Page 11 of 12

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 29, 2019 8:32 pm
by Muddy Bandit
ALAIN VAN AKEN wrote: Fri Mar 29, 2019 7:37 am
Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.
Klopt.
De Rancho heeft inderdaad een lastafhankelijke remdrukregelaar, deze is met de veer en beugel verbonden aan de stabilisatiestang.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Apr 14, 2019 11:36 am
by GODFRIED
hansie wrote: Wed Mar 27, 2019 5:55 pm ruitenwisser motor achter ik ben op de helft zeg maar :-? ,vandaag pakketje van simon matra binnen met deze IMG-0034.jpg
er maar vanuit gegaan dat de oude niet echt meer zou werken en deze was ineens beschikbaar ,dus wie er een zoekt 8)
Hans, wat kost zo een remkrachtverdeler? :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Apr 14, 2019 8:55 pm
by hansie
godfried was 180 euro inclusief vzk 8)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Apr 14, 2019 11:39 pm
by hendrik
Ja die zijn nogal duur hé.


grt harry de matra.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Apr 15, 2019 7:57 am
by GODFRIED
hansie wrote: Sun Apr 14, 2019 8:55 pm godfried was 180 euro inclusief vzk 8)
Ja, dat is behoorlijk wat geld. Maar veiligheid is van levensbelang. :wink:
Volgens mij ook nergens anders meer te vinden. Toch niet op E bay.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Nov 25, 2019 11:39 pm
by hansie
vandaag weer eens tijd voor de baggie gehad ,massa reparatie kabelboom motorruimte na vergane massakabel motor/chassis.
isomotbag1.jpeg
isomotbag1.jpeg (1.28 MiB) Viewed 18542 times
Ik was bang dat ik de hele boom open moest maken maken maar 20 cm voordat de massakabel in het chassis verdween had ik weer gezonde niet gesmolten isolatie en de rest van de draden waren ongeschonden :D .
tothiermassa.JPG
tothiermassa.JPG (1.28 MiB) Viewed 18542 times
Echter toen ik nieuw stuk wilde plaatsen middels solderen en krimpkous bleek mijn soldeer op te zijn :oops: ,maar wel blij dat ik nu dit eenvoudig en goed kan repareren. Was wel wat krapjes zitten daar in de motorruimte .
clausfobie.JPG
clausfobie.JPG (809.53 KiB) Viewed 18540 times

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Tue Nov 26, 2019 7:20 am
by GODFRIED
Ik heb meerdere bagheera's afgebroken en enkele kabelbomen volledig gedemonteerd. Ik ben zeer weinig slechte stukjes kabel tegen gekomen.
Wel veel slechte stekkers en contacten ook enkele slechte kabels door laswerkzaamheden. Het is belangrijk om alles eens goed te controleren en voor de perfectionisten onder ons die kunnen alles vervangen. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Nov 28, 2019 3:26 pm
by oetker
De draden lopen meestal kris-kras door de Motorruimte.
Daar liggen ze vaak langs zeer warme delen.
De draden worden dan harder en breken soms.
Ik heb de draadbomen in mijn motorruimtes allebei vervangen om die reden.
Ik neem aan de de bagheera daar dezelfde problemen kent als de Murena.

groet Herman

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Tue Jan 21, 2020 6:02 pm
by hansie
vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 7:36 am
by GODFRIED
hansie wrote: Tue Jan 21, 2020 6:02 pm vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 7:38 am
by GODFRIED
GODFRIED wrote: Thu Jan 23, 2020 7:36 am
hansie wrote: Tue Jan 21, 2020 6:02 pm vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink: Ondertussen heb ik er nog enkele kunnen bijkopen maar ook deze zijn nu stock 0 en niet meer leverbaar.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 12:59 pm
by oetker
Remslangen van een Opel Corsa passen.
Zijn 31 cm lang.
Deze zijn van de Vauxhal uitvoering. GBH501
Ja natuurlijk in de UK goedkoper maar ze kosten weinig.
Misschien gewoon bij de onderdelenshop te vinden.
Sommige uitvoeringen moet je het middengat iets uitboren.
Volgen mij heeft Matrafan (Jos ze ook gezet).

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 3:42 pm
by GODFRIED
Opletten !! Ik denk dat ze te kort zijn toch op mijn Bagheera. :o Meten is weten. :o Jos heeft een van de laatste bagheera's met een murena dashboard.
Bij de Bagheera zijn achter twee type's van remslangen gebruikt. Deze zijn onderling niet te verwisselen. Ja, het kan maar je mag dan je bagheera niet meer opkrikken of de wielarm hangt aan de remslang. Ik spreek uit ervaring!!!

Remslang Bagheera;
De totale lengte voor de voorste is 375 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is M10x1
De totale lengte voor de achterste is 355 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is ook 3/8
Voor de zekerheid het draadtype eerst nog eens controleren.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 7:01 pm
by matrafan
Dit is het verschil. Middelste is uitgeboord. Links origineel Rechts Opel slang.

Bovenste foto slang gemonteerd

IMG_9106.JPG
IMG_9106.JPG (902.08 KiB) Viewed 18102 times
.
IMG_9103.JPG
IMG_9103.JPG (749.45 KiB) Viewed 18102 times
IMG_9100.JPG
IMG_9100.JPG (770.81 KiB) Viewed 18102 times

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 7:54 pm
by oetker
De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 23, 2020 8:55 pm
by matrafan
oetker wrote: Thu Jan 23, 2020 7:54 pm De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Jan 24, 2020 8:02 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Thu Jan 23, 2020 8:55 pm
oetker wrote: Thu Jan 23, 2020 7:54 pm De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.
Deze remslangen passen alleen op de laatst gebouwde bagheera's.
De andere Bagheera's hebben een draadaansluiting van 3/8 en de remslangen zijn totaal 355 mm lang.Indien je kortere zet bij die oudere bagheera's hangt de wielarm aan de remslang bij het opkrikken. Het bevestigingspunt staat bij deze oudere bagheera's iets hoger dan de laatste die gebouwd werden. Ik heb het zelf ervaren en heb ooit opgestuurde remslangen van de clubstock moeten terug nemen om deze reden. Dus opletten en meten voor je bestelt. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Feb 02, 2020 10:12 pm
by hansie
mannen bedankt voor de info ,ik had nog schijven achter nodig dus simon bezocht en voila :D kunnen we verder met de leidingen leggen.
overigens de plaat die ik niet kon thuisbrengen,bagheera cafe bracht uitkomst ,dus weer een deel uit de weg 8)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Feb 03, 2020 5:30 pm
by GODFRIED
Hans zijn dat de juiste remslangen. Van welke jaar is je bagheera?

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Feb 03, 2020 11:55 pm
by hansie
yep godfried 1979 is bouwjaar

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Tue Feb 04, 2020 8:36 am
by GODFRIED
hansie wrote: Mon Feb 03, 2020 11:55 pm yep godfried 1979 is bouwjaar
Deze heeft dan al de Murena remslangen. Deze passen niet op mijn Bagheera van 1977. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Apr 02, 2020 6:21 pm
by hans
1 gedaan nog 3 te gaan :-)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Apr 02, 2020 7:17 pm
by matrafan
Mooi Mooi Mooi :roll: :roll: :roll:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Apr 02, 2020 9:08 pm
by hendrik
Ja dat ziet er alweer heel mooi uit.




grt harry de matra.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Aug 03, 2020 9:37 pm
by hans
wilde vandaag de auto op de wielen zetten maar dat ging dus niet lukken.
bij het monteren van de linker achterschijf bleek na het vastzetten van de lagermoer inclusief ring dat de remschijf niet meer kon ronddraaien :-?
als ik de lagermoer iets loste kon die wel weer draaien.
Nu is de linkerdraagarm wel de draagarm geweest die enorm veel problemen gaf tijdens de opbouw zie eerdere posts,maar de draagarm die er ter vervanging is ingegaan is precies dezelfde (of toch niet?)
nummers zijn rechtsachter 20152074 x en linksachter was 20152075 x ,de linker vervanger heeft nummer 2015204 x ,kan het zijn dat deze dus een te oude draagarm is? alle maten kloppen ,ik weet het even niet meer ,wie o wie heeft de oplossing voor dit probleem .

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Aug 03, 2020 11:47 pm
by elix
Hans, controleer eens of de remklauw gecentreerd over de remschijf zit

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Tue Aug 04, 2020 7:58 am
by GODFRIED
Dus de remschijf zit al vast zonder dat de remklauw is gemonteerd? Heb je het juiste lager?? Als dit te smal is kun de lager blokkeren als je ze vaster zet. Heb je de afstandsring van het lager wel geplaatst of een verkeerde. De schijf raakt nergens? Zit de lagermoer ongeveer even diep dan aan de andere kant???
Succes.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Wed Aug 05, 2020 2:19 pm
by hans
Effe weer moed verzameld maar ik denk dat de draagarm niet de juiste is,als ik de schijf met naaf zo plaatskomt de schijf aan de niet klauw zijde tegen de draagarm aan de andere zie ik ook gelijk een veschil van 1 mm.
Als ik de binnenkant voorzijde opmeet heb ook een verschil van 1 mm tevens lijkt het alsof op de kopse kant van de naafopening materiaal weggeslepen is .wat ook opvalt is dat bij mijn oude probleemarm de kopse kant binnen helemaal glad is en bij de nu geplaatste zitten soort van nokjes?
Ik zal de fotoos bijplaatsen om een en ander te verduidelijken.
In het ergste geval moet de hele ophanging er weer onder uit voor het vervangen van draagarm of ik slijp gewoon materiaal weg zodat de schijf wel vrij loopt. Maar voorlopig ben ik er even klaar mee🤦‍♂️
Alle advies raad info is welkom 😅

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Wed Aug 05, 2020 2:21 pm
by hans
De fotoos

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Wed Aug 05, 2020 2:27 pm
by hans
Fotoos de bovenste 2 zijn van de oude arm
De onderste die er in zit