat vermeld "matra orange" met het nummer 3352 (zegt u dat iets??).

'k zal deze week nog proberen om binnen te gaan bij een auto speciaalzaak en eens vragen als ik dit kleur nog kan krijgen. 'k heb bovendien nog polyester nodig ook h? :wink:

Tot binnenkort eens h?

Groetjes,
Patje
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patje,
Ik weet niet of je het eerste deel van de werkplaatshandboek ook hebt?Maar ik kan je verzekeren dat het heel gemakkelijk is als je een probleem moet herstellen.Patje kun je niet te weet komen welke lak er nu op de auto zit?De vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk laten herspuiten.Informeer eens bij hem.Als ik een auto laat lakken zorg ik altijd voor een litertje extra.Dit voor het geval als ik naderhand een beschadiging moet herstellen.Ik heb al meerdere keren een beschadiging op spatbord of bumper moeten herstellen.Soms koop je de zelfde lak in een spuitbus en dan kom je tot de vaststelling dat de kleur niet 100% het zelfde is.Dit is dan spijtig voor het eindresultaat.Maar over het algemeen kan ik je zeggen dat je het verschil niet ziet.Je moet de lak dan wel in elkaar over nevelen en als hij droog is polijsten met een schuurpasta, deze bestaat in verschillende korreldiktes.Het nummer op de carrosserie wijst op de gebruikte kleur.Ik kan je met deze ontcijfering niet helpen omdat ik daar de nodige papieren niet van heb.
Alain of Benny weten jullie voor welke kleur deze nr 3352 staat?Patje toch raad ik je aan om goed carrosseriehandboek in de bibliotheek te halen.Je kunt er heel veel uit leren.
Groetjes Godfried. :wink:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Patje,

Om de originele lak terug te vinden, kan je de 2-zit uitnemen. Daaronder zit een papiertje gekleefd met enkele gegevens, waaronder ook het nummer van de lak. Indien dat er niet meer is, zal je de vorige eigenaar moeten contacteren.

Succes Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

3352 staat voor orange vulcain en is inderdaad een originele Matra kleur. Deze is door elk carrosseriebedrijf/leverancier aan te maken.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

probeer bij een schade hersteller lak te kopen ze kunnen de lak meten en eventueel het kleurverschil met de hand bijkleuren na twee jaar is er al kleur verschil bij geel en rood is het het ergst, de oude lak opboenen geeft ook een goed resultaat, succes
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Volledig akkoord Henk, als je wagen reeds wat verschenen is klopt de originele kleur praktisch nooit. Een verf op staal gemaakt zal dan veel beter voldoen.
Patje
Posts: 4
Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm

Post by Patje »

Bedankt iedereen,

'k ben al langs geweest in Ieper bij enkele groothandels in auto onderdelen maar zij maken/mengen geen verven meer... E?n van hen vertelde mij dat het niet zo belangrijk is voor "kleine" retouches "Als het er maar een beetje op gelijkt zal je het niet merken..."
Persoonlijk vond ik dit een bedenkelijke opmerking, en met "een beetje op gelijken" ben ik niet tevreden!

Ik zal dit weekend proberen om bij een carroserie hersteller te geraken om het nog eens te vragen.

Wat dat meten betreft: is dit duur? 'k ben inderdaad bang dat er anders wel een verschil zou merkbaar zijn...

Thanks voor alle tips
Groetjes,
Patje
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij Stekelorum in Izegem wordt nog verf op maat gemaakt. Je kan eens bellen 051/ 30 20 02. Succes Benny.
Post Reply