na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Problemen!!
Nu wordt me alles duidelijk. De cilentblokken van het type 1 en twee zijn het zelfde. Het verschil zit in de buitenste en de binnenste cilentblok. De buiten cilentblok is 32mm en de binnenste is 38.5mm.

Daar de buitenste cilentblokken altijd in het water zitten zijn deze meestal in staat van ontbinding. Bij mijn reserve wielarmen is dit niet anders.
Dit verandert voor mij de hele situatie. Ja ik heb nog enkele juiste cilentblokken maar deze heb ik zelf nodig. Zoals jullie kunnen zien heb ik enkele jaren geleden een stel wielarmen gerestaureerd. Toe wist ik niet dat de buiten en binnen cilentblok verschillend waren. Dit wil zeggen dat ik de verkeerde cilentblokken op mijn gerestaureerde wielarmen heb zitten.

Hans je voelt het waarschijnlijk aankomen. Ik kan je geen twee buitenste cilentblokken leveren.
Ik kan je wel 1 buitenste en 1 binnenste cilentblok leveren. Het is volgens mij perfect mogelijk om de 38,5mm cilentblok aan te passen zodat hij ook 32mm is.
Je moet dan de twee bussen losmaken en alles iets meer samenpersen tot je 32mm hebt.

Ps; heeft er iemand anders nog 1 goede cilentblok voor Hans liggen??

Zie foto's
Attachments
roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG (98.34 KiB) Viewed 9092 times
roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG (163.57 KiB) Viewed 9092 times
roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG (164.04 KiB) Viewed 9092 times
roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG (122.86 KiB) Viewed 9092 times
roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG (153.34 KiB) Viewed 9092 times
cilentblokken [800x600 test tekening 2].JPG
cilentblokken [800x600 test tekening 2].JPG (157.99 KiB) Viewed 9092 times
door mij gerestaureerd 2 [800x600 test tekening 2].JPG
door mij gerestaureerd 2 [800x600 test tekening 2].JPG (114.06 KiB) Viewed 9092 times
Door mij gerestaureerd 1 [800x600 test tekening 2].JPG
Door mij gerestaureerd 1 [800x600 test tekening 2].JPG (113.48 KiB) Viewed 9092 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

die van mij is van 1979
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb effe in m'n old stock gekeken maar jammer genoeg moet ik vaststellen dat er geen enkele in goede staat verkeerd.

Zal dus als ikzelf zoiets dien te vervangen een oplossing moeten zoeken.

Maar dat zien we wel als het zover is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij is het mogelijk om de binnenste op 32mm te maken, deze zijn meestal nog goed.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??

Jos,
In geval van nood is altijd wel een oplossing te vinden. Het is perfect mogelijk om het ijzergedeel na te maken. Maar er zijn nog wel goede 38.5mm cilentblokken te vinden die je kunt aanpassen.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??

Zoiets zit ook aan de achteras van de Rancho/Simca 1100.

Image

Image

Ik weet alleen niet of ze gelijk zijn van afmeting en diameter.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Volgens de partslists bij Simon zijn ze verschillend. In z'n webshop staan ze anderzijds wel aangegeven als voorradig, wel prijzig
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz wrote:Volgens de partslists bij Simon zijn ze verschillend. In z'n webshop staan ze anderzijds wel aangegeven als voorradig, wel prijzig
Volgens Hans; bij Simon niets meer van verkrijgbaar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:
GODFRIED wrote:
Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??

Zoiets zit ook aan de achteras van de Rancho/Simca 1100.



Ik weet alleen niet of ze gelijk zijn van afmeting en diameter.
Op het eerste zicht zijn de maten totaal anders, wel het zelfde model.
De rubber die zou wel het zelfde kunnen zijn, als de binnen en buitendiameter klop .
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:
Vollegaaz wrote:Volgens de partslists bij Simon zijn ze verschillend. In z'n webshop staan ze anderzijds wel aangegeven als voorradig, wel prijzig
Volgens Hans; bij Simon niets meer van verkrijgbaar.
vandaar dat ik het even vermeld dat ze op z'n website nog wel als voorradig staan :lol:

Denk anderzijds niet dat ze hetzelfde zijn als die van de rancho, zou nogal gek zijn om hetzelfde part een verschillend nr te geven...
Bagheera X '78
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

silentblocs

Post by hans »

:D hallo allen,simon heeft helaas geen silentblocs/huizen nieuw en of gebruikt.Hij zei me de lijst aan te gaan passen.Ik denk dat eea wel voor meerdere delen gaat gelden.grtz hans
NB:ik ben wel erg blij met de hulp die ik krijg via dit forum, :D
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb gisteren een test gedaan om de binnenste cilentblok identiek te maken zoals de buitenste. Test geslaagd, gaat zelfs zeer vlot.
Ik zal dit weldra duidelijk beschrijven en samen met wat foto's plaatsen op het forum.

Dus een bagheera zal niet op stal komen te staan als de cilenblokken in staat van ontbinding zijn. Gelukkig kunnen we eenvoudig dit probleem oplossen.

PS; Gooi geen slechte wielarmen weg. Bewaar op zijn minst de binnenste cilentblok.
Trouwens van een Matra gooi je niets weg. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote: PS; Gooi geen slechte wielarmen weg. Bewaar op zijn minst de binnenste cilentblok.
Trouwens van een Matra gooi je niets weg. :lol:
Als er geen interesse is voor sommige onderdelen, kan je niet anders dan ze aan de oud-ijzerhandelaar mee te geven... :( Jammer :cry:
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?






grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zocht eigenlijk borrage van de bak waar de steekas in gaat die heb je niet zie ik .





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jurgen M wrote:
hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
Daar er geen geld voor gegeven wordt wil dit niet zeggen dat er geen interessen in is. Als op het moment van aanbieding niemand dit onderdeel zoekt is er geen vraag naar, maar dit kan snel veranderen.
Dit is zeker voor gebruikte onderdelen van toepassing. Wat voor sommige nog goede onderdelen zijn is voor een andere niet meer bruikbaar.
Als ik iets weg gooi van Matra dan is het werkelijk niet meer te gebruiken.
Mijn redenering "als het niet meer nieuw te krijgen is heb je soms het oude nodig om na te maken of om van enkele slechte één goed te maken".

Maar ik begrijp ook als je met een hobby stopt dat je dan alles wil opruimen. Ik zou het als het toch weg moet gratis weggeven aan een liefhebber. Gratis af te halen!!!!

Nieuwe onderdelen zul je vroeg of laat altijd kunnen verkopen, misschien niet aan de verwachte prijs maar verkocht geraakt het.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, als ik wat weggooi van matra dan is maar wat oude olie meer niet.





grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:
jurgen M wrote:
hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
Daar er geen geld voor gegeven wordt wil dit niet zeggen dat er geen interessen in is. Als op het moment van aanbieding niemand dit onderdeel zoekt is er geen vraag naar, maar dit kan snel veranderen.
Dit is zeker voor gebruikte onderdelen van toepassing. Wat voor sommige nog goede onderdelen zijn is voor een andere niet meer bruikbaar.
Als ik iets weg gooi van Matra dan is het werkelijk niet meer te gebruiken.
Mijn redenering "als het niet meer nieuw te krijgen is heb je soms het oude nodig om na te maken of om van enkele slechte één goed te maken".

Maar ik begrijp ook als je met een hobby stopt dat je dan alles wil opruimen. Ik zou het als het toch weg moet gratis weggeven aan een liefhebber. Gratis af te halen!!!!

Nieuwe onderdelen zul je vroeg of laat altijd kunnen verkopen, misschien niet aan de verwachte prijs maar verkocht geraakt het.
Sommige stukken zoals de oliekeerring en de remblokken kocht ik omdat het de laatste waren die beschikbaar waren, dus de verwachte prijs is gewoon de inkoopprijs zonder winstmarge.
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

update einde laswerk komt in zicht

Post by hans »

:D gisteren bij de matra geweest na weer een deel nota gekregen te hebben :roll: en ik wat ik zag was goed werk.beide deurposten zijn klaar inclusief wat klein werk voorin,dus godfried jouw scharnieren gaan geplaatst worden :wink: alleen moet ik nog wel de dakplaat verwijderen want om de re a stijl te kunnen vervangen voor een ori item is dit nodig en het zou zonde zijn om dit maar half te doen dus volgende keer met de blower aan de slag.de voorste chassis balken in het midden dus worden in 1 keer vervangen worden nu gezet bij gespecialiseerd bedrijfje en dan nog de voorwielophanging eruit (stralen schoonmaken verder verwachten we hier niet veel rottigheid)en dan is het laswerk bijna af.en dan nu de pics
Image
Image
Image
Image
de li kant is ooit al vervangen voor een preproductie verzinkt examplaar.overigens waren van de deurposten de binnen kokers niet heel erg slecht maar zijn omdat alles open lag meegenomen.
volgende keer hoop ik de silentblocs van godfried op hun juiste plek te hebben maar ik kom vreselijk tijd te kort,hebben jullie daar ook zo een last van ? :lol:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hans, we hebben allemaal tijd te kort en zeker als je aan een matra werkt. Maar je bent goed bezig zie ik, nog veel succes er mee.







grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat wordt een zeer grondige renovatie Hans.

En het gebrek aan tijd is voor allen van ons.

Zeker als je een matra restaureert, zoals Harry zegt kruipt daar vooral veel tijd in.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er zeer goed uit. Een wagen zo opmaken is onbetaalbaar gelukkig zijn er zo nog gekken want de Matra bagheera zou anders volledig verdwijnen.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi werk. Indien de A-stijl vervangen wordt, moet je ervoor zorgen dat hij goed vastgelast is in het verlengde die in de scharnierzuil schuift. Dat bepaald de sterkte van je wagen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Mooi werk Hans, dat wordt weer een echte auto, ga je hem ook galvaniseren?

Even algemeen over restaureren van oude auto's en motoren of ander spul; Zoals Godfried schrijft zijn er nog "gekken" die een Matra aanpakken. Ik kan jullie verzekeren dat er veel van deze gekken zijn, die in hun schuurtjes duizenden uren doorbrengen met het weer op de weg brengen van wat oorspronkelijk autowrakken waren. Je bent lekker bezig met iets moois te maken in plaats van elke avond voor de kast te hangen , je leert allerhande interessante mensen kennen en het is altijd een "veilig" onderwerp om over te praten en oh ja , elke hobby kost geld, dus deze ook , alleen krijg je er wel iets voor terug.
Bij ons is het fenomeen "mannen in schuurtjes(sheds) " nog niet zo bekend , maar in Engeland Ierland Canada, Nieuw Zeeland en Australië heeft men een geuzennaam bedacht en noemt men ons Shedi's .
Met grote regelmaat trekken de shedi's zich terug in hun shed, kelder , souterrain, tuinhuis, zolder , caravan enz. om zich te wijden aan typische mannelijke rituelen zoals prutsen, rommelen, filosoferen, verzamelen , mokken , drinken, roken , hangen en hobbyen. Ooit allemaal gewone en onschuldige bezigheden voor ouwe lullen in schuurtjes , maar in genoemde landen nu aangemerkt als superieure lifestyle. Het schuurtjesgevoel is het nieuwe Rock & Roll, veel leuker dan bingo, gedichten schrijven of tuinieren.
Wie er meer van wil weten moet maar eens gaan googlen
Fijne zondag verder.
:wink: [/i]
The Pete
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Pete, je slaat de nagel op de kop! Beter kan ik het niet verwoorden zolas jij het zopas hebt "neergetokkeld".
I'm proud to be a shedi.
Toen het even niet meezat in een vorig leven, was ik maar al te blij dat ik me kon terugtrekken in mijn "shed".
Werken aan de Bagh was en is pure therapie!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

shedi.
Dat is mijn beroep 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, zeer mooie woorden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook mooi in beeld gebracht nu.

http://www.youtube.com/watch?v=y5EvVbjltPQ
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply