Help! CO van 8!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Tue May 03, 2011 4:45 pm

8 is immens hoog en ook onnodig. Op de carburator staan stelschroeven, er is een basisregeling waarmee je op het gevoel de co kan regelen tot beneden de grens van 4 %. Maar de echte bagheeramannen kunnen je zeker goede raad, zonder trucjes geven.

User avatar
oetker
Posts: 7549
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue May 03, 2011 11:21 pm

Dan moet minstens de choke dichtzitten of de luchtfilter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7549
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue May 03, 2011 11:25 pm

Gebruiksaanwijzing Bagheera is te downloaden bij Car-joy website onder documentatie/Bagheera.

http://www.carjoy.nl/docs.asp
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1574
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Tue May 03, 2011 11:33 pm

oetker wrote:Dan moet minstens de choke dichtzitten of de luchtfilter.



Ook mijn idee...

Vervang het luchtfilter eerst maar eens voor een fris exemplaar (dus geen 'new old stock' wat al jarenlang in een vochtig magazijn heeft gelegen :wink: ), gelijk ook even frisse ontstekingsdelen erop (bougies, kabels, rotor, verdelerkap) en dan de boel goed afstellen.

Een CO- gehalte van 8 werd hier vroeger alleen maar gehaald op de nertsenfokkerijen... en dat was bewust. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GEN3
Posts: 126
Joined: Sun Jun 03, 2007 2:47 pm
Location: 3600

Post by GEN3 » Wed May 04, 2011 10:15 pm

Harry heeft me de tip gegeven om de onderdelen te halen bij Autocomfort in Zutendaal. De heer Chris kan je nog een nieuwe verdeelkap en bougiekabels regelen.

Groetjes,

GEN3

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1574
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Wed May 04, 2011 10:27 pm

Ik heb voor m'n Rancho en Horizon alles gehaald bij de locale Brezan Automaterialen, en het was gewoon direct uit voorraad leverbaar.

Je moet alleen het oude materiaal wel even meenemen en een baliemedewerker treffen die tijd wil nemen om te zoeken in de magazijnstellingen, op nummer is namelijk niets meer te vinden...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu May 05, 2011 6:15 am

Waarschijnlijk een combinatie van slechte afstelling, carburator, ontsteking.
Bougies, lucht-benzine-olie-filter(s)en de olie zou ik zo vervangen. Je weet niet hoe lang deze al gebruikt werden.

Het afstellen is bij een bagheera normaal geen probleem. Ik ben meerdere jaren nog met mijn bagheera naar de keuring geweest. Heb telkens de afstelling gedaan zonder te meten omdat ik hier geen toestel voor heb. De werkwijze volgens het werkplaatshandboek toepassen en je geraakt zonder problemen door de APK.
De stationair regelschroeven dichtdraaien, voorzichtig tot tegen de zitting (einde,) dan 3,5 toeren uit en je hebt de basisafstelling. De meeting zou dan goed moeten zijn.

Ik zal voor de zekerheid straks eens controleren of dat aantal toeren juist is, staat in mijn onderhoudsboekje wat ik zelf gemaakt heb van mijn bagheera. Is een boekje met alle werkzaamheden die ik doe aan mijn auto's.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Fri May 06, 2011 10:17 pm

dat soort van afkeuringen vind ik dus pesterijen, banden die niet langer verkrijgbaar zijn ...tja wat dan...ik heb nog een stel originele wielen met splinternieuwe banden die ik gebruikte voor de keuring, zal morgen eens kijken naar de indicaties, mag je best gebruiken voor de keuring...
Bagheera X '78

User avatar
oetker
Posts: 7549
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri May 06, 2011 10:25 pm

Ik kan vanuit de doc van Carjoy wel gewoon uitprinten.
Ze zijn dus niet beveiligd of zo.

Alain heeft het altijd druk met werk, maar volgens mij is hij op het moment inderdaad op vakantie.
Tenminste ik zit ook nog op reactie van een mail te wachten en heb niets gehoord.
Even afwachten dus.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Geert
Posts: 186
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert » Fri May 06, 2011 11:35 pm

Hallo Theo,
je lidgeld is inderdaad gestort op de rekening van Matramania.
Bij deze een hartelijke welkom bij de club.
Binnen afzienbare tijd zal je je lidkaart wel ontvangen.

Groeten,
Geert.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Fri May 06, 2011 11:39 pm

@oetker ik heb gewoon nog niks teruggevonden mbt de versnellingsbak
@keithmoon ik plaats je foto's morgenavond

Wat betreft de banden voor de Bagheera
Origineel vooraan
Michelin 155 HR 13 (zelfs 145HR13 op eerste versie)
Optioneel 175/70/13 in H (latere versies)
Origineel achteraan
Michelin 185 HR 13
Optioneel 205/70/13 in H (latere versies)

Nu 175/70/13 in H vinden is geen probleem maar 205/70/13 is iets moeilijker

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat May 07, 2011 8:24 am

Onbegrijpelijk dat ze zo moeilijk kunnen doen over een stel banden. Ze zien toch ook dat dit een oude wagen is. Als ze een mens kunnen pesten dat zullen ze dat daar doen.

Die banden voor op de bagheera zijn een probleem geworden. Hebben ze je geen andere maat gegeven die ook mag?? Hoe dat juist in elkaar zit met die maten weet ik niet, maar op het keuringsstation weten ze je dat perfect te zeggen. Waarschijnlijk een goed bandencenter ook.


Zo rijdt mijn zoon met te grote banden op zijn escort rond ze raken het chassis bij het draaien en toch keuren ze dit goed. Alleen omdat hij werd ingevoerd uit het buitenland en deze maat van banden op het formulier heeft staan. Hoe blind en stom kunnen ze daar zijn!!!!!
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sat May 07, 2011 9:11 am

Keithmoon wrote:Beste Matraliefhebbers,

Het probleem van de CO is opgelost. De garagist heeft hem onder de 2.6 gekregen...

Maar de Matra werd afgekeurd - believe it or not! - omwille van zijn spliksplinternieuwe... 175 banden!
De mannen van de (grondige) keuring gingen kijken in hun microfiches en zagen dat die maat niet de standaardmaat was.

Nu mijn probleem (keuringsstation was Hechtel - Eksel) : achteraan zat er origineel een 185 HR 13. Nu bestaat alleen nog een 185 TR 13. Dus als die mannen van de (grondige) keuring opnieuw in hun microfiches gaan kijken, dan hang ik opnieuw!
Wat kan ik nu doen? H = 210 km/u. T = 190 km/u (en dat zou volstaan volgens mijn garagist). Alleen dien ik dit laatste te bewijzen met een officieel internet - dokument. Nu valt dat pdf - bestand van Car - Joy wél te downloaden, maar... niet af te printen!).

Heeft iem. nog een werkplaatsboek? Of een kopie ervan (wil er uiteraard voor betalen).

Ps Ik ben intss lid geworden van Matramania (allez, heb toch gestort), maar hoor hier weinig van ;(
Ik heb intss ook foto's van mijn mooie Matra doorgestuurd (naar de Webmaster) maar heb hiervan geen bevestiging ontvangen. Is ie met vakantie?

groetjes,

theo.
Werd idd ook al afgekeurd voor zulke zaken, alsof ik met de matra meer dan 200km/h zou halen, maar goed; kan je geen setje banden lenen ? Bij Verhulst hadden ze destijdes, voor de Murena toch, een setje perfecte banden liggen alleen voor de keuring... In de club moet er toch iemand zijn met de juiste banden.. :wink:

User avatar
hendrik
Posts: 3970
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sat May 07, 2011 9:51 am

Als wij binnen kort naar de keuring moeten met onze oldtimer gaan we nog lachen daar zal niet veel meer door de keuring komen.Daarom ben ik er ook op tegen om naar de keuring te gaan. Ik ken iemand in as die daar op de keuring werkt en die zeg dat alle onderdelen origineel moeten zijn anders krijg je dat niet gekeurd dan hebben we allemaal wel een probleem denk ik .Ze willen gewoon die oude bakken van de weg hebben daar gaat het om.



grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7549
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat May 07, 2011 10:48 am

Toch zullen ze naar mijn mening zich binnen afzienbare tijd aan de Europeesche regelgeving moeten aanpassen.
Het gelijkheids beginsel komt hier in opspraak.
Er hoeven maar enkele Belgische oldtimer bezitters dit te gaan aankaarten bij het Europeesche hof, en ik kan je vertellen dat er een goed kans is dat ze het winnen.

Het is misschien ook handig om te weten bij welk keuringsstation de regelgeving wat soepeler is toegepast.
Daar maar laten keuren dan.
Zo is hier bekend dat de RDW in Den Bosch wat minder moeilijk doet.
Tja, waar ga je dan heen als er officieel gekeurd moet worden.
Precies, daar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GEN3
Posts: 126
Joined: Sun Jun 03, 2007 2:47 pm
Location: 3600

Post by GEN3 » Sun May 08, 2011 5:44 pm

Ik heb gisteren even op mijn bagheera gekeken, maar is niet dagelijks gekeurd, maar O-plaat, bij mij liggen er Michelin MXV (205? ma dat weet ik niet meer zeker, heb gisteren gekeken) R13 onder. Maar hij ligt ook iets anders dan origineel.

Groetjes,

GEN3

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Sun May 08, 2011 11:31 pm

Beroepsmatig heb ik ook wisselende ervaringen met de autokeuring.
Vooral met het afstellen van de koplampen durft het nogal eens verkeren...net alsof het ervan af hangt welke inspecteur de wagen controleert.
Met de banden op mijn type I heb ik echter nooit problemen gehad op de keuring, ofschoon ik vooraan een afwijkende maat heb.
Heb vooraan 165/70R13 79T (ipv 155) en achteraan 185/70R13 86T.
Ben reeds tweemaal zonder problemen gepasseerd met deze banden, mijn wagen krijgt een normale keuring en geen oldtimerkeuring.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Mon May 09, 2011 6:22 pm

Ik ga steeds naar het keuringsstation te Asse (Mollem).
Ik meen me een foto van jouw Bagheera te herinneren waarop duidelijk te zien was dat de achterste banden niet origineel zijn.
De banden lijken me nogal klein te zijn (hoogte 55 of 60 ipv 70).

Succes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon May 09, 2011 9:27 pm

Ik heb op mijn bagheera voor ook 165/70/13 en achter 185/70/13 liggen. Waarom keuren ze dan de voorste banden niet af mag toch maar 145 of 155 zijn??
Ik ben ook verschillende jaren met deze banden voor dagelijksgebruik naar de keuring geweest. Nooit een opmerking gehad over mijn banden.

Dus 175 mag ook???
Ik kan ergens een stel 175/13 banden kopen maar mag ik die wel op mijn bagheera leggen?? Ik heb de banden nog niet gezien en weet ook niet of ze 70 hoog is.
Wie weet het??
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Mon May 09, 2011 10:15 pm

De oude banden hadden een andere indexering en dus geen hoogte/breedteverhouding-notatie zoals we die nu kennen.
De originele Bagheera banden waren de Michelin XAS banden, maar die worden sinds lang niet meer gemaakt.
Dat weten ze bij de keuring ook, dus als ze redelijk zijn weten ze ook wel dat je deze niet meer kan verkrijgen.
Trouwens, het hedendaagse 13-duims aanbod begint ook aanzienlijk te verminderen.
Nu zijn het slechts mini-stadswagentjes die nog met 13-duim rondcrossen.
Het is wel zo dat op de Bagheera twee verschillende bandenmaten moeten gemonteerd worden.
Dit om de wigvorm van de wagen te benadrukken.
Vooraan dus iets smaller en minder hoog en achter breder en iets hoger.
Normaal gezien zou dit in de gegevensbestanden van gelijkvormigheid moeten staan van de keuringsstations.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue May 10, 2011 7:10 am

Kijk hier eens voor de topsnelheid.
http://www.carjoy.nl/pdf/BAGHEERA_tech.pdf

Bart, Ik denk dat je toch de zelfde hoogte van banden moet hebben.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Tue May 10, 2011 4:28 pm

Keithmoon wrote:Hoi de mannen,

Net met mijn garagist gebeld die langs een bandencentrale was gegaan.
Via de website van Continental berekend dat er vooraan 185/70 R 14 op mogen en achteraan 195/70 R 14.

Ik zou dan wél andere velgen moeten nemen en 8 euro tuningskosten moeten betalen (maar da's nog altijd stukken goedkoper dan die originele banden laten maken).

Ga mijn licht ook s opsteken via de keuringsdienst van Geel en via mijn broer, die onderstationschef is in Brasschaat.
Weet jullie dan het nodige te vertellen.

greetz,

theo.
Ga gewoon naar Brasschaat naar de keuring. :roll:

User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN » Tue May 10, 2011 4:34 pm

Ja als je broer daar werkt zou ik wel weten waar gegaan kan toch geen problemen geven :D

Post Reply