Ze is van mij die rode kat !!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Ze is van mij die rode kat !!

Post by Kanchi »

Heren, na jaren zoeken, heb ik een Bagheera type 1 bouwjaar 1975 en in een nog goede staat. Ik vetrok met barstende hoofdpijn van de spanning denk ik en zat gewoon ziek in mijn auto, maar zei tegen mij zelf: volhouden dat is een Rode KAT !!! op voorhand al gekocht want zo zie je niet meer in nederland.
Alle bekende plekken zijn nog hard en het polyster heeft allen een paar kleinen plekjes. De motot heeft lang stil gestaan alleen af en toe gelopen, dus daar gaan we morgen naar kijken. Overigens is het volgens mijn vriend Rene een S want hij heeft elektrische ramen en een 2 (dubbele) webers. Maar niet de zwarte ribbels en zwarte raamstijlen. Overigens heeft ze elektronische onsteking wat al weer een oplossing voor een van de bekende problemen is. Ik ben zo blij, ik kan het niet laten om dat hier te schrijven !! ze is zo mooi, mijn Murena is ineens een ..... < hm ik zal de murena rijders maar niet voor het hoofd stoten.
Ik zal aan stef vragen of hij de fotos wil posten hier. ik ben NOG geen lid dus kan hier niet posten. Ik zal maar gauw lid worden hehe ciao
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Mooi. Gefeliciteerd met de aanwinst. En een lid erbij! Welkom.
Ben benieuwd naar de foto's.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier zijn ze dan de foto's.

Hier de aankoop van zijn mooie rode panter.
Ik wens je sleutel- plezier en veel zorgeloze km toe.
Ik denk dat je veel geluk hebt gehad. Deze zijn zeldzaam!!
Een jongensroom die werkelijkheid wordt, slapeloze nachten we kennen dat gevoel maar al te goed.

Ps, als ik alleen de foto's had mogen plaatsen laat het me weten en ik past het aan.

Stef, jongen, eindelijk kan ik zeggen MIJN RODE KAT !!!  ja ....nog niet, maar morgen wel, morgen ga ik m halen, niet vandaag want dan komen er ongelukken ik ben zo opgewonden dat ik maar 3 uurtjes geslapen heb. ....zie fotos, gelieve nog niet verder te verspreiden !
het eerste wat eraf gaat is die afzichtelijke uitlaat. is een eigen productie van de verkoper, wel RVS maar echt geen gezicht. De stoelen bekleding is ook niet origineel maar wel splinter nieuw.
verders in een goede bijna rijdbare staat. Motor heeft (op een paar keer beetje lopen) 11 jaar stilgestaan. dus die behoeft wel even een controle. nieuwe startmotor maar die krijg van de eigenaar van die gele waar ik eerst een deal mee had.















nou hier dan de nieuwe pics ! hehe Ze is van mij die rode kat, !! helemaal van mij !!, ik ben zo gelukkig, zeker als je mijn verhaal hieronder leest...
Vanmorgen met een barstende hoofdpijn en ziek in de auto gestapt, ik twijfelde of ik het wel halen zou tot Groningen (275 km)  maar toch gelukt, en de rode kat gezien, en meteen gekocht, inderdaad lijkt alles nog helemaal hard op een klein plekje na. Het polyester ziet er nog goed uit, het interieur is helemaal niks meer maar dat kan ik zelf heel goed (al eens gedaan bij een Murena). En nu ik haar virus heb, is mijn Murena virus een beetje gedoofd, ik kan er niets aan doen die verdomde rode kat hehe
Kees de vorige eigenaar heefd een auto-ambulance-truck en heeft mij rode lieveling en extra onderdelen van Groningen naar Nijmegen gebracht. Ze staat nu bij mijn vriend met Matra garage Rene die je al kent van mij verhalen van de gele die ik van hem zou kunnen ruilen of overnemen. De verwachtingen van rene en vooral van de 2 jongens van de garage daarnaast (ook matra-fans) was...hhm voor die prijs zal het wel weer een barrel zijn zoals altijd in Nederland.
We komen aanrijden steken de truck met de rode kat achteruit de oprijlaan van de garage op, en er komen 3 matra fans (rene en de 2 anderen) aangelopen, met hun mond wijd open ogen zogroot als tegeltjes, en maar voelen hier onder het polyester en daar onder het polyester, sprakeloos, enigste wat ze konden uitbrengen is "zeldzaam" "zo heb ik ze in Nederland al lang niet meer gezien. hehe ik wist niet wat ik meemaakte. Kees is nog tot het laatste moment gebleven, ik denk dat hij vannacht toch slecht zal slapen. had wel een beetje met hem te doen. ok hier een paar fotos (zie bijlagen)
Ik heb bij Matra mania al iets geschreven, man ik ben zo blij wil het de hele wereld wel vertellen hehe.  Wil je voor mij de fotos daar ook posten ? ik ben nog geen lid dus kan dat niet zelf.
Morgen gaan we proberen of we de motor kunnen laten lopen.
groet, Hen















wel  Hen. ............... al last !     Welcome in the   Bagheera 1 ( configuration LeMans 73) club !!!!
het bezitten van dé  oer-bagheera geeft een rustgevend , heeeeeeeeerlijk gevoel éénmaal je haar .. hebt...
en dat van die slapeloze nachten hoef je me niet te vertellen , ik ken het... Ik heb maar enkel wagen in mijn top 3
staan en de bagheera LM is er al decennia lang eentje van...waarschijnlijk omdat het een prrrrrrrachtig dier is
en haalbaar voor de straat , gebruik , garagerekeningen en benzinekosten.... en een 1300 cc zal  "nog" gegeerder
worden met de fueltarieven en 89 pk volstaat ruimschoots want je kan toch overal maar 50 ;90 of 120 km per uur
of je bent je rijbewijs kwijt en een pak centen ...dus  het ietwat bescheiden hart van de bagheera  bijna 40 j geleden
bij haar geboorte is nu een maxi !!! pluspunt geworden....of hoe een dubbeltje kan rollen;
keep me posted about with new pix en mail me wanneer ik het goede nieuws wereldkundig mag maken
Attachments
foto's Bag 1 Henny 2.jpg
foto's Bag 1 Henny 2.jpg (58.75 KiB) Viewed 14595 times
foto's bag 1 Henny 3.jpg
foto's bag 1 Henny 3.jpg (67.94 KiB) Viewed 14595 times
voorkant bag 1 Henny.jpg
voorkant bag 1 Henny.jpg (50.37 KiB) Viewed 14595 times
zetels bag 1 Henny.jpg
zetels bag 1 Henny.jpg (52.85 KiB) Viewed 14595 times
bag 1 Henny 4 [800x600].JPG
bag 1 Henny 4 [800x600].JPG (143.1 KiB) Viewed 14595 times
Bag 1 Henny 3 [800x600].JPG
Bag 1 Henny 3 [800x600].JPG (124.89 KiB) Viewed 14595 times
bag 1 Henny 2 [800x600].JPG
bag 1 Henny 2 [800x600].JPG (124.03 KiB) Viewed 14595 times
bag 1 Henny [800x600].JPG
bag 1 Henny [800x600].JPG (124.14 KiB) Viewed 14595 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het virus slaat weer toe.
We zijn benieuwd.

Foto's kan je volgens mij al plaatsen met ad attachment onder in je post.
Wel even verkleinen naar 800x600 anders trekt het forum nog al uit verband in de breedte.

Edit
Ah ik zie dat de foto's net geplaatst zijn door Godfried.
Ziet er op het oog goed uit.
Heeft een tijdje op Marktplaats gestaan.
Die uitlaten staan inderdaad beter op een Triumph Spitfire, maar horen niet bij de Bagheera.
Mooi man.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die ziet er op het eerste zicht nog heel goed uit ik heb er maar een woord voor mooooooooooooi.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat kan het Matravirus een man gelukkig maken. Ik ken dat gevoel. Het is een verschrikkelijk goed gevoel en het gaat niet over. Welkom bij het kleine Matrawereldje. Je Bagheera ziet er prachtig uit behalve inderdaad die uitlaat. Het ziet er in ieder geval een mooi project uit. Succes.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Wel gelijk blauwe platen plaatsen. Die gele zijn echt lelijk.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Remco007 wrote:Wel gelijk blauwe platen plaatsen. Die gele zijn echt lelijk.
Remoco kijk goed het nummer is volgens mij duidelijk een import, aan de kleine knipperlichtjes voor te zien (2 kleuren) een franse. en dan kan dat denk ik niet.

Vandaag heeft die goede vriend van mij, Rene, de kapotte startermotor er langs de bovenkant uitgehaald en een goede geplaatst, en toen werd het spannend !, zou ze ook nog lopen, en ja hoor gewoon lopen wel even een hoop blauwe en witte rook, de paus is dus weer gekozen hehe. maar na even draaien was dat eigenlijk wel weg. betkend natuurlijk wel dat dat na iedere nacht, smorgens waarschijnlijk weer gebeurd dus we moeten een paar pakkingen/rubbers in de kop vernieuwen. zelf de stoel op een slee geplaats in de kabine, die zat gewoon met bouten door de bodem vast. ik ben maar 166cm dus dat ging niet hehe. maar ook dat is al verholpen. ik heb een filmpje van de lopende motor gemaakt (heeft 11 jaar stilgestaan en af en toe even gelopen), door die maffe uitlaat klinkt het wel heel vreemd, maar ze loopt stationair goed op beide caborateurs ;) heeft niet iemand nog een uitlaat voor de type 1 liggen ? wil hem graag kopen hoor ! ok hier de link naar het filmpje:
http://www.orion.henny-van-veenendaal.n ... -lopen.mpg
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

oops link is niet juist dit is de goede...
http://orion.henny-van-veenendaal.nl/Or ... -lopen.mpg
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

super, ik had hem ook op marktplaats zien staan. Klinkt heerlijk :)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Klinkt niet verkeerd na zo'n lange stilstand.
De pret kan gelijk beginnen 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De link werkt hier niet maar aan de reacties te zien, draait de motor mooi. Maar als ik u was zou ik de motor toch helemaal uit elkaar halen en alles controleren want een zeer lange stiltand is ZEER SLECHT voor een motor. Er is een spreekwoord die zegt: Beter voorkomen dan genezen.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Benny, nou ze heeft af en toe even gelopen, maar ik weet niks over hoevaak en en hoe lang tussen iedere sessie, dus denk ik ook dat we beter de motor een keer helemaal uit elkaar kunnen halen. Als we haar erst maar door de keuring kunnen krijgen. maar dan moeten we nog eerst een paar kleinigheden oplossen. hehe
Voor jullie puristen zal het volgende wat ik wil zeggen wel heiligschennis zijn , maar een 1600 murena motor erin zou ik ook niet erg vinden. daar zijn veel gemakkelijker onderdelen voor te vinden, bijvoorbeeld waar zou ik een uitlaat voor de 1300/1400 bagheera type 1 kunnen vinden ?
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Auto's van voor 1 feb 1979 mogen blauwe platen voeren (ik dus eigenlijk niet maar doe het toch). Het nummerbord is volgens mij authentiek.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een 1.6 heb ik destijds in mijn Bagheera gemonteerd. Je moet enkel de steekassen aanpassen en een motorsteun kant versnellingsbak maken. En hier kan je een originele uitlaat kopen:
http://cgi.ebay.de/IMASAF-Auspuff-HSD-T ... 5ad9e12036
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

benny wrote:Een 1.6 heb ik destijds in mijn Bagheera gemonteerd. Je moet enkel de steekassen aanpassen en een motorsteun kant versnellingsbak maken. En hier kan je een originele uitlaat kopen:
http://cgi.ebay.de/IMASAF-Auspuff-HSD-T ... 5ad9e12036
is er niet een verschil tussen de bagheera type en 2 uitlaat ? ik wil geen type 2 kopen per ongeluk als die niet past !!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij is de uitlaat identiek net als de motor. Zelfs het motorblok in de murena is identiek op de boring na.
Die horens op de uitlaat hadden ze aan de voorkant moeten zetten, dan was het geen panter maar een stier geweest.
Ik zou misschien die horens alleen aanpassen, de rest van de uitlaat lijkt mij ok.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

terwijl ik op een antwoord wacht over de uitlaat. het volgende onderwerp...
Waterdicht maken voordat de regen weer terug is (woensdag)
ik wil de vooruit niet verwijderen maar wel de liggende strips (boven en onder) vervangen, want die zijn niet mooi en beschadigd. het idee is het volgende overal de PU kit verwijderen met inbegrip van de strip boven en beneden. De staande strips laat ik zitten (weet niet zeker of de 2 lange nieuwe strips die ik nu heb liggen voldoende voor alles is) maar wel de kit wil ik daar vernieuwen. ook de (rood gespoten) kit tussen dakpaneel en voorruitstijl wil ik opnieuw kitten. dat is toch een bekende plaats waar water in de stijl dringt ? Mijn maat Rene vertelde al dat de strips bijna niet heel te verwijderen zijn, ze zijn van kunstof en dus denk ik dat door de UV van de zon die in de jaren nog iets verder zijn uitgehard en bros geworden. Mijn Murena is dicht na zo een kleine operatie dus hoop het zelfde hier. Zeker omdat die PU kit daar al ouder is.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Godfried, bedankt voor de info man dan ga ik m gelijk bestellen. Ter wijl ik dat stukje over de voorruit aan het tikken was heb jij gereageerd :)

Thuis ben ik nu bezig met de bekleding van de dubbele bijrijdersstoel. ik heb m eraf, en ga m nu namaken. van de week even op zoek naar stof waar het schuim aan vast zit. ik heb een stukje daarvan hier. Interesant om te zien hoe ze dat nou gedaan hebben in 1975 hehe. Zit nog een beetje te twijfelen over de kleuren rood-zwart of geel-zwart. hangt natuurlijk af van de kleur van de auto, blijft die rood of laat ik m geel spuiten. Overigens was ie origineel oranje. we vonden een paar plekjes waar je dat kan zien en ook het dashbordbekleding is ooit ornaje geweest hehe.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Kanchi wrote:Godfried, bedankt voor de info man dan ga ik m gelijk bestellen. Ter wijl ik dat stukje over de voorruit aan het tikken was heb jij gereageerd :)

Thuis ben ik nu bezig met de bekleding van de dubbele bijrijdersstoel. ik heb m eraf, en ga m nu namaken. van de week even op zoek naar stof waar het schuim aan vast zit. ik heb een stukje daarvan hier. Interesant om te zien hoe ze dat nou gedaan hebben in 1975 hehe. Zit nog een beetje te twijfelen over de kleuren rood-zwart of geel-zwart. hangt natuurlijk af van de kleur van de auto, blijft die rood of laat ik m geel spuiten. Overigens was ie origineel oranje. we vonden een paar plekjes waar je dat kan zien en ook het dashbordbekleding is ooit ornaje geweest hehe.
Terug oranje natuurlijk, lekker seventies :D
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Godfried, volgens het werkplaats boek zijn inderdaad type 1 en 2 uitlaten gelijk, het model voor de S en Coureges is een beetje anders, maar ik heb een S denk ik (elektrische ramen, en 2 dubbel webers) toch ?
en wat dat duitse bedrijf aanbied is het model (volgens werkplaatsboek) het S model. dus dan zou ik goed moeten zitten. Overigens is er eigenlijk wat betreft de ophangpunten geen verschil dus zou helemaal geen probleem moeten zijn.
groet , Henny ;)
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

ik kijk net naar mijn filmpje en dan lijkt het toch gewoon een 1300. hehe
User avatar
GEN3
Posts: 126
Joined: Sun Jun 03, 2007 2:47 pm
Location: 3600

Post by GEN3 »

Gefeliciteerd met de aankoop!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Kanchi wrote:Godfried, volgens het werkplaats boek zijn inderdaad type 1 en 2 uitlaten gelijk, het model voor de S en Coureges is een beetje anders, maar ik heb een S denk ik (elektrische ramen, en 2 dubbel webers) toch ?
en wat dat duitse bedrijf aanbied is het model (volgens werkplaatsboek) het S model. dus dan zou ik goed moeten zitten. Overigens is er eigenlijk wat betreft de ophangpunten geen verschil dus zou helemaal geen probleem moeten zijn.
groet , Henny ;)
Die uitlaten zijn van zeer goede kwaliteit. Ik heb enkele jaren geleden er drie besteld, een voor mijn bagheera en enkele voor Harry zijn murena's.
Volgens mij passen ze op alle bagheera's. Je moet het gat voor de bevestiging op de versnellingsbaksteun zelf bepalen en boren.
Attachments
IMG00014 - kopie [800x600].JPG
IMG00014 - kopie [800x600].JPG (122.96 KiB) Viewed 14447 times
uitlaat bagheera [800x600].JPG
uitlaat bagheera [800x600].JPG (117.49 KiB) Viewed 14447 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die passen ook godfried daar ben ik zeker van.






grt harry de matra.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Godfried,
ja je beschrijving klopt met wat de Duitser mij schreef, ik heb hem gisteren al gekocht, duurt nog wel een week tot 10 dagen tot ik m binnen heb, maar dan....is ook noodzakelijk want met de koehoorns wil ik niet verder hehe.
Vandaag of morgen ga ik dan de kit rond de voorruit vervengen met liggende strips, moet wel even kijken of die gewoon blijven liggen in de nieuwe kit ofdat ze op een paar plaatsen verzwaard moeten worden om mooi strak op zijn plek te blijven tijdens het drogen van de PU kit. Donderdag gaat het weer regenen, en dan wil ik die voorruit dicht hebben ! (ze staat nu nog buiten)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Kanchi,

Als de auto van 26 juni 1975 is dan is dit nummerbord origineel.
Ik heb een mini gehad met kenteken 03-UM-06.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Remco007 wrote:Kanchi,

Als de auto van 26 juni 1975 is dan is dit nummerbord origineel.
Ik heb een mini gehad met kenteken 03-UM-06.
Remco ze is inderdaad van die dag. dus blauwe borden mogen ? hehe
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Sorry Kanchi, ik vind gewoon dat een oldtimer met blauwe borden mooier staat. Ziet er wel prachtig uit die rooie aleen de uitlaat maar daar ging je al iets aan doen.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik hoop dat je die mooie bagheera niet te lang buiten moet laten staan.
Een bagheera en water gaan niet zo goed samen.
, die verstaan zich niet goed. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply