Motoren voor type I

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Motoren voor type I

Post by bassboss »

Zoals iedereen wel zal weten is de 1294cc SIMCA-motor uit de type 1 niet echt een motor waarmee je de straatstenen uit de grond kunt rijden. Ik ben best wel tevreden over deze motor en denk wel dat het een betrouwbare en goede motor is indien je er rustig mee rijdt. Het is een leuke gedachte om te weten of ik mijn type 1 met een modernere motor kan uitrusten. Misschien doe ik het in de toekomst, kwestie van wat meer vermogensreserve op langere trips naar het buitenland.
Daarom wou ik gewoon uit nieuwsgierigheid eens weten welke andere, liefst zwaardere en modernere motoren+versnellingsbak zonder al teveel aanpassingen in een type 1 kunnen gemonteerd worden. M.a.w. welke combinaties van motoren en versnellingsbakken zijn mogelijk voor de type 1 ? Heeft iemand hier ervaring mee? Is bv. de 1442cc reeds een stap in de goede richting? Bestaan er combinaties met vijfbakken?

Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik rij al verschillende jaren met een bagheera s type 2. Deze heeft de 1442cc motor.De motor van het type 1 en type 2 zijn op enkele verschillen na, het zelfde.Voor wat meer vermogen te hebben kun je met deze motor niks aanvangen .Hij rijdt goed.Maar het koppel van de motor is zwakjes.De motor van een Murena dus de 1600cc met de carburators van een Bagheera is misschien een alternatief.Benny vermelt ergens op de site dat deze kombinatie 115 pk zou hebben.De Bagheera s type 2 heeft 90 pk.Maar waarschijnlijk heb je nog iets beters in gedachten?Ik heb ook al gedacht moest ik problemen krijgen met de motor in mijn Bagheera. Dan zou ik ook een voorkeur hebben voor meer vermogen.Als ik mijn Ford Escort 18td cabrio met een vermogen van 90pk, vergelijk met mijn Bagheera.Dan kom ik tot de vaststelling dat mijn Bagheera geen 90pk heeft.Het verschil van koppel is enorm.Jij spreekt van een modernere motor.Ik ben benieuwt wat reacties je gaat krijgen.De motor die in het type 1 past past ook in het type 2.Een goede motor met een injectie zou mij ook wel kunnen bekoren.Ik begin al te dromen.
Groetjes Godfried. :lol:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien je op zoek bent naar vermogen kan ik je het volgende voorstellen:
( dat ben ik trouwens ook van plan) Je neemt een 1600 cc blok met een vijfbak. Je maakt een nieuwe motorophanging aan de zijde van de versnellingsbak ( die heb ik nog uit mijn vorige Bagheera) Je past de cardanassen aan. Je vervangt de nokkenas door een sportnokkenas. Je
vervangt de inlaatcollector door die van de Bagheera ( met de 2 dubbele carburatoren) en je hebt een Bagheera die zo snel als een Murena 2200 zou moeten zijn. Indien je een motor uit van een ander merk erin wil stoppen, bestaat de kans dat je de benzinetank moet verminderen en dat is niet aangewezen. Er bestaat een Bagheera met een motor uit een Citro?n GTI 1600. Maar de benzinetank is aangepast om de injectie te kunnen monteren. Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Je bedoelt het Murena 1600-blok? Heeft dit een vijfbak? Wat zijn zoal de prijzen voor een gereviseerd exemplaar? Is dit reeds met elektronische ontsteking uitgerust? Ik ben totaal geen Murena-kenner en zal me eens moeten verdiepen in de kennis van deze 'moderne' Bagheera...
Wat zijn jullie ervaringen met het 1294cc blok? Wat zijn de sterke en zwakke punten (buiten het gebrek aan vermogen,uiteraard)?

Bart
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan het blok van een Murena gebruiken, doch het blok van een Talbot Solara SX past even goed. Het zijn immers dezelfde motorblokken. Het verschil zit hem dan in de versnellingsbak. De Solara trekt iets langer dan een Murena. Ik weet niet of het dan een handicap zou zijn met een sportnokkenas. Op ebay vind je geregeld Murena 1600 motorblokken. En ze gaan niet veel geld. Het zal je waarschijnlijk meer kosten om hem te halen dan je ervoor betaald hebt. De ontsteking is electronisch maar veel verschil met de gewone ontsteking maakt dat niet. Het grote verschil is dat je geen contactpunten meer hebt in de verdeler. ( ontsteking)
Wat de 1300 cc blok betreft zijn er geen problemen. Het is een robuust blok dat weinig aandacht vraagt. Het enige probleem dat je kan hebben is vocht in de verdelerkap door condensatie. Ik zou eerder zeggen dat het probleem zich rond het blok zich bevindt. Controleer zeker de flexibele leidingen of ze niet verstorven zijn door de ouderdom, zowel wat de koelomloop betreft als de benzineleidingen. Veel succes Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik denk dat ik mijn 1300 blokje best gewoon laat zitten als blijkt dat de compressiewaarden nog goed zijn en het voorts een betrouwbare en simpele motor is. Ik maak me gewoon bedenkingen of het blok wel geschikt is voor bv. een reis naar Itali? waar veel autostradekilometers tegenover staan. Is het langdurig aanhouden van normale snelheden (120 ? 130km/u) op de autosnelweg niet teveel voor zo'n kleine motor? Zo denk ik in de eerste plaats aan de koeling bij zomerse temperaturen en rijden in fileverkeer. Dan zou ik toch overwegen om later een 1600 te monteren. Dit zal wel altijd beter zijn (koppel en vermogen) maar als het niet echt moet,...

Bart
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey bartje als je wagentje klaar is met volledig resto en motor is in prima staat van afstellingen moet je zeker geen bang hebben voor een tochtje naar italie ook al is het een 1300cc je kan altijd met eender welke motor is pech hebben ook al is dat een 1600cc als je de snelheid respekteerd die de wagen afkan no problem en voor de filles kan je een schakelaar parrallel over je kontaktje dat dient voor aanslaan van de ventilator wanneer hij op temp is dat bevind zich op de radiator zo kan je de ventilator opzetten waneer je wenst en dan zal hij zeker niet warmer lopen als anders groeten Ronny :wink: :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De ventilator met een aparte schakelaar kunnen bedienen lijkt me inderdaad een goed idee, Ronny. Vooral in het filerijden bij warm weer. Enkel hoop ik dat de batterij niet ontladen wordt omdat de laadstroom miniem is bij stationair toerental in de file. Zo'n ventilator zal wel niet teveel vermogen afnemen zeker? Heeft iemand ook tips i.v.m. elektronische ontsteking voor de 1300cc motor? Welke modules passen, wat kosten ze en waar kan ik ze verkrijgen? Moet de verdelerkop ook vervangen worden? (ik hoop van wel, geen mechanische delen meer).
Indien de compressiewaarden van mijn 1300cc goed zijn, wil ik deze motor een beetje moderniseren en verbeteren. Als blijkt dat de compressiewaarden me zeggen dat een revisie er zit aan te komen, overweeg ik om een goed 1600cc blok te monteren. Afwachten dus. Hoe kan ik weten of er compressieverlies langs de kleppen optreedt of langs de zuigers? Kleppen roderen lijkt me makkelijker dan cilinders uitboren.Ondertussen hoop ik via jullie zoveel mogelijk tips te krijgen om zodoende de juiste keuzes te maken tijdens de restauratie.
Alvast bedankt voor jullie medewerking. Jullie zijn van mijn gezaag nog niet verlost...

Bart
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey beste bart je moet je geen zorgen maken dat de ventilator bij stationeer toerental een goede batterij zal leegmaken een ventilator is geen heel grote verbruiker dat zou iets anders zijn als je met zwaardere verbruikers moest zitten b.v versterkers van je muziek installatie enz ...dat zijn al toestellen waarmee je na een geruime tijd wel een keer stukken mee kan maken maar de alternator doet zijn werk goed ook bij stationeer toerental dan mag je al aan een lange tijd wat amperes wegnemen voordat je de batterij stuk doet of volledig ontlaad je kan een keer kijken er staat een module en delco kop in de cataloog van simon dan weet je welke typ en ook al een richtprijs op mijne baggy staat elek onsteking eens hij afgesteld staat werking prima groeten Ronny en zaag maar verder :D :D :D :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
De controle van compressieverlies langs de zuigers kun je controleren op een eenvoudige manier.Je start de motor en laat hem warm draaien.Dan heeft alles de speling van de werkingstemperatuur.Dan trek je de oliepeil staaf eruit.Pas op als er veel compressie verlies is kan er olie mee uit komen.Nu moet je controleren of de motor door deze opening blaast.Als er veel compressieverlies langs de zuigers is komt je motorcarter onder druk te staan . Controleer ook de afzuigslang die verbonden is met de kleppendeksel en het inlaatspruitstuk.Een autokoper zal alleen de oliepeilstaaf eruit halen. Dit is normaal voldoende.Je zult allen compressieverlies hebben langs de zuigers als de motor veel km heeft gemaakt en op is.Een beetje druk is normaal.Controleer ook of er rook bij is.Meestal wordt het compressieverlies veroorzaakt langs de afsluiting van de kleppen.Zoals je zelf zegt is dit geen zwaar probleem.Kleppen roderen en nieuwe klepdichtingen plaatsen.Je motor zal draaien als nooit tevoren.Veel succes;
Groetjes Godfried. :wink:
Post Reply