Page 1 of 1

duidelijk elektrisch shema bagheera S 1977

Posted: Tue Apr 26, 2011 7:15 am
by GODFRIED
Dag Matravrienden,

Ik heb gezocht op het forum maar kan niet vinden wat ik wil.
Heeft iemand een duidelijk elektrischschema van de bagheera? Het jaartal maakt niet zo veel uit.
Het schema in het werkplaatshandboek dat is me te onduidelijk. Ik kan de nummers en de letters te moeilijk lezen en vergroten geeft geen verbetering. De kwaliteit is te slecht om dit te doen.
Zoals jullie weten bestaat er van de murena een zeer mooi schema in PDF dat je kunt vergroten, bestaat dit ook voor de bagheera?? Ieder ander duidelijk schema is ook welkom.

Wie kan me helpen??
Als ik me niet vergis werd dit al eens op het forum geplaatst maar ik vind het niet meer! :oops:

Ps, ik heb gisteren een oproep gekregen van een bagheera bezitter met een elektrisch probleem.

Zijn stadslichten doen het niet meer, niks! voor en achter.
Zijn linkse pinker gaat voor en achter niet meer.
Zijn mistlampen doen het ook niet.
Hij stelde voor om een nieuwe kabelboom te plaatsen!! Dat vind ik een beetje te ver gaan voor zo een probleem, eerst de oorzaak zoeken.
Hij heeft een nieuwe zekeringdoos gestoken na het probleem zonder resultaat.
Misschien moeten we hem eens gaan bezoeken? Harry???

Posted: Tue Apr 26, 2011 7:47 am
by Vollegaaz
Heb dat destijds ook voorgehad, bleek een kabel opgerookt terhoogte van de pedalen, de kabelboom die naar achteren vertrekt onder de pedalen. Heb toen een nieuwe getrokken met een relais tussen.
Zal eens kijken, heb toen nogal wat schema's van Jean gekregen, helaas was er niet 1 bij die echt voor de volle 100% klopte, maar t'heeft me toch geholpen.

Posted: Tue Apr 26, 2011 8:09 am
by hendrik
Bij wie is dat godfried?





grt harry de matra.

Posted: Tue Apr 26, 2011 9:11 pm
by matrafan
Hoi Godfried,

Als er geen kabelbreuk is denk ik dat ge in het voorcompartiment eens de relais moet vervangen.
Lijkt me alsof er één of enkele relais niet goed functioneren.
Anderzijds de aardingen van de lamphouders nameten.
Heb destijds het electrisch plan uit het werkplaatsboek met een sterke loep vergroot, helpt een beetje.

Veel succes.

Posted: Wed Apr 27, 2011 6:24 am
by GODFRIED
Ondertussen hebben enkele matravrienden mij aan een duidelijk schema geholpen. Zoals we gewend zijn van Jean, hij heeft steeds de juiste informatie voor onze Matra's.

Jean en David bedankt hiervoor.

Jos , als ik dat goed gezien heb zit er voor de standlichten( parkeerlichten) geen relais tussen. Nu heb ik een duidelijker schema en zal dit nog eens controleren.

Ik had het schema uit het werkplaatshandboek al gescand en vergroot maar dan loopt bijna alle tekst en nummers door elkaar. Het is niet leesbaar. Misschien heb ik een bril nodig!! Maar ik denk niet dat het aan mijn ogen ligt.
Het niet eenvoudig zijn omdat de persoon in kwestie al een nieuwe zekeringdoos en enkele nieuwe draden heeft getrokken. Ik hoop dat hij er zelf uit komt want die fout zoeken kan tijdrovend zijn.

Harry,
Deze Matraman ken je nog niet. Hij heet Hans maar is niet deze die op het forum actief is. Ik weet niet juist waar hij woont, ik dacht Helchteren!!

Posted: Wed Apr 27, 2011 10:25 pm
by matrafan
Godfried als hij in Helchteren woont is dit niet zover hiervandaan (30 km).

Als hij er echt niet uitkomt kan ik er eventueel wel eens naar zien.

Posted: Thu Apr 28, 2011 7:05 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Godfried als hij in Helchteren woont is dit niet zover hiervandaan (30 km).

Als hij er echt niet uitkomt kan ik er eventueel wel eens naar zien.
Dat zou geweldig zijn.
Ik zal je op de hoogte houden.
Voorlopig niets meer van hem gehoord, maar ja, er zijn ook mensen die dagelijks moeten gaan werken en niet zo veel tijd hebben. :wink:

Posted: Sat Apr 30, 2011 7:45 am
by GODFRIED
Gisteren is Hans hier geweest. Elektrisch werk weer alles maar daar was hij niet voor hier. De uitlaatcollector was afgebroken aan de motor. Gelukkig voor hem had ik nog een reserve in overschot liggen.
Ook de ophanging blokken aan de motor zijn aan vervanging toe. De linkse is volledig afgescheurd waardoor de motor zich verplaatst bij het optrekken. Dit is misschien de reden dat de uitlaatcollector het begeven heeft!!

Heeft iemand nog ophanging blokken voor de motor liggen die hij wil
verkopen??

Ps, Ja, Hans woont in Helechteren.

Posted: Sat Apr 30, 2011 11:44 am
by GEN3
Dit vind ik nu zo geweldig aan de club:-) De leden zijn er om elkaar te helpen:-)

Nogmaals erg bedankt voor me met de Bagheera te helpen toen de nood hoog was, dank je Godfried & Harry!

Posted: Sat Apr 30, 2011 5:42 pm
by hendrik
Dat was graag gedaan. En hoe is het nu met je bag alles nog ok?

Als ik jou was zou ik ze toch niet weg doen daar krijg je veel spijt van en ik kan het weten.





grt harry de matra.

Posted: Sat Apr 30, 2011 8:05 pm
by GODFRIED
Waarom zouden we elkaar niet helpen? Als je wat onderdelen in overschot op hebt die je waarschijnlijk nooit zelf nodig hebt. Natuurlijk ga je niet alles wegdoen dat is vroeg of laat om problemen vragen.
Ik heb zelf meerdere bagheera's aangekocht voor onderdelen en deze heb ik niet allemaal nodig. Het probleem is dat het meestal dezelfde onderdelen zijn die kapot gaan, hierdoor heb je toch nog onderdelen die zeldzaam zijn.

Van die silentblokken waar de motor mee ophangt heb ik zelf maar enkele goede reserve en kan deze dus niet missen, ook al heb ik 4 bagheera's afgebroken.

Gendry,
Graag gedaan, we hebben er ook plezier aan gehad en voldoening. :wink:

Posted: Sat Apr 30, 2011 8:32 pm
by matrafan
Heb jammer genoeg geen motorsteun meer liggen.

Is de steun afgescheurd of is het rubber verduurd.

Die van mij was indertijd afgescheurd.

Gelijmd met Loctite 495.

Is ondertussen 3 jaar en ongeveer 20.000 km geleden.

Zit nog steeds prima op z'n plaats.

Dus als ge'm kunt redden probeer hem maar te redden want deze onderdelen zult ge niet zo makkelijk vinden.

Posted: Sun May 01, 2011 8:22 am
by GODFRIED
Dit is een moeilijk te vinden onderdeel, meestal is de rubber totaal verduurd. Zeker occasie.

De rubber is verduurd en niet meer te plakken. Bij Simon zijn ze nog verkrijgbaar voor €57,12. Dat valt nog mee, ik had gedacht dat die veel duurder zouden zijn. Dan zal hij voor een nieuwe moeten gaan.
Ik ga het hem doorgegeven.

Bedankt voor je reactie. :wink:

Posted: Sun May 01, 2011 9:23 am
by GEN3
@ Harry, de bagheera is mooi opgepoetst voor de meeting van woensdag en rijdt zalig:-) Rijdt meer rond dan dat ie stilstaat met dit weer:-)

De blik van de menigte is altijd al de moeite waard:-)

Posted: Sun May 01, 2011 9:23 am
by GEN3
Gendry,
Graag gedaan, we hebben er ook plezier aan gehad en voldoening. :wink:[/quote]

Wij appreciëren het hier enorm! Thanks:-)

Posted: Sun May 01, 2011 10:13 am
by hendrik
Gendry, veel plezier woensdag . Ik ga straks ook lekker wat toeren met de matra.




grt harry de matra.

Posted: Sun May 01, 2011 5:56 pm
by Kanchi
Godfried,
was het lektrische probleem nou opgelost ? anders kan ik wel een A3 kopie maken van het schema zoals die in het werkplaatsboek staat ?
Henny

Posted: Mon May 02, 2011 7:32 am
by GODFRIED
Kanchi wrote:Godfried,
was het lektrische probleem nou opgelost ? anders kan ik wel een A3 kopie maken van het schema zoals die in het werkplaatsboek staat ?
Henny
Ja, het elektrisch probleem is opgelost. Slecht contact aan de massa en aan een relais.

Ik heb ondertussen een schema uitgeprint op 12 xA4 en dit samen geplakt. Bij alle relais en schakelaars de juiste benaming bijgeschreven. Dit is nu een duidelijk schema geworden waar ik met mijn ogen dicht nog op kan volgen. :lol:
Laat nu de elektrische problemen maar komen, liefs op een ander. :lol:

Ik schreef dat het jaartal van het schema niet veel uitmaakt maar dat is niet waar. Het schema van 1977 en 1978 zijn niet met elkaar te vergelijken er werden ook andere afkortingen gebruikt en andere kabelnummers, zijn hierdoor onderling niet tegebruiken.

Bedankt voor je aanbod. :wink:

Posted: Mon May 02, 2011 1:12 pm
by Kanchi
Godfried,
mooi dat je het probleem hebt op kunnen lossen. :D

Ik zag in het werkplaatsboek dat de schemas ook voor de verschillende landen beetje afwijkend zouden kunnen. er staat geschreven, ...schema speciaal voor Italie etc (of zo iets). Oxidatie kan ook vaak een probleem zijn. Zal me ook niets verwonderen of het niet opklappen van de voorlampen bij mij niet ook een elektrisch probleem is.

Posted: Mon May 02, 2011 6:21 pm
by GODFRIED
Ik heb het probleem niet moeten oplossen, Hans heeft dit zelf gedaan.
Ik heb alleen wat ondersteuning gegeven.

Het elektroventiel wat de vacuumcilinder aanstuurt om de lampen te open hoor je dit schakelen??? Maak anders de luchtaansluitingen los op het ventiel en dan moet je bij schakeling een zuiggeluid horen. Gebeurd dit dan is het de werking van het ventiel ok. Dan zul je de vacuumcilinder moeten controleren of deze niet defect is of vastzit.

Posted: Mon May 02, 2011 7:02 pm
by GODFRIED
Ondertussen, gezocht een radiator voor de bagheera. Bestaat hier een alternatief voor?
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2295
Alle info is welkom.

Posted: Tue Jul 05, 2011 12:07 am
by benny
Heeft er iemand het elektrisch schema van een Bagheera X? En dan voornamelijk de motorruimte?

Posted: Tue Jul 05, 2011 6:13 am
by GODFRIED
Van een X heb ik niet maar wel de bagheera van 1977 en 1979.
Indien iemand dit zoekt hoor ik het wel.