Page 1 of 1

Onderdrukleiding in het voorkompartiment

Posted: Sun Jul 25, 2010 12:18 am
by benny
Ik vraag een beetje hulp. Ik ben bezig met de onderdrukleidingen te monteren in de Bagheera. Nu zit ik met het volgende probleem. De onderdrukleiding die van de elektroklep vertrekt ( de elektroklep zit in het midden boven de motor van de ventilator die zorgt voor motorkoeling) langs waar loopt die in het voorkompartiment?
Loopt die samen met de koppelingsleiding naar beneden of gaat hij elders naar beneden, maar dan zal er een beetje uitleg bijmoeten of desnoods een foto.
Ik kan het niet meer zien in mijn afbraak-voorbeeld Bagheera.
Dank bij voorbaat.

Posted: Sun Jul 25, 2010 7:39 pm
by bassboss
Benny,

Bedoel je de leidingen die naar het koplampmechanisme gaan?
Zie foto's.
De toevoerleiding van de onderdruk (vanuit het onderdrukvat), die loopt tussen de koelwaterbuizen mee naar omhoog naar de onderkant van het electro-magneetventiel.

Image

Op deze foto gaan ze door het chassis naar de onderliggende pomp voor de koplampbediening

Image

Bart

Posted: Sun Jul 25, 2010 8:24 pm
by benny
Bedankt Bart voor de foto's. Bij jou zit de elektroklep onder je rempomp. Bij mijn Bagheera zit die boven de motor van de koelventilator kant radiator. Maar nu weet ik langs waar de leidingen lopen. Hoe zit bij jou de elektroklep vast onder de rempomp? Is daar iets voorzien om de klep te monteren?

Posted: Sun Jul 25, 2010 10:05 pm
by bassboss
Benny,

Op de plaats waar de electroklep moet komen, zit een draadeind op het chassis.
Je moet de klep op het stuk draadeind monteren dmv een moertje en een rondelle.
Waarschijnlijk zal de schroefdraad ervan vol zink gelopen zijn en zal je opnieuw draad moet trekken.
Indien je met je snij-ijzer niet rond geraakt, zaag je het draadeind best af en boor je een nieuw gaatje er vlak naast waardoor je langs binnen een nieuwe bout (M5) door het gaatje steekt.
Hierop kan de klep dan gemonteerd worden.

Bart

Posted: Sun Jul 25, 2010 10:11 pm
by Vollegaaz
Bij mij zit de klep ook terhoogte van het radiator, als je wil maak ik morgen wel een foto van hoe het bij mij zit.

Posted: Mon Jul 26, 2010 8:10 am
by benny
Bart, bij mij zitten er daar geen draadeinden. Alvast bedankt Vollegaaz.

Posted: Mon Jul 26, 2010 9:04 pm
by bassboss
Dan zal je een gaatje moeten boren en een lange vijs moeten gebruiken om de klep mee vast te zetten.

Bart

Posted: Mon Jul 26, 2010 9:24 pm
by benny
Bart, Vollegaaz zal foto's plaatsen van zijn Bagheera. Dan zal je zien dat er nog een andere plaats geweest is waar ze de klep plaatsten.

Posted: Mon Jul 26, 2010 10:39 pm
by Vollegaaz
Ik doe het morgen als eerste job Benny, ben pas thuis van een dagje Limburg.

Posted: Mon Jul 26, 2010 10:47 pm
by benny
Geen probleem, ik heb vandaag bijna niets anders gedaan dan draad getapt en reserveonderdelen gecontroleerd en mogen weggooien wegens ingevreten roest in de cilinder. Dus was het vandaag niet dringend dat je de foto's plaatste.

Posted: Tue Jul 27, 2010 10:29 am
by Vollegaaz
De klep zit op een metalen houder boven de ventilator, de leiding komt toe via de koelbuizen, naar rechts via het ruitensproeiervatje, langs de bokaal naar de klep. De 2 leidingen vertrekken vandaar naar links (zie foto) door 2 gaten in het frame net zoals bij Bart (alleen komen de leidingen dus van de andere kant) ik heb er wel van die beschermrubbers zitten in die gaten.

Mocht het niet geheel duidelijk zijn probeer ik wel wat betere foto's te schieten, maar voorlopig staat de Bagheera in een hoekje geduwd omdat ik er toch niet kan mee rijden.

Posted: Tue Jul 27, 2010 11:19 am
by benny
Loopt de onderste leiding op de elektroklep opnieuw naar omhoog? Loopt die dan samen met de onderdrukleiding van de servo naar beneden?

Posted: Tue Jul 27, 2010 11:48 am
by Vollegaaz
als je de foto zo bekijkt, dan gaat de leiding naar rechts toe, draait terhoogte van de bokaal richting ruitensproeiervat naar de servo, om daar samen naar beneden te gaan.

Posted: Tue Jul 27, 2010 11:59 am
by benny
OK, da's begrepen. Bedankt.

Posted: Tue Jul 27, 2010 8:58 pm
by matrafan
Hoi Benny,

Bij mijn bagheera loopt de aanvoerleiding zoals ge op de foto ziet naar links en dan achter het remreservoir door met de servo-leiding mee naar achteren.

Image

Image

Posted: Tue Jul 27, 2010 9:04 pm
by bassboss
Blijkbaar zijn er daar ook verschillen tussen de type I en II. Als ik me nog goed herinner, heeft Benny een type II-chassis voor zijn type I op te bouwen.
Vandaar de verschillen.

Bart

Posted: Tue Jul 27, 2010 9:56 pm
by Vollegaaz
Er zit zelfs verschil tussen dezelfde types :lol:

typerend voor Matra.

Posted: Tue Jul 27, 2010 11:12 pm
by benny
Bedankt mannen, ik kan weer verder werken aan de Bagheera. Ik zie dat ik verschillende opties heb. Het is een kwestie van uitzoeken hoe lang de onderdrukleiding is en zo te weten te komen langs waar hij lopen moet, maar hij gaat samen met de leiding van de remservo naar beneden.

Posted: Mon Aug 09, 2010 8:42 am
by GODFRIED
Gemist!!! :oops: Als je iets moet weten en ik kan helpen, mag je altijd wakker schudden en een een email doen.

Posted: Thu Aug 12, 2010 8:47 pm
by benny
Vandaag iets vastgesteld. Op de plaat waar de spanningsregelaar zit, zijn twee bouten voorzien die waarschijnlijk voor de montage van de elektroklep voor de bediening van de koplichten is.

Posted: Thu Aug 12, 2010 9:33 pm
by matrafan
Benny bij de bagheera II zit de electrventiel aan de voorkant gemonteerd.

Namelijk tegen plaat waar de koelventilator achter zit.

Image

Posted: Thu Aug 12, 2010 9:42 pm
by benny
Inderdaad matrafan. De klep is reeds gemonteerd op mijn Bagheera.

Posted: Fri Aug 13, 2010 6:57 am
by GODFRIED
Daar kan ik niet mee akkoord gaan, bij mijn bagheera zit het ventiel onder de hoofdrempomp. Ik heb verschillende bagheera's afgebroken en heb deze elektroventielen nooit ergens anders zien staan. Waarschijnlijk vanaf een bepaald bouwjaar (1978???) weer verplaatst door Matra.

Posted: Fri Aug 13, 2010 8:42 am
by Vollegaaz
Mja, zo zie je maar, bij mij zit ze op een speciaal daartoe voorziene metalen plaat in het vooronder (zie foto hierboven)

Benny, die 2 boutjes is dat niet om de regelaar mee vast te zetten ?

Posted: Fri Aug 13, 2010 10:17 am
by benny
Inderdaad Godfried, Matra moet tijdens de jaren dat ze de Bagheera maakten het ventiel verplaatst hebben. Het zal eerder eind 79 geweest zijn omdat mijn eerste Bagheera die van 79 was, zijn elektroklep bij de spanningsregelaar had. De reden is mij niet duidelijk, maar ze hadden minder onderdrukleiding nodig. En ieder gespaarde centimeter is winst.