godfried

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

godfried

Post by ludo »

bodfried,u bent via mail blijkbaar moeilijk vast tekrijgen daarom zo maar.ik zouw eens met u willen komen praten over problemen met mijn bag. ik ben nu in verlof en heb tijd mijn tel.011/429634 ander via het forum afspreken.groetjes ludo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Ludo ik heb nu niet veel tijd.Zie tekening.
Groetjes Godfried.Tot morgen.
Attachments
delco 1.jpg
delco 1.jpg (37.73 KiB) Viewed 10464 times
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

ontsteking

Post by ludo »

hartelijk dank godfried,ze zijn bij mij verkeerd aangesloten,ik ga het nu zo proberen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Fijn dat je de motor van je bagheera aan de praat hebt gekregen.Dat is dan al een probleem minder.Zoals afgesproken zien we ons vandaag om 19 uur. Tot straks.
Godfried. :roll:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

bezoek

Post by ludo »

godfied endame(moeilijke voor naam),hartelijk dank voor de ontvangst.ik heb zeerveel op gestoken over zaken die ik niet wisten degoede raad vanjullie ,ik zal proberen die van ons omtepraten voorde volgende keer als ik nog eens langs kom voor raad.groetjes ludo :D :wink: :) :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,Ik vond het ook fijn te praten over onze passie.
Zoals afgesproken.Ik zal deze week eens op mijn zolder duiken,en zoeken naar wat onderdelen die je nog nodig hebt.Ik laat je deze week weten wat ik nog voor je liggen heb.
Groetjes Godfried. :lol:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

motor bagheera

Post by ludo »

godfried ik heb eindelijk het motor plaatje kunnen lezen met de volgende gegevens:een cirkel meteen t er in dan09600778 dus geen bagheera motor ,van wat danwel? wie weet het? groetjes ludo. :roll: :roll: :roll:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ludo, met de nummers die jij op de site zet, zou het moeten gaan om een 1600cc blok. cijfer 9 is de pk's dus 9 pk het cijfer 6 zou gaan om het bouwjaar 1976 van het blok en de cijfers daarachter het serienummer van het blok dat jaar. Dus bloknummer 778. Hoogswaarschijnlijk is dat niet het originele blok. Maar het blok van de 7, 8 en 9 pk zijn uitwendig gelijk. Als ik niet verkeerd ben, hebben deze blokken volgens het vermogen een eigen kleur. Ik geloof dat er rode, groene en zwarte motorblokken waren.
Benny.
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

motor blok

Post by ludo »

benny hartelijk dank voor de inlichting, nu weet ik weer wat meer. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
We hadden al een vermoeden dat het niet de orginele motor was.
Volgens mij hebben ze nooit een bagheera gemaakt met een enkele carburator.Of ben ik daar mis in?Maar goed dat Benny je geholpen heeft met die nummers. Ik wist daar niks van. Vandaag ga ik eens kijken wat onderdelen ik nog voor je heb liggen.
Groetjes Godfried. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Ludo,
ik heb eens op mijn zolder gezocht voor wat onderdelen.
Dit heb ik kunnen vinden: En voorruit( volgens mij een witte)maar in goede staat.50 euro zoals afgesproken.
een stel lampen,in mindergoede staat,krijg je gratis.
een stel binnenbekleding l en r deur,kleur bruin.als je niks anders kunt vinden doe ik ze weg , anders niet. Zijn de zelfde als op mijn bagheera die ik nu in gebruik heb.Ik heb ook nog zwarte liggen,maar ik heb nog een bagheera staan om te restaureren,die ga ik waarschijnlijk gebruiken voor deze.Ik dacht nog stalen velgen te hebben maar helaas allemaal met het schroot meegegeven.Ik heb nog een set allu velgen maar die doe ik niet weg.De afdekplaat voor de bagageruimte kan ik ook niet missen .Hier van heb ik er ook maar ??n.De achtersteplaat met matra simca op heb ik ook niet dubbel.
Groetjes Godfried. :roll:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

onderdelen

Post by ludo »

hartelijk dank godfried voor de voorruit zodra ik kan kom ik langs,ik laat nog wel iets weten(zospoedig mogelijk)het is nu tedruk op het werk.ik bel om af tespreken.groetjes ludo.
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

motor bagheera

Post by ludo »

godfried,ik heb de foto van die karburator terug gevonden, waar over ik het bij u had. .groetjes ludodit lijkt een gewone dubbele te zijn denk ik
Attachments
1977_matra_bagheera_03_m.jpg
1977_matra_bagheera_03_m.jpg (68.39 KiB) Viewed 10346 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Tijdens ons gesprek heb je gezegt dat je de carburator zou willen vervangen door een orginele Bagheera carburator.Dit kun je in een later stadium nog altijd overwegen. Maar ik zou eerst eens uittesten hoe je Baghheera rijdt met deze carburator.Hij rijdt misschien zo heerlijk dat het helemaal overbodig is om deze kosten te doen. Of je echt veel meer vermogen gaat hebben met een andere carburator zou ik niet weten.Een vraagje aan de andere Bagheera rijders.Heeft hier iemand ervaring mee? Zo ja,Laat eens iets weten?Heeft er iemand ervaring met het type motor op de foto.Het is een 16 motor.Uit welk type auto hij komt weet ik niet.Werd deze carburator orgineel op Bagheera gebruikt?Wie weet het??????? :) :) :-?
Groetjes Godfried.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De bagheera heeft wel degelijk bestaan met ??n dubbele carburator. Je ziet het in de bijlage. Het voordeel van een 1600 cc is dat hij meer koppel heeft dan de 1400 cc maar het vermogen blijft hetzelfde. Maar! Ik had vroeger een 1600 steken in mijn Bagheera met 5-bak afkomstig van een Talbot Solara SX. Volgens een Nederlandse collega die vroeger bij Carjoy werkte zou de 1600-blok met de 2 dubbele carburatoren 115 pk leveren.
Vroeger hadden we in de club een zekere Hellemans en die had een 1600 steken in zijn Bagheera met een 4-bak. Van welk type die motor afkomstig was weet ik niet. Benny.
Attachments
gaskabel.jpg
gaskabel.jpg (119.09 KiB) Viewed 10331 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Je hebt me weer een beetje wijzer gemaakt.Bedankt voor de informatie.Ik moet toegeven dat het koppel van mijn bagheera aan de lage kant is.Maar ik ben een rustige chauffeur en ben daar nog altijd tevreden mee.
Groetjes Godfried. :wink:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

motor bagheera

Post by ludo »

benny,de motor van mijn bagheera is een zwarte,met een enkele kar burator op geplaats.ik heb een lek aan de karter dichting,zijn die dichtingen nog te krijgen?groetjes ludo.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Ludo. Het zou geen probleem mogen zijn. Dit motorblok is nog jaren gebruikt geweest bij Peugeot. De dichtingen zijn gelijk voor de 1300, 1400 en 1600 blok. Het best kun je de dichting uitnemen zonder teveel te beschadigen en meenemen naar een garage als voorbeeld. Indien het een echte vakman is zal hij deze dichting direct herkennen, anders moet je even zijn geheugen opfrissen en zeggen dat dit blok ook nog gebruikt geweest is in een Peugeot 309 en waarschijnlijk later ook nog. Je kan die ook nog krijgen in de paralelle handel. Dat zijn winkels die voor alle merken namaakonderdelen verkopen. Ik heb onlangs ge?nformeerd voor een volledige set dichtingen voor een 1600 en dat was geen probleem. Het was een set die voor meerdere automodellen kon gebruikt worden. Veel succes. Benny.
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

karter dichting

Post by ludo »

bennij ,hartelijk dank voor de hulp,ik had er anders van die rode kit tussen gespoten(voor culas te dichten) groetjes ludo. :oops: :oops:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden, :( :(
Waar bevind zich dat indentificatieplaatje van de motor weer?IK vind geen plaatje op mijn motor.Is het dan zo moeilijk te vinden?Benny je hebt de plaats van het plaatje ergens op deze site gezet.Weet je nog onder welke rubriek?Ik vind het niet meer terug.Misschien dat het plaatje van de motor werd verwijderd.Het gaat toch om een alluminium plaatje waar de gegevens van de motor opstaan.Of ben ik mis.Ik heb nog nooit gecontroleerd of de orginele motor in mijn Bagheera steekt.
Groetjes Godfried.
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

plaatje

Post by ludo »

godfried, ik heb bij mij het plaatje onder de bogies ,links gevonden. het is een smal strootje alluminium dat vast zit met 2 klinknagels. groetjes ludo.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Het zou kunnen zijn dat ik het te laag aan het zoeken ben.Morgen doe ik een nieuwe poging.Ik hoop dat het plaatje er nog op zit.Want Bart heeft mij aan het nadenken gezet.Waarom heb ik het gevoel dat de motor zijn 90 pk niet heeft.Mijn opel gt is een 1900cc en ook 90pk.Van deze is het vermogen wel goed.Je merkt bij het optrekken dat deze motor onmiddelijk reageert op het gaspedaal.Dat kan ik van mijn Bagheera niet zeggen,of je moet hem flink in de toeren jagen.De uitlaat onder mijn Bagheera heb ik zelf gemaakt,misschien dempt hij te fel.Ook heb ik tijdens de eerste maanden na de restauratie de carburators vervangen.Deze zijn misschien van een 1294cc.Dit zou het vermogen verlies kunnen veroorzaken?Tijdens een meeting ga ik het rijgedrag van mijn Bagheera eens vergelijken met dat van een andere Bagheera.Ludo jij hebt een 1600cc in je Bagheera liggen ,dus met die van jou kan ik hem niet vergelijken.Je hoort nog van me of ik het plaatje heb gevonden.
Groetjes Godfried. :D
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Godfried,
controleer eens je mailbox. De foto's waar je het identificatieplaatje op ziet heb ik jou persoonlijk verstuurd.
Wat dat vermogen betreft, kun je inderdaad de indruk hebben dat de motor geen 90 pk heeft. Dat had ik ook van mijn Bagheera. Dat kan wel een indruk zijn. Wil je zekerheid, dan kan je in een Bosch-centrum of een diagnosecentrum de auto eens op de vermogentestbank plaatsen.
Maar indien je echt overtuigd bent van het gebrek aan vermogen, dan moet je eens de compressie meten. Want een cilinderkop van een 1300-blok past op een 1400-blok maar je compressie zakt naar 6kg/cm?. De motor draait mooi maar hij heeft geen vermogen.
Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matra vrienden.
Ik heb de indentificatienummer van de motor gevonden. :lol:.Dat plaatje hadden ze niet beter kunnen verstoppen. Nu weet ik ook waarom ik geen 90 pk voel :( Zie de motornummer 07-8904289.Dit is toch de nummer van een 1294cc.Mijn bagheera is van 1977 en van het type S.Om een S te zijn moet er toch een 1442cc motor inliggen.Is mijn Bagheera dan geen S?Met welke gegevens kan ik dat controleren?Mijn Bagheera was voor de aankoop maar 7 jaar in het verkeer geweest.Heeft er dan al zo vlug een motor wissel moeten plaatsvinden?Of heb ik een namaak S?Ik dacht dat de motors van simca betrouwbaar waren.Maar nu weet ik het ook niet meer.Nu ben ik ook gaan kijken op mijn reserve motors(4 stuks)nr1 08-8904441/ nr2 009-89002472/ nr3 07-7900980/ nr4 0C-008706486/ .Motor nr 4,Wie kan deze nummer ontleden.Ik heb goed gekeken de nummer is niet verkeerd.Alle nummers staan aan de rechtse kant van de motor.Maar de motornummer van nr4 staat links .waarom? Heeft dit iets te betekenen?Volgens de nummers zit er een 1600cc bij.Of ben ik mis?Als dat zo is ga ik deze motor eens aansluiten en laten proefdraaien.Als hij niet is vastgelopen.Ik heb na de aankoop van deze motoren, ze gewoon weggezet zonder al te veel poespas.Zelfs nog niet geprobeerd om ze te starten.Zo snelmogelijk afgebroken en alles opgeruimd.Van drie carrosserie?n was niet veel plaat meer over.Er zat zelfs een Bagheera bij van 50 euro?De levering was er ook bij.Deze had jaren bij een boer naast de mesthoop gestaan.De boer had er misschien wel 20 keer met zijn tractor tegen gezeten.Als ik geen bod had gedaan had ik hem waarschijnkijk ook gehad.Maar hoe zegt men dat"liefde is blind".Toch maakte hij me gelukkig met dat hoopje ellende.Veel heb ik er niet van over gehouden, na enkele dagen sloopwerk.Nu hoop ik dat die 1600cc motor niet uit deze Bagheera komt want dan mag ik het vergeten.Ik heb indertijd een label aan de motors gehangen zodat ik later nog zou weten uit welke Bagheera's ze kwamen. Dus dat moet ik eens controleren.Alle informatie over de motors is welkom.
Groetjes Godfried. :wink:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

motor

Post by ludo »

godfried,het lijkt wel alsof ze zomaar wat motors in die bagheeras geduwd hebben om er van af tezijn,dat zijn nual 5 bag. met alle 5 een heel andere motor er in . die zijn toch niet allemaal vervangen geweest door iets anders,dat zouw toeval zijn.groetjes ludo. :roll: :wink:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, ik zal het proberen uit te leggen hoe je de cijfers moet interpreteren/
Je start met lezen van RECHTS naar LINKS
de eerste zes cijfers zijn het reeksnummer van zijn bouwjaar. BV: 004758, dit is de 4758ste motor die er in zijn bouwjaar gemaakt is.( Zie verder bouwjaar)
Het zevende scijfer zijn de fiscale pk's van het blok:
7 is 7pk
8 is 8pk
9 is 9 pk

De volgende cijfers zijn het bouwjaar van de motor bv:
007 is 1977
006 is 1976

Hopelijk begrijp je nu hoe deze cijfers moeten gelezen worden.
Dus je motor is een 1442cc blok gebouwd in 1977.
Motor 1 en 2 zouden 8 pk versies moeten zijn en motor nr 3 is een 7 pk.
Motor nr 4 zal ook een 8 pk zijn, maar misschien origineel niet van een Bagheera, maar misschien van een Talbot Horizon, Solara of een Simca 1307,1308 of misschien een 1510.

Hoeveel weegt een Opel GT? Is hij lichter of zwaarder dan een Bagheera?
Je kan ook een blok van een Solara in je wagen inbouwen. De steekassen aanpassen kostte 10 jaar terug ?50. Dus niet onoverkomelijk.
Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,Ludo en andere Matra liefbebbers.
Ik heb er een warboel van gemaakt.Benny , nu ben je voor mij duidelijk geweest.Ik dacht dat de eerste nummers het vermogen aanduiden.Je hebt me aan het denken gezet over mijn Opel GT. IK heb een jaar of 5 geleden de motor gewisseld.De motor die toen in mijn Gt lag had ook weinig vermogen.Ik heb een OPel record kunnen kopen met 80000 km op de teller.Deze heb ik toen een kleine revisie geven en in mijn Gt geplaats. Ze hebben de zelfde motor,alleen het carter was anders.Aan de versnellingsbak heb ik toen ook een kleine verandering moeten doen.Maar mijn Gt is van 1972 en de motor van de Record is van 1982.Waarschijnlijk hebben ze op die tien jaar toch wel iets verbeterd aan de motor.Ik denk dat ik het daar moet gaan zoeken.Ik denk er niet aan om de orgineele motor uit mijn Bagheera te halen.Ik ben blij dat het de juiste motor is.Zolang hij zijn werk goed doet is er geen haar op mijn hoofd dat denkt om de motor naar de eeuwige jachtvelden te sturen.Ik ga hem gebruiken waarvoor hij gemaakt is.Met wat geluk gaat hij me nog jaren dienen.Ik heb mijn Bagheera gekocht om van te genieten.Vlug ,vlug hoort daar niet bij.Laat me maar genieten van het landschap.Voor wie het niet snel genoeg gaat steekt maar voorbij,daar heb ik geen probleem mee.Velen zullen denken wat is dat een mooie auto. Waar heeft hij die nog uitgehaald.Benny bedankt, nu kan ik vannacht weer goed slapen .Alles is o.k met mijn Bagheera.
Groetjes Godfried. :D :D :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Ik heb nog een stalen reservewiel voor je Bagheera kunnen vinden.Als je het komt halen is het van jou.En hoe gaat met de werkzaamheden van je Bagheera?Heb je de carterdichting kunnen vinden?Ga je een Bagheera kopen voor onderdelen of ben je er van afgestapt?
Groetjes Godfried. :wink:
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

onderdelen

Post by ludo »

godfried,ik kom eerdaags langsvoor die stukken ,ik zal bellen om tekomen de werken liggen stil wegens tijd gebrek.ik moet nog gaan kijken naar die bagheera in schuur als de prijs en toestand mee valt ??? ik weet niet?ik laat wel iets weten .groetjes ludo :roll: :D :)
ludo
Posts: 27
Joined: Sat Jan 22, 2005 12:25 am
Location: 3582koersel

mail

Post by ludo »

godfried,ik heb u een mail gestuur op uw mail adres groetjes ludo
Post Reply