Page 1 of 1

Elektrische leidingen en relais

Posted: Sat Aug 14, 2010 5:38 pm
by benny
IK ben nu bezig met de elektrische aansluitingen vooraan in de koffer. Wat mij opvalt is dat de bedrading van de X-versie blijkbaar totaal anders is dan bij de S-versie. Bij de S-versie heb je een dikke rode draad met een oog om vast te zetten op het relais van de grootlichten en de mistlichten met een moer. Bij een X-versie daarentegen is die dikke draad helemaal niet aanwezig. In het werkplaatshandboek is er nergens sprake van een wijziging in de bedrading. Is er iemand die mij kan zeggen hoe de bedrading in elkaar zit in de neus van de wagen? Nog een vraag: draait de koelventilator nog wanneer het contact afstaat en de koelvloeistof nog te warm is?

Posted: Sat Aug 14, 2010 7:04 pm
by benny
Ik heb een schema gevonden waar er diodes en twee aparte relais gebruikt worden. Eén voor de grootlichten en één voor de dimlichten. De mistlichten worden rechtstreeks gestuurd door een schakelaar ipv een relais. De ventilator zal waarschijnlijk uitvallen wanneer het contact afgezet wordt.

Posted: Sat Aug 14, 2010 7:36 pm
by matrafan
Ventilator valt inderdaad uit als het contact afgezet wordt Benny.

Bij de X-versie wordt 2 relais en een doosje met diode's gebruikt.

Mistlampen worden niet door een relais bediend maar zoals ge zegt rechtstreeks door de schakelaar.

Heb deze toch maar met een aparte zekering beveiligd.

Posted: Sat Aug 14, 2010 8:18 pm
by hendrik
Daar kan je toch beter een relais tussen zetten dan kan je schakelaar nooit door branden. Ik ben bij mijn murena's ook relais aan het bij zetten waar er nu geen tussen staan dat is altijd beter.



grt harry de matra.

Posted: Sat Aug 14, 2010 8:39 pm
by benny
Het is wel een gevaarlijke situatie want wanneer een relais kapot is, brandt noch de linker noch de rechter koplamp. Ik begrijp niet hoe dit is goedgekeurd voor België, tenzij ze de verandering hebben doorgevoerd zonder iets te laten weten. Ik heb wel nog een hoop blauwe draden over aan de kant van de medepassagier naast het relais van de grootlichten.

Posted: Sat Aug 14, 2010 11:31 pm
by hendrik
Benny, zo rap gaat een relais niet kapot je zal eerder een lamp kapot hebben dan een relais. En anders zet je er twee één voor links en één voor rechts dan brand er toch altijd ene.





grt harry de matra.

Posted: Sat Aug 14, 2010 11:53 pm
by jo
Destijds in mijn Volvo zo een serie relais gezet voor de aanhanger, leuke bezigheid... :oops:

Posted: Sun Aug 15, 2010 12:23 am
by benny
Om de 2 circuits te ontdubbelen zou ik draden moeten bijtrekken en daar heb ik niet veel goesting voor.

Posted: Sun Aug 15, 2010 11:14 am
by hendrik
Dat is toch een mooi werk benny, en zeker nu met dat slecht weer.






grt harry de matra.