Page 1 of 2

Posted: Sun Apr 17, 2011 9:43 pm
by matrafan
Hoi KM,

Ziet inderdaad een mooi gerestaureerde bagheera uit.

Komt me toch bekend voor, heb die een tijdje geleden nogmaals gezien op een verkoperssite.

Goed opletten voor roestplekken vooral onder het voorruit, achter de zijdorpels, bodemplaten en in de kofferruimte.

Prijs vind ik persoonlijk een beetje aan de hoge kant, nochthans als de auto in topconditie verkeerd wat is dan de prijs????

Posted: Sun Apr 17, 2011 11:01 pm
by bassboss
Deze staat inderdaad reeds lange tijd te koop.
Als ik me niet vergis kent onze Jean (M530LX) deze wagen goed.
Ziet er alvast een zeer mooi exemplaar uit!

Bart

Posted: Sun Apr 17, 2011 11:21 pm
by oetker
De auto ziet er goed uit, maar als je geen zin in sleutelen hebt, is het dan uberhaupt verstandig een auto van 33 jaar oud te kopen en dagelijks de baan mee op te gaan?
Het blijft oude techniek die zijn onderhoud echt wel nodig heeft, en er zal regelmatig wat aan te doen zijn.
Je koopt geen auto, maar een hobby.
De auto lijkt goed aangepakt (niet te zien op de foto's).
De prijs is wat de gek er voor geeft, maar een goede mag best wat kosten.

Posted: Mon Apr 18, 2011 8:32 am
by JEAN
Inderdaad deze staat al heel lang te koop.
Maar dit nog altijd aan dezelfde prijs dus zal de wagen wel in orde zijn
en zal de eigenaar wel veel euro's hebben ingestoken.
Maar het is zoals het is als je er dagelijks ga mee rijden mag je af en toe sleutelwerk verwachten maar dit hoef je niet tegen te houden kan ook helemaal goed meevallen.

Posted: Mon Apr 18, 2011 10:59 am
by hendrik
Ja die staat al heel lang te koop. Ik ben er ook al eens naar gaan kijken en ze is goed in orde.





grt harry de matra.

Posted: Mon Apr 18, 2011 10:32 pm
by jo
Ga eens langs of bel eens naar :
CRUYSBERGHS BVBA
2450 MEERHOUT
Doe de Joury maar de groeten van Johan en Patsy uit Oelegem. (al heb ik hem al een paar jaar niet meer gezien :oops: )

Dacht wel dat die wagen compleet opgebouwd is dus ook roesttechnisch aangepakt is en dat de prijs dus ook rechtevenredig is.

Talbot en Simca, ja dat waren roestbakken gelijk een Fiat of Alfa van toen.
Maar die Talbot zal zo slecht niet geweest zijn vermits de Peugeot 309 een onvervalste Talbot Arizona was en die 309 was zeker niet slecht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Peugeot_309
De motor van Simca ga maar eens na hoelang het in gebruik was bij PSA en welke nieuwe motoren daaruit zijn ontworpen.

Die Bagheera als blikvanger, het zou niet slecht zijn moest er toch ergens een Bagheera positief opvallen in het straatbeeld. 8)

Alvast welkom en veel succes.

Posted: Tue Apr 19, 2011 12:56 am
by Muddy Bandit
Om te beginnen (Herman gaf dit ook al aan): je koopt een hobby.
Dit betekent dus veel plezier met het rijden, maar ook met regelmaat onderhoud en af en toe een reparatie.

Technisch zijn deze wagens zeer betrouwbaar, zolang het onderhoud maar goed en regelmatig gebeurt.
De onderdelenvoorziening van een Bagheera is voor een oldtimer aardig goed te noemen, al moet je natuurlijk niet verwachten dat elk autodelenbedrijf alles hiervoor maar gewoon op stock heeft liggen... een eigen onderdelenmagazijntje aanleggen behoort nu eenmaal bij de oldtimerhobby (net zoals lidmaatschap van de merkclub :wink: )
Gelukkig is er technisch nog aardig wat uitwisselbaar met o.a. Simca 1100, Talbot Horizon/Solara, je kunt voor diverse onderdelen dus aardig breed zoeken.
Wil je het onderhoud laten doen ga dan naar gespecialiseerde bedrijven die meer kunnen als alleen diagnosestekkers inpluggen en computers resetten.

Roest :evil: ... dit zal altijd een aandachtpunt zijn bij auto's uit de beginjaren '80, goed conserveren en blijven conserveren is de boodschap.

Als blikvanger is een Baghera heel geschikt.
Als volgwagen lijkt het mij iets minder, je zit bijna met je kont op het asfalt en dat is niet bevordelijk voor het uitzicht om examenkandidaten te observeren... dan zou ik toch liever wat hoger op zitten.

Posted: Tue Apr 19, 2011 6:32 am
by GODFRIED
Zelf heb ik ook een bagheera S van 1977. Ik heb hier twee jaar aan gewerkt om deze in goede staat te krijgen. Dit is ondertussen al meer dan 20 jaar geleden. Het grootste probleem blijft de roest. Ik heb voor galvanisatie gekozen en van roest is aan mijn bagheera geen sprake, misschien op enkele aanbouwdelen maar zeker niet op het chassis.

Waar ik goed op zou letten bij de aankoop is alles wat met de restauratie te maken heeft. Hopelijk heeft hij veel foto's gemaakt van de laswerken, afschuren enz. De auto kan zeer mooi uitzien maar toch in mindergoede staat verkeren. Alles hangt er van af waarom en waarvoor hij werd opgemaakt.
Op enkele weken maken ze van een wrak weer een mooie wagen maar hoelang deze wagen mooi blijft is??????? Uitkijken dus.
Hij moet al zeer goed zijn voor ik zo een hoge prijs zou betalen. Je krijgt het waarschijnlijk nooit meer terug.

Dan je sleutelt zelf niet. Toch zal dat regelmatig moeten gebeuren. Hopelijk heeft hij alles al vernieuwd of vervangen.

Voor dagelijks gebruik en niet zelf sleutelen zou ik hem niet kopen, ben bang dat het vlug een ergenis gaat worden.
succes. :wink:

Posted: Wed Apr 20, 2011 5:38 am
by GODFRIED
Ik heb ondertussen met een clublid gesproken die naar de bagheera is gaan kijken en er mee gereden heeft. Deze zou in uitstekende staat zijn en vakkundig gerestaurreerd.
Een punt om zeker bij stil te staan.

Is de bagheera nog steeds te koop bij de man die hem gerestaureerd heeft of is hij al bij verschillende eigenaars geweest.Voor mij blijft het een droom van een auto en zou ik mijn bagheera niet kunnen missen, heb alleen spijt dat ik hem niet 10 jaar eerder gekocht heb. Ik heb te veel energie in een andere auto ( Opel GT) gestoken waar ik dan toch afscheid van genomen heb.

De techniek van de bagheera is eenvoudig en goed te onderhouden maar weet dat hij ondertussen wel meer dan 30 jaar oud is.

Veel succes met je beslissing. :wink:

Posted: Fri Apr 22, 2011 7:10 am
by GODFRIED
Dag Theo,
Proficiat. Dan is de liefde groot en komt het goed. Ik wens je heel veel plezier en veel zorgeloze km en hoop je eens te zien met die prachtige bagheera op een meeting.
Indien je raad nodig hebt! Horen of zien we het wel op het forum.

Posted: Sat Apr 23, 2011 7:43 am
by oetker
Gefeliciteerd met je aanschaf, en welkom hier.
Er komt nog een periode dat er meer Bagheera rijders dan Murena rijders zijn.
Post bij gelegenheid maar wat foto's van je nieuwe aanwinst.
Dat zien we graag.
In ieder geval veel plezier met kat.

Posted: Sat Apr 23, 2011 10:16 am
by hendrik
Ja proficiat met de aankoop van je bagheera en ik wil ook wel graag wat foto's zien laat maar komen ik zie dat ook graag.




grt harry de matra.

Posted: Sat Apr 23, 2011 10:17 am
by benny
Gefeliciteerd Theo met de aankoop. Ik ben blij te zien dat de Bagheera aan een opmars bezig is ( zonder dat de andere modellen moeten onderdoen). Plaats foto's bij gelegenheid.

Posted: Sat Apr 23, 2011 5:23 pm
by benny
De Bagheera is zeker dagelijks te gebruiken. Ik moest indertijd geregeld met de auto naar het werk omdat er nog geen openbaar vervoer was op dat uur. En ik moet zeggen dat de rit van 100 km enkel meeviel. De wagen heeft mij nooit in de steek gelaten. Weer of geen weer en het verbruik lag op een echte 6l/100km gemiddeld. Il lon het eerst niet geloven maar toch was het zo.

Posted: Sun Apr 24, 2011 12:08 pm
by GEN3
Van harte gefeliciteerd met de aankoop:-)

Posted: Tue Apr 26, 2011 12:13 am
by jo
En veel succes. :D

Posted: Tue Apr 26, 2011 6:15 am
by GODFRIED
De bagheera is inderdaad een auto die zeer zuinig omspringt met benzine. Ik rij zonder problemen 550-700km met een tank.

Hoeveel er in België rondrijden is volgens mij niet gekend, veel zijn er dat niet daar ben ik zeker van. Een wilde gok, max 100 stuks en ik denk dat het al zeer hoog gegrepen is.

Posted: Tue Apr 26, 2011 7:35 am
by bassboss
Met de Bagheera heb je inderdaad een uniek stukje franse automobielgeschiedenis in huis gehaald.
Dit om verschillende redenen: de fameuze drie zitplaatsen, de meeste Bagheera's hebben de jaren tachtig niet gehaald vanwege enorme roestproblemen hetgeen ze anno 2011 UITERST zeldzaam maakt, en Matra is jammer genoeg ter ziele gegaan waardoor het merk tot de geschiedenis behoort.
Technisch is een Bagheera een eenvoudige wagen, de motor is door zijn simpele mechaniek zeer betrouwbaar.
Het onderhoud is simpel, je hoeft geen distributieriem te vervangen, en met een (achteraf) opgebouwde electronische ontsteking ben je helemaal gerust.
Bij een gematigde rijstijl is het verbruik best ok, de Bagheera oogt dan wel als een sportwagen, gelukkig voor de portemonnee heeft hij een kleine motor.
De prestaties vallen desondanks nogal mee, alhoewel een vijfde versnelling best zou geapprecieerd worden...
De ambiance die je ervaart in de "cockpit" van een Bagheera is uniek, de lage zitpositie, een zee van beenruimte, de twee zetels naast je en de motor die achter je rug ligt te duwen, het maakt het rijden met de Bagheera tot een unieke sensatie.
De wegligging is door de grote spoorbreedte en de centrale motor ronduit goed.
De "panters" zijn bijna volledig van het straatbeeld verdwenen, gelukkig is dit bij jouw exemplaar niet het geval.
Wij hopen deze dan snel eens te mogen bewonderen! Join the club!

Bart :wink:

Posted: Tue Apr 26, 2011 9:28 pm
by matrafan
23 Maart 2010:

Aantallen van Matra's uitgezonderd Murena's:

Zijn er toch minder dan je denkt, zijn enkel deze die ingeschreven zijn bij de BFOV.

Image

Posted: Wed Apr 27, 2011 6:45 am
by GODFRIED
Dat zijn er inderdaad zeer weinig. Kan ook niet anders met die roest.
Weinig gekken die er zo veel tijd en geld insteken om dit te restaureren.
Oei, zijn we gek!! :lol:

Posted: Wed Apr 27, 2011 9:48 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:Dat zijn er inderdaad zeer weinig. Kan ook niet anders met die roest.
Weinig gekken die er zo veel tijd en geld insteken om dit te restaureren.
Oei, zijn we gek!! :lol:
Alleen MATRA-GEK Godfried.

Dat is een speciaal soort virus dat slechts weinigen kan besmetten.

Posted: Thu Apr 28, 2011 1:06 am
by Muddy Bandit
Er zijn er inderdaad niet veel meer, en van de Rancho nog minder...

Maar hoe is dit geteld, zijn dit alleen de legaal rijdende exemplaren of zitten de projecten en museumstukken hier ook bij?

Posted: Thu Apr 28, 2011 10:30 pm
by matrafan
Dit zijn enkel degene die ingeschreven zijn bij de BFOV in België.

Of deze nog allemaal rijvaardig zijn is helemaal niet zeker.

Staat ook geen datum bij van wanneer deze gegevens dateren.

Had enkel de vraag gesteld hoeveel matra's in ons land waren.

Kreeg dit als antwoord.

Van de murena's worden de gegevens helemaal niet vrijgegeven.

Blijkbaar mag dat in België niet zomaar openbaar gemaakt worden????

Posted: Sun May 01, 2011 8:26 am
by GODFRIED
Dan zorgen dat je de papieren in orde hebt en toeren maar, geniet ervan. :wink: