Page 3 of 5

Posted: Tue May 03, 2011 6:12 pm
by GODFRIED
Deze buis is moeilijker te vinden. Ik heb ze bij Simon gekocht maar Carjoy zal ze ook wel hebben.
Zeer slechte kwaliteit een en al roest al bij de levering.

Posted: Tue May 03, 2011 8:05 pm
by Kanchi
Godfried,
ja, ik heb Lazlo al gebeld, kost even 180 euro zo een pijp. en juist als ik mn geld aan de rode kat wil besteden. Nou ja, het vinden van haar is al geluk genoeg dus ik zal niet klagen. Lazlo, had het wel over dat hij bezig was om bij een bedrijf die pijpen na te laten maken. dus nieuwe komen er wel.

donderdag ga ik waarschijnlijk al weer naar mn Bagheera, om samen met Rene de koppeling te ontluchten, kijken waarom de koplampen niet omhoog gaan en om de garage wat verder op te ruimen zodat ze binnen kann staan.

overigens, heeft rene nog een goed hard type 2 frame, iemand interesse ? zal voor weinig weg kunnen ! moet je wel snel zijn,.

Posted: Wed May 04, 2011 6:14 am
by GODFRIED
Dat is zeer veel geld voor dat stukje uitlaat. Deze kost bij Simon €211 plus verzendingskosten :oops:

Iemand met een buizenplooimachine kan dit perfect namaken. Maar als je dan de uren moet betalen zal het nog duurder zijn.
Het zou al door een vriend gemaakt moeten worden.
Gelukkig hebben we die niet iedere jaar nodig.

Ik zou dat chassis van die bagheera 2 niet zomaar weggooien. Zonde als het nog een goed is. Vroeg of laat vindt je hier een liefhebber voor. Maar ja, plaats, ik ken dat wel.

Waarschijnlijk gaat het hier om volledig kaal chassis??

Posted: Wed May 04, 2011 8:18 am
by Kanchi
ja het is een volledig gestript chassi, en inderdaad gaat het om plek. ja is jammer, maar kan niet anders.
Zelf kijk ik al weer uit naar het terug zien van mijn rode kat hehe. Ben benieuwd of we na het ontluchten van de koppeling haar nog kunnen verplaatsen, en de remmen normaal functioneren. en de nieuwe originele uitlaat gaat er ook onder. (is binnen) Met een beetje geluk kan ze volgende week voor de APK. Ze is vorig jaar of het jaar daarvoor naar de aPK geweest en de punten die ze toen vonden zijn allemaal al verholpen, dus.... "cross your fingers" hehe. Daarna zal minstens de bovenkant van de motor gelicht moeten worden om de olielekkage die de blauwe/witte rook na stilstand veroorzaakt op te lossen. (binnen een halve minuut is die steeds weg, maar zou iedere morgen na een nachtje er weer zijn verwacht ik. Verse olie en benzine en nieuwe boogies zal ook al veel schelen.
Spannende tijden hehe

Posted: Tue May 10, 2011 11:02 pm
by Kanchi
ik zie jullie in het forum altijd bezig met de chassis-nummers, dus hier dan de mijne X3550.5X118534 Kunnen jullie me hier iets nieuws over vertellen ?
De originele uitlaat zit eronder, en de koppeling is grotendeels ontlucht. Rene gaat van de motor de kop eraf halen, want ze blijft toch wel roken :(
Hij denkt de kleppenseals. Ik hoop dat hij het oplossen kan. Verders zal er ook veel aan de carrosserie gedaan moeten worden. De ruit eruit halen, lijkt me nogal riskant als ik zo hier en daar lees. Dus misschien kan ik bij de roest duiveltjes zonder de ruit te lichten. Hangt af van hoever de roest plekken door lopen onder de ruit. Dan zal ze er toch uitmoeten. Maar een nieuwe voorruit vinden valt niet mee, dus wat is verstandig ? hehe
Ik wil het dak er ook af hebben om goed bij de plekken daar te kunnen. Bart, bij mij is het dak al eens doorgezaagd geweest, er loopt een naad terhoogte van de roosters. (als reactie op het item over het losmaken van het dak in jouw restauratie verhaal). De onderkant zou al door de vorige eigenaar gedaan zijn. Ik moet hier ook eens naar kijken, want een extra laagje epoxy zal ook daar goed zijn.

Posted: Tue May 10, 2011 11:59 pm
by bassboss
Tja, de roestduivel aanpakken bij de Bagheera, daar bestaat maar één remedie tegen.
Even aan de kant zetten en vervolgens kaal plukken, zinkbadje geven, afdrogen, aankleden en VROEM!
Alle gekheid op een stokje, met het verwijderen van alle polyester carroseriedelen ben je ook al een eind op de goede weg.
De zaak is van het chassis ZO GOED MOGELIJK te beschermen, ieder plekje waar je niet bij kan, kan een mogelijke oorzaak zijn van roestproblemen en zo ben je met een Bagheera nooit klaar...
De meest voorkomende plaatsen zijn rond de voorruit, deurdorpels (je mag van geluk spreken als ze er nog zijn...), bodemplaat koffer (idem deurdorpels), uitsparing reservewiel+accubak.
Ook de bodem onder de zetels durft nogal eens te "verdwijnen" hetgeen resulteert in een bestuurdersstoel die meer verstelbaar is dan eigenlijk nodig is (lees: onmiddelijk uitneembaar).
De voorruit uitnemen is inderdaad een riskante zaak, je mag nog voorzichtig tewerk gaan met een snaar om de lijm los te snijden, toch barsten ze gauw en dan is het vuilbak!
Op mijn Bagheera was de bovenste raamstijl doorgeroest, maar op de meeste andere blijkt dit niet het geval te zijn. Het is meestal de zone onderaan die helemaal op is.
Echter, deze was op mijn wagen volledig intact.
Goed checken is de boodschap.
Het losmaken van het dak, daarvoor verwijs ik je liever niet naar mijn restauratieproject, ik zou inmiddels een andere techniek gebruiken om het los te maken.
Dit om het scheuren (en dure reparatie) te vermijden.
Eens je zo ver bent, laat je maar iets weten.
Hoe je het ook draait of keert, één ding is zeker!
Een Bagheera rijdend houden vergt een zekere discipline om de wagen van in het begin grondig aan te pakken.
Dan pas kan het grote rijplezier beginnen.
Zoniet is het eerder uitstel van executie en verdwijnt er langzaam maar zeker terug een uiterst zeldzaam exemplaar.

Succes,

Bart

Posted: Wed May 18, 2011 11:37 am
by Kanchi
Bart,
en aldus beginnen de vragen ;)
Ik zie dat bij jou de overgang dak naar voorruitstijlen helemaal glad gemaakt is. Heb je dat met plamuur gedaan ? of met PU-kit ? of anders ? Ik zal dat probleempje bij mij ook moeten lossen als het dak weer gelijmt wordt.
greetz Henny

Posted: Thu May 19, 2011 10:22 pm
by bassboss
Henny,

Deze delicate klus heb ik bij een carroseriebedrijf laten doen.
Zaak is van het dak op die plaats extra stevig te laten verlijmen en afwerken daar er snel scheuren kunnen komen.
Ik heb een paar foto's van het dak op deze plaats, van zodra ik ze gevonden heb, post ik ze.
Best een werkje voor een bedrijf met enige ervaring, vooral de overgang van kunststof naar het metaal van de A-stijlen moet goed gedaan worden.

Bart

Posted: Thu May 19, 2011 11:58 pm
by Kanchi
Bart, ja ik heb vanmiddag de fotos van je lange verhaal zitten bekijken. Ik weet dat dit een belangrijke plek is. Ik ga ook mijn uiterste best doen om het daar goed te krijgen. ;)

thnx friend, Henny

Posted: Thu Jun 30, 2011 10:39 am
by Kanchi
Na wat gezoek eindelijk (ik denk) juiste stoffen gevonden voor de bekleding van de stoelen. Als je de originele geel-zwarte bekledingsstof van de stoel lost, dan zie je dat de gele stof een 1 cm dikke schuimplastic achterlaag heeft. Het gele (volgens mij) velours zit hierop gelijmd. De zwarte bekledingsstof is (origineel) zonder rugversterking maar dat wil ik zelf wel doen met het lijmen van 3 mm dik schuimplastic. Hierdoor trekt de stof minder en zal strakker om het schuimplastic van de stoel zelf blijven zitten (zonder plooien).
Zoeken koste vooral veel tijd omdat felle kleuren, en zeker geel, uit de mode zijn. Maar in Velours is nog alles te krijgen. Deze week krijg ik wat staaltjes opgestuurd van geel, oranje, rood, blauw en zwart. Prijzen vallen ook erg mee.
ik houd jullie op de hoogte.
:)

tijdcapsule uit 1974 - 1978

Posted: Sun Jul 03, 2011 2:11 pm
by Kanchi
Gisteren nog even bij de rode kat geweest en met Rene gekeken naar de kleppenseals. Blijken inderdaad te lekken, Dus misschien met nieuwe kleppenseals en pakkingen erop (rook) probleem voorbij. Willen jullie voor me duimen hehe ?
Het onderste blokdeel (alles beneden de kop) zie er goed uit. Overigens gelukkig een blok van na 1974 dus al met stangschakelmechanisme. Natuurlijk ook een paar fotos gemaakt waarvan ik deze jullie met bovenstaande titel niet wil onthouden :)
met vriendelijke groet, Henny

Posted: Mon Jul 04, 2011 9:43 am
by GODFRIED
Die heeft daar een Matra verzameling staan.
Wees maar blij dat je geen kabelschakelsysteem hebt, naar het schijnt zijn hier veel problemen mee.

Posted: Mon Jul 04, 2011 10:51 am
by Kanchi
GODFRIED wrote:Die heeft daar een Matra verzameling staan.
Wees maar blij dat je geen kabelschakelsysteem hebt, naar het schijnt zijn hier veel problemen mee.
Godfried, ja dat zei Rene al, gelukkig 1 probleem minder. Ik ben blij dat ik een vriend heb die er al zoveel gerestaureerd heeft, hij weet zo een beetje al de problemen die je tegen kan komen. De oranje type 1 van Rene op de voorgrond is ook een hele mooie met een schuifdak ! De type 2 van hem rechts is klaar voor de spuiter.
Op de achtergrond zie je rode kat van mij daar op de brug staan. Heb ik ook de onderkant eens beter kunnen zien, is inderdaad helemaal hard, maar er is wel aan gelast om die zo te krijgen. Laswerk zelf is niet geweldig, propjes, dus ik ben bang dat op de plekken tussen de proppen er water kan binnendringen. Dus ik denk dat een prof. lasser dat nog eens af zal moeten lassen. De antisteenslag houd het nu wel een beetje dicht, maar dat is geen resolute oplossing. Beter het nu goed doen dan later....

Posted: Tue Jul 05, 2011 6:24 am
by GODFRIED
Dat aflassen is niet zo eenvoudig. Alles moet zeer goed zuiver van roest of verf. Ook de bekleding aan de binnenzijde zul je moeten verwijderen om brand en beschadiging te verkomen. Als er geen laswerk meer echt nodig is zou ik alles goed afdichten langs buiten zodat water en roest geen kans krijgen. Als de knobbeltjes van de lassen je storen kun je ze nog afslijpen alvorens het te dichten.

Weinigen die aan een carrosserie goed kunnen lassen. Je hebt er geduld en ervaring voor nodig en o.. Zo belangrijk het goed zuiver maken voor het lassen.

Posted: Tue Jul 05, 2011 5:19 pm
by Muddy Bandit
Als je de mogelijkheid hebt om alles gelijk goed aan te pakken zou ik het wel doen.
Beter meteen alles goed als eerst met lapmiddelen werken, vroeg of laat moet het toch een maal goed gebeuren.

Posted: Sun Jul 10, 2011 10:40 am
by Kanchi
fototjs van de Velours kleurstalen. Lijken veel op de originele ?

Posted: Mon Jul 11, 2011 6:14 am
by GODFRIED
Daar zitten wel enkele mooie kleuren tussen. Geel, blauw, rood.. Persoonlijke smaak hé!!!!!!!

Posted: Mon Aug 08, 2011 5:27 pm
by Kanchi
De Rode Kat is in Tilburg gearriveerd dus kunnen de Carrosserie- Chassis- en interieurwerkzaamheden beginnen. Rene heeft voor mij de motor voorzien van nieuwe pakkingen en kleppenseals, en de kleppen gesteld. Deze week komt hij hier naar toe en gaan we kijken of ze wil lopen. Deze week vrij genomen om zelf aan de bovenstaande werkzaamheden te kunnen beginnen. En vanmiddag dus er mee begonnen. Wil eerst de snuit verwijderen, en hier overal het metaal onder bewerken. Bij het verwijderen van de kit en chroomstrips rond de voorruit gezien dat je eigenlijk er niet onderuit komt om de voorruit toch te lichten. Delikaat werkje ! ik las ergens in het forum dat je het minimaal met 2 personen moet doen. De ruit beweegt nu ook op en neer, of dit nou de elastisiteit van het kit is ???? Met de ruit eruit kun je volgens mij de kit en strips gemakkelijker verwijderen, toch ?

Posted: Wed Aug 10, 2011 8:43 pm
by Kanchi
Lekker bezig geweest. Voorklep uitgebouwd, Het voorkompartiment ziet er nog goed uit (zie foto) semigril ook verwijderd, voorbumper verwijderd, beide achter zijruiten verwijderd (vrijwel geen roest) bank verwijderd en vloer daar onder van teermatjes ontdaan (beetje roest), De zwarte rand bekleding van het plafond en raam stijlen verwijderd, stuur verwijderd en het schakelmechanisme... nog niet want moet je dit open maken om de draden los te maken ? Ik wil het dashbord eruit halen, om te kijken of daar roest achter zit en om beter bij de voorruit tekunnen. Aan de buiten kant is de voorruit al los gestoken. Ben nu heel voorzichtig van binnen bezig en de rechterraamstijl (bijrijderskant) is al los van de ruit, hier op de parafaan dus daar beneden dan ook het eerste echte roesduiveltje tegen gekomen ...lees een gaatje. Toch nog een echt gat gevonden ! Tot nu toe valt het echt wel mee, maar heb de neus en achterkant er no niet af dus...afwachten.

Posted: Wed Aug 10, 2011 8:55 pm
by Kanchi
nog een paar vraagjes:
1. na het verwijderen van de 4 schroefjes van dakpaneeltje met verlichting en de 2 zonneklepjes komt ie toch nog niet los, waar zit die nog vast ?
2. De neus zit naast gepopt en geschroefd ook nog gelijmt, dus dan maar met een föhn warmmaken om de lijm wat te lossen ?

gr, Henny

Posted: Wed Aug 10, 2011 9:23 pm
by benny
De neus is niet gelijmd. Er is enkel hier en daar van die klevende pasta die kan tegenwerken. Warmen heeft geen zin.

Posted: Wed Aug 10, 2011 10:13 pm
by Kanchi
oh met schakelmechanisme, verkeerd woord, bedoel ik het deel wat achter het stuur zit met die 2 stangschakelaars aan de linkse kant. Als je het stuur eraf haalt zie je dit, je kunt het dan naar voren halen, maar aan de achterkant zit de bedrading er ingestoken, kun je deze gewoon lostrekken, of moet je dit deel openen en loschroeven ?
ik wil niets mollen dus... ???

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:32 am
by bassboss
De bedieningsschakelaars van de verlichting zitten rond de stuurkolom bevestigd met twee lange schroeven.
Deze moet je losschroeven en de bedrading (één grote grijze multistekker naast het contactslot en een,paar losse draden) loskoppelen alvorens je het geheel over de stuurkolom naar je toe kan trekken.
Vooraleer je hieraan begint, zou je beter eerst de kilometerteller-partij eruit nemen om makkelijker bij de stekkerverbindingen te geraken.
De kilometerteller/toerenteller kantel je eerst langs de bovenkant naar je toe, schroef de kilometerkabel los en de grote platte multistekker trek je eruit.
Vervolgens trek je de kilometerteller/toerenteller uit het dashboard.
Maak van de gelegenheid gebruik om de lampjes in het blok te vervangen. Dit scheelt een pak als je later bij nachtelijke ritten wil weten hoe hard ie gaat :)

P.s. De voorruit demonteer je best met een pianosnaar waarmee je de lijm kan lossnijden.
Doe dit NA dat je het volledige dashboard hebt gedemonteerd.
Zo beschadig je je dasboard niet en heb je meer ruimte.
Op sommige Bagheera's zitten er rondom de voorruit clips om de verchroomde sierlijst in te klikken. In dit geval is het balen om de ruit eruit te krijgen...
Wees voorzichtig en zet nooit ergens druk op de ruit tijdens het lossnijden van de lijm.
De bouten waarmee het dashboard vastzit, zitten langs de bovenkant onder zwarte plastic kapjes. Gebruik een KORTE kruisschroevendraaier om deze bouten kunnen los te schroeven, je hebt weinig ruimte door de voorruit.
Het dashboard is ook aan beide zijkanten ter hoogte van het handschoenvakje en het koppelingspedaal vastgeschroefd.

Succes!

Posted: Thu Aug 11, 2011 1:42 pm
by GODFRIED
Zeer belangrijk die voorruit niet losmaken met een plamuurmes maar met een draad om ruiten uit te snijden. De kans dat de ruit dan breek is zeer klein.

Posted: Thu Aug 11, 2011 2:33 pm
by Kanchi
Bart, hehe als ik nou inderdaad eens even zou hebben gekeken aan de andere kant van die draad zou ik die stekker wel gevonden hebben. Ik heb een werkplaatsboek maar niet alles staat erin.
De neus hebben we eraf en eigenlijk valt de parafaan wel mee al is er wel aan geplamuurd. We kunnen aan het schuren beginnen en dan de antirroest behandeling (epoxyverf)
De ruit... tja, ze is er nog niet uit maar, spijtig, te laat ik heb toch al een barst. Dus zal de komende maanden naar een andere moeten zoeken. Tips ?

oh en voordat ik t vergeet, Bart en Godfried alvast bedankt voor de reacties :)

Posted: Thu Aug 11, 2011 6:04 pm
by Kanchi
wat nieuwe plaatjes van vanmiddag:
Je ziet dat de beide A-stijlen volledig nog 100% zijn ! , dat zie je niet veel. fotos gemaakt na het verwijderen van de neus, dus niks schoon gemaakt. Wel zie je aan de bestuurderskant wat laswerk zitten in de plaat erachter. De Parafaan is bij nadere beschouwing aan vervanging toe, aan de bestuurderskant zie je duidelijk een ingezet plaatje (hoekdeel). Hier hadden ze met plamuur de opstaande rand gemaakt die tussen neus en raamprofielen zichtbaar is. Aan de ander kant had ik al het al gemelde gat onder de ruit gevonden. De parafaan bestel ik denk ik maar bij Simon. Rechtervoorlicht steun is weg. kijken hoe we dit kunnen maken/vervangen.
We geven het niet op gaan gewoon door ;)

Posted: Thu Aug 11, 2011 8:14 pm
by hendrik
kanchi, je bent goed bezig zie ik succes er mee.







grt harry de matra.

Posted: Thu Aug 11, 2011 10:57 pm
by Kanchi
nu de ruit toch al gebarsten is, hoef ik daar niet zo voorzichtig meer mee te zijn, dus die gaat er morgen uit. Ook het dashboard.
Vraagje: in de voetenruimte zit op de bodem een grote teermat, is dat origineel ?
Zat ook gedeeltelijk onder de bank, die heb ik verwijdered, en er een beetje roest onder gevonden. In de voetenruimte er ook maar uit halen ?
Zou ook roest onder kunnen zitten.
dak en achterkant zitten gelijmt, hoe het veiligste te lossen van het metaal ?
Oh en een plaatje van de voorkant vandaag toen ik de deur sloot.

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:52 pm
by benny
Die teermat wordt gebruikt als geluidsdemping en een klein beetje tegen de roest

Posted: Fri Aug 12, 2011 9:34 am
by GODFRIED
Opletten met het dak te verwijderen, geen bartsjes in het polyester maken deze zijn zeer moeilijk terug weg te werken en te houden. Komen meestal na enkele jaren terug.

Ik heb het dak los gemaakt door er een mes onder te kloppen, stukje voor stukje. Als het echt vast zit gaat dat tegen vallen. Niet breken om het dak los te maken dan krijg je zeker scheuren.
Ik heb ooit gelezen dat je de lijm moet warm maken maar hier heb ik geen ervaring mee.
Wie wel??????