Page 3 of 5

Posted: Fri May 20, 2011 6:12 am
by GODFRIED
Ik heb banden met snelheidindex T op mijn bagheera liggen, werd jaren geleden steeds goed gekeurd.

Posted: Fri May 20, 2011 8:00 pm
by Remco007
Volgens mij letten ze hier in Nederland daar niet zo op. Een grotere snelheidsindex mag altijd.
De banden moeten links en rechts gelijk zijn (voor en achter mag afwijken) en alleen het profiel van de voorbanden moet gelijk zijn.
Uiteraard wel met minimaal 1,6mm.

Vette velgen met brede banden kan dus hier zomaar. Blij dat ze hier iets minder streng zijn. Gaat ook puur om de veiligheid.

Posted: Fri May 20, 2011 11:54 pm
by Muddy Bandit
Remco007 wrote:Volgens mij letten ze hier in Nederland daar niet zo op. Een grotere snelheidsindex mag altijd.
Wat banden betreft kan in Nederland heel veel met de APK-keuring.
Zolang er geen droogtescheuren, puisten enz. in zitten waardoor het karkas zichtbaar wordt en zolang dat het minimale profiel maar gehaald wordt is het goed... en niet opgesneden natuurlijk.
Wel links en rechts gelijk, en ze mogen nergens tegenaan (kunnen) lopen en niet meer uitsteken dan 3 cm.

Ik heb m'n 4x4 (Suzuki samurai) al diverse keren door de keuring gekregen op mud boggers in de maat 33x13½, deze banden zijn eigenlijk niet geschikt voor gebruik op de weg.
Maar als je tijdens een verkeerscontrole hiermee wordt aangehouden ben je echter wel de sjaak... dan kun je je auto ter plekke laten staan.


In Nederland zijn de APK-eisen niet gelijk aan de toelatingseisen.
APK is gewoon de minimale eisen waar elk voertuig aan moet voldoen.
De verkeersinspectie (Rijksdienst Wegverkeer) hanteert echter wel de toelatingseisen die bij het kenteken horen, dus als er te grote afwijkingen geconstateerd worden dan wordt je kenteken in beslag genomen en moet de auto eerst opnieuw gekeurd worden bij de RDW.
Soms kun je de wijzigingen dan aan laten passen op het kenteken (individuele kentekenkeuring), soms moet je de auto weer aanpassen naar de originele kentekeneisen... kost beiden een bom duiten en een zee van tijd.

Gelukkig zijn er van de oudere auto's (tot ca. 1990) weinig gegevens opgenomen in het nederlandse kentekenregister.
De gegevens beperken zich dan voornamelijk tot gewicht, brandstof, aantal cilinders... het aantal zitplaatsen van m'n auto's is zelfs onbekend. :lol:

Posted: Sat May 21, 2011 10:11 am
by jo
Wel hier zijn ze strenger en hebben ze gegevens van alles na april1968.
Maar je kunt wel gewoon met banden die droogtescheuren hebben gekeurd geraken, enige vereiste is perfect de juiste band van afmeting en links rechts evenveel slijtage, minimaal 1.6mm profiel.
Tja veiligheid daar is het niet echt om te doen.

Posted: Sun May 22, 2011 10:38 am
by Vollegaaz
Ik ben nog even gaan kijken, ik heb de snelheidsindex T, die eerder aangehaalde sst is 86T.

zodus, 155/80/13 -->79T en 185/70/13 -->86T

Posted: Sun May 22, 2011 1:16 pm
by Vollegaaz
zoals je kan zien op de foto's zijn de banden nieuw...de haartjes staan er nog op :lol:

Posted: Sun May 22, 2011 2:13 pm
by GODFRIED
Dat kan ik van mijn hoofd niet meer zeggen, de haartjes zijn aan het verdwijnen. :lol:
Prachtig elkaar zo helpen. :wink:

Posted: Sun May 22, 2011 2:40 pm
by matraboy
Hoi Vollegaaz,

Jammer maar helaas: het mag niet!

Hieronder het omstandige antwoord van mijn broer:

Dag Theo,

Dit mag niet: de banden die op een voertuig mogen, moeten voldoen aan de laagste snelheidsindex die op een officiële manier is weergegeven; 1° het pvg; dit vermeld in Uw geval enkel H-banden, indien de max snelheid is opgegeven in het pvg, mag dit ook aanvaard worden; in Uw geval is geen max snelheid vermeld. 2° Indien er een stickertje in het voertuig hangt met bandenmaten- en of snelheidsindexen: mag deze aanvaard worden of 3° indien er een origineel instructieboekje aanwezig is, en duidelijk vermeld is welk type van voertuig met welke banden mag rijden, mogen deze ook aanvaard worden.

Al de rest telt niet; dus gegevens van internet, faxen, mails... zijn niet geldig. Volgens mij zijn deze banden wel te vinden, maar zal het geld kosten. Ik had een website doorgestuurd, waar de banden verkrijgbaar zijn.

Groetjes, en veel succes met het zoekwerk.

Hans
[quote]

Ps ook sneu dat die verdomde maximumsnelheid enkel op het internet vermeld staat en NIET in de originele gebruiksaanwijzing.
Maar ja... wélke garagist uit 1975 zou ook maar enigszins vermoedens kunnen hebben dat die mannen van de keuring zo het pietje precies zouden uithangen... ;)

Ps2 Om van de miserie af te zijn, ga ik de originele XAS Michelin bandjes bestellen in Nederland, zélf afhalen, met pijn in het hart betalen, hop! ermee naar de keuring en achteraf dik en zwaar ingevet met Vaseline in mijn garage stockeren! :D

Posted: Sun May 22, 2011 3:02 pm
by matraboy
Euh... Matraboy moet natuurlijk Keithmoon zijn!

Mijn 16,5 jarige zoon is ook zot van de Bagheera en heeft zichzelf Matraboy genoemd. Hij was ingelogd op mijn PC en ik had het te laat gezien.
Geen ramp, maar zjust is zjust!

Ps We hebben hier vlakbij een bruine Murena zien staan in vrij goede staat en nu wil mijn zoon die hebben natuurlijk.
Wsch. vragen ze er nog niet eens zo heel veel voor.

groetjes,

theo alias Keithmoon alias Matraboy.

Posted: Sun May 22, 2011 5:00 pm
by jo
matraboy wrote:Hoi Vollegaaz,

2° Indien er een stickertje in het voertuig hangt met bandenmaten- en of snelheidsindexen: mag deze aanvaard worden of
Hoeveel zou het kosten om een stickertje te laten maken...... :lol:

Posted: Sun May 22, 2011 5:38 pm
by oetker
Quote
--------
Hoeveel zou het kosten om een stickertje te laten maken..
========================================

Mijn eerste gedachte toen ik het las.

Posted: Sun May 22, 2011 6:51 pm
by benny
Indien je 185ers wil plaatsen moeten het 185/80/13 of 185/75/13 zijn om binnen de toegelaten marges te blijven. Wil je 195ers plaatsen moet de maat 195/75/13 zijn.

Posted: Mon May 23, 2011 7:05 am
by GODFRIED
Iets klopt daar niet! Je mag altijd een hoger snelheidindex gebruiken maar geen lagere, dat zou toch de logica moeten zijn.
Je broer zet de puntjes op I, maar zo passen ze het niet toe. Waarom werden dan meerdere clubleden al door de keuring gelaten met afwijkende banden?

Posted: Mon May 23, 2011 10:08 am
by hendrik
Nee godfried, dat is niet waar ik heb het al zelf meegemaakt. Mij hebben ze ook al eens een auto afgekeurt om dat ik hoge snelheidbanden er op had liggen en die waren toen te goed voor die auto zeiden ze toen en hebben hem afgekeurt. echt waar ik snap het ook niet meer ze zijn beter en toch mag het niet.



grt harry de matra.

Posted: Mon May 23, 2011 1:18 pm
by Kanchi
hmm, van je broer moet je het maar hebben ;(
er zijn toch wel meer keuringsstations in belgie ? toch ?

Posted: Mon May 23, 2011 1:54 pm
by Vollegaaz
ja dat wel, maar eens afgekeurd dien je voor de herkeuring steeds naar hetzelfde station te gaan.

Posted: Mon May 23, 2011 7:43 pm
by jo
Vollegaaz wrote:ja dat wel, maar eens afgekeurd dien je voor de herkeuring steeds naar hetzelfde station te gaan.
Behalve als je een volledige keuring laat doen, dan mag je overal gaan.
Maar het heeft weinig nut omdat de rode kaart vermeld wat er afgekeurd is.

Posted: Mon May 23, 2011 8:17 pm
by GODFRIED

Posted: Mon May 23, 2011 9:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
Originele banden 155HR13 (voor) en 185HR13 (achter) zijn nog te krijgen in het Michelin pneus collection gamma. Type XAS

Posted: Mon May 23, 2011 9:54 pm
by matrafan
Hoi Theo,

Ben van Hamont-Achel niet zo ver van Hechtel-Eksel.

Zou je dolgraag helpen maar heb jammer genoeg ook niet de juiste maat van banden op m'n bagheera.

Heb destijds m'n bag als oldtimer laten keuren met een andere maat van banden (in Hechtel-Eksel) zonder problemen.

Jos

Posted: Tue May 24, 2011 6:37 am
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote:Originele banden 155HR13 (voor) en 185HR13 (achter) zijn nog te krijgen in het Michelin pneus collection gamma. Type XAS
Welke banden zoek je nu?? Met 185HR3 weet ik nog niet welke hoogte en snelheidsindex ze moeten hebben??

Begrijp het nog steeds niet goed. Volgens onderstaande site nog allemaal te verkrijgen!!!
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl

Posted: Tue May 24, 2011 1:36 pm
by Kanchi
misschien is dit een betaalbare oplossing:
http://www.melun-retro-passion.com/cate ... ille=SI.12.
kijk bij de:
Pneu, Falken 135/80 R13 als je op de foto klikt geeft hij meer info en daar staat zowaar Murena/Bagheera, alleen die 135 ?? is dat wel juist. misschien typefout van de websitebuilder ?

succes

Posted: Tue May 24, 2011 1:38 pm
by jo
135 dat is voor een 2PK.
eigenlijk 125..... :oops: :lol:

Posted: Tue May 24, 2011 1:42 pm
by Kanchi
nog een gevonden:
http://www.brscarparts.nl/banden-pirelli.html
hier staat de 175/70 HR 13 voor 45 euri per band bij !!

Posted: Tue May 24, 2011 7:11 pm
by GODFRIED
Normaal liggen er geen maat 80 maar 70 op de bagheera en deze zijn nog vlot te verkrijgen. Nu je maat 80 gekocht hebt als voorste moet je natuurlijk ook deze voor achter hebben.

Posted: Tue May 24, 2011 9:12 pm
by Vollegaaz
maar vooraan moet je toch een 80 hebben Godfried ?