Hoe lek is een Bagheera ?

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Hoe lek is een Bagheera ?

Post by Kanchi »

Heren en Bagheera-fans...
Ik vroeg me af hoe vaak het voorkomt dat je natte voeten krijgt in een Bagheera ? Ik las in een oude Duitse test, dat de afdichting rond bijvoorbeeld de voorruit, van de fabriek uit, nogal de wensen overlaat en ook hier weer water binnendringt, zodat de A-stijl vaak verrot. ( 1 van de zwakke plekken), hebben jullie id t zelf opgelost ? en hoe ?

Groet, Henny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een bagheera die niet grondig gerestaureerd is daar kun je vissen in houden als het regent en zit je met je voeten in het water of op de het wegdek.
Na enkele jaren begonnen ze allemaal te lekken niet noodzakelijk langs de ruit. Van vele bagheera's was dan de plaat op plaatsen verdwenen en kon het water zo binnen lopen.
Mijn bagheera is waterdicht omdat ik hem volledig heb gerestaureerd, en dat het nodig was dat kan ik kan ik je verzekeren na 6 jaar verkeer en 9 jaar stilstand.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Moet Godfried hier voor de volle 100% gelijk geven.

Indien niet goed gereviseerd zit je gegarandeerd met natte voeten.

Het meeste water komt meestal vanonder de ruitenwisser motor.

Dit gedeelte (water moet hier verdampen) is bij de meeste bagheera's reeds na enkele jaren weggeroest.

Veel succes met het dichten van de gaten.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Volgens mij komt het meestal niet van de voorruit maar van het gedeelte eronder. Je kan dat deel vinden boven de voorwielen naar het interieur toe en in de neus waar de ventilatiegaten zitten om frisse lucht te krijgen in het interieur (uiterst links en uiterst rechts).
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

:wink: water in de bagheera komt meestal bij de voorruit naar binnen (rotte paravaan) en uiteindelijk als overal de gaten invallen komt het overal vandaan,achter de stoelen,langs de deurstijlen etc........ :roll:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mannen, ik reed al van 1979 tot 1983 met de bagheera 2 rond en die waren toen tussen de 3 a 5 jaar oud en ik had toen al natte voeten. Ik heb op vier jaar tijd 4 bagheera's gehad dat was één per jaar om dat ze niet meer door de keuring kwamen zo snel waren ze toen al aan het roesten.




grt harry de matra.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Godfried, je bedoeld de dakplaat ? Die zit gelijmd, toch ? Even ter verduidelijking, mijn liefde (buiten mn mooie lieve vrouwke) is momenteel de groene Murena waar ik paar weken geleden een foto van poste, maar mijn grote liefde en droom is toch een Bagheera type 1. Wil ze dus eigenlijk verruilen. Dat ik daar veel werk aan zal krijgen, buiten kijf !, maar toch wil ik er één ! Ze is zo schoon, zo leuk ! En wil haar eigenlijk berijdbaar maken voor iedere dag. Als het in de winter sneeuwt met pekel en zo, zal ze thuis staan, maar verders....

Heb een schoonzoon die het leuk vind om aan zo een ding mee te sleutelen, dus, daar heb ik hulp aan. Interieur helemaal opnieuw bekleden in geel-zwart is voor mij geen probleem, heb ik ook al eens gedaan voor een Murena. Dus dat ze echt goed waterdicht geraakt is een "must" vandaar de vragen :) Nu er nog 1 zoeken :)
groet, vrienden, Henny
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb 3 jaar gereden met een heropgefriste Bagheera en nooit water binnengehad.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ikke tot nu toe ook nog niet, en ik schuw de regen niet.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Tot op heden ook nog geen water binnen gehad.

Afgelopen jaar toch enkele stevige buien meegenomen.

Net voor de winter alles nog eens nagelopen en nergens nog geen roestduivel tegengekomen.

Hopelijk kunnen we dit nog een tijdje zo houden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je een volledige restauratie doet zul je geen water binnen krijgen indien wel dadelijk opsporen en herstellen.

Momenteel krijg ik wat water binnen in mijn murena, links boven aan de ruit, drup, drup. Vreemd voor ik het opendak geplaatst had was dit niet zo.
Dit probleem zal ik binnenkort opsporen oplossen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Godfried, ik heb dat probleem met mijn murena ook. Nu is alles weer bevroren dus opsporen wordt nu ff moeilijk. Ook is mijn kleine stukje stof aan de linkerkant van het dashboard (dat tegen de deur aan komt als je de deur sluit),...nat. Zal het bekledings elementje dat op de A-stijl zit eens verwijderen en zoeken. Het tot na de winter even dichtsmeren met silicone heeft nog niet veel geholpen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, dat komt door dat zagen van je open dak. Dat heeft toch wel hard getrilt he.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry,
Inderdaad, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb te hard gezaagd!!!!


Kanchi,
Het kan zijn dat er water langs het venster op de a-stijl loopt en zo je bekleding nat maakt.
Zit die geplakte rubber nog boven op de deur? Indien deze weg is kan het water ook langs hier komen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De kit ronde ruit van de Murena is na al die tijd meestal bros geworden.
Daar gaat het lekken, en ook de kit rond de dakbevestiging dient vervangen.
Bij mij is dat ook nodig, al is die op het moment lekvrij.
Ik mis echter ruimte om de wagen langer zonder ruit en dak ergens een paar weken te zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het dak en de ruit verwijderen is een werkje dat niet vlug gedaan is en wie weet bij wat je nog uit komt! Indien de ruit moet vervangen worden gaat dit samen gebeuren. Hopelijk mag het nog lang op zich laten wachten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

siliconenkit

Post by pete speed »

heren ,
ff opletten.
Op een verzinkte carrosserie mag je nooit siliconenkit gebruiken ; gaat het zink kapot van en hecht maar heel even.
De enige juiste oplossing is Sikaflex 221 polyurethaankit. dicht perfect, hecht goed op verzinkte plaat en tast dit niet aan.
Vaak ligt de ruit aan de onderkant los ( let op witte waas in het zwarte gedeelte. Ik kit altijd de hele ruit af en van de sierrubber snijd ik het gedeelte dat origineel in de kitlaag komt, af. Vervolgens plak ik de sierrubber gewoon met dubbelzijdig kleefband ( goede kwaliteit nemen ) over de ruit en de kit. Let op dat het niet te warm is , want dan komt de sierrubber in de winter los omdat deze krimpt.
succes ermee
meet......
The Pete
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een goede tip die we kunnen gebruiken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kans is groot dat je waterinsijpeling komt van de spleet tussen het dak en het metalen kader waar het dak tussn ligt. Spreek van ervaring. Die spleet wordt afgedekt door een t-vormig rubber.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:De kans is groot dat je waterinsijpeling komt van de spleet tussen het dak en het metalen kader waar het dak tussn ligt. Spreek van ervaring. Die spleet wordt afgedekt door een t-vormig rubber.
Benny, je bedoelt de zijkanten van het dak?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je nieuw rubber zet met kit is het dicht :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Als je nieuw rubber zet met kit is het dicht :wink:
Ik denk dat ik dat ga proberen. Zeer vervelend als je water binnen krijgt in de auto.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad de zijkant van het dak.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig dat de voorkant onder de ruit zit anders nam ik het dak eraf.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo godfried, als het dak niet onder de ruit zat kon je het er fijn afnemen.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Heb ik dan zo verkeerd gezien wanneer ze de nieuwe voorruit monteerden op de Murena? Volgens mij zit het dak niet onder de voorruit, want het metalen kader waar de voorruit op gemonteerd wordt, liep gewoon door en de boord van het polyesterdak zag eruit als van een Bagheera. Ik heb toen gevraagd om de spleet tussen het metalen kader en het dak extra te voorzien van dichtingskit om zeker geen lek te hebben bovenaan de voorruit.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk het wel Benny.
Om het dak te verwijderen moet de ruit er uit.
Dat heb ik tenminste van verschillende kanten gehoord.
Zal de info is even nalezen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor zover mij bekend was zat de ruit gelijmd op de dakplaat.
Maar de manual zegt alleen maar dat die vast zit met de hechtkit tegen de ruit.
Die zou je dus los kunnen snijden, maar als de plaat tot onder de ruit zit, zal die toch verwijderd moeten worden.

Zie afdruk manual hieronder.

Edit
Als je onderin leest staat er bij benodigd gereedschap.
Gereedschap voor het verwijderen van de voorruit.
Zal toch moeten denk ik.
Attachments
Dakver.JPG
Dakver.JPG (364.99 KiB) Viewed 14932 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is wat ik ook dacht. Wanneer je de kunststoflijst bovenaan de ruit aftrekt en je snijdt dan met een mes de kit door tegen het dak of tussen de ruit en het dak, zou je het dak moeten loskrijgen. Maar!!! Indien het dak nog goed vastzit aan het metalen kader zal het moeilijk zijn om het los te krijgen met de ruit nog gemonteerd.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het beste is dan ook om bij ruitvervanging gelijk het dak af te pakken en te behandelen.
Beter als 2x een nieuwe ruit te moeten zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply