Page 10 of 12

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Jan 31, 2019 10:40 pm
by hansie
zo dan,ineens heb je weer wat muziek in de baggie,beetje passende radio kunnen vinden,wilde eerst beetje periode radio plaatsen maar vragen ze tegenwoordig serieus geld voor :o dus maar een niet opvallende met cd speler op de kop getikt.Dus nu verder klussen met muziekje erbij :D
dingen in het vooronder uitzoeken en aansluiten zo heb ik een oldtimer hoorn en 2 tonige luchthoorn die ik kon schakelen met een tuimelschakelaartje bij de handrem echter heb ik geen idee meer hoe dit aangesloten zat :roll:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Feb 08, 2019 9:09 pm
by hansie
vraagje aan de bagheera rijders,beide claxons inmiddels geplaatst echter alleen heb ik geen plus + aansluiting wie o wie weet waar deze uit de kabelboom komt in het vooronder.
Alvast bedankt :)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sat Feb 09, 2019 1:03 pm
by GODFRIED
hansie wrote: Fri Feb 08, 2019 9:09 pm vraagje aan de bagheera rijders,beide claxons inmiddels geplaatst echter alleen heb ik geen plus + aansluiting wie o wie weet waar deze uit de kabelboom komt in het vooronder.
Alvast bedankt :)
Je kunt toch de aansluiting nemen van de originele claxon (luchthoorn).Onder de rechtse koplamp. Ook aan de relais van de lichten kun je de + vinden.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sat Feb 09, 2019 7:31 pm
by matrafan
Waar de pijl wijst loopt de kabel in de kabelboom.

Kabelboom loopt door naar aansluiting koplampen.

Image

Image

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Feb 10, 2019 1:59 pm
by hansie
ik ga zoeken :o thanks

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Feb 10, 2019 3:31 pm
by GODFRIED
Hier zie je duidelijk het relais en de kabels zitten. Onder de rechtse koplamp. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sun Feb 10, 2019 3:40 pm
by matrafan
GODFRIED wrote: Sun Feb 10, 2019 3:31 pm Hier zie je duidelijk het relais en de kabels zitten. Onder de rechtse koplamp. :wink:
Deze relais zit bij mij aan de andere kant van de plaat bij het reservewiel (misschien omdat het bouwjaar 79/80 is?).
Daar zitten ook de beide relais van grootlichten en verstralers (mistlampen) bij.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Feb 11, 2019 7:51 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Sun Feb 10, 2019 3:40 pm
GODFRIED wrote: Sun Feb 10, 2019 3:31 pm Hier zie je duidelijk het relais en de kabels zitten. Onder de rechtse koplamp. :wink:
Deze relais zit bij mij aan de andere kant van de plaat bij het reservewiel (misschien omdat het bouwjaar 79/80 is?).
Daar zitten ook de beide relais van grootlichten en verstralers (mistlampen) bij.
Je ziet maar niet iedere bagheera is hetzelfde gemaakt. :o Die van mij is van 1977. De relais van de lichten zitten bij deze rechts boven het reservewiel. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Mon Feb 11, 2019 8:37 am
by hendrik
Bij mij zitten die ook daar Godfried, die is ook van 1977.




grt harry de matra.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Feb 14, 2019 12:11 am
by hansie
ik heb de + gevonden,was afgetaped dacht dat dit massa voor de remblokslijtage was :roll:
1 claxon werkend nu de Tford :D ,volgende is de luchthoorns maar tijd vloog weer voorbij vanmiddag :) er zit een schakelaar bij de versnellingspook zodat ik kan switchen, luchthoorn of Tford maar is nog effe puzzelen hoe dit zat maar inmiddels tekening gevonden 8) resultaat gaat getoond worden.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Feb 15, 2019 10:42 pm
by hansie
zoals beloofd 2 piepkleine filmpjes 1 is van de claxonswitch ,lijkt zacht op film ,maar geloof me, geluid is oorverdovend 8) ,2e filmpje is na aansluiten lampen etc.. maar is een probeersel heb nog niet zo veel ervaring met gopro :wink:
https://youtu.be/rzUTDtr2n8o
https://youtu.be/3wdnwL_idUUhttps:

Nog 1 hardnekkig probleempje opgelost,de instapverlichting bij de rechterdeur brandde stuk zwakker als bij de linkerdeur,ik vermoedde massaprobleempje dus was niet blij echter bij alles nameten was dit in orde,na dit enige tijd met rust gelaten te hebben (nog genoeg te doen :wink: ) het lampje er maar eens uit gehaald :roll: wat blijkt is 24 volt :oops: Ik moest er zelf van grinniken. :D

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 08, 2019 10:13 am
by hansie
En daar is nog een probleempje,de Bagheera heeft een wisser op de achterruit echter die van mij deed het al 20 jaar niet meer ,ik snap echt niet waarom
fullsizeoutput_78f.jpeg
fullsizeoutput_78f.jpeg (1.51 MiB) Viewed 12226 times
Gelukkig is deze motor hetzelfde als van sommige alfa romeo's koplampwissers (tip!),alleen vraag ik mij af de stekker heeft 4 aansluitingen maar de kabelboom heeft er 3 ,is de 4e aansluiting gewoon een massa kabeltje wat je op het chassis vastzet?
Wie heeft voor mij het verlossende antwoord. :lol:

Ook nog een gesmolten isolatie tegengekomen ,ooit slecht startende bagheera ,toen gevonden dat de massakabel van het motorblok zo goed als poreus was,alleen was dit toen niet aan de buitenkant te zien,pas bij beetpakken verkruimelde hij voor de helft,resultaat dat toen de weg van de minste weerstand is gekozen ,dus wordt nieuwe kabel trekken ,ik hoop dat ik dan buiten het chassis kan blijven :oops:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 08, 2019 10:42 am
by GODFRIED
Meten is weten! Welke dan voor de massa aansluiting is zul je vlug zien.
Anders een schema zoeken van de alfa dan zie je ook waarvoor de aansluitingen gebruik werden. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze versnellingen nodig had op de koplampen. :wink:
Ik heb niets liggen van deze onderdelen. Ze werden alleen op een X geplaatst.

Een slechte massakabel op de motor ben ik nog niet tegengekomen. Dit is toch die platte koperen kabel. :o

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 08, 2019 2:20 pm
by hansie
Godfried inderdaad die platte rechts naast de motor,deze verpulverde bijna helemaal groen geworden :-? ,toen nieuwe geplaatst en weer normaal starten ,maar goed is al weer 15 jaar geleden :wink: ,die draad in de kabelboom lijkt mij wederom een uitdaging :)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 08, 2019 3:23 pm
by ypres
heb je schema van je bagheera met motor erop?

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 08, 2019 3:36 pm
by ypres
Naamloos 1.jpg
Naamloos 1.jpg (32.84 KiB) Viewed 12210 times

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Sat Mar 09, 2019 12:33 am
by hansie
Ypres Ik dank u zeer voor deze . :D

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Tue Mar 19, 2019 10:29 am
by hansie
zo dan de lasser/restaurateur is op werkbezoek geweest :wink:
fullsizeoutput_7a8.jpeg
fullsizeoutput_7a8.jpeg (1.79 MiB) Viewed 12115 times
fullsizeoutput_7a6.jpeg
fullsizeoutput_7a6.jpeg (1.82 MiB) Viewed 12115 times
Het achterruit wisser motor project wil nog niet echte vlotten :-? ,zodra ik de plus aansluit en massa maakt gaat deze gelijk draaien wat dus niet de bedoeling is en de knop naast de schakelpook heeft alleen effect in de stand sproeien en wissen dwz hij sproeit maar de wisser doet niet mee,echt elke combi al geprobeerd maar geen resultaat :o Wie heeft voor mij het verlossende woord ,ik denk dat het heel simpel is maar er gewoon over heen kijk :oops:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Wed Mar 20, 2019 10:43 am
by GODFRIED
Dat onderdeel valt er de eerste jaren niet meer vanaf. :wink:

Plus en min zonder schakelaar dan moet die draaien!! :lol:
Het is niet eenvoudig om hier tips over te geven. Je zou die motor in handen moeten hebben om te meten en uit te testen.
Succes. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Wed Mar 27, 2019 5:55 pm
by hansie
ruitenwisser motor achter ik ben op de helft zeg maar :-? ,vandaag pakketje van simon matra binnen met deze
IMG-0034.jpg
IMG-0034.jpg (1.78 MiB) Viewed 12024 times
er maar vanuit gegaan dat de oude niet echt meer zou werken en deze was ineens beschikbaar ,dus wie er een zoekt 8)

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 7:20 am
by GODFRIED
Deze remkrachtverdeler gaat volgens mij maar zelden stuk. Ze zitten vol olie en zijn daarom goed beschermt. De nippels dat is een ander probleem deze durven nogal eens muurvast te zitten en kunnen afbreken. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 8:41 am
by oetker
GODFRIED wrote: Thu Mar 28, 2019 7:20 am Deze remkrachtverdeler gaat volgens mij maar zelden stuk. Ze zitten vol olie en zijn daarom goed beschermt. De nippels dat is een ander probleem deze durven nogal eens muurvast te zitten en kunnen afbreken. :wink:
In de remolie zit door achterstallig onderhoud best veel water waardoor deze dingen ook roestgevoelig zijn.
In de nieuwere auto's zit tegenwoordig in de achterremleiding een vergelijkbare verdeler wat de lading van de auto ziet en hiermee de achter remdruk instelt.
Deze dingen roesten best wel eens kapot door water in het remsysteem.
Die van de murena gaat van buitenaf defect want er komt daar veel water.
Groet herman

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 11:29 am
by ypres
ik denk dat de rancho ook al zoiets had op de achterste as.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 1:05 pm
by hendrik
Is dat voor een bagheera?


grt harry de matra.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 4:21 pm
by GODFRIED
Ik heb er nog geen problemen mee gehad en dat mag zo blijven. :wink:
Harry, Deze zit aan het rechter achterwiel bij de bagheera en ook bij murena denk ik.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 4:25 pm
by hendrik
Ja dat klopt Godfried, maar zijn ze het zelfde als de murena?


grt harry de matra.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Thu Mar 28, 2019 9:02 pm
by Muddy Bandit
ypres wrote: Thu Mar 28, 2019 11:29 am ik denk dat de rancho ook al zoiets had op de achterste as.
Klopt, maar dat is wel weer een ander model.

Image

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 29, 2019 7:02 am
by GODFRIED
hendrik wrote: Thu Mar 28, 2019 4:25 pm Ja dat klopt Godfried, maar zijn ze het zelfde als de murena?


grt harry de matra.
Ik weet het niet. Ik zal dat eens bekijken. Ik vermoed van wel. :wink:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 29, 2019 7:37 am
by ALAIN VAN AKEN
Denk dat de Bagheera en Murena verschillend is.
Meer nog: geloof zelfs dat de 1.6 en 2.2 verschillend is.
Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Posted: Fri Mar 29, 2019 9:12 am
by hendrik
Ik heb hier nog een nieuwe liggen van een 2.2 van bij Cor dan kan ik die niet gebruiken op de 1.6 ?





grt harry de matra.