Page 2 of 5

Posted: Tue May 10, 2011 8:30 pm
by GODFRIED
Spijtig dat je dan andere velgen moet kopen. Ik vind de originele wel mooi.
Is er dan van de maat 13 niks meer te kopen aan een betaalbare prijs??

Posted: Tue May 10, 2011 8:45 pm
by oetker
Dit stond op de Belgische keuringsite.

Banden
7. WELKE BANDEN ZIJN WETTELIJK TOEGELATEN OP MIJN VOERTUIG?
Volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje. Bovendien dienen de banden geplaatst op eenzelfde as identieke kenmerken te vertonen wat betreft afmetingen, snelheidsindex en load-index, merk en type. Voor de snelheidsindex en load-index is er bovendien een minimum waarde waaraan de band moet voldoen en die afhankelijk is van het type voertuig. Het is belangrijk dat wanneer u nieuwe banden koopt deze voldoen aan bovenstaande voorwaarden.

De GOCA-module voor het berekenen van de juiste banden voor uw wagen is momenteel niet beschikbaar.
Heeft u vragen i.v.m. de juiste banden voor uw voertuig, dan kan u ons steeds bereiken op het nummer ( 078 / 05 20 10 (normaal tarief) of via e-mail autokeuring@km.be
----------------------------------------------------------------------------------
Ze hebben het hier over het COGA module wat niet beschikbaar is.
Ik zou zeggen bel ze op en maak het ze lastig door te vragen of ze het even kunnen berekenen voor je.

Bron
http://www.km.be

Posted: Tue May 10, 2011 10:02 pm
by matrafan
Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.

gr

theo.
Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.

Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.

Posted: Wed May 11, 2011 12:12 am
by bassboss
Normaal gezien zou er geen onderscheid mogen zijn tussen de keuringsstations.
Vemits iedere Bagheera hetzelfde PVG-nummer heeft, N41.161, zijn de eisen waaraan deze moet voldoen overal dezelfde.
14" velgen moeten monteren zou pas straf zijn, tenzij je een U8 bezit...
Ik vermoed dat de gegevens van alle nog rijdende Bagheera's in de bestanden van de keuring zijn opgeslagen dus ook die van de banden waarmee ze zijn uitgerust.
Ik vermoed dat een keuringsstation uit bv. Brasschaat toegang heeft tot de bestanden van het station in Asse (Mollem) waar mijn wagen zonder problemen gekeurd is.
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...

Posted: Wed May 11, 2011 6:28 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.

gr

theo.
Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.

Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.
Ik weet het ook niet met zekerheid. :o Zou inderdaad overal in België hetzelfde moeten zijn.

Posted: Wed May 11, 2011 7:31 am
by oetker
Quote
---------
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
======================================

Inderdaad, mijn zoon telt de dagen af en heeft per 1 augustus ontslag genomen bij het restaurant in Nazareth.
Hij voelt zich als een Marokaan in Nederland daar.
Als ik de verhalen hoor dan geloof ik gewoon af en toe mijn oren niet.
Vooral het ambtelijke geneuzel is hij behoorlijk zat, en het gefoefel met salaris is daar op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Het wonen in Belgie kent voordelen, maar ook aardig wat nadelen.
Voordeel, ze spreken inmiddrls behoorlijk Belgisch Nederlands :lol:

on topic

Ik zou zeker dat nummer even bellen of mailen.
Laat ze maar een mail sturen met wat mag en kan.
Dat is gelijk bewijsvoering bij de keuringsstations als ze moeilijk doen.

Posted: Wed May 11, 2011 8:34 am
by hendrik
Herman, we zitten hier in een apenland en dat zal ook zo wel blijven denk ik.




grt harry de matra.

Posted: Wed May 11, 2011 12:25 pm
by bassboss
Ook waar, het PVG-nummer van een type I met 1294cc motor zal anders zijn dan een type II met 1442cc motor.
Ik heb ook via de goca-site geprobeerd om het PVG in te voeren, maar het wordt niet herkend.
De Bagheera is inmiddels al een paar jaar uit produktie...

Posted: Wed May 11, 2011 11:49 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.

.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
:lol:

Posted: Thu May 12, 2011 6:22 am
by GODFRIED
Ja, triestig dat je een bandenwissel moet doen om door de keuring te geraken. :evil:

Posted: Thu May 12, 2011 8:13 am
by Kanchi
Als het in Belgie echt zo moeilijk wordt zou ik de originele die je nu hebt, bewaren, en alleen gebruiken met de keuring en meetings, en dus verders met iets anders rijden. Ik hoop dat ik dat probleem hier in nederland binnenkort met de keuring niet tegen kom.

Posted: Thu May 12, 2011 8:30 am
by oetker
In Nederland kijken ze daar niet naar.
We keuren bij Peter altijd voor, voor we naar de keuring gaan.
Voldoende profiel en goed remmen, en je bent al een eind.
Geen spelingen op stuurhuis en kogels, goede remslangen en remkabel.
Gasdichte uitlaat al is die er zowat onderuit gerot is OK.
Geen zware roest op de remleidingen.
Verlichting alles, en op hoogte.
Geen lekkende schokdempers of gebroken veren.
Deugdelijke bevestiging stoelen.
Doorgeroeste dorpels, er mag wel een gat van 1 meter zitten in de bodem.
Ruitensproeier/wisser scheuren in ruit in het zichtveld.
Veiligheidsgordels en CO.
Gescheurde ashoezen en wiellagers.

Als dat allemaal ok is dan fiets je er zo doorheen.

Posted: Thu May 12, 2011 10:51 am
by Kanchi
Ik ben zeer content dat te horen < ik zal t op zn belgisch doen hehe.
Vrienden uit het gezellige landje ten zuide van ons....is het niet mogelijk om bij de Matramania club 1 keuringsset banden met velgen aan te leggen ? dan is dat probleem voor jullie ook opgelost !

groet, Henny

p.s. ben mn dure elekt. getaar aan het verkopen, zodat ik genoeg financien heb om de meeste problemen met de rode kat op te lossen. ik heb er dus wel wat voor over hehe ;)

Posted: Thu May 12, 2011 4:20 pm
by jurgen M
Muddy Bandit wrote:
oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.

.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
:lol:
Zelfs al een boete gekregen over verlichting; de koud witte halogeenlampjes zijn gewoon niet toegelaten, moet comform de lampjes zijn die er dertig jaar geleden inzaten, het argument dat lampjes van 30 jaar oud niet meer verkrijgbaar zijn, maakte geen indruk :-? :(

Posted: Thu May 12, 2011 5:44 pm
by Vollegaaz
Ben voor de nieuwsgierigheid eens even gaan kijken in de kelder, ik heb op de voorste velgen 155/80R13, wel met ST index, achteraan 185/70R13 met SST index.
banden zijn splinternieuw, het haar staat er nog op en daarmee reed ik door de dagelijkse keuring zonder opmerkingen. De laatste keer reed ik met de ATS velgen 205/60/13 X4 door de oldtimerkeuring zonder probleem.

Volgens mij ben je een stel muggezifters tegen het lijf gelopen.
Ik weet niet of je er een stap mee verder bent, maar dat stel originele alu bagheer velgen/banden mag je best gebruiken, ligt hier toch maar in de kelder.

Posted: Thu May 12, 2011 8:22 pm
by benny
In het voorjaar van 2004 is een Bagheera chassisnummer X65508X459243 aan geboden geweest in Gent op de technische keuring met de volgende banden 175/70/13 en 195/70/13. En hij is met die banden goedgekeurd geweest.

Posted: Thu May 12, 2011 10:18 pm
by oetker
quote
-------
maar dien ik absoluut andere velgen te leggen (nl. 14 inch).
=======================================

En daarvoor is de keus ook heel beperkt.
Ik ben al naar 15"inch gegaan daarvoor.

Posted: Fri May 13, 2011 6:42 am
by GODFRIED
Keithmoon wrote:Hi de mannen,

Ziehier het antwoord van mijn broer, de keurder i/e Belgisch keuringsstation:

De banden die vooraan mogen gemonteerd worden, zijn de volgende:

Standaard zit er 155/80HR13 op, je mag ook leggen: 165/75/13 of 175/70/13 of 185/65/13, telkens met snelheidscode H

Achteraan zit er 185/80HR13 op standaard, en je mag leggen: 195/75/13 of 205/70/13


Wel dien je te kijken (de bandenspecialist) of de velgen geschikt zijn voor de bandenmaat die je wil leggen.

Voilà, dus wéér 2 problemen bij:
1. past die maat 13 op de oude velgen (wie in godsnaam weet dit ZONDER dat hij bovenstaande banden heeft gekocht?);
2. broertje "vergeet" gewoon dat sommige van bovenstaande banden niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn (maar dat zal die mannen worst wezen, vrees ik).

Van mijn eigen garagist heb ik dus meer courantere en goedkopere banden voorgeschoteld gekregen, maar dien ik absoluut andere velgen te leggen (nl. 14 inch).

gr

theo.

Ps Wat zouden jullie doen?
Waar ze die maten uit hebben gehaald weet ik niet, maar deze maat kun je nergens terug vinden in de technische gegevens van Matra.
Zelfs wat hij standaard ( 80HR) noemt werd volgens mij nooit gebruikt door Matra.

Deze maten staan in de technische gegevens voor de bagheera

Voor; CB 73, 145 HR x13 of CB 73, 155 HR x13
Achter; CB 73, 185 HR x13

Wat ze bedoelen met CB73??? Ik weet het niet.

Posted: Fri May 13, 2011 7:48 am
by oetker

Posted: Fri May 13, 2011 8:23 am
by hendrik
Godfried, Guido heeft ook 155-70-13 liggen als je die soms zoekt.
165-70-13
175-70-13

Hij heeft genoeg banden liggen ook voor op je Ford .




grt harry de matra.

Posted: Fri May 13, 2011 11:42 am
by GODFRIED
Volgens deze site toch allemaal geen probleem. De banden die wij moeten hebben zijn toch nog vlot te verkrijgen????

http://www.autobandenmarkt.be/start.html

Posted: Fri May 13, 2011 11:43 am
by GODFRIED
hendrik wrote:Godfried, Guido heeft ook 155-70-13 liggen als je die soms zoekt.
165-70-13
175-70-13

Hij heeft genoeg banden liggen ook voor op je Ford .




grt harry de matra.
Harry, Ik ben vandaag bij je geweest en daaruit naar Guido.

Posted: Fri May 13, 2011 12:19 pm
by hendrik
Dat is jammer dat ik niet thuis was, ik ben met de matra gaan rijden.Was guido thuis?






grt harry de matra.

Posted: Fri May 13, 2011 3:37 pm
by benny
Voorbanden geen probleem, maar banden voor achter is moeilijk

Posted: Fri May 13, 2011 6:54 pm
by GODFRIED
hendrik wrote:Dat is jammer dat ik niet thuis was, ik ben met de matra gaan rijden.Was guido thuis?

grt harry de matra.
Ja, hij was nog thuis. Nog mooie banden maar oud!!

Posted: Thu May 19, 2011 10:59 pm
by Vollegaaz
Theo, ik zal voor alle zekerheid morgen nog eens controleren, t'is nogal donker in m'n kelder :lol:

Je mag ze best gebruiken voor de keuring, ik laat je voor zaterdag zeker een berichtje.